Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Roskat roskiin - väärin toimittu?

Roskarikollinen
29.06.2017 |

Selittäkäähän nyt alunperin maalaiselle, nyt jo kymmenen vuotta kaupungissa asuneelle blondille, mikä meni vikaan:

Ostin jäätelön marketista kävelymatkalla kotiin. Mutustelin jäätelöä tyytyväisenä, mutta sen loputtua kiinnitin huomiota epäkohtaan kotikaupungissani, nimittäin roskiksia on kummallisen vähän. Ei niitä ole edes bussipysäkeillä. No kävelin parisen kilometriä jäätelöpaperi ja jäätelötikku kädessäni roskista samalla tähyillen. Kohdalle osui omakotitalon roskis aivan kävelytien vieressä ja tiputin roskat sinne sen kummemin ajattelematta. Sain jatkaa kävelyä hetkisen, kunnes takaani alkoi kuulua vihaista huutelua. No siellä oli äärimmäisen vihainen roskiksen omistaja.

Edes vihaista huutoa kuunneltuani en nyt ymmärrä mitä pahaa on laittaa jäätelöpaperi ja tikku roskikseen? Loppumatkalla kotiin aloinkin kiinnittää erityistä huomiota yleisten roskisten puutteeseen ja hirvittävään määrään roskia pitkin tien reunoja. Paljonko ne sellaiset jätemaksut sitten oiken ovat? Siis ymmärrän ettei voi pussillista roskia laittaa yksityisroskikseen, mutta kyse oli yhdestä jäätelöpaperista?!?!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on käyty jo palstalla läpi. Kyse on periaatteesta, ei siitä että yksi ylimääräinen  jätskitikku olisi tullut kalliiksi roskiksen omistajalle. 

Jätemaksut vaihtelevat kunnittain. Meillä jätemaksu peritään jokaisesta tyhjennyskerrasta eli ahkerasti lajittelemalla olemme saaneet jätemäärää pienennettyä ja tyhjennysväliä pidennettyä. Meillä tyhjennys (en muista jäteastian litramäärää, sekin vaikuttaa hintaan) on 11 e.

Vierailija
2/17 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten kun moni muukin ajattelee, ettei se yksi jätskitikku ketään haittaa? Yhtäkkiä se yksityinen roskis täyttyy ohikulkijoiden jätteistä. Tuskin olit ensimmäinen joka noin teki. Mitä osaan kääräistä jäätelöroskat paketiksi ja laittaa taskuun/laukkuun, kunnes on sopiva jäteastia tarjolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plus se omakotiasuja joutuu itse siivoamaan sen roskiksen. He itse kuitenkin normaalisti laittavat roskat muovipussissa sinne. Mutta esim tahmea jätskipaperi saattaa jäädä sinne roskiksen seinään kiinni. Kiva sitten irrotella sieltä muiden roskia

Vierailija
4/17 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskis on juuri tyhjennetty ja maitojäätelöpaperisi haisee siellä kesähelteillä seuraavat 8 viikkoa.

Omistaja pussittaa roskansa ja sinun sotkuisen jäätelöpaperisi jälkeen roskis alkaa haista ja se pitää pestä.

Kaikki ohikulkijat työntävät sen yhden roskansa juuri sen ensimmäisen talon roskikseen, jolloin se ei ole se vähäpätöinen 1 roska, vaan koko pussillinen joka tyhjennysvälillä.

Periaate, hoida itse omat roskasi.

Vierailija
5/17 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti, heti alkoi sulle tulla vastauksia tyyliin "juu kohta siinä on miljoona jäätelöpaperia ja kauhea summa rahaa menee ja riih raah hirveä siivoaminen"!

Oikeasti, joku roti nyt typerälle niuhoamiselle.

Mä ymmärtäisin tuon meuhuamisen jos tosiaan kyse olisi vaikkapa Muumimaailman naapurissa sijaitsevasta omakotitalon roskiksesta, jonne voi oikeastikin kuvitella kertyvän ohikulkijoiden roskia haitaksi asti.

Mutta tuossa ei nyt varmasti ollut siitä kyse.

On AINA parempi, että se roska menee roskiin, mun tai naapurin tai julkiseen. Kuin että se rotkottaa siellä mun tontin kulmalla maassa.

Ihmisillä taitaa olla asiat aika hemmetin hyvin, jos tuollaisesta kehdataan suuttua ja mennä vielä huutamaan ohikulkijalle. Sympatiat sulle, ap. Taitaa olla tosiaan tyyli landella inasen verran pikkumaisempaa....

Vierailija
6/17 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita mun roskikseen ja saat litsarin

Vierailija
7/17 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta tulee se kerrostaloroskiskyylä tänne muistuttamaan, että niin, vieraan taloyhtiön roskikseen ei saa laittaa roskia, ei vaikka se olisi valtava Molok-säiliö, vaan kaikkien ihmisten pitää kantaa roskansa kotiin asti ja laittaa ne OMAN taloyhtiön roskikseen! Tällä tavoin roskan määrä vähenee.

Eiku...?

Vierailija
8/17 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei helvetti, heti alkoi sulle tulla vastauksia tyyliin "juu kohta siinä on miljoona jäätelöpaperia ja kauhea summa rahaa menee ja riih raah hirveä siivoaminen"!

Oikeasti, joku roti nyt typerälle niuhoamiselle.

Mä ymmärtäisin tuon meuhuamisen jos tosiaan kyse olisi vaikkapa Muumimaailman naapurissa sijaitsevasta omakotitalon roskiksesta, jonne voi oikeastikin kuvitella kertyvän ohikulkijoiden roskia haitaksi asti.

Mutta tuossa ei nyt varmasti ollut siitä kyse.

On AINA parempi, että se roska menee roskiin, mun tai naapurin tai julkiseen. Kuin että se rotkottaa siellä mun tontin kulmalla maassa.

Ihmisillä taitaa olla asiat aika hemmetin hyvin, jos tuollaisesta kehdataan suuttua ja mennä vielä huutamaan ohikulkijalle. Sympatiat sulle, ap. Taitaa olla tosiaan tyyli landella inasen verran pikkumaisempaa....

No niinpä! Aika harvalla ohikulkijalla kuitenkaan on roskia kädessään, joten aika satunnaisesta ilmiöstä on kyse.

Vierailija
9/17 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ihmetellään, miksi luontoa roskataan, vaikka roskiksia on näköpiirissä. Mutta ne roskikset ovat omistajilleen niin rakkaita... 

"Minun roskis! Minun ikioma!! Et varmasti tuo sinne edes hammastikkua!!!"

Vierailija
10/17 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun roskikseeni saa laittaa jäätelöpaperit ja koirankakkapussit. Ei tosin mielellään silloin kun jäteastia on tyhjä, koska ne voivat jäädä kiinni pohjaan ja joudun pesemään ja raapimaan ne irti.

Asun omakotitalossa, eikä jätesäiliöni ole lukkojen takana kuten kerrostaloasukkailla. Maksan jätehuollosta noin 17e kuukaudessa ja vain aniharvoin joka toinen viikko tyhjennettävä säiliö on täynnä, eikä silloinkaan niin täynnä etteikö sinne mahtuisi yksi jäätelötikku. Kaupunki edellyttää että jätesäiliö tyhjennetään vähintään kahdesti kuukaudessa, eli en säästä mitään vaikka tuottaisin vähemmän jätettä.

Vierailija
11/17 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi tarina ois muuten tosi hyvä teiän kaupungin paikallislehden yleisönosastosivulle. Johonkin ainakin palautetta roskisten vähyydestä olisi hyvä laittaa.

Siihen asti kun tilanne paranee, kannattaa pitää pikkupussia mukana roskien varalta, jos ei halua laukkuaan tai taskujaan tahmata. Oma hätäroskis mahtuu taskuunkin, jos siihen laittaa vain jäätelön kääreen.

Vierailija
12/17 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun roskikseeni saa laittaa jäätelöpaperit ja koirankakkapussit. Ei tosin mielellään silloin kun jäteastia on tyhjä, koska ne voivat jäädä kiinni pohjaan ja joudun pesemään ja raapimaan ne irti.

Asun omakotitalossa, eikä jätesäiliöni ole lukkojen takana kuten kerrostaloasukkailla. Maksan jätehuollosta noin 17e kuukaudessa ja vain aniharvoin joka toinen viikko tyhjennettävä säiliö on täynnä, eikä silloinkaan niin täynnä etteikö sinne mahtuisi yksi jäätelötikku. Kaupunki edellyttää että jätesäiliö tyhjennetään vähintään kahdesti kuukaudessa, eli en säästä mitään vaikka tuottaisin vähemmän jätettä.

Tietyin ehdoin sen saa kaupungissakin 4 viikkoon ja haja-asutusalueella 8 viikkoon. Me kyllä saadaan remonttiroskalla itsekin se pönttö täyteen, ei tarvita apua.

Vierailija
13/17 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vähän surullinen mielikuva.

Ap. tepastelee kevyesti kauniina kesäpäivänä jäätelöstä nauttien. Tyytyväisenä ja huoletonna hän etsiskelee roskista pää sinne tänne pyörien ja roskiksen viimein löydettyään hän kevyesti heittää roskansa sinne, päästää irti kannesta tuntien sen aiheuttaman tuulahduksen kasvoillaan. Matka jatkuu kevein askelin, ja ap:n kasvoilla on vieno tyytyväinen hymy. Sitten joku äkäinen kansalainen rupeaa räkättämään ja pilaa ap:n päivän. Hyvää kesää vain.

Vierailija
14/17 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niitä lukkoja saa okt roskiksiin?

Vierailija
15/17 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin roskakuski pyysi ettei suloon laitettaisi irtoroskia, tiedä sitten haittaako se heidän työtään jotenkin..?

Vierailija
16/17 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänäänkin joku K***pää kävi laittamassa roskaa meitin jäteatiaa juoksin äijän kiinnni ja  kävin lyömässä turpaan sellai että tippu asfaltille ja lähin menee pois. Kuolkoo tommoset pois

Vierailija
17/17 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ei se yksi jätskitikku. Mutta jos jokainen ohikulkija kokee ihan asialliseksi tipauttaa ihan vain tämän yhden tikun, yhden nenäliinan, yhden koirankakkapussin, yhden karkkirasian jne., niin aika äkkiä se alkaakin jo vaikuttaa. Se omakotiasuja maksaa siitä omien roskiensa hoidosta, ei kaikkien ohikulkijoidenkin roskien hoidosta. Tämä aloitus ja sen yläpeukut kertovat juuri siitä, mikä nykymaailmassa on pielessä eli ei osata ajatella kokonaisuuksia, vaan kaikki asiat ajatellaan vain oman itsen ja oman toiminnan kannalta. Että eihän se nyt haittaa, jos minä vain ihan vähän ajan päin punaisia, oikaisen pihan poikki, vähän lainaan naapuriyhtiön hiekoitushiekkoja jne. Mutta kun niitä ihan minä vain ihan vähän tässä kerran tai pari korkeintaan tyyppejä on tarpeeksi, niin lopputulos onkin sitten jotain ihan muuta kuin merkityksetön.