Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ilmastollisesti kuumissa maissa syödään yleensä tulista ruokaa?

WTF?
01.07.2017 |

Mikä järki tässä? Curryä ja chiliä lautaselle niin Suomikin tuntuu kuumalta.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mausteet parantaa ruuan säilyvyyttä.

Vierailija
2/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulinen ruoka kiihdyttää hikoilua ja sitä kautta viilentää kroppaa. Mausteinen safka on täten timanttia myös mm. krapulan taltuttamiseen. Useasti olen todennut, että chilillä ladattu nuudelikeitto tms. eväs vauhdittaa dagen efteristä toipumista, koska hien mukana iso osa alkoholimyrkyistä valuu pihalle siinä samalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku fysiologinen peruste tällä oli. Olisko ollut se, että kehon lämpö nousee ja adaptoituu paremmin lämpimään ilmaan. Plus, mausteinen ruoka on hyvää.

Vierailija
4/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuumassa ilmastossa ruoka alkaa mädäntymään nopeasti

tämä peitetään mausteilla

Vierailija
5/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulinen ruoka kiihdyttää hikoilua ja sitä kautta viilentää kroppaa. Mausteinen safka on täten timanttia myös mm. krapulan taltuttamiseen. Useasti olen todennut, että chilillä ladattu nuudelikeitto tms. eväs vauhdittaa dagen efteristä toipumista, koska hien mukana iso osa alkoholimyrkyistä valuu pihalle siinä samalla.

Eli jos syö chiliä kylmällä ilmalla niin kroppa viilenee entisestään, täh?

Vierailija
6/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittivät Egyptissä myös, että chili ruoassa ehkäisee ruokamyrkytystä. En ole kyllä ihan vakuuttunut siitä. 😬

Vierailija
7/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin naama hikoilee ja erityisesti nenänpää kun syön tulista ruokaa. Muu kroppa ei niinkään.

Mistäköhän tää johtuu?

Vierailija
8/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikoilu ap viilentää kroppaa! Usko tai älä, se se on hikoilun tärkeimpiä funktioitakin.

Ja mausteilla on peitetty pilaantumisen aiheuttamia makumuutoksia. En usko maustamisen - suolaamista lukuunottamatta - säilyttävän ruokaa paremmin, mutta voimakkaiden mausteiden alta et huomaa pilaantumista.

Vierailija
9/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kasvavat noilla alueilla.

Vierailija
10/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peittää mädän lihan maun.

Vierailija
11/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkohan ihan outo kun en hikoile vaikka söisin miten mausteista ruokaa? Vain nenä alkaa vuotaa. Ja siis rakastan tulista ruokaa eli ei ole ainakaan kiinni siitä etten olisi tarpeeksi kokeillut. Mutta enemmistö ihmisistä siis ilmeisesti hikoilee tuolloin?

Vierailija
12/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hikoilu ap viilentää kroppaa! Usko tai älä, se se on hikoilun tärkeimpiä funktioitakin.

Ja mausteilla on peitetty pilaantumisen aiheuttamia makumuutoksia. En usko maustamisen - suolaamista lukuunottamatta - säilyttävän ruokaa paremmin, mutta voimakkaiden mausteiden alta et huomaa pilaantumista.

http://www.tekniikkatalous.fi/tiede/2012-09-10/Tiede-todistaa-broileri-…

Kaipa se säilyy paremmin.

Vierailija
13/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut monta vuotta tropiikissa, tulisen ruoan maassa eika siella kukaan madantyneesta lihasta tehnyt ruokaa :D. Urbaanilegenda.

Vierailija
14/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten paljon pohjoisen ilmastossa kasvaa mausteita... johtuisiko siitä se perinne

Vierailija
15/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut monta vuotta tropiikissa, tulisen ruoan maassa eika siella kukaan madantyneesta lihasta tehnyt ruokaa :D. Urbaanilegenda.

aikanaan ei ollut jääkaappeja joten liha kyllä mätäni

nykypäivänä on kaapit mutta perinteisestä mausta ei haluta luopua

Vierailija
16/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teurastustapoja ja torikauppiaiden myyntikojuja katsoen tuo väittämäsi ei vaikuta mahdolliselta.

Vierailija
17/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ainakin tehdään mädäntyneestä lihasta ruokaa. Se on sitä marinadimömmöä tai sitten niitä kaupan omia grillattuja lihoja. Voi hyvänen aika kun tietäisitte mitä syötte...

T: Kaupantyöntekijä

Vierailija
18/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu siitä, kun tulinen ruoka saa hikoilemaan ja viilentää sitä kautta.

Samoin esim. kuuma tee auttaa, jos on tuskaisen kuuma, kokeilkaa vaikka.

Itse syön aina kuumassa ilmastossa tulista ruokaa, eikä mulla ole ikinä epämukavan kuuma.

Vierailija
19/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.voice.fi/ilmiot/a-122722

"Kaikkein tehokkain viilennyskeino kesähelteellä on kuumat juomat. "

Vierailija
20/24 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nykypäivänä on kaapit mutta perinteisestä mausta ei haluta luopua

Miksi sitten esimerkiksi Suomeksi kutsutulla maakaistaleella käytetään suolaa, pippureita ja muuta tuontitavaraa, jos ne perinteiset maut, joihin nämä eivät kuuluneet, ovat niin nannaa..??