Onko sinulla sähköllä toimivaa haudutuspataa? Mitä olet valmistanut sillä vai onko jäänyt käyttämättä?
Itse olen tehnyt puuroja, makaronivelliä ja kerran palapaistia, joka onnistuikin tosi hyvin. Nyt kesälomalla ajattelin ruveta aktiivisemmin sillä kokkailemaan. Hankin tämän jouluksi 2014 ja muutaman kerran olen käyttänyt!
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Painekeittimen edut varmaan tiedätte.
Painekeittimen etuja en kyllä tiedä, haitat kyllä. Olen törmännyt ensiavussa moneen palovammoja saaneeseen painekeittimen käyttäjään.
Eihän tuossa keittimessä ole mitään järkeä. Vaikea keksiä mitään turhempaa vempainta. Kattila ja liesi ajaa saman asian. Tosin eipä ole kallis värkki.
Puurokattila on kätevä että voi hauduttaa esim,riisipuuron.
Minä olen hauduttanut padassa auton ja harrastevehkeiden osia,nesteenä pakkasnestettä.
LuigiVinetto kirjoitti:
Eihän tuossa keittimessä ole mitään järkeä. Vaikea keksiä mitään turhempaa vempainta. Kattila ja liesi ajaa saman asian. Tosin eipä ole kallis värkki.
Puurokattila on kätevä että voi hauduttaa esim,riisipuuron.
1. Ei tarvitse lisätä nestettä
2. Ei tarvitse pelätä että joku työntää kattilan liedeltä kun nöillä yleensä on kumitassut
3. Ei kuumene yhtä kuumaksi ulkoa ja ei kuumenna samalla
4. Suunniteltu niin että ei tarvitse sekoittaa välillä
5. Suunniteltu niin että uskaltaa jättää yksin vaikka työpäivän päälle kotiin ja töistä tullessa ruoka on
6. Pidä lämpimänä toiminto. Joten kaikki jotka kotiin tulee saa lämpimän aterian
7. Hankala ylikypsentää vaikka pitäisi reilusti kauemmin päällä
Itte tilasin netistä myös tuon Pyrexin haudutuspadan. Tykkään enemmä siitä kun noista sähköisistä malleista. Hieman hidasta ruuan laittaminen joten lähinnä tulee kokkailtua pyhäruokia ja riistaa. Eipä näy tällä hetkellä hintakaan netissä päätä huimaavan. https://netto.fi/pyrex-slowcook-haudutuspata.html?SID=qlp4jjcgnhp4b3gbt…
meillä on kaikilla omat mielipiteet asioista ja niistä ei voi kiistellä. Minä ostin ensimmäisen haudutuspadan 12 vuotta sitten. En voisi ajatella eläväni ilman sitä. Kun olin vielä työelämässä niin laitoin illalla lammaskaalin hautumaan ja aamulla kun tulin töistä niin ruoka oli valmis. Tykkään laittaa gourmet ruokaa mutta haudutuspata on ehdotno keitoille ja paisteille ym. Asun yksin ja minun pata on aina esillä valmiina käyttöön. Jokainen voi itse miettiä ennen ostamista että tulisiko käyttöön. minulla ei ole muita sähkövempaimia käytössä kun tiedän että en tarvitse. Pdan saa esim Puuilosta €20llä jos sitä ei tule käytettyä niin sen voi antaa vaikka ystävälle. Hinta laatu suhde on erinomainen ja nyhtöpossu/nauta/kana onnistuu tosi hyvin samoin kalkkunafilee ja paahtopaisti. Eli jokainen täålää tyylillään. Hyviä ruuanlaitto hetkiä kiakille.
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt haksahtako noihin haudutuspatoihin. Kohtaa tulee haudutuspata plus painekattila yhdessä ja sitten se haudutuspata jää komeroon.
Kannatta tilata ulkomailta se instapot. Itse lämmitän sillä paljon papuja kun olen kasvisyöjä.
Youtubessa on esim Jill McKeeverin kanava jos on tälläisestä kiinnostunut.
No instapotin ja slow cooker kypsennykset ovat jo lähtökohtaisesti eri valmistusmenetelmiä eivätkä mielestäni ole toisiaan poissulkevia.
Ostin tänään Silvercrestin 5,6 litraisen Lidlistä.
Instapot/crock pot express cooker ovat sähköisiä painekattiloita joissa myös haudutustoiminto. Haudutuspata on omansa.Kokemusta on kaikista kolmesta. Myös hellalla käytettävä painekattila on käytössä, tosin mieheni käyttää sitä. Sähköinen painekattila on mielestäni turvallisempi, koska voin laittaa ainekset pataan, ajastan ja sitten on valmista kun aika on täynnä. Aikaa on jätettävä myös paineen laskemiseen ( eli kun sanotaan keittoaika 10 min, siihen tulee paineen muodostus , keittoaika ja "laskeutuminen", teen paljon papuja, esim viikon eväsruoat valmiiksi. Myös lihat, puuro onnistuu. Haudutettaessa laitain usein riisi- broiskun ennen iltavuoroa ( korkea/4h) jolloin nuoriso saa iltapäivällä kotiin tulessa lämpimän ruoan. Kansi on painekattilassa silloin tavallinen niin ei tarvitse erikoiskantta ajatella. Liedellä käytettävä painekattila vaatii vahtimista siinä vieressä sähköiseen verrattuna ja jonkinlaista perustietämystä kattilan käytöstä. Toki tavallisilla kattiloilla, hellalla ja uunillakin pärjää.
Tässä on yhdistettynä tehokas 1200W painekeitin/haudutuspata. Ja 8l riittää isoonkin tarpeeseen.
https://www.amazon.de/Instant-Pot-IP-DUO60-programmierbarer-Schnellkoch…
Yksi ilo noissa toi ajastus, voi laittaa aampuuron hautuun aamuksi.
Painekeittimen edut varmaan tiedätte.