Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.

Vierailija
28.06.2017 |

Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.

Kommentit (18410)

Vierailija
7141/18410 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun ensimmäistä kertaa elämässäni kerrostalossa, ja alaovi pidetään lukittuna klo 21-07. Lukkiutuuko/avautuuko ovi itsestään tai käykö joku huoltomies tekemässä sen, vai onko se asukkaiden tehtävä huolehtia? Eli jos tulen kotiin esim klo 20:58 niin pistänkö minä sen lukkoon kun olen varmaan viimeinen joka ennen tuota yhdeksää kulkee siitä? Kyseessä siis ihan avaimella avattava ovi, ei ole mitään ovikoodia tms.

Varmaa on se että ko. oven lukitseminen ei voi olla sinun vastuullasi. Tarkempaa tietoa osaa varmasti tarjota joku seuraavista vastaajista.

Vierailija
7142/18410 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka muoti ja muoti-ilmiöt syntyvät?

Todella laaja kysymys. Muoti-käsitehän voi ulottua vaatteiden lisäksi myös tansseihin, kampauksiin, kosmetikkaan, musiikkiin, jne..

Sanoisin että yleisesti muoti-ilmiöt syntyvät niin, että yhteiskunnassa tapahtuu jokin muutos ja muoti kuvastaa tätä muutosta.

Yleensä kuvitellaan, että muotisuunnittelijat keksisivät jotain mielikuvituksellista omasta päästään, josta sitten markkinoinnin avulla tulisi "muotia". Luulen kuitenkin että ostajat eli muodin käyttäjät päättävät mikä nousee muoti-ilmiöksi. Muodissa pitää olla jotain, joka jollain tavalla täyttää kuluttajien muuttuneet tarpeet, ja kun se mikä tässä koetaan tarpeeksi ei ole vain tarve suojautua kuumalta, sateelta tai kylmältä, vaan rakentaa kulttuuri-identiteettiä, siksi yhteiskunnan ja kulttuurin muutokset ovat muoti-ilmiöiden keskeinen moottori.

Otetaan esimerkki. Kaikki tietävät Coco Chanelin, joka loi nimensä suunnittelmalla 1900-luvun alkupuolella naisille yksinkertaisia, virtaviivaisia, mukavia vaatteita. Chanelin vaatteet olivat silloin täysi vastakohta edellisen sukupolven muodille, joka vaati pitkät helmat, korsetit, pitsiä ja krumeluureja. Mutta olisiko Chanelin tyylistä tullut sellaisen muoti-ilmiö ellei se olisi sopinut kuin nappi silmään aikakauteensa? Elettiin sotien aikaa, naisten rooli oli muuttumassa sen takia, naiset alkoivat yhä enemmän tehdä töitä ja urheilla samoin kuten miehet, joten väljemmät ja mukavemmat vaatteet mahdollistivat tämän muutoksen käytännössä.

Joskus muotiin vaikuttavat tekijät eivät ole noin suoraviivaisia. Ajatellaan vaikkapa bikinejä. Ne syntyivät toisen maailmansodan aikana lähinnä siksi että kankaasta oli pulaa, joten oli helpompi saada kokoon biksut kuin kokouikkari. Lisäksi harva tietää että bikini-nimi tulee Tyynen valtameren saarelta, jossa USA suoritti kokeita atomipommeilla.

Lisäksi muoti-ilmiöiden takana on usein joku merkittävä henkilö, eli muoti-ikoni tai kuten nykyään sanotaan vaikuttaja. Kyseessä on usein nainen, joka on kuuluisa laulaja, näyttelijätär, kuninkaallinen tms. Koska näitä kuuluisuuksia ihaillaan, myös heidän omaksumansa tyyli leviää helposti muoti-ilmiöksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7143/18410 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun ensimmäistä kertaa elämässäni kerrostalossa, ja alaovi pidetään lukittuna klo 21-07. Lukkiutuuko/avautuuko ovi itsestään tai käykö joku huoltomies tekemässä sen, vai onko se asukkaiden tehtävä huolehtia? Eli jos tulen kotiin esim klo 20:58 niin pistänkö minä sen lukkoon kun olen varmaan viimeinen joka ennen tuota yhdeksää kulkee siitä? Kyseessä siis ihan avaimella avattava ovi, ei ole mitään ovikoodia tms.

Ei sinun tarvitse ovia lukkoon laittaa, kunhan huolehdit että lukittu ovi perässäsi menee lukkoon.

Lukitseminen tapahtuu yleensä ajastimella automaattisesti. Huoltoyhtiö pitää siitä huolen.

Vierailija
7144/18410 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä huoltomies käy sulkemassa sen joskus kello 20 kun ovet on kiinni 20-06. Samainen herra myös avaa ne. Ei ne automaattisesti lukitu ainakaan meillä. Joillakin voi. Ei ole asukkaiden tehtävä huolehtia paitsi jos tulet kotiin sen jälkeen kun ovet on lukittu niin tehtäväsi on laittaa ovi kiinni niin, ettei sitä voi avata ilman avaimia.

Vierailija
7145/18410 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa monia kirjoja, joita haluaisin lukea kannesta kanteen, mutta jostain syystä en pysty keskittymään kunnolla lukemiseen kovin pitkäksi aikaa kerrallaan. Miten oppisin keskittymään lukemiseen esim. edes 1-2 tunniksi kerrallaan päivässä että saisin ne monet hyvät kirjat luettua? Entä miten saisin parannettua melko hidasta lukunopeuttani? Nykyään en jaksa keskittyä lukemiseen kuin ehkä vartin kerrallaan ja kun luen hitaasti, niin kirjojen lukemiseen menee turhan pitkä aika. En edes malttaisi lukea vain yhtä kirjaa kerralla, vaan minulla saattaa olla helposti kolmekin kirjaa luettavana samaan aikaan. Turhauttaa kun minulla menee jonkun kirjan lukemiseen niin pitkään, että kun olen päässyt kirjassa loppupuolelle, niin alkupään tapahtumat alkavat unohtumaan, mutta kuitenkin haluan jatkaa lukuharrastusta.

Vierailija
7146/18410 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa monia kirjoja, joita haluaisin lukea kannesta kanteen, mutta jostain syystä en pysty keskittymään kunnolla lukemiseen kovin pitkäksi aikaa kerrallaan. Miten oppisin keskittymään lukemiseen esim. edes 1-2 tunniksi kerrallaan päivässä että saisin ne monet hyvät kirjat luettua? Entä miten saisin parannettua melko hidasta lukunopeuttani? Nykyään en jaksa keskittyä lukemiseen kuin ehkä vartin kerrallaan ja kun luen hitaasti, niin kirjojen lukemiseen menee turhan pitkä aika. En edes malttaisi lukea vain yhtä kirjaa kerralla, vaan minulla saattaa olla helposti kolmekin kirjaa luettavana samaan aikaan. Turhauttaa kun minulla menee jonkun kirjan lukemiseen niin pitkään, että kun olen päässyt kirjassa loppupuolelle, niin alkupään tapahtumat alkavat unohtumaan, mutta kuitenkin haluan jatkaa lukuharrastusta.

Vaikea sanoa. Onko sulla ollut kouluaikana oppimisvaikeuksia, onko diagnosoitu? Mistä hidas lukeminen johtuu? Toiseksi, miksi et pysty keskittymään, pystytkö yhtään analysoimaan sitä?

Vierailija
7147/18410 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, onko tuo oikeastaan kovin erikoista. En minäkään yleensä lue kovin pitkää aikaa kerrallaan, vaikka luenkin paljon.

Ehdotan, että kuljetat kirjaa aina mukana laukussa (ehkä haluat valita pienen ja kevyen kirjan tähän tarkoitukseen) ja luet sitä aina kun tulee sopiva hetki, esim. terveysaseman odotushuoneessa.

Vierailija
7148/18410 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi media saa vapaasti heitellä ilmoille omia mielipiteitään totuutena? Miksi on ok, että henkilöstä x puhutaan vain negatiivista, vaikka juuri kukaan ei ole näin yksiuloitteisen paha? Miksi median toimia ei kritisoida isoon ääneen jotta tietämättömätkin tajuaisivat tämän vakavan epäkohdan?

Vierailija
7149/18410 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suojatien edessä on kolmio (siis ajotien ylittävä kevyen liikenteen väylä, jossa on pyöräilijöiden takia erikseen laitettu se kolmio, että älyävät olla tulematta noin vain tielle), koskeehan se myös jalankulkijoita? Heidän takiaan ei siis tarvitse pysähtyä, koska kolmion takia heillä ei ole oikeutta astua suojatielle autojen eteen? Joskus AV:lla väitettiin, että se kolmio koskee vain pyöräilijöitä ja että autoilijan on silti pysähdyttävä jalankulkijan takia, ja se on jäänyt mieleen. En ole kehdannut mistään kysyä, onko tosiaan noin. Meidän kaupungissamme ei ennen ollut mitään suojatien omia kolmioita mutta nyt niitä on parin vuoden ajan ruvettu viljelemään täällä oikein urakalla.

Vierailija
7150/18410 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä katso aikaa kellosta vaan päätä, että luet aina yhden luvun.

Vierailija
7151/18410 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä elokuvassa käy niin, että päähenkilö muuttuu jossakin kohdassa englanninkielisestä espanjankieliseksi? Näin tämän elokuvan joskus koulussa 2000-luvun alkupuolella. Kun hän huomaa muuttuneensa espanjankieliseksi, hän hämmästelee sitä, ja sanoo, että ei hän puhu espanjaa ja tämänkin hän sanoo kuitenkin espanjaksi.

Vierailija
7152/18410 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos suojatien edessä on kolmio (siis ajotien ylittävä kevyen liikenteen väylä, jossa on pyöräilijöiden takia erikseen laitettu se kolmio, että älyävät olla tulematta noin vain tielle), koskeehan se myös jalankulkijoita? Heidän takiaan ei siis tarvitse pysähtyä, koska kolmion takia heillä ei ole oikeutta astua suojatielle autojen eteen? Joskus AV:lla väitettiin, että se kolmio koskee vain pyöräilijöitä ja että autoilijan on silti pysähdyttävä jalankulkijan takia, ja se on jäänyt mieleen.

Mä olen siinä käsityksessä että se koskis vain pyöräilijöitä, kärkikolmio kun on tarkoitettu vain ajoneuvoille.

Vierailija
7153/18410 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos suojatien edessä on kolmio (siis ajotien ylittävä kevyen liikenteen väylä, jossa on pyöräilijöiden takia erikseen laitettu se kolmio, että älyävät olla tulematta noin vain tielle), koskeehan se myös jalankulkijoita? Heidän takiaan ei siis tarvitse pysähtyä, koska kolmion takia heillä ei ole oikeutta astua suojatielle autojen eteen? Joskus AV:lla väitettiin, että se kolmio koskee vain pyöräilijöitä ja että autoilijan on silti pysähdyttävä jalankulkijan takia, ja se on jäänyt mieleen. En ole kehdannut mistään kysyä, onko tosiaan noin. Meidän kaupungissamme ei ennen ollut mitään suojatien omia kolmioita mutta nyt niitä on parin vuoden ajan ruvettu viljelemään täällä oikein urakalla.

Kyllä sen autoilijan on pysähdyttävä ja jalankulkija saa mennä ensin. Mikä virka sillä suojatiellä olisi jos näin ei olisi.

Vierailija
7154/18410 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen autoilijan on pysähdyttävä ja jalankulkija saa mennä ensin. Mikä virka sillä suojatiellä olisi jos näin ei olisi.

Näinhän se on. Kärkikolmio ja STOP-merkki ovat tavallaan sama asia, kärkikolmio ei vaan vaadi pysähtymään. Kummankin idea on että merkin takaa tuleva väistää risteävää liikennettä, joka tarkoittaa pyöriä, autoja ja muita ajoneuvoja.

Jos kärkikolmion edeltä kulkee suojatie, sekin to on risteävää liikennettä jo sinänsä, mutta toki pääsääntö auton ja jalankulkijan kohtaamisessa on se että paikalla on suojatie (ilman valoja), joka osoittaa aina että autoilija väistää jalankulkijaa.

Vierailija
7155/18410 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä elokuvassa käy niin, että päähenkilö muuttuu jossakin kohdassa englanninkielisestä espanjankieliseksi? Näin tämän elokuvan joskus koulussa 2000-luvun alkupuolella. Kun hän huomaa muuttuneensa espanjankieliseksi, hän hämmästelee sitä, ja sanoo, että ei hän puhu espanjaa ja tämänkin hän sanoo kuitenkin espanjaksi.

Milloin elokuva oli valmistunut? Tuliko tv:stä, Netflixistä vai leffateatterissako näit? Minkämaalinen elokuva? Keitä näyttelijöitä? Mistä elokuva kertoi? Mitä muuta muistat?

Vierailija
7156/18410 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Kärkikolmio ja STOP-merkki ovat tavallaan sama asia, kärkikolmio ei vaan vaadi pysähtymään. Kummankin idea on että merkin takaa tuleva väistää risteävää liikennettä, joka tarkoittaa pyöriä, autoja ja muita ajoneuvoja.

Jos kärkikolmion edeltä kulkee suojatie, sekin to on risteävää liikennettä jo sinänsä, mutta toki pääsääntö auton ja jalankulkijan kohtaamisessa on se että paikalla on suojatie (ilman valoja), joka osoittaa aina että autoilija väistää jalankulkijaa.

Liikennemerkit eivät siis koske jalankulkijoita?

Vierailija
7157/18410 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa laittaa hymiöitä (tai mitä emojeja ne nyt onkaan). Miten se tehdään?

Vierailija
7158/18410 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin elokuva oli valmistunut? Tuliko tv:stä, Netflixistä vai leffateatterissako näit? Minkämaalinen elokuva? Keitä näyttelijöitä? Mistä elokuva kertoi? Mitä muuta muistat?

Valmistumisvuotta en osaa sanoa, mutta oli varmaan aika uusi tuolloin. Kuten jo sanoin, näin sen koulussa ja se oli vuokrattu. En muista näyttelijöitä enkä mistä kertoi enkä mitään muutakaan. Luulisin, että oli yhdysvaltalainen elokuva.

Vierailija
7159/18410 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minulla menee usein vatsa sekaisin melko pian kahvia juoutuani? Voiko se olla vain sattumaa vai johtua todella kahvista, kun aina niin ei käy? Laitan kahviin sokeria ja maitoa, mutta maito ei koskaan ole pilaantunutta. Juon joskus energiajuomia mutta ne eivät vaikuta noin eli kofeiinin en ainakaan usko vaikuttavan siten.

Vierailija
7160/18410 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmistumisvuotta en osaa sanoa, mutta oli varmaan aika uusi tuolloin. Kuten jo sanoin, näin sen koulussa ja se oli vuokrattu. En muista näyttelijöitä enkä mistä kertoi enkä mitään muutakaan. Luulisin, että oli yhdysvaltalainen elokuva.

Toisinpäin ainakin löytyy tällainen elokuva, eli espanjankielinen alkaakin puhua yhtäkkiä englantia:

https://www.imdb.com/title/tt0371246/?ref_=nv_sr_2?ref_=nv_sr_2

Muistan tuota katsellessani, että ärsytti se yhtäkkinen englannin sujuva osaaminen, kun ensin oli niin kauhean vaikeaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi