5v oli sitten vähän kuvaillut itseään.. lasten seksuaalikasvatuksesta asiaa
Pikku kakkosen sovelluksessa on joku peli missä otetaan kuva esim itsestä ja sitten voi piirrellä siihen päälle. No meidän jätkä oli sitten näyttänyt vähän taiteellista puoltaan.. kuvannut omaa pyllyreikää ja pippeliä koko komeudessaan :x Piirtänyt päälle omien sanojensa mukaan pissaa ja kakkaa. Sitten kun yritin poistaa noita kuvia hätäpäissäni niin sovellus ei antanut! Poistin koko sovelluksen sitten ja pidin palopuheen että tämmösiä kuvia ei oteta saatikka latailla minnekkään, vaikka eipä kai tuo sovellus niitä mihinkään julkiseen paikkaan tallenna. 🤔
Sanokaa ny joku että muunkin ipana on tehny tämmösiä. Vai onko tuo mun ihan häiriintynyt? 😭
Miten muuten näihin alapääjuttuihin suhtaudutte? Meillä ne ainakin on tässä iässä ollut nyt tosi pinnalla... olen yrittänyt olla torumatta tms, mutta sanonut esim että muiden seurassa ei näpläillä tai toisten vehkeisiin ei kosketa, kukaan ei saa koskea heihin yms. On ollut myös kiinnostunut siitä miksi siskollaan on erilainen kapistus... välillä olen yllättänyt heidät lastenhuoneesta ihmettelemästä toistensa kapistuksia. Ym. En nyt viitsi tarkemmin kirjoittaa kun ei tiedä kuka pervo näitä lukee. Eihän se kuitenkaan sillä tapaa seksuaalista ole, vaan lapsen normaalia kiinnostusta kehoon. Mutta silti.
Tiedän että aihe on arka ja vähän tabukin. Mutta asialliset mietinnät aiheesta kiinnostaisi.
Kommentit (23)
Soita Iltalehdelle ja tee Ylestä rikosilmoitus. Lööppimatskua!
Ei tarvitse olla huolissaan, ihan normaalilta kuulostaa. Ja vaikka osa tuota kuvaamisesta rähjäämistä kikatteleekin täällä, niin siihen on hyvä puuttua. Tuon ikäinen ei vielä ymmärrä, että kuva voi lähteä vahingossa leviämään ja siitä voi tulla ikäviä seurauksia. Nimenomaan kuvaamiseen puuttuisin tiukasti, ja kehottaisin kurkkimaan alapäätä vaikka peilin avulla, jos haluaa katsella miltä näyttää.
Tämän takia Bill Gates ei ostanut lapsilleen älypuhelimia.
AP, sun pitäisi vähän löysätä päähinettä. Puhu näistä asioista asiallisesti lapsille. Kiihkoilu vain lisää mielenkiintoa.
Kaikki sinne puhelimeen ladatut asiat on tallessa jossain.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla huolissaan, ihan normaalilta kuulostaa. Ja vaikka osa tuota kuvaamisesta rähjäämistä kikatteleekin täällä, niin siihen on hyvä puuttua. Tuon ikäinen ei vielä ymmärrä, että kuva voi lähteä vahingossa leviämään ja siitä voi tulla ikäviä seurauksia. Nimenomaan kuvaamiseen puuttuisin tiukasti, ja kehottaisin kurkkimaan alapäätä vaikka peilin avulla, jos haluaa katsella miltä näyttää.
Nojoo, en minä nyt huutanut mutta sanoin tosi tiukasti että tälläsiä kuvia ei saa ottaa. Pippeliä saa tutkia omissa oloissaan mutta sitä ei näytetä muille eikä siitä näytetä kuvia muille.
Siis juuri siksi että jos tuommoset lähtis leviämään niin se on vakava asia. Oli kuitenkin pippeliäänkin venytellyt oikein "juhlakuntoon" ja ottanut alhaaltapäin kuvaa. Voi juma, eihän se lapsi sitä ymmärrä mut vanhemmillehan vois tulla tosta vaikka syytteitä, jos tulisi joku väärinymmärrys siitä kuka semmosia on ottanut 😂 Ehkä ylireagoin, mutta vähän sitä pelästyy kun oman lapsen vehkeet on jossain sovelluksessa ikuistettuna 😤
Ihan normaali lapsesi varmasti on. Meidän 2v on jo jonkin aikaa suihkussa ja vessassa käydessä katsonut ja todennut, että äidillä on pimppi ja hänellä sekä isillä pippeli (sisaruksia ei ole, niin ei vertaile heidän kanssaan). Joskus kysyy, missä hänen pimppinsä on... Tai missä äidin pippeli on. Lopuksi hoksaa aina iloisena, että meillä kaikilla on pylly. Tällöin ollaan aina vain neutraalisti selitetty, että joo-o, tytöillä ja naisilla on pimppi ja pojilla ja miehillä pippeli. Ne on erilaiset tytöillä ja pojilla. Mutta meillä kaikilla on pylly. Tämä on lapsen ikätasoista seksuaalikasvatusta ja oman kehon ihmettelyä ja siihen tutustumista, kun vertailee sitä muihin. Nyt viime aikoina on alkanut välillä vertailla, että isin pippeli on iso ja hänen pieni... Nyt näköjään tulee suuruuskäsitteet opetteluvuoroon...
Jos kovin häveliäästi/pelästyneesti/vihaisesti tms. suhtaudut lapsesi juttuihin, niin ne todennäköisesti alkaa kiinnostaa häntä vain enemmän ja enemmän. Koita pysyä mahdollisimman rauhallisena, äläkä suutu lapsellesi. Oletko itse ollenkaan kertonut lapsillesi tyttöjen ja poikien eroista? Aiheesta löytyy jopa kuvakirjoja. En tosin tiedä, onko suomeksi, mutta meillä on yksi ulkomailta ostettu yli 2-vuotiaille tarkoitettu kuvakirja nimeltä "Tässä olen minä, siinä olet sinä" (nimen suomensin itse...). Silloin heille ei ehkä niin jää tarvetta vertailla salaa toisiaan?
Tuo on hyvä, kun olet kertonut, että omaan kehoon saa tutustua ja itseensä koskea, mutta se tehdään yksin ollessa vaikka omassa huoneessa tai vessassa. Ei muiden läsnäollessa. Se on tärkeää, että lapsi kokee omaan kehoon tutustumisen sallittuna ja normaalina asiana. Eikä lapset saa koskea toisten pimppeihin tai pippeleihin. Eikä muut lapsen (paitsi esim. lääkäri tai äiti/isi, jos on pipi ja pitää tutkia tai hoitaa). Nämä kaikki kuitenkin pitäisi myös kertoa mahdollisimman neutraalisti, ihan kuin kaikki muutkin asiat, joita lapselle opetetaan. Voi vedota ihan vaikka vain hyviin tapoihin. Ei tarvitse lähteä vielä tän ikäisille kertomaan mistään seksijutuista tai pervoista aikuisista.
On ihan ymmärrettävää, että näistä voi olla vaikea puhua. Mutta sitä kannattaa pohtia, miksi se on itselle vaikeaa? Onko sinulle tapahtunut lapsena jotain? Tai miten itsellesi on näistä aikoinaan puhuttu? Onko kotona ollut sellainen ilmapiiri, että ne on jääneet tabuksi? Näihin asioihin löytyy apua ja vinkkejä esim. netistä. Neuvolastakin voit kysyä.
Nuo kuvat ja netti on nykyajan ilmiö ja ongelma. Mun mielestä oli hyvä, kun teit tän aloituksen. Antaapahan ajattelun aihetta meille muille pienempien lasten vanhemmille, mihin varautua... Tuo varmasti pelästytti, että mitä poika oli tehnyt ja minne kuvat mennyt. Mutta ei siinäkään taida auttaa kuin se, että koittaa pysyä rauhallisena ja selittää lapsen tajuisesti, että tuollaisia kuvia ei saa (lapset) nettiin laittaa. Eikä niitä välttämättä saa sieltä ikinä pois. Tähän voisin minäkin haluta hyviä vinkkejä, miten tuonkin selittää sopivan tiukasti, mutta ei liian kiihtyneesti ja lapsentasoisesti.
Mulla nuorimmat 3v, 5v ja tänään 7v. Paljon ovat olleet kiinnostuneita kukin vuorollaan pippelijutuista. Tänään viimeksi 3vee selitti mulle että laittaa pippelin mahaan. en ymmärtänyt mutta sivuutin asian niinkuin muidenkin kohdalla tuollaiset. Ainoa mistä olen tiukasti sanonut, on se jos ovat toisten pippeleihin tai pyllyyn koskeneet. Sanon vaan että jokaisen yksityisasia. eihän nuo ymmärrä sitä ilman että joku sanoo asiasta. Tyttöjen kanssa ei ole niin paljon joutunut sukupuoliasioista puhumaan aikoinaan.
Juoksevat aika paljon nakuna kotosalla :)
Vierailija kirjoitti:
Mulla nuorimmat 3v, 5v ja tänään 7v. Paljon ovat olleet kiinnostuneita kukin vuorollaan pippelijutuista. Tänään viimeksi 3vee selitti mulle että laittaa pippelin mahaan. en ymmärtänyt mutta sivuutin asian niinkuin muidenkin kohdalla tuollaiset. Ainoa mistä olen tiukasti sanonut, on se jos ovat toisten pippeleihin tai pyllyyn koskeneet. Sanon vaan että jokaisen yksityisasia. eihän nuo ymmärrä sitä ilman että joku sanoo asiasta. Tyttöjen kanssa ei ole niin paljon joutunut sukupuoliasioista puhumaan aikoinaan.
Juoksevat aika paljon nakuna kotosalla :)
Ei kai nyt 7v. enää nakuna juoksentele kotona? Noloa...
Eri juhlista normaalilta jos 5v jo venyttelee että kuvassa näyttää isommalta. Seksuaalista ahdistekua taustalla?
Toisekseen kuka normaali äiti antaa 5v pelata yksin puhelimella ja ei seuraa vierestä koko aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Eri juhlista normaalilta jos 5v jo venyttelee että kuvassa näyttää isommalta. Seksuaalista ahdistekua taustalla?
Toisekseen kuka normaali äiti antaa 5v pelata yksin puhelimella ja ei seuraa vierestä koko aikaa?
*ei kuulosta
Äiti hämillään kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojoo, en minä nyt huutanut mutta sanoin tosi tiukasti että tälläsiä kuvia ei saa ottaa. Pippeliä saa tutkia omissa oloissaan mutta sitä ei näytetä muille eikä siitä näytetä kuvia muille.
Siis juuri siksi että jos tuommoset lähtis leviämään niin se on vakava asia. Oli kuitenkin pippeliäänkin venytellyt oikein "juhlakuntoon" ja ottanut alhaaltapäin kuvaa. Voi juma, eihän se lapsi sitä ymmärrä mut vanhemmillehan vois tulla tosta vaikka syytteitä, jos tulisi joku väärinymmärrys siitä kuka semmosia on ottanut 😂 Ehkä ylireagoin, mutta vähän sitä pelästyy kun oman lapsen vehkeet on jossain sovelluksessa ikuistettuna 😤
Minäkin olen ehkä vähän ylireagoivaa sorttia usein ja mulla on kai jonkinlainen yleistynyt ahdistuneisuushäiriö/pakko-oireinen häiriö. Pelkään taustoistani johtuen eri asioista syytetyksi tulemista ajoittain hyvinkin paljon ja irrationaalisesti (toinen vanhemmistani mm. varasti työpaikaltaan ja tuli irtisanotuksi, kun olin lapsi+muuta vähemmän mukavaa) ja pyrin tekemään esim. työni täydelllisesti. Silti vaikka olen tällainen, niin tuo on musta silti aiheellinen huoli, tai ei ainakaan ihan täysin aiheeton huoli, että vanhemmille muuten voisi tulla pahojakin vaikeuksia tuollaisista kuvista. Ap:llä ei siis kuitenkaan varmasti ole syytä paniikkiin, mutta tuokin oli kyllä tosi hyvä pointti, että mitäs jos... Ei olekaan ainoa huoli se, että mitä jos kuvaa ei saa pois ja jotkut pervot sitä sitten katselee tai kuva leviää. :-/ En tullut tätä edes heti ajatelleeksi... :-/
Mutta ei tästäkään lapselle pidä suuttua. Voi asiallisen vakavasti selittää, että äidille ja isille voi tulla tosi pahoja vaikeuksia tuollaisista kuvista ja että lapsista ei tuollaisia kuvia saa kukaan nettiin laittaa? Poliisi voi suuttua tuollaisista? Vai onko liian lapsen pelottelua, jos poliisista puhuu? Ja voi vannottaa lasta, että eihän tuollaisia kuvia enää ota ja laita nettiin?
10
Pelasi tabletilla, ei älypuhelimella. Pelasi sohvalla sen aikaa kun minä nukutin makkarissa pikkusiskoa. Tabletilla pääsee pelaamaan ainoastaan pikku kakkosen pelejä, ei esim selaamaan nettiä vapaasti. Ei tullut mieleen että sillä voi tuollaista harrastaa.
Ap:lle (ja muillekin) joku voisi kertoa asiallisesti, miten näistä asioista olisi hyvä puhua lapselle.
Mulla ei lapsia mutta onko se oikeasti normaalia että sisarukset tiirailevat toistensa vehkeitä salaa?
Vierailija kirjoitti:
No ei hän sitä varmaan siksi venytellyt että näyttäisi kuvissa isommalta. Vaan siksi että tuppaa muutenkin sitä aina venyttelemään, otti kuvia tai ei. Eikös kaikki pojat.... ja itseasiassa miehetkin koko ajan näplää vehjettään.
Oli vetänyt esinahan taakse kuvassa ja sitten piirtänyt siitä tulemaan keltaisen pissasuihkun... :,D
No varmaan kiinnostaa, kun huomaa miten vaikea ja välteltävä asia äidille (?) on. "Kapistus", hohhoi! Ja tuollaisen haloon nostit kuvistakin. Olisit enemmän huolissasi noiden älylaitteiden vaikutuksista lapsesi aivoihin.