Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18386)
Vierailija kirjoitti:
Onko englantia äidinkielenään puhuvakin ihminen kielitaidoton, jos hän ei osaa mitään muuta kieltä?
On.
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan, että lapsenlapset ovat rakkaampia kuin omat lapset. Ovatko lapsenlapsenlapset sitten vielä rakkaampia? Jos ihminen eläisi tuhatvuotiaaksi, niin olisivatko kaikki jälkeläiset rakkaita ja lisääntyisikö rakkauden määrä aina uuden sukupolven myötä?
Vaikea sanoa, koska ihminen ei elä tuhatvuotiaaksi, niin kukaan ei ole päässyt todistamaan, miten suuri rakkaus esim. isoisoisoisoisoäidillä olisi suvun nuorimpiin jäseniin. Tietääkseni isoisovanhemmat ovat kiintyneitä lapsenlapsenlapsiinsa, mutta jos ikää on hyvin paljon, yhdessäolo on varmasti lähinnä näkemistä, ei niinkään hoitovastuuta tms.
Yleensä sanotaan, että mummona ja pappana olo on aivan mahtavaa. Varmasti kyse on siitä, että omista ruuhkavuosista on jo aikaa, ja suhde lapsenlapsiin voi olla lämpimämpi ja läsnäolevampi kuin aikanaan omiin lapsiin. Lapsenlapselle annettavaa aikaa voi olla enemmän (varsinkin jos on jo eläkkeellä), elämänkokemus on lisääntynyt, ja tietenkin se, etteivät ne lapsenlapset ole koko ajan siinä. Arkikasvatus ei kuulu isovanhemmille, useimmilla on lupa hemmotella ja erossa ollessa ehtii ikäväkin kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko englantia äidinkielenään puhuvakin ihminen kielitaidoton, jos hän ei osaa mitään muuta kieltä?
Kyllä minusta kielitaidottomuuden määritelmä on se, ettei osaa puhua lainkaan mitään muuta kieltä kuin omaa äidinkieltään. Sillä ei ole merkitystä, miten laajasti puhuttu äidinkieli sattuu olemaan, mutta onhan englantia taitava aika paljon paremmassa asemassa kuin se, joka ei osaa puhua muuta kuin vaikkapa suomea.
Vierailija kirjoitti:
"Energiani on hyvin epätasaista ja ennalta-arvaamatonta, joten minun on mahdoton suunnitella etukäteen milloin teen mitäkin."
Tuohon sellainen tarkennus, että voin kyllä suunnitella ihan ok:sti yhden päivän sisällön, jaksamisen mukaan, mutta suunnitteluhetkellä en voi tietää mitä jaksan eri päivinä. Jos suunnittelen viikoksi eteenpäin, en melko varmasti pysty toteuttamaan kaikkea. Uuvun myös lisää pelkästä viikon tehtävälistan katsomisesta. Joskus haluan unohtaa painavan tulevaisuuden ja elää päivä kerrallaan. Tulevien tehtävien tiedostaminen uuvuttaa ehkä jopa enemmän kuin tekeminen. Kunpa olisi vaikka joku tekoäly, joka aina yllättäisi uusilla tehtävillä, kun energiani riittää, eikä se kertoisi tehtävistä etukäteen.
Et kerro mitään siitä, mitä uupumustasi ennen on tapahtunut. Oletko ollut työssä, jossa olet joutunut koville?
Mikäli et, vaan uupumus on ilmestynyt ilman mitään järkevää syytä, ja olet itse sitä mieltä, ettet ole masentunut, mietin, voisitko kärsiä kroonisesta väsymysoireyhtymästä. Oireet voisivat täsmätä sinuun.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut kontrolloivat toisten tekemisiä?
Nìin kuin minuakin töissä, vaikka tapani ei tuota yhtään sen huonompaa tulosta. Ja sitten se jatkuva nipottaminen ja aliarvoisesti minulle puhuminen. Itse tiedän paikkani töissä ja alennun hänen edessä, koska en tiedä miten hän suuttuisi minulle, jos sattuisin suututtamaan. Pelottaa sanoa vastaan hänelle.Osaako joku selittää tämmöistä käyttäytymistä?
Ikäerokin on huomattava. Olen nuori ja hän keski-ikäinen. Olen pieni kooltani ja hän massiivinen.
No, tämä henkilö haluaa tietoisesti tai tiedostamattaan osoittaa sinulle "paikkasi" ilmaisemalla olevansa yläpuolellasi. Jos hän on iältään, työvuosiltaan ja vielä fyysiseltä olemukseltaan sinua suurempi, hänen on varmasti suht helppo suhtautua sinuun alentuvasti.
Sinun ei tietenkään tarvitse sitä sietää. Jos sinulla on pokkaa, valitse sellainen hetki, kun ette ole kahdestaan (todistajat), ja kun hän on taas tokaissut sinulle jotain ilkeää, sano lujasti: "Minun ei tarvitse kuunnella tuollaista, teen työni hyvin, anna minun olla rauhassa!"
Jos et uskalla sanoa suoraan, sano pomolle (jos hän on ymmärtäväinen). Älä alistu huonoon kohteluun työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi monet suomalaiset kuvittelevat Suomen olevan jokin maailman keskipiste? Eli kaikkien pitäisi tietää jotain Suomesta ja sitten loukkaannutaan verisesti, jos joku ei esim. tiedä sen olevan itsenäinen valtio?
Suomen ei tarvitse olla mikään maailman keskipiste. Silti tuntuu oudolta, jos esim. tavisruotsalainen ei tiedä Suomesta oikeastaan mitään. Mekin tiedetään, että Ruotsi on kuningaskunta, ja moni muistaa ne suurimmat järvetkin (Vänern, Vättern....), niin tuntuu tosi oudolta, jos ruotsalaiset ei osaisi sanoa Suomesta pääkaupunkia eikä mitään.
Jossain suuressa maailmassa toki ymmärrän, jos ei ole koskaan kuullut Suomesta. Pinta-alaltaan Suomi ei kuitenkaan kuulu mihinkään pikkiriikkisiin maihin. Moni kuitenkin tietää vaikka Liechtensteinin, vaikka se on kääpiömäisen pieni.
Aikaisemmassa viestissä tässä ketjussa sanotaan, että suomalaiset tietävät Ruotsista enemmän siksi, koska Ruotsi on ollut meille merkittävämpi maa kuin Suomi ruotsalaisille. Mitkä asiat jokaisen ruotsalaisen tulisi mielestäsi Suomesta tietää? Tuo Liechtenstein selittyy varmastikin ainakin sillä, että sen lähellä asuu kymmeniä miljoonia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi monet suomalaiset kuvittelevat Suomen olevan jokin maailman keskipiste? Eli kaikkien pitäisi tietää jotain Suomesta ja sitten loukkaannutaan verisesti, jos joku ei esim. tiedä sen olevan itsenäinen valtio?
Suomen ei tarvitse olla mikään maailman keskipiste. Silti tuntuu oudolta, jos esim. tavisruotsalainen ei tiedä Suomesta oikeastaan mitään. Mekin tiedetään, että Ruotsi on kuningaskunta, ja moni muistaa ne suurimmat järvetkin (Vänern, Vättern....), niin tuntuu tosi oudolta, jos ruotsalaiset ei osaisi sanoa Suomesta pääkaupunkia eikä mitään.
Jossain suuressa maailmassa toki ymmärrän, jos ei ole koskaan kuullut Suomesta. Pinta-alaltaan Suomi ei kuitenkaan kuulu mihinkään pikkiriikkisiin maihin. Moni kuitenkin tietää vaikka Liechtensteinin, vaikka se on kääpiömäisen pieni.
Aikaisemmassa viestissä tässä ketjussa sanotaan, että suomalaiset tietävät Ruotsista enemmän siksi, koska Ruotsi on ollut meille merkittävämpi maa kuin Suomi ruotsalaisille. Mitkä asiat jokaisen ruotsalaisen tulisi mielestäsi Suomesta tietää? Tuo Liechtenstein selittyy varmastikin ainakin sillä, että sen lähellä asuu kymmeniä miljoonia ihmisiä.
Mielestäni jokaisen ruotsalaisen tulisi tietää, että Suomi sijaitsee Ruotsin ja Venäjän välissä, pääkaupunkimme on Helsinki, äidinkielemme ovat suomi ja ruotsi sekä olemme tasavalta. Tämä riittää.
Jos vaikka vuonna 1720 elänyt ihminen olisi päässyt kuuntelemaan nyt vuoden 2020 eläneiden ihmisten puhetta, niin kuinka paljon häneltä jäisi siitä ymmärtämättä ihan vain siksi, että nykyään käytetään sanoja joita 300 vuotta sitten ei ollut ja että kieli on muutenkin muuttunut? Entä paljonko suomen kieli muuttuu vaikka seuraavan 300 vuoden aikana vai onko sitä enää edes olemassa vuonna 2320? Että jos se vain kuolee "sukupuuttoon" kun sen puhujia ei enää ole"?
Imevätkö punkit verta ravinnokseen vai lisääntymistä varten aivan kuten hyttysistäkin vain ja ainoastaan naaraat imevät verta kun urokset taas eivät ime
Miksi kyyhkyset ovat kaupungissa puluja ja heti keskustan ulkopuolella kyyhkysiä? Onko ne kaupunkiin menneet vaan ns. helpon leivän perässä ja siksi pyöreämpiä ja nämä muut sirompia, kun hoitavat itse omat ruokahankintansa? Miksi koskaan ei näy vauvapuluja?
Mitä tehdä, jos kännykkä ilmoittaa ylikuumenevansa? Tulee sellanan hälytys
Vierailija kirjoitti:
Mikä on elämän tarkoitus?
Suuremmassa mittakaavassa ei välttämättä mikään.
Henkilökohtaisesti katsoen se on se ikävän karkoitus.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Iltasanomien kommentit näkyvät toisinaan, toisinaan taas eivät? Kaikkia juttujahan ei saa kommentoida, sen kyllä tiedän, mutta esim. artikkeli, joka on saanut yli 200 kommenttia... Minulla on kaksi iPadia, toisessa kommentit näkyvät, toisessa eivät. En löydä mistään sellaisia asetuksia, josta tätä voisi säätää. Tietääkö joku?
Selaimen mainostenesto-ohjelma voi estää kommentteja toisinaan näkymästä. Esimerkiksi AdBlocker.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kyyhkyset ovat kaupungissa puluja ja heti keskustan ulkopuolella kyyhkysiä? Onko ne kaupunkiin menneet vaan ns. helpon leivän perässä ja siksi pyöreämpiä ja nämä muut sirompia, kun hoitavat itse omat ruokahankintansa? Miksi koskaan ei näy vauvapuluja?
Pulu on kalliokyyhkyn kesyhkö kaupunkeihin asettunut muoto. Eipä niitä juuri maalla näy. Villiä kalliokyyhkyä ei Suomessa taida olla kuin ehkä satunnaisia yksilöitä.
Maalla yleisin kyyhky on sepelkyyhky, joka on pulua isompi. Sekin on alkanut urbanisoitumaan eli pieni osa kannasta elää kaupungeissa pulujen kanssa.
Muita lajeja, joita voit joskus nähdä, ovat uuttukyyhky, turkinkyyhky ja turturikyyhky.
Puluvauvoja sun pitäisi mennä katsomaan pesistä. Ne lähtevät pesästä aikuisen kokoisina ja näköisinä. Emot ruokkii ja kasvattaa poikasensa pesässä.
Lintuvauvoja näkee yleensä vain niiltä lajeilta, jotka jättävät pesän heti kuoriuduttuaan (sorsat, kanalinnut, kahlaajat, lokit, jotkut pöllöt...).
Osalla linnuista, esim. pikkulinnuilla ( tiaiset, kirjosieppo, rastaat, yms), poikaset lähtevät pesästä lähes aikuisen kokoisina. Niillä poikasen erottaa emosta lyhyestä pyrstöstä, pörröisestä olemuksesta ja huonosta lentotaidosta.
Toisilla linnuilla poikaset lähtevät pesästä täysikokoisina ja lentotaitoisina (pääskyt, haukat...)
Vierailija kirjoitti:
Viet varjoon ja anna jäähtyä. Tai laita vaikka jäähtymään jääkaappiin hetkeksi.
Älä ainakaan käytä. Kuumenee vain lisää ja voi hajota.
Eilen jäi oma kännykkäni hetkeksi aurinkoon. Tuli ko. ilmoitus.
ja lisäksi, että käyttö osittain estetty vikaantumisen estämiseksi. Kameraa olis voinu käyttää. Varjossa kymmenen minsaa ja käyttö sallittiin.
Voi olla, että joissain malleissa käyttöä ei estetä. Silloin on parasta käyttää oma päätä, lopettaa käyttö ja viedä pois auringosta. Akku niissä voi posahtaa kun tarpeeksi kuumenee, ja elektroniikka kärähtää.
Iljettävää kirjoitti:
Imevätkö punkit verta ravinnokseen vai lisääntymistä varten aivan kuten hyttysistäkin vain ja ainoastaan naaraat imevät verta kun urokset taas eivät ime
Sekä että. Nymfivaiheessa imevät verta kasvaakseen. Aikuisena etupäässä munia varten, mutta varmaan osa menee ravinnoksi, pitkäikäisiä kun ovat. Luullakseni myös urospunkki imee verta ainakin kasvuvaiheessa.
Hyttysen elämä on niin lyhyt, että veri mennee suurimmaksi osaksi munien kasvattamiseen. Uroshyttynen juo mettä ravinnokseen. Ja myös naarashyttynen, jos verta ei ole tarjolla. Silloin munamäärä jää pieneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viet varjoon ja anna jäähtyä. Tai laita vaikka jäähtymään jääkaappiin hetkeksi.
Älä ainakaan käytä. Kuumenee vain lisää ja voi hajota.
Eilen jäi oma kännykkäni hetkeksi aurinkoon. Tuli ko. ilmoitus.
ja lisäksi, että käyttö osittain estetty vikaantumisen estämiseksi. Kameraa olis voinu käyttää. Varjossa kymmenen minsaa ja käyttö sallittiin.Voi olla, että joissain malleissa käyttöä ei estetä. Silloin on parasta käyttää oma päätä, lopettaa käyttö ja viedä pois auringosta. Akku niissä voi posahtaa kun tarpeeksi kuumenee, ja elektroniikka kärähtää.
Mutta, kun laitteeni ei tuntunut lämmenneen ja ko. ilmoitus tuli. Pisti miettimään pitäisikö käyttää huollossa vai antaa puhelimen vain olla?
Onko jääkaappiin hyvä laittaa hetkeksi?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mutta luulen, että se ei ole mitään kovin henkilökohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mutta luulen, että se ei ole mitään kovin henkilökohtaista.
Elämällä ei ole tarkoitusta. Elämä on vain elämä.