Miksi kotiäidit eivät tee osa-aikatyötä?
Hanki jotain pientä duunia josta saa taskurahaa? Kyllä nyt jotain löytyy aina. T. Mies
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Eikö kotiäitinä käy elämä turhauttavaksi kun vähitellen kaikki oman ikäluokan seura kaikkoaa ympäriltä ja erakoidut kotiin?
N20
Päinvastoin, tuohan on minun unelmaelämäni.
terv. introvertti ja melkein erakko
Itse tein töitä kotoa samalla kun hoidin lasta.
Vaimo oli päivät töissä.
Minulle ihanne ratkaisu olisi tehdä 2-3 päivää viikossa töitä. Olemme korkeimmassa päivähoitomaksuluokassa ja joutuisimme maksamaan kahden lapsen hoidosta 550e/kk ja yhden lapsen ip-kerhon, ja menettäisin kodinhoitotuen noista kahdesta lapsesta, lisäksi töissä käymisestä tulee kuluja kuten matkat ja vaatteet. Ei minun osa-aikaisesta palkasta jäisi oikeastaan mitään käteen verrattuna kotona olemiseen. Täytyisi olla töissä täyspäiväisesti, että se kannattaisi. Täyspäiväisesti aion palata töihin kuopuksen ollessa 2,5v. Isovanhempia en kehtaa kuormittaa lasten säännöllisellä hoidolla, kun ei siihen ole pakkoa. Minun alallani on tehtävä täysiä työpäiviä ns virka-aikaan.
Minusta se on vähän köyhien hommaa toi töiden tekeminen. Paljon kivempi tehdä kaikkea muuta.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ihanne ratkaisu olisi tehdä 2-3 päivää viikossa töitä. Olemme korkeimmassa päivähoitomaksuluokassa ja joutuisimme maksamaan kahden lapsen hoidosta 550e/kk ja yhden lapsen ip-kerhon, ja menettäisin kodinhoitotuen noista kahdesta lapsesta, lisäksi töissä käymisestä tulee kuluja kuten matkat ja vaatteet. Ei minun osa-aikaisesta palkasta jäisi oikeastaan mitään käteen verrattuna kotona olemiseen. Täytyisi olla töissä täyspäiväisesti, että se kannattaisi. Täyspäiväisesti aion palata töihin kuopuksen ollessa 2,5v. Isovanhempia en kehtaa kuormittaa lasten säännöllisellä hoidolla, kun ei siihen ole pakkoa. Minun alallani on tehtävä täysiä työpäiviä ns virka-aikaan.
Minulla on vain osa-aikainen työ. Kun laskee kaikki plus miinus jutut ei käteen jää yhtään enempää kuin kotihoidontuki. Katsellaan sitten kun tuo on kolme menenkö silloinkaan, muutaman satasen takia en halua lasta hoitoon laittaa.
Suomessa kotiäitejä/rouvia on todella vähän, vaan suurin osa naisista on joko äitiys- tai perhevapaalla työelämästä.
Miksi heidän pitäisi mennä osa-aikatyöhön? Ja kuka hoitasi sillä aikaa kun äiti on työssä. Lastenhoito kyllä käy ihan päivätyöstä.
Lasten kotihoito on yhteiskunnalle todella edullista, sillä kunnallinen alle 3v. päivähoito maksaa veronmaksajille 1200-1800€/kk. ja kotiin maksettavat tuet tuosta on vain muutaman satasen.
Vierailija kirjoitti:
Tekosyitä keksitään kyllä ahkerasti. Töihin aika harva on menossa kun mies tuo tarvittavan elintason kotiäitin harrasteluun.
Vastasin jo tuossa aiemmin vaikka en ole kotiäiti. Olen kyllä ollut äitiys- ja hoitovapailla, mutta en ollut silloinkaan ihan rahattomana vain miehen tulojen varassa.
Minun kotona olo tarkoitti sitä, että päivähoitomaksuja ei mennyt, ruokakulut oli pienet, kun oli aikaa tehdä ruokia, ompelin lähes kaikki lasten vaatteet ja miehellekin ja varsinkin sitä, että miehen ei tarvinnut tehdä kotona mitään. Harmi vaan, että mies oletti saman jatkuvan, kun palasin töihin.
Joo siis, kyllähän tässä harva se viikko ostellaan merkkilaukkuja, käydään juomassa lattea muiden lompakkoloisten kanssa sun muuta kivaa. Kaiken tuon mahdollistaa miehen 1700 euron kuukausipalkka. Kyllähän tuollaisesta palkasta maksellaan niin lainat, laskut kuin mun kotona notkuminenkin.