Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

uusioperheessä lapsen sukunimi, mietin vaihtoa samaksi kaikille?!

Vierailija
29.06.2017 |

Meillä on uusioperhe, minulla on vanhasta suhteesta lapsi joka on nyt 7-vuotias. Puolisollani ei ole muita lapsia kuin meidän yksi yhteinen lapsi joka on nyt 1,5v. Tilanne on se, että minulla, puolisolla ja yhteisellä lapsella on sama sukunimi ja minun lapsella on biologisen isänsä sukunimi. Olen siis pohtinut että vaihtaisinko hänellekin tämän sukunimen joka meillä muillakin on? Ulkomaan matkoilla ja jopa laivamatkalla on passi/lipputarkastuksessa kyselty koska on eri sukunimi, että kenen lapsi... Lapsi myöskin tapaa biologista isäänsä ehkä pari kertaa vuodessa ja minulla on lapsen yksinhuoltajuus. Tosin sillä lienee ei ole merkitystä. Kuitenkin kyselen mitä muut ovat tehneet?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi pitää se oma nimensä niin ei tulisi näitä epämääräisyyksiä.

Vierailija
2/26 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosin sillä lienee ei ole merkitystä.

Mitä mieltä lapsi itse on? Me varmaan vaihdettaisiin lapsen nimi.

Ja tuo 'lienee ei ole' kuulostaa ihan kammottavalta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos eroat nyxästä? Onko kiva, että lapsellasi olisi sukunimi, joka tulee äidin entiseltä mieheltä, joka ei ole sukua tälle lapselle lainkaan.

Vierailija
4/26 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle voi olla tärkeää biologisen isän nimi.

Vierailija
5/26 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minun olisi pitänyt siis pitää tyttönimeni niin mikä sitten lapsen nimeksi olisi sinusta pitänyt antaa sitten? Ja kun lapseni syntyi minulla oli tyttönimi itsellä, mutta annoin lapselle isän sukunimen. Vai pitäisikö mielestäsi lapsille antaa äidin tyttönimi ja sitten vain puolisolla olisi yksinään eri nimi kuin muilla?

Lapsi ei oikeastaan osaa vastata kysymykseen kun olen mielipidettä kysynyt. Vastaa innostuneesti että joo haluan saman sukunimen jne mutta en tiedä voiko 7-vuotias sitä itse päättää oikeasti. Voihan hän toki sitten myöhemmin ottaa vanhan sukunimen takaisin jos kokee ettei halua olla uusioperheen sukunimellä. En tiedä, vaikeita asioita.

Vierailija
6/26 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtaskan kannattaisi vain pysyä Virtasena. Lapset sitten myös Virtasiksi.

Vierailija
7/26 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajana saat virallisesti päättää, toki lapsi on jo niin iso, että mun mielestä lapsi saa itse päättää.

Vierailija
8/26 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minun olisi pitänyt siis pitää tyttönimeni niin mikä sitten lapsen nimeksi olisi sinusta pitänyt antaa sitten? Ja kun lapseni syntyi minulla oli tyttönimi itsellä, mutta annoin lapselle isän sukunimen. Vai pitäisikö mielestäsi lapsille antaa äidin tyttönimi ja sitten vain puolisolla olisi yksinään eri nimi kuin muilla?

Lapsi ei oikeastaan osaa vastata kysymykseen kun olen mielipidettä kysynyt. Vastaa innostuneesti että joo haluan saman sukunimen jne mutta en tiedä voiko 7-vuotias sitä itse päättää oikeasti. Voihan hän toki sitten myöhemmin ottaa vanhan sukunimen takaisin jos kokee ettei halua olla uusioperheen sukunimellä. En tiedä, vaikeita asioita.

Olisit Virtanen, lapsi Virtanen, uuden miehen lapset Virtasia jne.

Jos se sama nimi on niin ehdottoman tärkeä niin mies vaan sitten Virtaseksi myös.

Vierailija
9/26 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisään tähän nyt vielä sen että tämä minun lapsi kutsuu tätä minun uutta puolisoa isäksi, alkoi itse kutsumaan isäksi kun syntyi sisarus, ja heillä on paljon läheisemmät välit mitä hänellä on biologiseen isäänsä.

Vierailija
10/26 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisellä lapsella on minun nimeni ollut aina tästä syystä myös annettiin se toiselle lapselle ja kun menemme naimisiin ottaa mies saman nimen.

Vierailija
11/26 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset luvan exältä.

Vierailija
12/26 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja lisään tähän nyt vielä sen että tämä minun lapsi kutsuu tätä minun uutta puolisoa isäksi, alkoi itse kutsumaan isäksi kun syntyi sisarus, ja heillä on paljon läheisemmät välit mitä hänellä on biologiseen isäänsä.

Miksi se nimi pitää olla juuri sen miehen? Miksi nimi ei voi tulla äidiltä ja mies vaihtaa? Meinaan että eikö tuossakin jo selkeästi näe, ettei se miehen nimi sitä isyyttä mitenkään takaa?

Vierailija
13/26 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidin lapsilla entisen nimen, vaikka miehelläni ja meidän yhteisellä lapsella on eri nimi. Minulla siis kaksi lasta edellisestä liitosta, joiden yksinhuoltaja olen. Muistan, että toinen lapsista kysyi, kun menin uusiin naimisiin, että tuleeko heistäkin nyt "Möttösiä". Sanoin että ei, ellette halua. Eivät halunneet. Tämä sopi kaikille.

Lapset eivät tapaa isäänsä käytännössä ollenkaan.

Vierailija
14/26 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitset luvan exältä.

En tarvitse koska olen yksinhuoltaja. Sitä tuskin muutenkaan paljoa kiinnostaa mitä hänen lapsellaan on nimenä, kun ei tyyppiä näy missään muutenkaan ikinä.

Ja puolisoni sukunimi on harvinainen ja minun tyttönimi oli tyyliin se Virtanen, hän ei ikimaailmassa olisi antanut minun antaa lapselleen sitä minun tyttönimeä :D Saati vaihtaa sitä itselleen.

Vierailija
15/26 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olematonkin isä on silti lapsen isä.

Vierailija
16/26 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pidin lapsilla entisen nimen, vaikka miehelläni ja meidän yhteisellä lapsella on eri nimi. Minulla siis kaksi lasta edellisestä liitosta, joiden yksinhuoltaja olen. Muistan, että toinen lapsista kysyi, kun menin uusiin naimisiin, että tuleeko heistäkin nyt "Möttösiä". Sanoin että ei, ellette halua. Eivät halunneet. Tämä sopi kaikille.

Lapset eivät tapaa isäänsä käytännössä ollenkaan.

Olitko oikeasti yksinhuoltaja vai kuvittelitko vain?

Vierailija
17/26 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, ettei edes onnistu uuden miehen nimen otto toisen miehen lapselle, eikä mielestäni pitäisikään. Lapsi ei kuulu virallisesti uuden miehen sukuun, ellei ole adoptoitu, joten perustetta nimen vaihtoon ei pitäisi olla. Olisit pitänyt oman nimesi ja antanut sen, niin ei haittaisi useat miehet.

Vierailija
18/26 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/nimiasiat/Miten-menettelen---alai…

Koska olet yksinhuoltaja, sinulla on oikeus muuttaa lapsen sukunimeä omalla päätöksellä. (Jos lapsi olisi12-vuotias tai sitä vanhempi, hänen mielipiteensä ratkaisisi, mutta nyt siis sitä ei varsinaisesri kysytä).

Mutta miettisin asiaa nyt lapsen kannalta. Kuten joku jo sanoikin, mahtaako hän ilahtua asiasta? Ja entä, jos sinulle tulee ero nyksäsi kanssa?

Vierailija
19/26 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan ihan ydinperhe, mutta kyllä meillä on niin että minulla on oma sukunimi edelleen käytössä ja samaten lapset ovat saaneet minun sukunimen. Meillä näin ihan siitä syystä että itselläni on todella harvinainen sukunimi. Ja vaikka nykyään ollaan naimisissa niin emme nähneet mitään syytä miksi mies vaihtaisi sukunimen. Joten kyllä hän on ainoa meidän perheessä jolla eri sukunimi. Eikä kukaan ole sitä ihmetellyt

Vierailija
20/26 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, ettei edes onnistu uuden miehen nimen otto toisen miehen lapselle, eikä mielestäni pitäisikään. Lapsi ei kuulu virallisesti uuden miehen sukuun, ellei ole adoptoitu, joten perustetta nimen vaihtoon ei pitäisi olla. Olisit pitänyt oman nimesi ja antanut sen, niin ei haittaisi useat miehet.

Mistä sikiää näitä jotka asiasta mitään tietämättä yrittävät päteä?

Katso nimilaki 2. luku 5 pykälä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän