hei, tarvitsisin apua. anoreksia
olen yläasteikäinen tyttö, minulla todettiin päälle vuosi sitten syömishäiriö. nykyään kaikki sujuu paljon paremmin: en ole enään osastolla, saan tukea yms. ja koen olevani melkeimpä terve! ongelmana on se että en ole varma mikä on sen sh:n aiheuttamaa toimintaa. tykkään syödä terveellisesti eikäs siihen liity tietääkseni mitään sh ajatuksia. joskus kyllä herkuttelenkin! mutta voinko olla terve vaikka syönkin hyvin terveellisesti? kuulostaa oudolta, enkä osaa pukea ajatuksiani sanoihin näin, mutta toivottavasti tajusitte.. 😅 asiallisia vastauksia kiitos! ❤
Kommentit (6)
Liiallinen terveyspainotteisesti syönti on myös luokiteltu syömishäiriöksi (ortoreksia), lähinnä siksi että se alkaa yhtä lailla rajoittaa ruokavaliota, ja jossain vaiheessa terveen ja sairaalloisesti rajatun ruokavalion raja alkaa hämärtyä. Jos et ole jo niin suosittelen käymään vaikka ravintoterapeutilla, kerrot ongelmastasi ja katsotte vaikka yhdessä että miltä ruokavaliosi näyttää :)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki anorektikot ovat huomiota hakevia pissiksiä!
Menepäs muualle trollaamaan, pikkupeikko.
Tiedän monia, jotka ovat alkaneet rajoittamaan syömisiään äärirajoille ja lopulta on tullut mielenterveydellisiä ongelmia. Vai ovatko ongelmat olleet ensin ja syömisillä yritetään pitää nuppi koossa?
kiitos vastauksista! mulla joskus meni tää terveellisesti syöminen vähän yli ja oli aika rajoitettua mut nykyään kaikki ruoka menee pienissämäärin eikä oo ongelmia niinkuin silloin. mua nykyään kiinnostaa paljon mun terveys. enemmän kuin silloin ennen kun koko sairaus ilmeni. niin en tiedä onko se hyvä vai huono.. en tee mitään pakosti ja tuntuu hyvältä ja tavanomaiselta esim. ottaa ruoan kanssa salaattia ja käydä joskus vaikka metsässä kävelemässä. pelottaa vaan että kaikki uusiutuu ja pian huomaan olevani osastolla :/ oon puhunu mun ravitsemusterapeutille mut haluisin muita mielipiteitä.
Kunhan ei mene ortorexian puolelle, niin homma on kunnossa.