Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä tekee mökistä työleirin?

Vierailija
03.07.2017 |

Ärsyttää koko termi. Jos omalla mökillään pesee ikkunat, matot ja hoitaa taloutta kuten kotonakin, eikö se ole normaalia kodin ylläpitoa? Vai onko ihmisiä, jotka eivät näitä koskaan tee kotonaan eivätkä siivoa ja pese vuodevaatteita?! Osa on tietysti niin uusavuttomia, ettei mikään ennen itsestäänselvä kodintoimi enää onnistu muuten kuin teettämällä muilla.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa että joku muukin tätä miettii! Jos mökkiä pitää työleirinä niin ehkä kannattaa hankkiutua koko mökistä eroon.. Mulla on yks työkaveri ja en hänen suustaan ole kuullut mökkeilystä mitään hyvää, puhuu juuri aina työleiristä ja ym valitusta, 50+ nainen kyseessä. Itse rakastan mökkeilyä ja en todellakaan koe sitä työleirinä. Jos haluaa lomailla ilman siivoamista ym perus taloudenhoitoa niin mökki tuskin on sopiva vaihtoehto..

Vierailija
2/53 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä on erilaisia. Osa haluaa kotoa poistuttuaan täysin chillailua vain. Osa taas nauttii puuhastelusta ja saa siitä paljon.

Onneksi voi valita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki mökilläkin pitää tehdä normaalit kodinhoitotoimet yms. mutta mitään kasvimaata tai kitkemistä en mökillä harrasta. Ehkä kerran 10 vuodessa joutuu laiturin uusimaan tai terassia laajentamaan, mökin pintakäsittelemään. 

Ei meillä mökillä koko aikaa jotain rakenneta

Vierailija
4/53 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene perjantai iltana töiden jälkeen mökille. Lauantaina aja nurmikko, hakkaa puita kanna vettä, korjaa sitä ja tätä siivoa koko mökki. Tämän rentouttavan lauantain jälkeen voitkin palata kotiisi sunnuntaina siivoamaan ja valmistautumaan tulevaan viikkoon.

Vierailija
5/53 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mökillä ei ole sähköä eikä hanasta saa vettä ja päälle vielä ulkohuussi, niin aika alkeellisista oloista täytyy ihmisen nauttia, ettei kokisi siivoamista ja kokkausta työleirinä. Mutta ei ole minulta pois, jos joku puuhastelusta alkukantaisissa oloissa nauttii. Jotkut tykkää jopa telttailusta...

Vierailija
6/53 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vertaa mökkiä kotiin vaan hotelliin, niin huomaat eron. Jos mä haluan lomallani lähteä pois kotoa, niin haluan sitä juuri siksi, että mun ei tarvitse tehdä kotitöitä. Jos haluan lomallani pestä ikkunoita, siivota, laittaa ruokaa yms, niin vietän lomani kotona. Kaiken lisäksi mökeillä on yleensä huonompi varustetaso eli kaikki kotihommat teet siellä alkeellisemmissa olosuhteissa kuin kotona. 

Vierailija
7/53 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työleiri kirjoitti:

Mene perjantai iltana töiden jälkeen mökille. Lauantaina aja nurmikko, hakkaa puita kanna vettä, korjaa sitä ja tätä siivoa koko mökki. Tämän rentouttavan lauantain jälkeen voitkin palata kotiisi sunnuntaina siivoamaan ja valmistautumaan tulevaan viikkoon.

Miten se mökki sotkuu parissa päivässä niin paljon, että joka viikonloppu pitää siivota? Miksei puita voi tehdä kerralla sen verran, ettei tarvitse joka viikonloppu heilua kirveen kanssa? Miksei pihaa voi muokata niin, että ajettavaa nurmikkoa on vähemmän? Jos veden kantamista on rasitteeksi asti, miksei hanki uppopumppua tai valjasta muita perheenjäseniä kantamaan? Monet mökin pihatöistä puidenteosta ruohonleikkuuseen voi lisäksi teettää mökkitalkkarilla, jos ei halua tehdä itse. Omia valintoja siis.

Vierailija
8/53 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin huomaa, että jengi asuu kerrostaloissa, joissa yhtiö vastaa kiinteistönpidosta...

Jos aloitetaan siitä, että vesi pitää kytkeä, huussi tyhjentää, laituri asentaa/korjata talven jäliltä, julkisivun maalaus, katon/rännien putsaus, kaislikon kitkeminen rannasta,

Puiden kaataminen ja haloiksi teko.

Olisko tässä nyt jotain...

Vierailija
9/53 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai mikä tekee työleirin? Meillä kaadettiin just 3 puuta, mies hakkasi halkoja koko viikonlopun ja minä kuskasin risuja rantaan poltettavaksi. Pesin terassin, saunan ja huussin. Edellisen kerran pinottiin kiviä laituria varten ja raahattiin laituri paikalleen, kiinnitettiin uudet ponttoonit ja mies sahasi ja vaihtoi muutaman lahonneen laudan tilalle uuden. Ensi viikonloppuna tulee sorakuorma levitettäväksi. Piha on niin kivikkoinen, että ei uskalla autolla enää ajaa, mihin lie entiset sorat uponneet maan syövereihin. Kun pääsen lomalle, maalaan vanhan varaston ja pihakeinun ja pesen homepesulla mökin ulkoa. Rappusetkin on lahoamassa, mies tekee lomalla uudet. Että hommaa ja työleiriä riittää.

Vierailija
10/53 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vanhemmat ovat istuttaneet mökilleet ihan järjettömän nurmikon jota saa ajella jo pari päivää.No siihen se viikonloppu meneekin...Sitten kaikkea muuta puuhaa,ihan vastaavaa jota ei oikeasti olisi pakko tehdä.Olen vuosia ihmetellyt miksi ei mökistä voi tehdä sellasellaista helppohoitoista rentoa paikkaa.

Vierailija
11/53 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperheen maalla oli tällainen päivärytmi. Meitä siis kaksi pariskuntaa ja kuusi alle 10-vuotiasta lasta: 

Aamu alkaa vedenhaulla, sitten aamiaisen teolla kahdeksalle hengelle. Sähkö on, mutta ei siis juoksevaa vettä. 

Tiskaus on oma projektinsa, koska taas sitä vettä täytyy hakea, keittää se ja onhan se tiskaaminen ilman juoksevaa hitaampaa. 

Tästä kun on selvitty, niin alkaakin jo lounaan valmistelu

Jos ruokahuollosta jotain aikaa jää, niin se on kasvimaan kitkemistä tai halkojen hakkuuta. Miehet ovat koko päivän "kunnostaneet" venettä ja laituria nousevassa laitamyötäisessä. 

Illan jo kääntyessä yöhön on pieni hetki rentoutua saunan jälkeen, mikäli lapset ovat hyviä nukkujia. 

Mutta nyt tulee ihmeellisin osuus: rakastan tätä!

Vierailija
12/53 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 8 jatkaa. Siis jos ajatellaan, että 4 viikon lomasta viettäisi 3 viikkoa mökillä, joista 1 viikon nauttisi puhtaasti rannassa loikoillen, niin kyllä sen 2 viikkoa joutuu aika sykkeellä tekemään töitä.

Siis eihän nuo perus kotitaloustyöt siitä mitään työleiriä tee, vaan se, että joudut tekemään koko kiinteistön vuoden hoitotyöt muutamassa viikossa.

Itse en haluaisi kiinteistö muotoista mökkiä mistään kauempaa, koska itse pyrin tekemään kiinteistönhoitotyöt keväällä/syksyllä viikonloppuisin, jotta se mökki olisi sitten kesällä jotain muuta kuin työleiri.

Vierailija
13/53 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mökkeily on historiaa. 2000luvun lapset eivät voi olla missään missä ei ole esim. vessaa

Vierailija
14/53 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavaperheen maalla oli tällainen päivärytmi. Meitä siis kaksi pariskuntaa ja kuusi alle 10-vuotiasta lasta: 

Aamu alkaa vedenhaulla, sitten aamiaisen teolla kahdeksalle hengelle. Sähkö on, mutta ei siis juoksevaa vettä. 

Tiskaus on oma projektinsa, koska taas sitä vettä täytyy hakea, keittää se ja onhan se tiskaaminen ilman juoksevaa hitaampaa. 

Tästä kun on selvitty, niin alkaakin jo lounaan valmistelu

Jos ruokahuollosta jotain aikaa jää, niin se on kasvimaan kitkemistä tai halkojen hakkuuta. Miehet ovat koko päivän "kunnostaneet" venettä ja laituria nousevassa laitamyötäisessä. 

Illan jo kääntyessä yöhön on pieni hetki rentoutua saunan jälkeen, mikäli lapset ovat hyviä nukkujia. 

Mutta nyt tulee ihmeellisin osuus: rakastan tätä!

Miksi ihmeessä mökillä on joku kasvimaa? Mulla ei ole edes kotona, se ei ole mitenkään kannattavaa ja lisäksi erittäin epämiellyttävää

Vierailija
15/53 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökille voi hommata kompostoivan huussin niin harvenee se tyhjentäminen.. Ja tosiaan, ei sitä mökkiä ole pakko pitää jos tuntuu työläältä, vaihtoehtoja on..

Vierailija
16/53 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työleiriksi itsekkin sanon vaikka kivaakin se on. Nautin kun saa koko ajan näpertää jotakin, kun muutoin asun helsingissä. ikää kun tulee enemmän olen alkanut miettimään miten mökistä saisi helppohoitoisen. eli nurmea mahdollisimman vähän, ettei tarvitse pari kertaa viikossa ajaa. kivestyksen/suuremmanpation laitto auttaisi mutta siinä menee myös useampi päivä jos ei ota työmiehiä. seuraavat vuodet olisivat sitten helpompia sen suhteen. saunavesiin meillä on se sääntö et jokainen saunoja tuo vettä. sisätöitä en lue töiksi koska niitä teen kaupungissakin. ulkohommissa menee puolet päivästä aikaa. ruohon jos päästää pitkäksi, lapset ei tykkää ja kyykäärmeet ei näy. heinikon kun päästää rehottamaan, on taatusti hyttysiä ja punkkeja. en valita kuitenkaan. kukkapenkit myös olen tehnyt mahdollisimman helpoiksi ettei tarvitse kuin 1-2 kertaa kesässä hoitaa. polttopuut kannattaa tehdä kerralla kuukaudeksi. puiden kaatoakin on aina välillä ja laiturin laittoa niin kuin joku sanoikin. 

Vierailija
17/53 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelta mökiltä puuttuu ne arkea ja kotitöitä helpottavat laitteet ja asiat.

Tiskaaminen kaivosta kannetulla, saunan padassa (joka sekin pitää lämmittää) keitetyllä vedellä vs. tiskikoneen täyttö. Saunan kääntäminen päälle nappulasta ja kiukaan avaaminen vs. Polttopuiden pilkkominen ja saunan sytytys. Lakanoiden peseminen koneessa ja siitä siirto suoraan sänkyyn vs. Niiden roudaaminen mökille kaiken muun tavaran kanssa ja lopuksi roudaaminen takaisin + se normaali pesu.

Saattaapi ruuanlaitossakin joutua miettimään kaksi kertaa miten onnistuu tekemään kaiken kun puhdasta vettä saattaa olla mukana rajallinen määrä, maustekaapissa on vain perusmausteet jos et muistanut ottaa mukaan muita, kattiloita on vain kaksi ja jääkaappikin niin pieni ja/tai täynnä olutta ettei niitä grillilihoja saatukaan mahtumaan sinne.

Vierailija
18/53 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökistä tekee työleirin sen mökin omistajat.

Jos omistaja on laittanut kasvimaan ja kesäkukkia, ja lämmittää helteelläkin puilla niin satunnaisillekin vieraille riittää hommaa. Lisäksi tietty on mansikkamaa ja perunamaa ja kymmenen marjapensasta.

Eikä mihinkään uuteen voi panostaa vaan kaikki pitää tehdä sillä rikkinäisellä epäkäytännöllisellä välineistöllä.

Vierailija
19/53 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mökkipihalle jos asentaa asfaltin niin pääsee nurmikon ajosta. Mä taidan valjastaa jonkun ihmisen menemään mun puolesta huomenna töihin. Silloinhan se ei ole työntekoa jos joku muu tekee sen mun puolesta. Mökkitalkkari jos ajaisi mökkini nurmikon tekisi se perusveloituksen mukaan 260 euroa kuukaudessa. Joo kyllähän nyt noin pienen rahan pieraisee kuka tahansa.

Vierailija kirjoitti:

Työleiri kirjoitti:

Miten se mökki sotkuu parissa päivässä niin paljon, että joka viikonloppu pitää siivota? Miksei puita voi tehdä kerralla sen verran, ettei tarvitse joka viikonloppu heilua kirveen kanssa? Miksei pihaa voi muokata niin, että ajettavaa nurmikkoa on vähemmän? Jos veden kantamista on rasitteeksi asti, miksei hanki uppopumppua tai valjasta muita perheenjäseniä kantamaan? Monet mökin pihatöistä puidenteosta ruohonleikkuuseen voi lisäksi teettää mökkitalkkarilla, jos ei halua tehdä itse. Omia valintoja siis.

Vierailija
20/53 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait sitä julkisivua joka kesä tarvi maalata..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme