Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.

Vierailija
28.06.2017 |

Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.

Kommentit (18410)

Vierailija
7161/18410 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minulla menee usein vatsa sekaisin melko pian kahvia juoutuani? Voiko se olla vain sattumaa vai johtua todella kahvista, kun aina niin ei käy? Laitan kahviin sokeria ja maitoa, mutta maito ei koskaan ole pilaantunutta. Juon joskus energiajuomia mutta ne eivät vaikuta noin eli kofeiinin en ainakaan usko vaikuttavan siten.

Jos sulla ei ole maidon kanssa ongelmia, sitten kyseessä voi olla kahvi.

Jos on ärtynyt suoli, se usein reagoi kahvin kofeiiniin. Varmaan kofeiinia kahvissa on enemmän kuin energiajuomassa tai sitten voi olla että juot kahvin aamulla tyhjään mahaan.

Kahvissa on myös tanniinia, sekin voi olla harvinaisempi syy.

Vierailija
7162/18410 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa monia kirjoja, joita haluaisin lukea kannesta kanteen, mutta jostain syystä en pysty keskittymään kunnolla lukemiseen kovin pitkäksi aikaa kerrallaan. Miten oppisin keskittymään lukemiseen esim. edes 1-2 tunniksi kerrallaan päivässä että saisin ne monet hyvät kirjat luettua? Entä miten saisin parannettua melko hidasta lukunopeuttani? Nykyään en jaksa keskittyä lukemiseen kuin ehkä vartin kerrallaan ja kun luen hitaasti, niin kirjojen lukemiseen menee turhan pitkä aika. En edes malttaisi lukea vain yhtä kirjaa kerralla, vaan minulla saattaa olla helposti kolmekin kirjaa luettavana samaan aikaan. Turhauttaa kun minulla menee jonkun kirjan lukemiseen niin pitkään, että kun olen päässyt kirjassa loppupuolelle, niin alkupään tapahtumat alkavat unohtumaan, mutta kuitenkin haluan jatkaa lukuharrastusta.

Onko tämä sinulle uusi ilmiö vai onko aina ollut näin? Jos tämä on uutta, mieleeni tulee ADT eli attention deficit trait, joka on tavallaan "hankittu" tai opittu ominaisuus ja liittyy esim. älypuhelinten, somen ja yleisesti it-juttujen luomaan rytmiin. Näiden laitteiden ja ohjelmien ärsykehälyn seurauksena ihminen paitsi tottuu siihen että todella usein jokin kohde vaatii osakseen huomiota, myös alkaa keskeyttää omaa tekemistään silloikin kun ulkoista ärsykettä siihen ei olisi. Lukeminenhan on näihin älypuhelinjuttuihin verrattuna poikkeuksellisen rauhallista hommaa, ja siinä "malttamattomaksi oppinut" mieli ehtii pätkiä tekemistä tiuhaan tahtiin.

Muistaakseni asiantuntijat vinkkasivat että tästä voi opetella pois mm. juuri vähentämällä huomiota itseensä anovien softien ja laitteiden käyttöä, ja tekemällä päätöksiä siitä että keskitytään yhteen asiaan syvällisesti tietyn ajan, kuten parikin edeltävää vastaajaa jo taisi sanoa.

Lukunopeuden suurentaminen on vähän kaksipiippuinen juttu. Jos luet väkisin nopeammin, lukeminen muuttuu silmäilevämmäksi jolloin yksityiskohtia jää väkisinkin huomaamatta. Kyse on enemmän valinnasta: haluatko mieluummin kokea kirjan pääkohdat nopeasti vai esim. nautiskella kirjailijan tekstin tyylistä ja jokaisesta yksityiskohdasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7163/18410 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin vielä näihin lukemisen keskittymisvaikeuksiin, että jos saa itse päättää, mitä lukee, kannattaa lukea jotain mahdollisimman kiinnostavaa ja helppolukuista. Ei siis sitä 500-sivuista klassikkoromaania, jossa on 20 pää- ja sivuhenkilöä ja historiallisia takaumia sinne ja tänne. Sen sijaan kannattaa etsiä joku top 10 suosituimmat pokkarit ja valita sieltä kiinnostava elämänkerta tai sellainen aihe, joka oikeasti kiinnostaa.

Itselläni on tällainen lievä keskittymisvaikeus, jolloin varsinkin tylsä, polveileva tai itselleni kovin vieras aihealue saa minut miettimään ihan muita asioita tai nukahtamaan kirjan äärelle.

Vierailija
7164/18410 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehkä kysynyt tätä täällä jo aikaisemmin, mutta voiko olla mahdollista, että maassamme olisi voinut 1980-luvun alussa syntyneellä henkilöllä jäädä lapsuudessa lievä autismi diagnosoimatta? Minä olen melko varma, että minulla on lievä autismi, joka selittäisi esim. sen, että minulla ei ole koskaan ollut ystäviä, sosiaaliset taitoni ovat surkeat ja että minua on kiusattu ja syrjitty paljon.

Vierailija
7165/18410 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko eläimillä toisilleen "nimiä"? Ei tietenkään ihmisten tapaan mutta jokin keino viitata kommunikoinnissa tiettyyn yksilöön, jos tämä ei ole paikalla?

Vierailija
7166/18410 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko eläimillä toisilleen "nimiä"? Ei tietenkään ihmisten tapaan mutta jokin keino viitata kommunikoinnissa tiettyyn yksilöön, jos tämä ei ole paikalla?

En tiedä osaavatko puhua pahaa toisistaan jos kuulija ei ole paikalla. Delfiineillä, kädellisillä ja jollain fiksummilla linnuilla on kuitenkin omat äänet joilla kutsua juuri tiettyä laumakaveria. Siinä mielessä on siis "nimet".

Vierailija
7167/18410 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä kysynyt tätä täällä jo aikaisemmin, mutta voiko olla mahdollista, että maassamme olisi voinut 1980-luvun alussa syntyneellä henkilöllä jäädä lapsuudessa lievä autismi diagnosoimatta? Minä olen melko varma, että minulla on lievä autismi, joka selittäisi esim. sen, että minulla ei ole koskaan ollut ystäviä, sosiaaliset taitoni ovat surkeat ja että minua on kiusattu ja syrjitty paljon.

Aina on mahdollista että jokin asia jää diagnosoimatta, eli mielestäni vastaus on: kyllä. Autismin kirjo on terminäkin tullut käyttöön ja tunnetuksi vasta viime vuosina. Toisaalta kuvailemiisi vaikeuksiin voivat johtaa myös muut syyt. Koska olet ilmiselvästi kärsinyt ikävistä asioista, suosittelisin kysymään asiasta tarkemmin esim. lääkäriltä. Jopa jotkut nettitestit voivat antaa suuntaa asian selvittämisessä. Toivotan sinulle voimia ja tsemppiä sinulle sopivan elämäntyylin löytämiseen!

Tässä linkki Autismiliiton testisivulle jossa on mukana aikuisille tarkoitettu Asperger-seulontalomake.

Vierailija
7168/18410 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa monia kirjoja, joita haluaisin lukea kannesta kanteen, mutta jostain syystä en pysty keskittymään kunnolla lukemiseen kovin pitkäksi aikaa kerrallaan. Miten oppisin keskittymään lukemiseen esim. edes 1-2 tunniksi kerrallaan päivässä että saisin ne monet hyvät kirjat luettua?

Kuuntele audiona ne vaikkapa Bookbeatista tai Audiblesta. Lenkkeile tai siivoa tai tee jotain fyysistä duunia samalla. Lukunopeus ei ole kiinni sinusta ja käytät ajan ainakin hyödyllisesti sisäistit asian sen paremmin tai et. 

Vierailija
7169/18410 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä elokuvassa käy niin, että päähenkilö muuttuu jossakin kohdassa englanninkielisestä espanjankieliseksi? Näin tämän elokuvan joskus koulussa 2000-luvun alkupuolella. Kun hän huomaa muuttuneensa espanjankieliseksi, hän hämmästelee sitä, ja sanoo, että ei hän puhu espanjaa ja tämänkin hän sanoo kuitenkin espanjaksi.

Milloin elokuva oli valmistunut? Tuliko tv:stä, Netflixistä vai leffateatterissako näit? Minkämaalinen elokuva? Keitä näyttelijöitä? Mistä elokuva kertoi? Mitä muuta muistat?

Valmistumisvuotta en osaa sanoa, mutta oli varmaan aika uusi tuolloin. Kuten jo sanoin, näin sen koulussa ja se oli vuokrattu. En muista näyttelijöitä enkä mistä kertoi enkä mitään muutakaan. Luulisin, että oli yhdysvaltalainen elokuva.

Toisinpäin ainakin löytyy tällainen elokuva, eli espanjankielinen alkaakin puhua yhtäkkiä englantia:

https://www.imdb.com/title/tt0371246/?ref_=nv_sr_2?ref_=nv_sr_2

Muistan tuota katsellessani, että ärsytti se yhtäkkinen englannin sujuva osaaminen, kun ensin oli niin kauhean vaikeaa.

Kyllä se oli niin päin, että englanninkielisestä tuli espanjankielinen. Tarkemmin sanoen olin peruskoulussa 2000-luvulla vuosina 2000-2002. Muistelen, että tämä kuitenkin tapahtui joko 2001 tai 2002, kun elokuva katsottiin.

Vierailija
7170/18410 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen ei muuten ole rasisti mutta hyväksyy muiden rasismin, niin onko hän silloin itsekin rasisti?

Vierailija
7171/18410 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä elokuvassa käy niin, että päähenkilö muuttuu jossakin kohdassa englanninkielisestä espanjankieliseksi? Näin tämän elokuvan joskus koulussa 2000-luvun alkupuolella. Kun hän huomaa muuttuneensa espanjankieliseksi, hän hämmästelee sitä, ja sanoo, että ei hän puhu espanjaa ja tämänkin hän sanoo kuitenkin espanjaksi.

Muistelen että yhdessä komediassa jossa pääosissa oli brendan frazer ja liz hurley tämä ukko esitti erilaisia toiveita tälle naispaholaiselle mutta jokaisessa oli joku paha sivuvaikutus. Yhdessä vaiheessa ukko muuttui hetkeksi espanjankieliseksi mutta se ei ollut se varsinainen paha sivuvaikutus siinä kohtaa. 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Py%C3%B6rryksiss%C3%A4

Vierailija
7172/18410 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa monia kirjoja, joita haluaisin lukea kannesta kanteen, mutta jostain syystä en pysty keskittymään kunnolla lukemiseen kovin pitkäksi aikaa kerrallaan. Miten oppisin keskittymään lukemiseen esim. edes 1-2 tunniksi kerrallaan päivässä että saisin ne monet hyvät kirjat luettua?

Kuuntele audiona ne vaikkapa Bookbeatista tai Audiblesta. Lenkkeile tai siivoa tai tee jotain fyysistä duunia samalla. Lukunopeus ei ole kiinni sinusta ja käytät ajan ainakin hyödyllisesti sisäistit asian sen paremmin tai et. 

Tässä on erinomainen vinkki! Pikkulapsiarjen uuvuttamana yh:na, entisenä kirjatoukkana en osannut palata enää rauhalliseen kirjan lukemiseen, vaikka nautin niistä aiemmin paljon.

Sitten aikaa säästääkseni muutenkin ettei tarvitse hypätä kirjastoon, hankin tunnukset kunnan nettikirjastoon. Ensin löysin mielenkiintoisen kirjan, jonka luin. Sitten alkoi taas häiriintyminen. Ymmärsin lainata kirjoja äänikirjoina ja kuuntelen niitä nykyisin. Jos ei ole kiinnostava kirja, menen seuraavaan mutta äänikirjana kuunteleminen on minulle sopiva tapa lukea. Pääsen ihan omaan maailmaani kuuntelemalla kirjaa.

Vierailija
7173/18410 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi julkisuudessa ei ole kerrottu käytännössä mitään siitä naisesta, joka synnytti alateitse kerralla 18 lasta, joiden painot olivat syntyessä 3-5 kiloa ja jotka kaikki jäivät eloon?

Vierailija
7174/18410 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi julkisuudessa ei ole kerrottu käytännössä mitään siitä naisesta, joka synnytti alateitse kerralla 18 lasta, joiden painot olivat syntyessä 3-5 kiloa ja jotka kaikki jäivät eloon?

Varmaan siksi, ettei sellaista ole koskaan tapahtunut. Käsittääkseni ihminen voi synnyttää yhdellä kertaa maksimissaan viisi lasta, mikä sekin on suhteellisen harvinaista, eivätkä lapset luonnollisesti voi olla yhtä isoja kuin yksin tai kahdestaan kohdussa kasvaneet.

Vierailija
7175/18410 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kouluajoilta, että tunnin loppuessa muut olivat tosi nopeita poistumaan luokasta, ja vaikka itsekin yritin kiirehtiä, niin meni aikaa läksyjen kirjaamiseen (nopeasti kirjoitin teht.nrot ym. kirjan alussa pitämääni post it -lappuun) ja tavaroiden pakkaamiseen.

Miten luokasta voi päästä niin nopeasti pois?

Onko ihmisillä niin hyvä muisti, etteivät he kirjaa läksyjä ylös, vai onko siihen olemassa nopea tapa, jota en tajunnut?

Vierailija
7176/18410 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siksi, ettei sellaista ole koskaan tapahtunut. Käsittääkseni ihminen voi synnyttää yhdellä kertaa maksimissaan viisi lasta, mikä sekin on suhteellisen harvinaista, eivätkä lapset luonnollisesti voi olla yhtä isoja kuin yksin tai kahdestaan kohdussa kasvaneet.

Kyllä niin on tapahtunut, koska näin internetissä kuvan kyseisestä naisesta ja toisen kuvan, jossa hän oli vauvojen kanssa kotona. Kuviin yli vielä liitetty teksti, jossa kerrottiin hänen saaneen 18 henkiin jäänyttä vauvaa kerralla.

Vierailija
7177/18410 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niin on tapahtunut, koska näin internetissä kuvan kyseisestä naisesta ja toisen kuvan, jossa hän oli vauvojen kanssa kotona. Kuviin yli vielä liitetty teksti, jossa kerrottiin hänen saaneen 18 henkiin jäänyttä vauvaa kerralla.

Ensinnänkin kuvaamassasi tarinassa oli kyse 17 lapsesta, ei 18 vauvasta.

Toiseksi, juttu on pilaa, joka levisi srilankalaisen käyttäjän postaamasta viestistä vitsisivustolta. Kaikki

Samassa synnytyksessä kerralla on saatu enintään 8 kpl, esim. USA:n Octomom. Löytyy Wikipediastakin.

Vierailija
7178/18410 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen ei muuten ole rasisti mutta hyväksyy muiden rasismin, niin onko hän silloin itsekin rasisti?

Vaikea vastata, kun kysymys ei selvitä mistä kyse. Millä tavalla on todistettu että ko. henkilö ei ole rasisisti? Miten ilmenee että hän hyväksyy muiden (keiden?) rasismin?

Vierailija
7179/18410 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä minun ääliö letku imu pipetti aikuinen autistinen rasvaa karvaa kaunis vaimo kiimainen vauva vit tu minun kukko?

Vierailija
7180/18410 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies38v kirjoitti:

Missä minun ääliö letku imu pipetti aikuinen autistinen rasvaa karvaa kaunis vaimo kiimainen vauva vit tu minun kukko?

Se on just siellä mihin sen viimeksi jätit. Takaan, että kukaan ei ole sitä vienyt, olet vaan hajamielisyyttäs unohtanu sen johki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä