Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18421)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikuisuuskysymys. Miksi miesten polkupyörissä on tanko ja naisten ei? En vaan ymmärrä tätä.
Kun polkupyörä ammoin kehitettiin, käytettiin sen rakentamiseen heikompia raaka-aineita ja horisontaalinen tanko teki siitä rakenteellisesti kestävämmän. Siihen aikaan naiset pukeutuivat yksinomaan hameisiin tai mekkoihin ja miesten pyörällä ajaminen olisi ollut naisille hankalaa ja moraalisesti kyseenalaista, joten naisille kehitettiin pyörä, jossa tanko on alhaalla. Nykyään kyse on enää tottumuksesta, eikä tarpeesta. Pyörät ovat materiaaleiltaan kestäviä ilman horisontaalista tankoakin ja naiset käyttävät useimmiten housuja pyöräillessään.
Voi kiitos paljon vastauksestasi. Hameväki kiittää. =)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipainoiset ihmiset (kun aloittavat laihdutuksen) aloittavat ihan hirveällä rääkillä? Siis että treenataan niin että henki pihisee ja jalat eivät enää kanna. Siinähän sydän on kovilla kuin polvet myös, eikö ensin kannattaisi aloittaa vähän kevyemmin?
Yksi todennäköinen syy on tottumattomuus vauhdin / voimien jakoon. Eli liikuntaan tottumaton ei osaa säädellä suoritustasoaan vaan tekee harjoitusta sellaisella teholla että "heti tuntuu ja kunnolla". Kun sykemittarit alkoivat tulla laajemmin kuluttajamarkkinoille, tyypillisin kuntoilijan kommentti laitteen eduista oli nimenomaan se että vasta sen avulla hoksasi kuinka hiljaa esim. lenkillä pitää pyöräillä/hiihtää/hölkätä/kävellä.
Toisaalta uskoisin että kun mahdollisesti hyvinkin pitkän liikkumattomuuden jälkeen lähtee liikkeelle, motivaatio on kova ja ihminen tsemppaa itsensä pitkälle epämukavuusalueelle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipainoiset ihmiset (kun aloittavat laihdutuksen) aloittavat ihan hirveällä rääkillä? Siis että treenataan niin että henki pihisee ja jalat eivät enää kanna. Siinähän sydän on kovilla kuin polvet myös, eikö ensin kannattaisi aloittaa vähän kevyemmin?
Yksi iso syy on "laihdutusbisnes", jossa myydään eri tavoin helppoja laihdutustapoja.
Tarkoitan tällä:
1) Lehtiä, joissa kerrotaan että näillä vinkeillä pääset kuudessa viikossa rantakuntoon
2) Liikuntaalan ammattilasia, jotka myyvät "Tule salille ja laihdu"
Jätän pois ihmeaineet joiden väiteään laihduttavan hetkessä.
Eli eri medioista saa kuvan, että ihminen voi laihtua nopeasti.
Sitten kun ylipainoinen päättää, että nyt alan laihduttamaan hän on intoa täynnä ja alkaa tehdä asioita saavuttaakseen tavoittensa intoa ja väärää tietoa on liikaa.
Jos luetaan oikeiden asiantuntijoiden tutkimuksiin perustuvia juttuja, käy ilmi että pysyvään laihtumiseen auttaa vain isompi elämäntapamuutos. Liikunta on vain laihtumista tukeva asia ja painoa pudotetaan hitaasti terveellisen tavallisen ruokavalion avulla.
Miksi yksinäisistä levitetään valheita ja kiusataan?
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu, että joissakin puissa näkyy selvästi, että aluksi on kasvanut normaaliin tapaan yksi runko, joka sitten haarautuu kahdeksi yhtä isoksi rungoksi, joissa molemmissa on sekä lehtiä että oksia? Onko se kenties jo jokin siemenessä oleva (geeni)virhe, sairauden aiheuttama asia vai mikä? Entä ovatko se puu tavallaan kaksi eri puuta, jotka kasvavat vain samasta rungosta vai yksi puu, jolla on kaksi haaraa? Eli voiko siis olla tavallaan siamilaiset puukaksoset kuten on vaikka ihmisillä siamilaiset kaksoset, joilla on yhteen kasvaneita osia ja sitten kummallakin vaikka omat jalat tai oma pää?
Useimmiten haaroittuminen johtunee siitä, että latva on joskus katkennut. Ylimmät oksat alkavat kääntyä uudeksi latvaksi ja jos kaksi tai kolme oksaa on tässä kisassa tasavahvoja, niin jokaisesta kasvaa uusi runkohaara. Usein yksi haara etenkin männyllä voittaa kisan ja puu jatkaa kasvuaan yksihaaraisena. Katkeamiskohta näkyy rungossa pienenä mutkana.
Voi olla muitakin syitä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi yksinäisistä levitetään valheita ja kiusataan?
Ilkeät ihmiset ottavat mieluiten helpon kohteen, sellaisen joka ei voi niin helposti antaa takaisin. Yksinäisellä tai epäsuositulla ei ole puolellaan ketään, jolle voisi uskottavasti oikoa vääriä käsityksiä tai joka vahtisi selustaa, kun kiusaaja lähestyy. Suositummat ovat vaikeampi vastus, joten heitä kiusataan harvemmin. Joukossa on voimaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä voi johtua? Eräällä tuntemallani henkilöllä on selvästi monenlaisia epämuodostumia, hän vaikuttaa olevan kehitysvammainen sekä autistinen, on usein syrjäänvetäytyvä, ei pysty kuin suurella vaivalla tuottamaan muutamia ymmärrettäviä sanoja tai korkeintaan 2-3 sanan lauseita, mutta osaa todistettavasti kirjoittamaan itse, mutta hänen tuottamansa teksti osoittaa hänellä olevan erittäin laajan sanavaraston ja vähintään keskitasoisen älykkyystason? Teistäkin tämän viestin lukijoista varmasti 99% hänet tavatessanne pitäisitte häntä vähintään kehitysvammaisena joka ei ymmärrä paljon mistään mitään kunnes hän alkaisi kirjoittamaan nähtenne ja pääsisi esittelemään itsenne teille sillä tavalla.
Kuulostaa siltä, että hänellä on ongelmia puheen tuottamisessa, ei älykkyydessä. Sellainen voi johtua monestakin syystä, esimerkiksi jostakin motoriikan häiriöstä.
Miten kirvelemätön desinfiointiaine eroaa kirvelevästä? Onko se yhtä tehokasta? Miksei kaikki haavoille ym. tarkoitetut des.aineet voi vaan automaattisesti olla sitä kirvelemätöntä versiota?
Olen kuullut sanottavan, että desinfiointiaine on tehokkaampi tapa puhdistaa kädet kuin pestä ne? Minun on vaikea uskoa tätä, sillä jos käsissä on likaa, niin sehän jää käsiin vaikka niihin laittaisi sitä ainetta ja ainakin minulla kädet tuntuvat vielä likaisemmilta sen laittamisen jälkeen.
Desinfointiaine tappaa bakteerit ja virukset, muttei poista likaa.
Helpp!
Mä en tarvitse tätä tavaraa X yhtään, mutta mulla ei oo yhtään mitään muistikuvaa missä se on. Mulka oli muistinmenetys.
No muistan, että lainasin sen tavara X tutulleni samassa työpaikassa, käytti sitä siis töissä. Sitten tuli muistinmenetys, nytten vaivaa missä se tavara X on.
Olen kysynyt tutulta, ei olla kumpikaan enää siellä töissä. Hän kuitenkin lupasi laittaa kaverinsa etsimään sen X tavaran. Muistan sanoneeni, että jos se löytyy niin laittakaa roskiin.
Nyt vaan en muista mitä hän siitä kommentoi, ettå löytykö se vai ei.
Kehtaanko kysyä uudelleen samaa asiaa?
Siis varmaan joka päivä vaivaa, että missä se X on.
Harry Potter-kirjasarjan mukaan kotitontun voi vapauttaa vain antamalla sille vaatteita. Miten siis kotitontuille sitten voi antaa pyykkiä pestäväksi ilman, että se vapautuu? Jätetäänkö ne vaatteet vain johonkin tiettyyn paikkaan lojumaan josta se tonttu ne sitten ottaa?
Miten ihmeessä hirvisonni voi kehittää itselleen viiden-, jopa seitsemänsadan kilon massan vain jotain puiden lehtiä natustellen?
Vierailija kirjoitti:
Harry Potter-kirjasarjan mukaan kotitontun voi vapauttaa vain antamalla sille vaatteita. Miten siis kotitontuille sitten voi antaa pyykkiä pestäväksi ilman, että se vapautuu? Jätetäänkö ne vaatteet vain johonkin tiettyyn paikkaan lojumaan josta se tonttu ne sitten ottaa?
Pyykkiä ei anneta kotitontulle omaksi, pelkästään pyykättäväksi. Kotitonttu tajuaa tämän eron omaksi saamisen ja isännän vaatteiden huoltamisen välillä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muut näkee toisen surullisen oloisena tai hermostuneena, vaikka se kohde itse ei tunne oloaan sellaiseksi?
Otetaan esimerkkitilanne: sinä olet vaikkapa juhlissa ja joku kaverisi siellä sanoo, että "Voi kun olet surullisen näköinen!"
Ja sinä et oikeasti ole surullinen.
Syitä on vain kaksi: joko sanoja heijastaa jotain omia tuntemuksiaan tai ajatuksiaan sinuun (on itse surullinen) tai sitten hän sanoo näin tahallaan provosoidakseen sinua jonkin oman tarkoitusperänsä takia.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaupassa otetaan tuotteesta väärä hinta, niin minkä kokoinen summa on sellainen, että siitä "kehtaa" mennä sanomaan kassalle ja jonottamaan uudestaan?
Ei ole tärkeää mikä se sinulle korvattava summa olisi, vaan se että hinta korjataan myös muita asiakkaita varten.
Jos vaikka ostit yhden pienehkön banaanin (100 g) ja hintaero oli 10 senttiä, niin kun joku toinen ostaa vaikkapa kaksi kiloa banaaneja, hän menettää väärän hinnan takia 2 euroa.
Eli reippaasti korjauttamaan hinta. Ja toki jokaisella on oikeus saada vaikkapa se 10 senttinen pois jota on maksanut liikaa.
Miksi jotkut keksii, että joku näille täysin tuntematon henkilö on rasisti ja levittelee sitä totena? Vaikkei mitään rasistista tai siihen viittaavaa ole sanonut tai tehnyt.
En tiedä onko tärkee taustatieto, mutta molemmat, minä josta juoruttu ja juoruilija ollaan kantasuomalaisia (tosin itsellä mixatut isovanhemmat, mutta ei näy ulkonäössä tai elämäntavoissa)
T."rasisti"
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö enää vaatemerkkejä, joiden vaatteet ommellaan Euroopan maissa?
No mikähän on se ongelma jonka haluat ratkaista valitsemalla "euroopan maissa valmistamisen"?
Nykyisin vaatteisiin ei tarvitse laittaa enää tarkkaa valmistuspaikkaa, joten emme voi tietää jokaisen vaatekappaleen osalta missä se on valmistettu. Sääntöjen mukaan kun valmistus ja suunnittelu tapahtuu useassa maassa, voidaan tuotteeseen merkitä vain viimeisin maa. Eli jos vaate on ommeltu yhdessä maassa, mutta joku lippulappu kiinnitetään siihen toisessa maassa, voidaan merkitä valmistusmaaksi vain tuo viimeisin.
Euroopassa esim. luksusmerkit valmistaa vaatteita, joissa lukee Made in France tai Made in Italy, mutta kuteet on voitu ommella vaikkapa Bosniassa tai Albaniassa tai Portugalissa. No onhan nekin Euroopassa, mutta ehkä ei se mitä asiakas kuvitteli ostavansa. Joskus "ranskalaiset" vaatteet on valmistettu Marokossa tai Tunisiassa, ovathan ne ko. Euroopan maan entisiä siirtomaita, jne... Vaateteollisuus on aika monimutkaista.
Mutta Suomessa on useita valmistajia, jotka vielä sinnittelevät, kuten Neulomo (Tam Silk), jonka vaatteita myydään ainakin Prismoissa. He kertovat suoraan että kokoonpano joissakin vaatteissa tehdään Virossa, loput Suomessa usealla paikkakunnalla.
Lisää suomalaisia vaatevalmistajia on tässä. Pitää sitten tarkistaa jokaisen osalta että missä vaatteet lopulta valmistetaankaan:
https://www.maammekauppa.fi/suomessa-valmistetut-naistenvaatteet-lista-…
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä hirvisonni voi kehittää itselleen viiden-, jopa seitsemänsadan kilon massan vain jotain puiden lehtiä natustellen?
No hirvi on alkujaan jo iso vasana, koska sen äiti ja isä ovat isoja. Hirvien ruokavalio vaihtelee vuodenajan mukaan. Hirevnvasa saa hyvän alun elämään kun se syntyy heti ensimmäisestä kiimasta, saa tarpeeksi rasvaista emonmaitoa ja ehtii vielä opetella syömään kasvisruokaakin kun se on tuoretta.
Aikuisten hirvisonnien painoon vaikuttaa eniten kiima-aika, silloin ne paastoavat ja laihtuvat. Kiiman jälkeen ne sitten yrittävät palauttaa kunnon rasvakerroksen syömällä varpuja ja oksankärkiä, jotka ovat kuitupitoista, energiapitoista ruokaa. Hirvisonnit ovat luonteltaan on-off -tyyppejä eli kiima-aikana ei muistettukaan ruokaa kun oli "muita harrastuksia", mutta kiiman jälkeen ne puputtavat jatkuvalla syötöllä.
Kun sonni pääsee sitten kuntoon ennen talven tuloa, se kestää talven yli. Jos sonni ei kiiman jälkeen saa tarpeeksi massaa kerättyä, silloin voi koittaa matkan pää ja sonni makaa kuolleena keväthangilla.
Kuinka noloa on, että en muista tällä hetkellä varmasti, että oliko toisella isoäidilläni toinen nimi vai? Minusta siis tuntuu, että hänellä oli toinen nimi, mutta aivan 100% varma en ole. Hän kuoli kun olin 7-vuotias ja siitä tulee kuluneeksi nyt pian 30 vuotta. Hautakivessä hänelle on merkitty 1 etunimi, mutta niin on myös hänen tyttärelleenkin merkitty, vaikka tällä ennen minun syntymääni syntyneellä tädilläni oli 2 etunimeä.