Kumpi on oikeassa ja miksi? Naapuri vai minä? Juristin näkemys suotavaa.
Asumme omakotitaloalueella. Tontit noin 1000 neliötä kaikilla. Naapuri käy muualla töissä, mutta on rakentanut autonkorjausverstaan pihaan ja tekee pimeitä korjaushommia kaikki vapaa-aikansa. Hänellä ei siis ole alan yritystä, mutta hiekkapuhaltaa, poraa, viilaa ja milloin mitäkin (en hallitse näitä korjaustermejä kunnolla). Mulle tämä on ongelma, sillä viereiseltä tontilta kuuluu jatkuva teollisuusmeteli ja omassa pihassa oleminen on hankalaa ja stressaavaa. Onko minulla oikeus vaatia häntä lopettamaan sivubisneksensä sen aiheuttaman haitan vuoksi? Eikö teollisuustontit ole erikseen? Ei kai asuinalueella saa harjoittaa teollisuustoimintaa?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos nyt alkajaisiksi kysyisit häneltä, voiko meteliä vähentää. Keskustelkaa ihmiset keskenänne. Suomalainen tapa on soittaa ja valittaa poliisille, verottajalle, ties mille viranomaiselle mielummin kun ei uskalleta puhua sille naapurille. Siinä sitten työllistetään viranomaisia ja saadaan aikaiseksi lihava riita, vaikka asian olisi voinut hoitaa toisinkin.
Tässähän on tosiaan kyse toisen oikeudesta värkätä autoja tontillaan vs toisen häiriintymisestä siitä. Sen kerran kun mulle on metelistä valitettu niin olen kyllä vetänyt herneen syvälle nenään. Jännästi muiden paljon isompi melu ei häiritse, kun se ei ole peräisin minun tontiltani. Muut huudattavat ties mitä laitteita ja vehkeitä, mutta kun minun Tontiltani kuuluu hieman isompaa ääntä niin se ikävästi heti muka häiritsee.
Eli kyse on vain siitä kenen naapurin tontilta ääntä kuuluu.
Eräs naapuri veti kilarit kun en halunnut osallistua hänen aitaprojektiiinsa. Kostoksi on soitellut poliisit pari kertaa.
Poliisit ovat kuitenkin vain pahoitelleet ja poistuneet paikalta ja sano et että jatkakaa vain.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme siinä on että asiasta ei voi keskustella sen asetin kanssa kun kerran puheväleissä olette ja selvästikin hän yrittää olla ystävällinen sinua kohtaa kun juttelee sinulle asioitaan ja lupautuu korjaamaan autoasi??
Meillä naapuri tuli ihan suoraan kysymään että voisiko pojallemme sanoa että tulee mopolla hiukan hiljempaa kotiin kun heidän vauva on herkkäuninen. Sovimme heti että poika taluttaa mopon tien päästä kotiin ja tarvittaessa käynnistää mopon vasta tien päässä ettei vauva herää.
Ei tarvittu poliiseja, ei tullut riitaa ja kaikilla kaikki hyvin. Seuraavana vuonna naapuri kävi sanomassa että ei tarvitse enää lähteä tienpäästä, lapsi nukkuu toisella puolella taloa omassa huoneessa ja he eivät välitä.
Tämä onkin ok silloin kun se naapuri myös itse rajoittaa tontiltaan tulevaa meteliä.
Ärsyttää aika paljon kun itse on huomaavainen, mutta toinen sitten räkytyttää koiriaan pihalla päivät pitkät, tai lapsensa huutaa viddysuatanaa leikkiessään. Meillä on kuuloetäisyydellä 4 autonrassaajaa, ja ei kyllä ole meteli eikä mikään, eikä kuulu 247.
Kertoo jotain nykyajasta, että möykätä saa niin paljon kuin jaksaa ja toisten on se hyväksyttävä tai on hermoheikko ja syytä muuttaa pois. Unholaan on jäänyt huomaavaisuus ja toisen ihmisen kunnioitus, se, että pyritään olemaan ja elämään niin, ettei se aiheuta toiselle haittaa.