Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nimi päiväkodin työntekijän lapselle

Vierailija
01.07.2017 |

Otsikko varmaan kuulostaa oudolta, mutta avaan tilannetta: olen siis ammatiltani lastentarhanopettaja, ja työuraa on takana reilut viisi vuotta. Nyt olen myös pienen pojan äiti. Esikoinen kyseessä. Pidämme ristiäiset elokuun loppupuolella, eli tässä on vielä aikaa nimen keksimiseen.

Tämä voi kuulostaa typerältä, mutta työssäni huomaa heti, mitkä ovat minkäkin kauden muotinimiä. Yhtenä vuonna työpaikallani oli Veeti melkein joka ryhmässä, yhdessä ryhmässä kaksikin. Tällä hetkellä Eino ja Väinö ovat suosituimmat. Väinöä löytyy niin eskareista kuin pientenkin ryhmistä.

Ongelma on se, että melkein joka nimestä tulee mieleen heti joku tuttu lapsi. Tai useampikin lapsi. Ja aina assosiaatio ei ole positiivinen. Omat suosikkinimeni pojalle löytyvät poikien viime vuoden top 50-listalta, ja lähes jokaisesta tulee heti mieleen joko samanniminen lapsi työpaikalta, tai sitten työkaverin lapsi. Mikään nimi ei sen takia tunnu "omalta". En kuitenkaan halua mitään uniikkiakaan nimeä alkaa keksimään, mutta no, muut lasten kanssa työskentelevät saattavat jakaa tämän ajatuksen kanssani, tai sitten ei.

Mistähän sitä nyt lähtisi nimeä miettimään?

Esim. jo mainitut Eino ja Väinö ovat kivoja, mutta niitä en halua antaa, koska heti tulee niin monta omassakin ryhmässä ollutta lasta mieleen. Sama esim. Hugon, Eliaksen, Emilin ja Eeliksen kohdalla.

Tytöstä tekisin varmaan Tildan, koska sitä nimeä ei ole päiväkodissamm vielä ollut.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimi lastentarhanopettajan lapselle... No kuule kannattaa valita joku kunnon pissis-wt-jonne -nimi, tulevaisuutta ajatellen on sitten sopiva ☺️

Vain lto:t on niin idioottia sakkia että jää jostain nimistä traumoja että oikein "karvat nousee pystyyn" kun kuulee tietyn nimen. Yök.

Vierailija
22/25 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei välttämättä haittaisi edes se nimen yleisyys, vaan se, jos tulisi se vaikutelma, että nimi on keksitty siltä päiväkodin lapselta. Varsinkin vähän harvinaisempien nimien kohdalla kävisi väistämättä mielessä, että luulevatko esim. hoitolapsen vanhemmat, että oma lapseni on nimetty heidän lapsensa mukaan. 

Miksi kerrot omien lastesi nimet vanhemmille? Toki jos päiväkodin täti tarkoittaa pph:ta vaikea olla kertomatta.

Miksi otat syyllisyyttä sellaisesta että joku luulee että et ole keksinyt nimeä itse? Aika harva täällä itse nimiä keksii, useimmat löytyy jostain luettelosta.

Hankala niitä on salassakaan pitää, jos asuu samalla paikkakunnalla/ samassa kaupunginosassa kuin työpaikka on. Asiakasperheisiin törmää väistämättä kaupassa, linja-autossa, kirjastossa, leikkipuistossa, jne. ja totta kai omaa lasta tulee kutsuttua nimellään myös näissä tilanteissa. Joskus se oma lapsi saattaa olla samassa päiväkotiryhmässä kuin asiakasperheiden lapsia, samoissa harrastuksissa tai samalla luokalla koulussa. Olisihan se silloin vähän erikoista, että minun lapsellani sattuu olemaan sama, erikoisempi nimi, kuin asiakasperheen lapsella, jota olen päiväkodissa hoitanut useita vuosia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyn niin samaistumaan tähän, vaikka vielä ei ole tarvinnut omia lasten nimiä oikeasti miettiäkään. Mutta aina sitä ajattelee, että hitto, nyt ei voi tuotakaan nimeä enää käyttää kun tulee heti mieleen joku tietty tapaus:D onneksi uralle on mahtunut niitä ihaniakin lapsukaisia, joiden nimen kuuleminen ei nosta karvoja pystyyn ;)

Poikien nimistä lemppareita tällä hetkellä:

Nuutti

Venni

Luka

Lenni

Milo

Aatos

Tiedän että Venni on pojannimi mutta on aina kuulostanut omaan korvaan tytöltä.

Vierailija
24/25 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään nimistä Eero ja Samuel :)

Vierailija
25/25 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän täytyy sanoa etten edes tiedä onko meidän päiväkodin tädeillä lapsia, puhumattakaan että tietäisin näiden mahdollisten lasten nimiä. Onko tämä outoa, olenko moukka kun en ole kysynyt?