Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilmanvaihtokanavien tukkiminen

Vierailija
03.07.2017 |

Olen muuttanut vuokra-asuntoon, missä edellinen asukas on tukkinut kaikki tuloilmaventtiilit jesarilla. Tänään ne poistettiin. Keittiössä on ilmeisesti liesikupu, pystyy säätämään min-max ja 1,2,3,4 kohtaan. Talo on rakennettu 90-luvun alussa, koneellinen ilmanpoisto. Asun ylimmässä kerroksessa täällä iso masiina kylppärissä.

Huoneisto on kosteantuntuinen, niin kuin olisi saunassa. Mulla on pieni lapsi, joka on nyt isovanhempien hoidossa ja yövyn itsekkin siellä. Tänään kiinteistön työntekijä kävi tarkastamassa ja totesi lieden levyssä kosteusvaurion. Hän vaihtoi tilalle uuden levyn ja suodattimen.

Mitä mun kannattaisi nyt tehdä? Pyydänkö kosteusmittauksen vai olenko yhteydessä kunnan terveystarkastajaan? Eikö huoneiston ilma ole ihan pa, kun ollut tukittu ilmanvaihto jesarilla ja vanha lieden levy on homeessa. En halua pitää lasta nyt tuolla ja haluaisin vaihtaa asuntoa. Aivan karmea tunne, että tuolla on jotain pahasti vialla.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoosta kajahtaa... 0/5

Vierailija
2/6 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku ongelma sulla 2?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuloilmaventtiilit ovat tukossa ja ilmanpoisto on päällä ja toimii, niin korvausilma tulee kuitenkin jostain, eli vääristä paikoista, kuten seinien ja lattioiden rajoista tai rappukäytävästä postilaatikon kautta  (ja pahimmillaan vaikka viemäreistä, kuulemma...).

Nuo kiinteistön työntekijät/kiinteistöhuoltajat/isännöitsijät eivät asuntojen kuntoa kerro tai edes tiedä, eli sieltä ei todennäköisesti vastauksia saa.

Jos asunto tuntuu epäilyttävältä ja sinulla on mahdollisuus muuttaa, niin etsi ihmeessä uutta asuntoa. Parempi katsoa kuin katua, sillä huono sisäilmailma todella voi sairastuttaa, pysyvästi.

Vierailija
4/6 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ilmeisesti kerrostalo on kyseessä? Jos ne tuloilmaventtiilit on nyt auki ja puhtaat, luulis että tilanne pian korjaantuu. Kesällä nyt on joka tapauksessa vähän kosteampaa sisälläkin. Mikä masiina siellä kylpyhuoneessa on, joku ilmastointiin liittyvä?

Vierailija
5/6 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä ajattelen, että korvausilmaa aina tulee ikkunoista tai ovista, että eivät ole niin tiiviit. Mutta jos ilmanvaihtokone ei ole ollut käynnissä, ei se tietysti ime sitä korvausilmaakaan. Mielestäni sinun on parempi toimia enemmän kuin vähemmän. Jo lapsen terveyden kannalta. Kosteusmittaus tehdään kai ensiksi pintakosteusmittarilla, joten ei kerro rakenteen sisäistä kosteutta. Toisaalta jos se näyttää kosteutta, on sitä varmasti. Jos ei näytä, voi silti olla. Kunnan terveystarkastaja varmaan oikea paikka kysyä neuvoa.

Vierailija
6/6 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lieden levy homeessa?? nyt ei ymmärrä.