Vinkkejä ja lentokokemuksia miten selvitä kymmenen tunnin lennosta?
Olisi pikku pakko tässä vuoden sisällä lentää kymmenen tunnin lentomatka (lähisukulaisen häät).
Koen pitkät lennot epämukaviksi, sillä olen koko ajan jännittyneessä tilassa.
Kaikki menee suht ok, jos ei ole turbulenssia, mutta yleensä sitä aina on. Kanarialle kesti yli 6 tuntia lento, ja olin tosi uupunut sen matkan jälkeen kaikesta siitä stressaamisesta. Paluumatkan aamuna ahdistun paluulennostakin.
Opamoxia kokeilin kerran, mutta se ainoastaan nukutti, ei vienyt jännitystä.
Lento on Finnairin suora lento ja matkustusluokka economy comfort, olen valmis maksamaan vähän extraa siitä, että saan edes jotain kivaa lisää lentomatkalla (bisnekseen ei ole varaa).
Miten te pitkiä lentomatkoja lentävät (esim.Thaimaa) kestätte lentomatkan, eikö missään vaiheessa pelota ja minkälaisia kokemuksia teillä on ollut?
Itseäni ärsyttää sekin, kun ihmiset kertovat vaan lentäneensä Thaikkulaan, vaikka varmaan siihen kymmeneen tuntiin mahtuu turbulenssia ja monta epämukavaa hetkeä.. mulle tuo kymmenen tuntia tuntuu ikuisuudelta, koska se kuusikin oli sietokykyni ylärajoissa. Olisi kiva kuulla siis myös lentokokemuksia, joista olette selvinneet vaikka pelotti..
Epämukavuuden tunnetta on vaikea selittää, koska se ei ole kauhua, vaan sellaista vastenmielisyyttä ja ylireagointia kaikkeen ääneen ja ylimääräiseen liikkeeseen ympärillä. Pilvien yläpuolella se pelko tulee, mutta kotimaan sisäiset "matalat" lennot ei pelota, koska näen koko ajan maan alapuolella. Se ilmassa "leijuminen" on se, mikä ahdistaa.
Vinkkejä ja konkreettisia kokemuksia, jooko?!
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Onko turbulenssiä erityisesti jollain tietyillä alueilla, koska itse olen lentänyt paljon Euroopassa (+ ehkä 20 mannertenvälistä lentoa), enkä ole koskaan kokenut mitään erityistä turbulenssiä. Ihan hetkittäistä epätasaisuutta ollut joskus, mutta kesto on ollut max 5 min.
Meren yläpuolella ja vuoristoissa yleensä on, kuulemma. Koska meren päällä sekoittuvat kylmä ja kuuma ja vuoristossa vuorten huiput vaikuttavat tuuliin. Tämä mun lento nimenomaan olisi Atlantin ylitystä.. se on ehkä kamalinta mitä voin kuvitella..
Thaimaahan mennään käsittääkseni aika pitkälti maata pitkin tai rannikolla, siellä ei varmaan ole niin paljon turbulenssia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko turbulenssiä erityisesti jollain tietyillä alueilla, koska itse olen lentänyt paljon Euroopassa (+ ehkä 20 mannertenvälistä lentoa), enkä ole koskaan kokenut mitään erityistä turbulenssiä. Ihan hetkittäistä epätasaisuutta ollut joskus, mutta kesto on ollut max 5 min.
Meren yläpuolella ja vuoristoissa yleensä on, kuulemma. Koska meren päällä sekoittuvat kylmä ja kuuma ja vuoristossa vuorten huiput vaikuttavat tuuliin. Tämä mun lento nimenomaan olisi Atlantin ylitystä.. se on ehkä kamalinta mitä voin kuvitella..
Thaimaahan mennään käsittääkseni aika pitkälti maata pitkin tai rannikolla, siellä ei varmaan ole niin paljon turbulenssia.
ap
Minun kaikki pitkät lentoni ovat Usa-Suomi välillä, eikä ole koskaan ollut turbulenssia, eikä turvavyövaloja ole laitettu kesken lennon. Joten ei välttämättä ole.
Kävele paljon, juo riittävästi, ja nauti viihteestä. Ota hyvät kuulokkeet mukaan, ja niskatyyny, jos lennät yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Saako tuossa paremmassa luokassa penkin aivan suoraksi? Saisit nukkua vaikka koko matkan.
Ei saa. Kyseessä on lento välillä Helsinki-Miami, ja Finnairilla.
Konetyyppi on Airbus A330-300. Matkustusluokka economy comfort.
Penkit on aika samat, jalkatilaa vaan enemmän.
Olen lentänyt kyseisen välin kerran nuorena, en muista siitä mitään, koska olin niin pieni. Lentopelko tuli vasta aikuisiällä...Kerran olen lentänyt kohtuullisessa turbulenssissa vartin verran, se pelotti aivan koko ajan.
Ap oletko kysynyt lääkäriltä saisitko rauhoittavia tms. lentomatkaa varten jos olet noin peloissasi? Olisi varmaan kaikkien kannalta parempi jos pystyisit olemaan koneessa rauhassa etkä pienessä paniikissa levottomasti häsläisi kaiken aikaa.
Ota ainakin käytäväpaikka, mikään ei ole rasittavampaa kuin yrittää nukkua lennolla ja ikkunapaikalla oleva ravaa vessassa/lentoemännän luona/tms koko helvetin lennon ajan vähän väliä, juuri kun olet nukahtamassa niin taas pitää nousta ylös päästämään tämä levoton sielu jompaankumpaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap oletko kysynyt lääkäriltä saisitko rauhoittavia tms. lentomatkaa varten jos olet noin peloissasi? Olisi varmaan kaikkien kannalta parempi jos pystyisit olemaan koneessa rauhassa etkä pienessä paniikissa levottomasti häsläisi kaiken aikaa.
Ota ainakin käytäväpaikka, mikään ei ole rasittavampaa kuin yrittää nukkua lennolla ja ikkunapaikalla oleva ravaa vessassa/lentoemännän luona/tms koko helvetin lennon ajan vähän väliä, juuri kun olet nukahtamassa niin taas pitää nousta ylös päästämään tämä levoton sielu jompaankumpaan suuntaan.
Meitä on useampia samassa koneessa, eli vierekkäin istutaan. Sellaiset paikat on, missä edessä ei istu ketään joten aika hyvin siitä pääsee liikkumaan.
En häslää paniikissa, vaan ihan normaalisti nousen ylös ja menen vessaan. :D Levottomuus on sisäistä, eikä pelko kuulemma näy päälle päin.
Juuri viimeisen vajaan kahden viikon sisään Finskin Economy Comfort luokassa lennot. Mennessä Finski vajaa 9 tuntia, välilasku ja Air America 6 tuntia. Takaisin suora lento vajaa 11 tuntia.
En pelkää, mutta en nautikaan. Hankala löytää hyvää asentoa, en koskaan nuku koneessa silmäystäkään. A 350:ssa on kivat näytöt jokaisessa selkänojassa lukuisine vapaavalintaisine leffoineen ja peleineen. Ekaa kertaa kokeilin pientä tyynyä ristiselän alle, se helpotti hieman. Onhan se silti kärvistelyä, en jaksa lukea tai kuunnella musiikkia. Yritän sulkea silmät ja rentoutua aina kun voin, kuulokkeet tai korvatulpat vaan korviin. Kateellisena katselin, kun jotkut nukkua posottivat koko lennon. Ei onnistu minulta ikinä. Miehen kanssa saatetaan pelata korttia, katalogit tutkin aina tarkoin. Osta joku kiva lehti, koneesta saat pussukan jossa on sukat, korvatulpat, nappikuulokkeet ja hammasharja.
Jos lennät länteen päin, valvo koko matka (katsele vaikka leffoja) ja painu vasti hotellilla nukkumaan. Näin pääset kiinni kohdemaan vuorokausirytmiin. Jos lennät itään kannattaa ottaa iltalento ja nukkua lennon aikana niin paljon kuin pystyy. Seuraavat päivät on silti ihan sekaisin.
Näillä vinkeillä menty mm. Seattleen ja São Pauloon.
Vierailija kirjoitti:
Juuri viimeisen vajaan kahden viikon sisään Finskin Economy Comfort luokassa lennot. Mennessä Finski vajaa 9 tuntia, välilasku ja Air America 6 tuntia. Takaisin suora lento vajaa 11 tuntia.
En pelkää, mutta en nautikaan. Hankala löytää hyvää asentoa, en koskaan nuku koneessa silmäystäkään. A 350:ssa on kivat näytöt jokaisessa selkänojassa lukuisine vapaavalintaisine leffoineen ja peleineen. Ekaa kertaa kokeilin pientä tyynyä ristiselän alle, se helpotti hieman. Onhan se silti kärvistelyä, en jaksa lukea tai kuunnella musiikkia. Yritän sulkea silmät ja rentoutua aina kun voin, kuulokkeet tai korvatulpat vaan korviin. Kateellisena katselin, kun jotkut nukkua posottivat koko lennon. Ei onnistu minulta ikinä. Miehen kanssa saatetaan pelata korttia, katalogit tutkin aina tarkoin. Osta joku kiva lehti, koneesta saat pussukan jossa on sukat, korvatulpat, nappikuulokkeet ja hammasharja.
Jatkan vielä tähän omaan viestiini, jenkkilento oli minullakin ja nyt rauhoittava tietoa, turbulenssia ei ollut yhtään. En oikeasti usko, että sinun tarvitsee sitä pelätä, isot Airbussit on melkoisia laitteita, harvoin niissä mitenkään pahasti tuntuu mitään.
Lennän väh joka toinen kk yli 10 h lennon.
Mun vinkit
Nuku huonosti edellinen yö
Kunnon kuulokkeet ja sisälle vielä korvatulpat, silmille silmälaput ja kaulaan kaulatyyny.
Näyttää rumalta, mutta loistotuotteet. Lisäksi mukavat vaatteet päälle, esim mulla on aina huppari päällimmäisenä ja mukavan sukat, tykkään käyttää pehmosukkia.
Aluksi leffoja niin kauan, että on ollut ruokatarjoilut ja tämän aikana otan aina unilääkkeen, melatoniinia, saa käsikaupasta apteekista.
N 1.5 h ennen laskeutuvista tuntia vessaan, pesen hampaat , ruuan mukana tulee vettä kertakäyttöastiassa ja kirkastesuihkua naamaan, lumenella on hyvä tuote.
Ja vaihdan vaatteet, oon tosi nopea enkä mikään vessan valloittaja.
Otan sisälle aina tietokoneen ja pienen repun, kaikki mahtuu siis reppuun.
Usein menen töihin suoraan kentältä, eli takana pitää olla hyvät yöunet.
Ikävä kyllä tällä hetkellä en lennä sinne minne Finnair lentää. Comfort on todellakin hintansa värtti.
Apua mä tässä pohdin miten selviytyä 10-12h lennosta vajaa 2v sylissä istuen...
Mä ymmärrän aloittajaa niin hyvin, olisin itse voinut kirjoittaa melko samat jutut. Nukkuminen on mulle ihan mahdotonta, enkä pysty keskittymään mihinkään viihdykkeisiin. Se on todella henkistä kidutusta koko ajan. Mä pelkään nousua eniten ja tietysti turbulenssia. Viimeksi kun lensin Atlantin yli se kone tärisi ja heilui kyllä melko pahasti ja turvavyövalot paloivat melkein koko lennon. Takaisin tullessa meno oli paljon tasasempaa. Käsittääkseni sitä turbulenssia on enemmän juuri meren ja vuoriston yllä, mutta säätilastahan se on kiinni. Eli ihan tuuripeliä. Valitettavasti mulla ei ole antaa kovin hyviä neuvoja, mutta mua rauhoittaa katsella ennen lentoa Flightradar24:sta kuinka paljon koneita on koko ajan ilmassa ja kuinka rutiininomaista kaikki on. Koneessa sitten seuraan lentoemäntiä työssään, en ole koskaan nähnyt heidän hermostuvan mistään. Kerran kovassa ukkosmyrskyssäkin vain nauroivat, että ei hätää, tämä on ihan normaalia. Toki kannattaa harkita lääkkeitä kuten betasalpaajia tai rauhoittavia. Tai ehkä se pari lasillista viiniäkin voisi olla yksi keino rentoutua edes vähäsen.
Paljon tsemppiä, kyllä siitä selviää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen tuntia on lyhyt lentomatka. Jos on useampi vaihto, ja matkatunteja alkaa kertymään lähemmäs 20 ja siitä yli, niin sitten lentomatka voi tuntua pitkältä ja väsyttävältä.
Ja miten tämä vastasi ap:n kysymykseen?
Ymmärtänet, että lentomatkan pituus on subjektiivinen käsite? Jollekin se yhtäjaksoinen 6-7h on jo liikaa, toinen ei koe 12h lentoakaan liian pitkäksi. Vaihdot mielestäni taas keventävät matkaa.
Itse en pidä pitkistäm yhtäjaksoisita lennoista, minulle juurikin tuo 6h alkaa olla siinä rajoilla. En ole lentopelkoinen, mutta arvostan matkustusmukavuutta ja ilman bisneslippua en lähde yli 6h lentämään.
Osaan minä antaa vinkkejäkin :).
Matkaa ennen kevennä hieman ruokavaliota, niin että vatsa toimii, ja ennen lentoa koet kunnon "tyhjennyksen". Syö kuitenkin hyvin ennen matkaa, sillä nälkäisenä tunnet olosi väsyneemmäksi ja nuutuneeksi. Varaa myös virkistäviä välipaloja lennolle, esim. hedelmiä, pähkinöitä, kasviksia, tai mitä vain mistä tunnet saavasi energiaa ja virkistystä.
Itse en kärsi lentopelosta, sillä lentokokemusta on kertynyt paljon. Turbulenssia en ole kokenut, mutta joskus on ollut pientä ravistelua ja tärinää jonkin aikaa, ei koskaan mitään vakavampaa. Pidä turvavyö aina kiinnitettynä kun istut paikallasi.
Ota käytäväpaikka, niin pääset hyvin jaloittelemaan ja vessaan häiritsemättä muita. Itse juon paljon vettä lennon aikaa, joten vessareissuja tulee useita. Juo siis paljon vettä, vältä alkoholia ja virvoitusjuomia.
Älä missään nimessä ota unilääkettä koneessa, sillä perillä saatat olla jopa sekava. Pyydä lääkäriltä joku rauhoittava lääke, joka vie pahimmalta jännitykseltä terän pois. Mutta vain jos kärsit todella pahasta lentoahdistuksesta.
Pue päällesi mukavat vaatteet, kerrospukeudu, jotta voit lisätä tai vähentää vaatetusta tarpeen mukaan. Jalkaan mukavat kengät ja lentosukat. Älä ota kenkiä pois jalasta lennolla, tai ota mukaan "sisäkengät", jotka vaihdat, ja joilla voit kävellä koneessa, ja käydä vessassa.
Hanki hyvät vastamelukuulokkeet, joita voit tietenkin käyttää kuulokkeina, jos katsot esim. elokuvia tai kuuntelet musiikkia. Ota mukaan lukemista, tai ristikkolehtiä tms. kivaa tekemistä.
Älä katso matkalla kelloa, vaan anna ajan kulua vapaasti, ja ennen kuin huomaatkaan, niin olet perillä :).
Torku tai nuku, jos osaat.
Ajattele positiivisesti niin, että kerrankin saat istua rauhassa, eikä tarvitse tehdä mitään. Minulla tämä auttaa, vaikka olen puuhakas henkilö tavallisessa elämässä.
Jos matkustat puolisosi kanssa, niin hae häneltä tukea, pidä kädestä ja juttele hänen kanssaan. Sekin auttaa jos väsyttää tai pitkästyttää tai ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako tuossa paremmassa luokassa penkin aivan suoraksi? Saisit nukkua vaikka koko matkan.
Ei saa. Kyseessä on lento välillä Helsinki-Miami, ja Finnairilla
Olen lentänyt kyseisen välin kerran nuorena, en muista siitä mitään, koska olin niin pieni. Lentopelko tuli vasta aikuisiällä...Kerran olen lentänyt kohtuullisessa turbulenssissa vartin verran, se pelotti aivan koko ajan.[/
Finnair vaihtoi konetta, tossa välissä ei lennä Finnairin oma kone. Siinä ei ole vst comforttia kuin on Finnairin omissa koneissa.
Finnairilla on ollut Miamin-lennoilla operoivana yhtiönä Iberia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Kyseessä on lento välillä Helsinki-Miami, ja Finnairilla
Olen lentänyt kyseisen välin kerran nuorena, en muista siitä mitään, koska olin niin pieni. Lentopelko tuli vasta aikuisiällä...Kerran olen lentänyt kohtuullisessa turbulenssissa vartin verran, se pelotti aivan koko ajan.[/
Finnair vaihtoi konetta, tossa välissä ei lennä Finnairin oma kone. Siinä ei ole vst comforttia kuin on Finnairin omissa koneissa.
Miksi se pitäisi ihan vaakatasoon saada, pystyy sitä istuma asennossakin nukkumaan kunhan selkänojaa saa vähän kallistettua ettei nukahtaessaan pää retkahda eteenpäin. Sellaisessa asennossa kun muutaman tunnin nukkuu niin on ainakin minulla niskat jumissa ja kipeät.
Mulla aikalailla samanlainen lentopelko nykyään. Nousu tai lasku eivät jännitä yhtään. Laskukuulutus laukaisee jännityksen.
Ennen pidin lentämisestä ja lentotunteja on tätä nykyä kertynyt n. 300h.
Viime vuonna kuitenkin 6h lennosta 4h oli sellaista rytinää, että meinasi tulla vetelät housuun. Muutaman kerran kone heitteli niin kovasti, että sai oikeasti pitää penkistä kiinni.
Tarkkailin ihmisiä ja lentoemoja. Porukka nukkuu ja viihtyy. En käsittänyt tätä. Luinkin lennon jälkeen faktoja, että turbulenssi, kovakaan sellainen, ei ole vaarallista.
Eipä auttanut. Nyt lennettiin 30h kuudella eri koneella (matkustusaika yht 50h). Turbulenssia oli joka lennolla ja varsinkin yhdellä ihan jatkuvasti, jolloin vyövalot paukkuivat koko ajan. Yritin kovasti pohtia tässä kohtaa, että mitä jännitän kun tämä turbulenssi ei ole vaarallista. En saanut päästäni järkevää vastausta, mutta ehkä sellainen jännitys/pelko siitä ettei halua enää kokeilla samanlaista rytinää mitä viime vuonna aiheuttaa tämän jatkuvan epämukavuuden ja valppaana olemisen. Tarkkailin jatkuvasti eri ääniä yms.
Itse en pysty nukkumaan koneessa, en ollenkaan vaikka kuinka väsynyt olisi. Pari annosta viiniä rentouttaa ja huomasin, että hyvä leffa vie ajatuksia pois. Vastamelut ostan tulevaisuuden lennoille ja meinaan lukea lentopelkoisten faktoja netistä, jotta muistutan mieleeni, että lentäminen on maailman turvallisin matkustusmuoto.
Alkoholi ainakin mulla nostaa sykettä, ei rauhoita. Pahimmillaan mua pitäisi rauhoitella. Lentoemolta kuulin, että ne lennoilla häiriköivät känniset ovat usein lentopelkoisia jotka ovat juoneet liikaa, ja se riehuminen on seurausta lentopelon hoitamisesta viinalla..
Mä olisin varmaan juuri sellainen jos lentäisin humalassa, että olisin nippusiteissä penkitettynä puolessa välin matkaa.. huutaisin hallitsemattomasti peloissani...
ap