Keskiajan vauva.fi
Minkälaisia keskusteluja olisi ollut keskiajan vauva-av:lla, jos silloin olisi sellainen ollut?
Kommentit (1960)
Kyllä laittaisin tuota olutta enemmän kuin viisi tuoppia henkeä kohden, ettei vaan lopu juoma kesken. Tuo ruoan määrä varmaan passeli
Oon huomannu, että mitä enemmän juo, varsinkin olutta, sitä kovempi jano tulee. Onkohan maltaissa piilosuolaa vai mikähän siinä lienee.
Sain selville, että naapuritalon isäntä ei omistakaan itse hevosiaan. Melkein tukehduin nauruun tämän kuultuani. Vain lainahevosia ovat ja isäntä maksaa niiden käytöstä joka kuukausi maksun niiden omistajalle.
Vierailija kirjoitti:
Taidan olla taas pieniin päin. Viidettä kuuta käy vasta pieni Matilda. Eihän siinä mitään, rakastanhan minä kaikkia lapsiani ja kun pieni Arvid joutui viimevuonna tämän maailman jättämään vain kahden iässä. Meitä on siis kohta taas 8, kun uusi vauva tulee.
Se on kummaa, kuinka miehen oikeus aviollisiin velvollisuuksiin ja tarpeidensa tyydyttämiseen menee kaiken ohi. Nainen joutuu tuosta seuraukset kantamaan ja aina vaan uutta lasta seuraa. Parempi vaan olisi, jos miehet hoitaisivat tarpeensa keskenään ja jättäisivät naisparat rauhaan. Ehkä vielä joskus naiset voivat kieltäytyä ja on joku keino estää jatkuva lasten syntyminen. Toki vanhemmat naiset ovat kehottaneet naisia välttelemään miehiään ja kertoneet hyviä syitä tähän. Se vuotaminen, josta miehet eivät tiedä mitään ainakin saa miehet jättämään naiset rauhaan.
Renki on käynyt yön pimeydessä rääppimässä juhlatarjoiluja. Käymässä olleesta isosta sahtiastiastakin oli suurin osa juotu.
Juu, parempi olisi, jos miehet vain keskenään hoitaisivat nuo omat tyydytykset. Voivat keskenään miekkailla tai tökkiä vaikka sikaa, myös kädentaidot kunniaan.
Vaimot hoitaa kotihommat.
Miten säätyluokka näkyy ihmisessä? Kertokaa esimerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko keskiajalla?
Keskiajalla ei Suomessa tunnettu perunaa. Silloin syötiin nauriita, peruna tuotiin Suomeen vasta Pommerin sodan myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko keskiajalla?
Nykyaikaahan nykyään eletään, eikä mitään pronssikautta enää. Mitä tarkoitat keskiajalla?
Inkvisitio oli katolilainen järjestelmä, eikä toiminut protestanttisessa Ruotsissa.
Keskiaika nykyisen Suomen alueella on alkanut noin vuonna 1200 ja päättynyt uuden ajan alkuun 1600-luvulla. Tämä näin tiedoksesi.
Giljotiinia ei tunnettu keskiajalla, se konstruoitiin vasta Ranskan suuren vallankumouksen yhteydessä.
Keskiajalla ei Ruotsissa syöty perunoita.
Oletteko mokomaa kuulleet! Nyt viisaammat ovat ryhtyneet väittämään, että maa on pyöreä kuin appelsiini ja että taivaankantta ei olisi ollenkaan päämme päällä ja että aurinkokin olisi sellainen, mikä paikallaan pyssyy. Luoja paratkoon, mitä noituuksia puhuvat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko keskiajalla?
Nykyaikaahan nykyään eletään, eikä mitään pronssikautta enää. Mitä tarkoitat keskiajalla?
Miten niin näkyy ihmisessä. Itse olen köyhän talon köyhä emäntä, neljä mukulaa elossa. Kaksi hametta, kaksi paitaa, kampa ja äidin peruja hyvät kengät, ehkä pikkusen isot, mutta muutakaan ei ole. Mä mitään rikkaiden oloista tiiä, mut vaatteita on ainakin enemmän, eli niillä on lämmin, näkyy ihmisessä, ettei palele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko keskiajalla?
Miten niin näkyy ihmisessä. Itse olen köyhän talon köyhä emäntä, neljä mukulaa elossa. Kaksi hametta, kaksi paitaa, kampa ja äidin peruja hyvät kengät, ehkä pikkusen isot, mutta muutakaan ei ole. Mä mitään rikkaiden oloista tiiä, mut vaatteita on ainakin enemmän, eli niillä on lämmin, näkyy ihmisessä, ettei palele.
Hienoilla ihmisillä voi olla omenia pöydässä, eikä niitä välttämättä edes heti syödä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko keskiajalla?
Hienoilla ihmisillä voi olla omenia pöydässä, eikä niitä välttämättä edes heti syödä!
Eihän tuo nyt ihmisessä näy. Miten sääty näkyy ihmisessä, on outo kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Inkvisitio oli katolilainen järjestelmä, eikä toiminut protestanttisessa Ruotsissa.
Keskiajalla Ruotsi ei ollut protestanttinen.
Ettei vaan nyt tarkoiteta jotain höpönlöpöä, että köyhyys saisi ihmiset surulliseksi tai ajais melankolijaan. Rukoillaan parempia päiviä ja terveyttä. Jos noita päässään vatvoo, niin eiku talikko käteen ja töihin.
Riittääkö viisi tuoppia olutta tai sahtia häävierasta kohden? Entä kuinka monelle häävieraalle riittää kaksi isoa possua? Tyttäreni menee kesällä naimisiin.