Keskiajan vauva.fi
Minkälaisia keskusteluja olisi ollut keskiajan vauva-av:lla, jos silloin olisi sellainen ollut?
Kommentit (1960)
Kesämamma25 kirjoitti:
Epäilen piikaani noituudesta. Löysin siis tyynyni alta multaa. Voisiko se olla hautuumaalta? Yrittääkö hän tappaa minut? Mieheni käski antaa asian olla, mutta en pääse epäilyksestäni eroon. Miten saisin asiaan selvyyden? Hänellä on myös poikkeuksellisen paljon hampaita suussaan, eikö sekin ole epäilyttävää?
Tee noitakakku!
Teet vain ruisjauhoista kakun ja sekoitat siihen mukaan omaa virtsaasi. Yritä myös sekoittaa siihen perheen jäseniesi virtsaa myös mukaan, sillä hän on saattanut noitua muitakin kuin sinut. Kun kakku on valmis, niin syötä se koiralle ja tarkkaile miten piikasi reagoi. Jos hän alkaa olla tuskainen ja huutamaan tuskasta, niin hän on selvästi noita ja tehnyt jo loitsujaan.
Tyttäreni on noita!!!
Ei halua naida Niklas kolmatta vaikka olen yrittänyt puhua järkeä, mutta ei.
Löysin naimasta toista naista, olen niin pettynyt.
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni on noita!!!
Ei halua naida Niklas kolmatta vaikka olen yrittänyt puhua järkeä, mutta ei.
Löysin naimasta toista naista, olen niin pettynyt.
Kamalaa. Älä vaan koske häneen enää äläkä käytä samoja astioita tai vaatteita. Paras olisi polttaa hänen tavaransa, saattavat olla saastuneita ja kirjottuja. Jos pystyt, polta koko tupa ja muuta muualle kaiken varalta koska jossain voi olla piilotettuna taika-esineitä tai loitsuja. Itse en missään nimessä uskaltaisi jäädä samaan tupaan missä on asunut noita ja tapahtunut hirveitä irstailuja. Pyydän armoa sielullesi ettet itse lankeaisi pahan valtaan.
Sinuna ottaisin yhteyttä raastupaan ja antaisin hänet pidätettäväksi mitä pikimmiten. Olen kuullut kidutuksen auttavan joissakin tapauksissa katumiseen ja elämänmuutokseen. Voisi olla hyvä vaihtoehto?
Tyttäreni on jo 15-vuotias ja hän ei suostu menemään naimisiin Lordi Yrjänä vääräleuan kanssa. Lordi on jo tytärtäni kosinut parikin kertaa, mutta tyttö ei ole suostuvainen. Hänen mielestään lordi on vanha ja raihnainen ukko ja kaikenlisäksi vielä lähes sokea. Oli kuulemma nähnyt kun Lordi oli kävellyt päin tavernan seinää. Tytär myös inttää sitä, että ei rakasta lordia eikä voisi koskaan kuvitellakaan itseään vanhan miehen morsiammeksi.
Olen yrittänyt selittää tyttärelleni naimisiin menon hyviä puolia. Lordin kanssa naimakaupat olisi hänelle parasta ikinä ja parempaa tarjousta ei varmasti tule saamaan koskaan, sillä tyttäreni alkaa jo olla vanha . Hänen elämänsä olisi turvattu ja eihän se lordin sokeus haittaisi, sehän olisi vaan hyvä, jos ei kaikkea näe.
Tytär kuitenkin on itsepäinen ja väittää lukeneensa jostain naistenoikeuksista ja tosirakkaudesta. Mitä nämä naistenoikeudet oikein ovat?
Ei lordi ole sica, waic hänes on wähä wica. Ja tuskin hänen äitinsä enää on elossa, joten tyttäresi ei tarvitse kärsiä ilkeästä anopista.
Uskaltaisitko lähteä sokkotreffeille miehen kanssa, jonka muotokuvaa et ole nähnyt? Pelkään, että vastassa on joku syfiliksen näivettämä vanhus!
Vierailija kirjoitti:
Muita, jotka ovat kyllästyneet kuukautisveren tahrimiin saappaan varsiin? Millä puhtaaksi?
Onhan se kiusallista, mutta onneksi siitä joutuu perin harvoin kärsimään: milloin ei ole raskaana tai imetä, on niin aliravittu ettei tule kuukautisia.
Vierailija kirjoitti:
Uskaltaisitko lähteä sokkotreffeille miehen kanssa, jonka muotokuvaa et ole nähnyt? Pelkään, että vastassa on joku syfiliksen näivettämä vanhus!
Ei kannata lähteä edes muotokuvan nähtyään. Ne ovat yleensä kymmenen vuotta sitten maalattuja ja vahvasti kaunisteltuja.
Rakas Elias, tule vielä tänä iltana luokseni. Huomenna minusta tulee Birgerin vaimo. Se on surullisin päivä elämässäni. Aurinko ei enää sen jälkeen nouse. En voi elää ilman sinua rakkaani, sydän on murtunut. Tule auringon laskun jälkeen, piiloudun itäisten tallien taakse, tuttuun paikkaan- odotan sinua- Ingeborg-
Vierailija kirjoitti:
Muotokuviin ei ole luottamista, ne ovat rahan voimalla kaunistettuja, totuus on yleensä ihan toinen.
Jos olette sopineet että tapaatte oluttuvassa ruusunkukka rinnassa, on parempi laittaa luotettu ystävä tarkistamaan miekkosen komeus tai sen puute. Ulkoasusta voi myös lukea varakkuuden.
Tämä tiedoxi annettakon koko Suomenmaassa: majatalot kuin myös tawernat ja senkaldaiset kiewarit on kiinnipidettävät heiltä, kuin ei pällensä laita haarniskaa ia wisiiriä sekä isännälle anna kuningankirjettä eli todistusta itsens puhdistuxesta sawulla tahi potassiumilla cume-taudin estämisexi. Joka suojatta ja luwatta paikalta tawatan, hänet tuomittakon ankarimman edestä ja torille wietäkön sekä kiwitettakön.
Mitä tämä tämmöinen hewoscärry-touhu mahtaa oikein olla, tähän asti ollaan pärjätty oicein hienosti ihan ihmiswetoisin cärryin? Tämä on warmasti jotain nykyajan hapatusta, hieman kun laittaa leipään petäjäistä, niin comeasti jacsaa riusca mies vetää lawerilla perheen pohjoiseen, frii-wiikolla.
Jos tällainen kummallinen wälivaihe, eli hewos-cärryt, cowastikin yleistyy, niin sanocaapa minun sanoneen, että tulee caurojen hinnat tulewaisuudessa nousemaan cowinkin rajusti, kun aletaan hywää cauraa hewoisille syöttelemään.
Ja milläs tuollaisen hewoisen pieruista alkaneen paloncin sammutat, palion wähemmän kaasuja tulee ihmisen peräpäästä. Sanocaa minun sanoneen, cyllä alkavat hewos-suojat jatcossa olla palohercciä paiccoja, cun siellä pollet pascoo cilpaa.
Musta surma ei ole totta vaan aatelisten juoni.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä tämmöinen hewoscärry-touhu mahtaa oikein olla, tähän asti ollaan pärjätty oicein hienosti ihan ihmiswetoisin cärryin? Tämä on warmasti jotain nykyajan hapatusta, hieman kun laittaa leipään petäjäistä, niin comeasti jacsaa riusca mies vetää lawerilla perheen pohjoiseen, frii-wiikolla.
Jos tällainen kummallinen wälivaihe, eli hewos-cärryt, cowastikin yleistyy, niin sanocaapa minun sanoneen, että tulee caurojen hinnat tulewaisuudessa nousemaan cowinkin rajusti, kun aletaan hywää cauraa hewoisille syöttelemään.
Ja milläs tuollaisen hewoisen pieruista alkaneen paloncin sammutat, palion wähemmän kaasuja tulee ihmisen peräpäästä. Sanocaa minun sanoneen, cyllä alkavat hewos-suojat jatcossa olla palohercciä paiccoja, cun siellä pollet pascoo cilpaa.
Turhia owat hewoiset, sillä tulewaisuudes kärryt wetäwät itse itsens! Onco tämä houcan houre vai oikia ennuste? Sitä emme wielä woi todexi lausua, vaan sanoi eräs tietäjä näin!
Cofca pæættyypi nææ rvttobvodhet?
Vierailija kirjoitti:
Musta surma ei ole totta vaan aatelisten juoni.
Paholaisen kanssa ne on kansaa vastaan liittoutunehet. Sillä kardinaalil joka meirån kyläs kävi oli pahoja mielessänsä. Vaati piian naiaikseen sitä jotta musta surma ei tulis kylän väkeä kurittamahan. Puolet menehty kylän väestö vaik kardinaal piti piikaa koko yön itellään.
Rutto on pikku ihottuma. Ihan järjetön hysteriä turhasta!
Vierailija kirjoitti:
Rutto on pikku ihottuma. Ihan järjetön hysteriä turhasta!
Wan se on synteime palca!
Cärsi hiljaisena Cristuxen lailla.