Miksi heterot osallistuivat HelsinkiPrideen lasten kanssa?
Kommentit (30)
Koska jos ne jättää yksin kotiin, lasu suuttuu! Helsingissä on onneksi isommille lapsille vertaistukuryhmiä, jossa purkaa mielenosoituksissa syntyneitä traumoja. Minun tyttäreni on vastustanut jo ydinvoimaa ja tukenut hpmoja ja mamuja.
Kyllä minun lapsillani (iät 2,6 ja 8) on mielipide asiaan. Miksi ei olisi?
Kaikkien kolmen mielestä siellä on hauskaa ja ihania ihmisiä. Kahden isomman hahmotuskyky riittää hyvin ymmärtämään myös ihmisoikeuksien merkityksen.
Olen naimisissa miehen kanssa, meillä on 3 lasta ja olen bi. Lapset jätimme kotiin tällä kertaa.
Ei ne myöskään kaikki oo heteroiden lapsia...
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien kolmen mielestä siellä on hauskaa ja ihania ihmisiä. Kahden isomman hahmotuskyky riittää hyvin ymmärtämään myös ihmisoikeuksien merkityksen.
Hauskaa kun kannatetaan sitä, että ei ole äitiä ja isää?!
Minusta isättömyys ei lapsena ollut hauskaa. Mutta minut vaiennettiinkin tehokkaasti opettamalla, että kuuluu olla hauskaa. Ajattelin sitten tietysti, että oma vikahan sen täytyy olla.
Ei taida lapsesi kuitenkaan ihan ymmärtää näitä asioita. Ihmiset varmaan on ihania, en epäile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien kolmen mielestä siellä on hauskaa ja ihania ihmisiä. Kahden isomman hahmotuskyky riittää hyvin ymmärtämään myös ihmisoikeuksien merkityksen.Hauskaa kun kannatetaan sitä, että ei ole äitiä ja isää?!
Minusta isättömyys ei lapsena ollut hauskaa. Mutta minut vaiennettiinkin tehokkaasti opettamalla, että kuuluu olla hauskaa. Ajattelin sitten tietysti, että oma vikahan sen täytyy olla.
Ei taida lapsesi kuitenkaan ihan ymmärtää näitä asioita. Ihmiset varmaan on ihania, en epäile.
Puhut varmaan eri tapahtumasta kuin Pride... Ei se liity mitenkään avioerojen tai orvoksi tekemisen kannattamiseen. En kyllä keksi mikä tapahtuma tuo voisi olla? On myös omituista jos toinen vanhempasi on väkisin opettanut sinut ajattelemaan,että jokin ikäväksi kokemasi asia ei sitä ole ja jos onkin, on se omaa syytäsi.
Pridessä on kyse jostakin ihan muusta. Itsensä ja muiden arvostamisesta sellaisena kuin on. Toki lapsieni ei tarvitse ymmärtää asiasta kaikkea, se riittää kun tietävät olevansa juuri oikeanlaisia juuri sellaisina kuin ovat. Nyt ja kasvaessaan. Kuten muutkin iloiset juhlijat.
Mummot tahtoivat ottaa lapsenlapset mukaan ja meillä ei ollut mitään sitä vastaan. Vanhempien vapaapäivä!
Lapsille se on vain karnevaali muiden joukossa.
Aloittaja raahaa varmaan lapsiaan kirkkoon ja hengellisiin tilaisuuksiin?
Ei siellä ole heteroita! Nykyään myös homot saavat lapsia ja siellä on myös bi-ihmisiä. Sitä ei aina arvaa, minunkin tuttavapiiristäni paljastui muutama bi, joita olin pitänyt ihan heteroina kun vastakkaisen sukupuolen kanssa ovat suhteessa mutta nyt olivatkin tässä pridessä. Se ei tosiaan aika näy päälle päin!
Minä kannatan vapautta valita. Se vapaus koskee kaikenlaisia elämäntapavalintoja.
Taas tämä hassu ajatus, että lapset eivät voi ymmärtää asiasta mitään, joten ei kannata viedä. Mahdatteko miettiä samaa, kun pohditte lapsien viemistä esim. joulukirkkoon? Eiväthän he siitäkään voi mitään ymmärtää sinun logiikallasi, mutta jouluperinteistä lasten kanssa harvemmin kuulee samanlaista nurinaa.
Lapsi ymmärtää ikätasoisesti, ja pienemmätkin pystyvät tajuamaan sen kun heille selittää, että tapahtuman ajatus on se, että hyväksytään kaikki vaikka olisivatkin erilaisia. Ei lapselle tarvi eikä kuulu painottaa seksiin tai seksuaaliseen käyttäytymiseen liittyviä asioita, vaan voi puhua rakkaudesta ja halusta elää yhdessä, kuten isä ja äitikin (jos lapsi siis kyselee enemmän asiasta).
Lisäksi, kuten moni tässä on jo kommentoinutkin, eivät ne kaikki tosiaan ole heteroiden lapsia.
Moni heteronkin lapsi saattaa myös tuntea jonkun, joka ei ole hetero (esim. tuttavapiirissä voi olla homo- tai lesbopari), ja siksi voi olla lapsellekin hienoa nähdä, että sellaisia on enemmänkin kuin se yksi tuttavapari ja se on ihan ok.
Vanhempien suuntauksista riippumatta lapsi harvemmin elää tynnyrissä, jossa näkee VAIN joko homoja tai heteroita. Pride on siitä hieno tapahtuma, että näkee kaikenlaisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä ole heteroita! Nykyään myös homot saavat lapsia ja siellä on myös bi-ihmisiä. Sitä ei aina arvaa, minunkin tuttavapiiristäni paljastui muutama bi, joita olin pitänyt ihan heteroina kun vastakkaisen sukupuolen kanssa ovat suhteessa mutta nyt olivatkin tässä pridessä. Se ei tosiaan aika näy päälle päin!
Tottakai siellä on heteroita! Todella moni hetero tulee sinne esimerkiksi seksuaalivähemmistöön kuuluvan ystävänsä kanssa, kun tämä ei halua mennä yksin, tai näyttääkseen tukensa jollekin tuttavalle tai perheenjäsenelle, joka ei ole hetero. Esimerkiksi heterovanhempia, joiden lapsi on "tullut kaapista ulos" on paljon. Lisäksi etenkin nuorten keskuudessa on tärkeää, että ylipäätään näytetään, että kannatetaan näitä oikeuksia, vaikka itse onkin hetero, ja siksi ollaan mukana.
Mutta siinä olet tosiaan oikeassa, ettei se näy päällepäin. Siellä tosiaan on niitä biseksuaaleja, aseksuaaleja jne., joista voisi hyvin olettaa, että hetero se on kun ei ole saman sukupuolen kanssa julkisesti näyttäytynyt. Ihmiset ovat kovia olettamaan asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai siellä on heteroita! Todella moni hetero tulee sinne esimerkiksi seksuaalivähemmistöön kuuluvan ystävänsä kanssa, kun tämä ei halua mennä yksin, tai näyttääkseen tukensa jollekin tuttavalle tai perheenjäsenelle, joka ei ole hetero. Esimerkiksi heterovanhempia, joiden lapsi on "tullut kaapista ulos" on paljon. Lisäksi etenkin nuorten keskuudessa on tärkeää, että ylipäätään näytetään, että kannatetaan näitä oikeuksia, vaikka itse onkin hetero, ja siksi ollaan mukana.
Mutta siinä olet tosiaan oikeassa, ettei se näy päällepäin. Siellä tosiaan on niitä biseksuaaleja, aseksuaaleja jne., joista voisi hyvin olettaa, että hetero se on kun ei ole saman sukupuolen kanssa julkisesti näyttäytynyt. Ihmiset ovat kovia olettamaan asioita.
Oletko ihan tosissasi sitä mieltä että sinne monikin menee vaan ystävän tmv tueksi jos itse on hetero? En jotenkin usko että on kovin yleistä sellainen, siinä on riski kuitenkin että sitten ajatellaan että on homo tai bi. Ellei siellä ole sitten jotain ns kannattajamerkkiä mikä sitten kertoo että sen kantaja on vain kannustamassa? Sehän kuitenkin on sitä varten että siellä tuodaan ilmi omaa seksuaalisuuttaan, ylpeänä. Ei muiden.
Mitään kannattajamerkkejähän ei oikeasti tarvita, jos asiastaan epävarma ihmisoikeuksien vastustaja varmistaa asian ennen syrjinnän aloittamista ajatteleva kysäisemällä asiasta ohimennen. Tässä esimerkki:
-Hei, näin sut Pridessä lauantaina, hieno tapahtuma! En ollut tiennytkään, että olet homoseksuaali.
-Joo oli tosi hauskaa, mutta olin siellä vaan tukemassa veljeäni. Häntä kiusattiin koulussa asiasta ja itselleni oln tosi tärkeää osoittaa tukeni ja varmistaa, ettei tulevaisuudessa kenenkään tarvitse kärsiä syrjinnästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ihan tosissasi sitä mieltä että sinne monikin menee vaan ystävän tmv tueksi jos itse on hetero? En jotenkin usko että on kovin yleistä sellainen, siinä on riski kuitenkin että sitten ajatellaan että on homo tai bi. Ellei siellä ole sitten jotain ns kannattajamerkkiä mikä sitten kertoo että sen kantaja on vain kannustamassa? Sehän kuitenkin on sitä varten että siellä tuodaan ilmi omaa seksuaalisuuttaan, ylpeänä. Ei muiden.
Mitään kannattajamerkkejähän ei oikeasti tarvita, jos epävarma ihmisoikeuksien vastustaja varmistaa asian ennen syrjinnän aloittamista kysäisemällä asiasta ohimennen. Tässä esimerkki:
-Hei, näin sut Pridessä lauantaina, hieno tapahtuma! En ollut tiennytkään, että olet homoseksuaali.
-Joo oli tosi hauskaa, mutta olin siellä vaan tukemassa veljeäni. Häntä kiusattiin koulussa asiasta ja itselleni oln tosi tärkeää osoittaa tukeni ja varmistaa, ettei tulevaisuudessa kenenkään tarvitse kärsiä syrjinnästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Kyllä siellä tiedätkö käy paljon heteroja. Kyse on katsos tasa-arvon tukemisesta ja monet hetskut haluavat näyttää tukensa. Ja mikä "riski"? Tämä saattaa olla sinulle yllätys, mutta aika monelle on ihan yks hailee jos joku "luulee" homoksi tms. Jos nyt joku naapurintäti tai toimistojuoruilija siitä jotain kiksejä saa, niin ihan sama...
Minusta on hyvä että lapset oppivat, että on erilaisia ihmisiä ja jokainen on saman arvoinen.
Itse lapsena näin naiseksi pukeutuneen miehen kävelemässä käsi kädessä toisen miehen kanssa. Kysyin äidiltäni miksi se mies kulkee mekko päällä. Äitini vihaisesti tiuskaisi: "Älä kato ollenkaan sinne, ne on pahoja ihmisiä". Olimme juuri menossa kirkkoon. Tästä ei enää ikinä puhuttu.
Myöhemmin, kun oli 12v, serkkuni, joka silloin oli 16v, kaveripiiriin kuului kaiken näköisiä ihmisiä ja siihen aikaan hevipiireissä yleistyi miehillä mustat pitkät hameet. Aloin pikkuhiljaa ymmärtää, että on ihan normaalia, että on erilaisia ihmisiä. Ja että homoseksuaalitkin ovat ihmisiä.
Nykyään omaankin kaveripiiriini kuuluu lbgt-ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hyvä että lapset oppivat, että on erilaisia ihmisiä ja jokainen on saman arvoinen.
Itse lapsena näin naiseksi pukeutuneen miehen kävelemässä käsi kädessä toisen miehen kanssa. Kysyin äidiltäni miksi se mies kulkee mekko päällä. Äitini vihaisesti tiuskaisi: "Älä kato ollenkaan sinne, ne on pahoja ihmisiä". Olimme juuri menossa kirkkoon. Tästä ei enää ikinä puhuttu.
Myöhemmin, kun oli 12v, serkkuni, joka silloin oli 16v, kaveripiiriin kuului kaiken näköisiä ihmisiä ja siihen aikaan hevipiireissä yleistyi miehillä mustat pitkät hameet. Aloin pikkuhiljaa ymmärtää, että on ihan normaalia, että on erilaisia ihmisiä. Ja että homoseksuaalitkin ovat ihmisiä.
Nykyään omaankin kaveripiiriini kuuluu lbgt-ihmisiä.
Ja vielä lisään sen, että ympäristön asenteet vaikuttavat ihmisiin. Moni seksuaalivähemmistöön kuuluva kokee ahdistusta ja masennusta juuri oman työyhteisön, lähipiirin tms. suhtautumisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään kannattajamerkkejähän ei oikeasti tarvita, jos epävarma ihmisoikeuksien vastustaja varmistaa asian ennen syrjinnän aloittamista kysäisemällä asiasta ohimennen. Tässä esimerkki:
No en mitään syrjintää tarkoittanut vaan ihan sitä että joku tuttava tmv voi silloin luulla homoksi/biksi vaikka ei sitä ole. Ei se aina tule puheeksi, tai että alkaisi kysymään erikseen.
Luulen kuitenkin että on aika marginaalista nämä pelkät kannattajaosallistujat joten sinänsä ongelma ei ehkä koske edes kovin suurta joukkoa. Bi-seksuaalisuus on käsittääkseni nykyään aika muodikasta joten niitä on varmaan paljon.
Mene ensi vuonna mukaan ja puhu näiden ihmisten kanssa ja huomaat, että ihmisillä on mitä moninaisemmat syyt olla mukana. Ja mitä pidempään puhut sitä vähäpätöisemmältä itse kunkin seksuaalinen suuntautuminen vaikuttaa. Se on tärkeä osa identiteettiä, mutta meissä on paljon muutakin.
Ennakkoluuloisten ihmisten mielissä, puheissa ja teoissa se ainoa erottava tekijä vain paisuu kohtuuttomiin mittasuhteisiin, ja ehkä sinun lähipiirissä Prideen osallistuminen aktivoisi jonkunlaista negatiivista kuhinaa jos "jäisit kiinni". Suuri osa varsinkin suurissa kaupungeissa asuvista suomalaisista on niin tottuneita erilaisuuteen, ettei mainitsemaasi "ongelmaa" ole.
Esim. Setan sivuilla on paljon tietoa tasa-arvosta ja ihmisoikeuksista mutta muista avata sivu selaimen private-ikkunassa, ettei kukaan saa tietää :)
Prideen osallistuminen osoittaa lapsille, että meillä heihin ja heidän ystäviinsä suhtaudutaan kunnioittavasti seksuaalisesta suuntautumisesta riippumatta.
ts. osa kotikasvatusta
Ehkä he kokevat että ihmisoikeuskysymykset eivät ole mielipideasioita.