Kävelylenkki ei ole mikään 10km juoksulenkki
Aivan kuten 10km juoksulenkki ei ole mikään kävelylenkki.
Jos pyydän seuraa kävelylenkille, en halua juosta kymmentä kilometriä (enkä kyllä jaksaisikaan). Siksi en myöskään lähde häiritsemään kaveriani hänen juoksulenkeilleen.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävelylle kutsuminen ja kävelylenkille kutsuminen ovat kaksi eri asiaa. Kävelylle lähdetään arkivaatteissa tennareilla ja voidaan syödä vaikka jätskit matkalla. Kävelylenkille mennään urheiluvaatteissa ja lenkkareissa pururadalle mäkimaastoon tai vaikka laskettelurinteeseen. Kävelylenkillä voi pysähtyä telineisiin kuntopiireilemään tai tehdä esim vetoja, juoksutekniikkaharjoituksia, kantaa kaveria repparissa tai askelkyykätä ylämäkeen. Alamäet voi hölkätä.
Jos liikunta ja hiki ei maistu, pyydä tästä lähin ystävääsi vain kävelylle ja tee selväksi tavoittesi pelkästä hyötyliikkumisesta. Kävelylenkki sisältää aktiivista liikuntaa ainakin minun korvissani.
Älä yritä puhua järkeä sohvaperuna ap:lle, pliis.
AP on idiootti ei kä mikään järkevä ihminen
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan juokse mitään 10km lenkkejä.
Kyllä itse ainakin kaksi kertaa viikkoon käyn tuollaisen lenkin. Tunnin juoksulenkki on varsin tehokasta liikuntaa. Enkä harrasta kilpajuoksua.
Aloin juosta sen jälkeen kun luin että juokseminen tekee hyvää sydämelle. Vielä 5 vuotta sitten tein 10km lenkkejä pari kertaa viikossa, sekä pari lyhyempää 3-5km. Kesällä ei tule yhtä helposti kuuma kuin huonokuntoisempana, ja toisaalta viileämmällä on ääreisverenkierto parempi. Sitten tuli pari vuotta taukoa kun sain lapsen. Kroppa pysyi mallillaan ja nyt olen taas palannut harrastukseni pariin. Oli ihana törsätä kunnon kenkiin! Nekin motivoivat.
Kuka ei voi olla lenkkeilemättä? Saa syödä mitä tahansa ja miten paljon tahansa eikä näy missään kun kuluttaa ne heti pois. Voisi sanoa että juoksen syödäkseni. Olen sohvaperuna maratoonarin vartalossa.
Korjaus:kuka voi olla lenkkeilemättä?
Kävely on seurustelua ja ajan tappamista. Liikunnalla ei sen kanssa ole mitään tekemistä.
Juoksulenkillä on syytä olla enemmän mittaa kuin 10 km, paitsi jos on aloittelija. Tunnin nyrkkisääntö on hyvä ja siinä ajassa taittuu n. 15 km. Intervallilenkkiäkin kannattaa tehdä yli 10 km, että tulee lämmittely + riittävän monta kovaa vetoa + palauttelu päälle.
Vierailija kirjoitti:
Kävely on seurustelua ja ajan tappamista. Liikunnalla ei sen kanssa ole mitään tekemistä.
Pysytkö sinä sitten kävellessäsi paikallasi jos se ei ole liikuntaa? Itse ainakin olen nähnyt ihmisten liikkuvan, kun he kävelevät. Samalla he usein myös seurustelevat ja kenties tappavat aikaakin.
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Mutta tällä palstalla pyörii enimmäkseen ihmiset, joille roskien ulos vieminen on päivän vaativin liikuntasuoritus, joten on aivan turha keskustella kuten normaalien, terveellisesti elävien ihmisten kanssa.
Erikoinen ystävä, jos olettaa kävelylenkin tarkoittavan juoksemista. Johan sana kävely kertoo tuossa, että kyse ei ole juoksusta. Lenkin pituuden ja kävelyvauhdin sitten voi sopia kaverin kanssa molemmille sopivaksi. Ei siinä pitäisi olla mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Mutta tällä palstalla pyörii enimmäkseen ihmiset, joille roskien ulos vieminen on päivän vaativin liikuntasuoritus, joten on aivan turha keskustella kuten normaalien, terveellisesti elävien ihmisten kanssa.
Ja sitten sekaan eksyy näitä himourheilijoita, jotka eivät ymmärrä eroa urheilun, kuntoilun ja liikunnan välillä.
Vierailija kirjoitti:
Aivan kuten 10km juoksulenkki ei ole mikään kävelylenkki.
Jos pyydän seuraa kävelylenkille, en halua juosta kymmentä kilometriä (enkä kyllä jaksaisikaan). Siksi en myöskään lähde häiritsemään kaveriani hänen juoksulenkeilleen.
Miksi tunnet tarvetta avautua aiheesta täällä? Eikö olisi parempi kertoa tämä suoraan sille/niille joita tämä asia koskee?
Käytän sanaa kävelylenkki reippaasta, sykettä kohottavasta kävelystä. Olen reippaasti kävellen ohittanut joskus hölkkääjiäkin :) Tykkään enemmän reippaasta kävelemisestä kuin juoksusta / hölkästä, koska viimeksi mainitussa askeleet luonnollisesti töksähtävät enemmän. Töksäykset mm. voivat hajottaa veren punasoluja, josta voi olla seurauksena anemiaa (luin joskus artikkelin tästä) ja altistaa rasitusvammoille.
Vierailija kirjoitti:
Hölkkä ei myöskään ole juoksua
Amatöörihölkkääjät pistää vituttamaan
Miksi he sinua vituttavat? Olisiko parempi että löhöäisivät sohvaperunoina kotona kuin että edes yrittävät kuntoilla?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on liikuntaa niin kuin kaikki muukin silloin kun ihminen liikuttaa itseään. Liikunta ei ole pelkästään sitä, joka on erotettu normaalista elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävelylle kutsuminen ja kävelylenkille kutsuminen ovat kaksi eri asiaa. Kävelylle lähdetään arkivaatteissa tennareilla ja voidaan syödä vaikka jätskit matkalla. Kävelylenkille mennään urheiluvaatteissa ja lenkkareissa pururadalle mäkimaastoon tai vaikka laskettelurinteeseen. Kävelylenkillä voi pysähtyä telineisiin kuntopiireilemään tai tehdä esim vetoja, juoksutekniikkaharjoituksia, kantaa kaveria repparissa tai askelkyykätä ylämäkeen. Alamäet voi hölkätä.
Jos liikunta ja hiki ei maistu, pyydä tästä lähin ystävääsi vain kävelylle ja tee selväksi tavoittesi pelkästä hyötyliikkumisesta. Kävelylenkki sisältää aktiivista liikuntaa ainakin minun korvissani.
Liikaa vaikeita sanoja ja vituttaa kun olet paremmassa kunnossa kuin minä
SIKSI MILJOONA ALAPEUKKUA
T. SOHVAPERUNA AP JA MUUT LUUSERIPASKAT AV:LLA
Jotkut meistä harrastaa pitkiä kävelylenkkejä ihan rentoutuakseen, kunto sivutuotteena. Pitäiskö sunkin kokeilla, ettei noin kiristäisi pipoa?
Huh.
Itse en rasitusastman takia voi juosta, joten ainut lenkkimuoto minulle on kävely. Kyllä siinäkin hiki tulee, kun riittävän reippaasti pistelee menemään maastossa. Aina ei ole tarvetta hikilenkille, vaan voi rauhassa kävellä ja nautiskella ympäristöstä. Sekin tekee hyvää.
Ne, joiden mielestä kävely ei ole liikuntaa, voivat vilkaista sanakirjasta, mitä sana liikunta tarkoittaa.
Niin ja ap:lle: sinun kannattaa kertoa kaverille, mitä lenkki sinun mielestäsi tarkoittaa. Todennäköisesti pääsette yhteisymmärrykseen ja voitte käydä lenkeillä, jotka sopivat teille molemmille.
Oho, jollekulle on mennyt kuntoilu pahasti päähän parista kommentista päätellen :D
Mennään kävelylle, se viittaa mielestäni sellaiseen verkkaiseen käyskentelyyn. Lenkille meno on sitten eri asia. Itse teen 10-15km kävelylenkkejä, vauhti ei päätä huimaa mutta tavoitteena onkin rentoutuminen, mietiskely ja se liikunta tulee siinä sivussa. Kunto ja paino pysyy kuin huomaamatta kuosissa. Lenkkeily on ihan parasta liikuntaa!