Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on oikeassa ja miksi? Naapuri vai minä? Juristin näkemys suotavaa.

Vierailija
03.07.2017 |

Asumme omakotitaloalueella. Tontit noin 1000 neliötä kaikilla. Naapuri käy muualla töissä, mutta on rakentanut autonkorjausverstaan pihaan ja tekee pimeitä korjaushommia kaikki vapaa-aikansa. Hänellä ei siis ole alan yritystä, mutta hiekkapuhaltaa, poraa, viilaa ja milloin mitäkin (en hallitse näitä korjaustermejä kunnolla). Mulle tämä on ongelma, sillä viereiseltä tontilta kuuluu jatkuva teollisuusmeteli ja omassa pihassa oleminen on hankalaa ja stressaavaa. Onko minulla oikeus vaatia häntä lopettamaan sivubisneksensä sen aiheuttaman haitan vuoksi? Eikö teollisuustontit ole erikseen? Ei kai asuinalueella saa harjoittaa teollisuustoimintaa?

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton korjaamista ei voi kutsua teollisuudeksi.

Vierailija
2/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida muuta voida tehdä kun tarkastaan, että rakennusluvat on kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään laki ei kiellä auton korjausta omalla pihalla.

Vierailija
4/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et taida muuta voida tehdä kun tarkastaan, että rakennusluvat on kunnossa.

Jos ei ole kunnossa, siitä selviää rahalla. 

Vierailija
5/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos piha on törkyinen, niin voit ilmoittaa ympäristöviranomaisille. Taajama-alueella pitänee pihat olla suht siistissä kunnossa.

Vierailija
6/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käräytä se pimeistä hommista.

Vierailija
7/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei harrastusta voi kukaan kieltää.

Vierailija
8/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuolle voi oikein mitään. Saattahan ne olla omia harrasteautoja. Itse käytiin entiseen harrasteautooni jo pelkkiin peltitöihin yli 200h. Sitä en ymmärrä miksi pitää asua vieri vieressä, jos haluaa näitä harrastaa. Korpeen on paras mennä. Saa meluta myös yöllä.

Vierailija
9/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo on rikollista. taajaman järjestyssäännöt takaa tietyt metelirajat ja melurajat. pyydä ympäristötarkastaja paikalle mittaamaan desibelit.

Vierailija
10/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mies ainakin rakentaa omaa autoa ja todellakin aloittaa "atomeista"

Harrastus se on eikä työ. Kavereidenkin autoja saattaa välillä tehdä kimpassa ilman korvausta koska helpompi se yhdessä pohtia vikoja ja tekemistä.

Vierailija
11/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä se rajoittamaan meteliä. Ihan sama mistä se meteli johtuu.

Jos ei onnistu, niin sitten voi kiusallasi käräyttää verottajalle.

Vierailija
12/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksiä voi esittää

-kunnan terveysviranomaiselle (melu, pöly)

-kaavoitusviranomaiselle (teollinen toiminta asuinalueeksi kaavoitetulla alueella)

-veroviranomaiselle (pimeä yritystoiminta)

-poliisille (häiriön aiheuttaminen, jos sitä tapahtuu hiljaisuuden aikaan).

Myös ympäristöviranomaiselta voi kysyä, onko naapurilla luvat kunnossa ympäristöä selkeästi pilaavaan toimintaan.

Muuta kerrostaloon asumaan niin vältät omakotiasumisen ihanuudet.

Vierailija
13/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän verstaaseen pidä olla lupa. Jos se on pimeä verstas niin ainoastaan voit valittaa kunnan tterveysviraomaisille, jotka tulevat mittaamaan melun ja pölyn yms.

Kaupungeissa mitataan tupakansavuakin, niin eiköhän tuollaistakin.

Vierailija
14/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuolle voi oikein mitään. Saattahan ne olla omia harrasteautoja. Itse käytiin entiseen harrasteautooni jo pelkkiin peltitöihin yli 200h. Sitä en ymmärrä miksi pitää asua vieri vieressä, jos haluaa näitä harrastaa. Korpeen on paras mennä. Saa meluta myös yöllä.

Eikö olisi kaikille parasta että sinä menisit sinne korpeen??

Vierailija
15/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

TunnusPalstalleOhjeProfiilissani1 kirjoitti:

Kysymyksiä voi esittää

-kaavoitusviranomaiselle (teollinen toiminta asuinalueeksi kaavoitetulla alueella)

Myös ympäristöviranomaiselta voi kysyä, onko naapurilla luvat kunnossa ympäristöä selkeästi pilaavaan toimintaan.

Melu/ pöly, ei mene läpi, Näitä hommia tehdään myös työkseen ja raja-arvot on harrastehommissa lähes mahdoton ylittää.

Kaavoitus, ei ole teollista toimintaa kun kyseessä on harrastus -> ei vaikutusta.

Verottaja, jos on oikeasti pimeää bisnestä, niin tottakai käräyttää. Sitten alkaa maksamaan vain veroja ja homma jatkuu laajempana, että on varaa maksaa ne verot.

Poliisi. tietenkin jos ei vaikka nukuttua saa melun vuoksi. Muistathan myös itse olla hiljaa aina?

Vierailija
16/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö olisi kaikille parasta että sinä menisit sinne korpeen??

Hallini on korvessa juuri ko. syistä. Sitähän minä tuossa juuri tarkoitin. Olet idiootti.

Vierailija
17/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

TunnusPalstalleOhjeProfiilissani1 kirjoitti:

Kysymyksiä voi esittää

Kiitos näistä vinkeistä.

Kyse ei tosiaan ole pelkän oman auton tuunaamisesta, vaan vireillä on koko ajan ainakin kolme vierastakin autoa. Itse kehuskelee, kuka stara milloinkin tuo hänelle menopelejä korjattavaksi. Tiedän kyllä, että omaa autoa saa omassa pihassa korjailla. Mutta tämä on ikävää, koska tälle inhottavalle toiminnalle ei näy mitään päätepistettä. Päin vastoin, se varmaan kiihtyy, kun ukko jää eläkkeelle.

Ja omakotitaloon olen muuttanut juuri siksi, että on oma rauha. Jota nyt ei todellakaan ole.

Ap

Vierailija
18/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastaa saa, mutta jos ammattimaista autojen laittoa, niin ei saa. Katso kaavasta, onko tontti vain asuinkäyttöön, jos niin on naapurisi heikoilla.

Vierailija
19/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahhahahaa, autojen korjaaminen teollisuustoimintaa?! XD 

Vierailija
20/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos nyt alkajaisiksi kysyisit häneltä, voiko meteliä vähentää. Keskustelkaa ihmiset keskenänne. Suomalainen tapa on soittaa ja valittaa poliisille, verottajalle, ties mille viranomaiselle mielummin kun ei uskalleta puhua sille naapurille. Siinä sitten työllistetään viranomaisia ja saadaan aikaiseksi lihava riita, vaikka asian olisi voinut hoitaa toisinkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme