Kova kokemus jälkitarkastuksesta.
Tuulimunan kaltainen raskaus...Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa? Lääkäri totesi tuohon tapaan jälkitarkastuksessa. Rv7oli selvästi elävä sikiö olemassa. Rv11 todettiin kuollut rv8 ikää vastaava sikiö, jonka johdosta olin kaavinnassa toteamista seuraavana päivänä.
Tuntui kyllä muutenkin oudolta hyvin kiireisen tuntuisessa jälkitarkastuksessa.En ollut vastaanotolla kuin ehkä 5min ja suunnilleen työnsi minut ovesta ulos. Tuijotti ihmeissään kun oli sanelukoneeseensa puhunut pukeutumiseni aikana ja jäin odottamaan kun olisi ollut kysyttävää, ei selvästi halunnut vastata mihinkään.Lääkäri ei ollut edes vilkaissut papereitani kun menin sisään ja jossain vaiheessa totesi, että ai jaa minä olenkin itse tuon kaavinnan suorittanut. Käytti vain ammattisanastoa(latinaa)mitä maallikkona en ymmärtänyt ja kun kysyin selvennystä kiusaantui selvästi, liekö syynä ulkomaalainen lääkäri ja hänen mahdollinen suomenkielen vajaavuus.
Käsittelykin oli kovakouraista ja vielä muutama päivä moisen ultrauksen jälkeen paikat kivistää kun väänteli ja työnteli ultralaitetta sisälläni.Ultrassa olen ennenkin ollut mutta koskaan se ei ole tehnyt tuollain keljua ja ole sattunut.
Ei kysynyt menkoistakaan jotka olivat noin 1,5viikkoa aiemmin alkaneet. Paperit kun tulivat kotiin niin niissä luki, että menkat eivät olleet alkaneet ja kaikki vastasivat kiertovaihetta...
Jotenkin kaiken tämän surun keskellä tämä jälkitarkastus vain pahoitti mieltäni. Jotenkin lääkärin käytös oli tökeröä vaikka tällainen kokemus on henkisesti muutenkin rankkaa.
Täytynee lopettaa kun onneksi ilonani on yksi kiireisenä arjessa pitävä päiväuniltaan herännyt pikkupoika.
Kommentit (5)
..keskenmenosi johdosta! Tilanne on aina kamala ja sitten vielä jos joutuu tuollaisen kohtelun kokemaan, niin ei se ainakaan helpota!
Yritä vaikka soittaa lääkärille/neuvolaan jotta saisit kysyttyä mieltäsi vaivaavat kysymykset.
Tuota en kyllä ymmärrä, että miten voi olla tuulimunan kaltainen raskaus.. Tuulimunassa kun alkiota ei kehity alunperinkään! Ei niin minkäänlaista, ei edes pientä alkua. Ja sulla on kuitenkin ollut selvästi elävä pikkuinen matkassa. Ihan ' tavalliseksi' keskenmenoksi tuon kyllä käsittäisin.
Voimia! Ja toivon kovasti teille uutta plussaa jos/kun alatte jälleen yrittää.
glemei
Taidan kiertää kaukaa kyseisen lääkärin jos suinkin mahdollista. Kohteli kätilöäkin siihen tapaan ultrauksen yhteydessä, ettei luottanut hänen ammattitaitoonsa vaikka jo minäkin maallikkona näin, ettei sikiössä ollut elon häivähdystäkään. Tuli silloin jo paha mieli kätilönkin puolesta.
Onneksi meillä on neuvolassa terveydenhoitaja joka jo viimeksi siellä käydessäni sanoi, että saa tulla juttelemaan heti kun siltä tuntuu.
Tuo tuulimunan kaltainen raskaus kyllä meni niin yli ymmärrykseni, mutta eihän tuo muutenkaan tuntunut lukeneen tietojani. Huomasin juuri kun luin uudelleen sairaalasta lähetetyn selonteon niin jopa lääkärin määräämä antibiootti oli siinä eri kuin mitä reseptiin oli laitettu ja jota apteekista hain ja söin.
Täytyy toivoa vaan, ettei tuollaisia lääkäreitä ole ihan kovin paljoa tässä maailmassa.
Mulla saman tapainen kokemus. Mistä päin olet Landeliini ??
Kyllä ne lääkärit ja hoitohenkilökunta ovat joskus kauhean tunteettomia! Tulee mieleen, ettei heille koskaan ole sattunut keskenmenoa omassa perheessä tai he eivät ole sitä surreet. Kohtasin itse tunteettomuutta lapsettomuusklinikalla yhden lääkärin osalta, joka näppärästi laittoi luurin korvaan mulle, kun olin soittamassa uudesta raskausverikokeesta terveydenhoitajalle sovittuna soittoaikana ja puhelun pirinä häiritsi. Missään vaiheessa ei miehelle tullut mieleenkään pyytää anteeksi tekoaan, vaikka sitten kuulikin myöhemmin, että terveydenhoitaja kertoi alkion kehityksen pysähtyneen. Surin kovasti alkukeskenmenoani, vaikka suurin osa ei kai välitä sellaisista. Kadehdin kovasti niitä, jotka jaksavat suhtautua keskenmenoihinsa ilman suremista, sillä se oli todella rankkaa ja siitä jäi pysyvä arpi. Toisaalta olen iloinen siitä, että alkiostani jäi mulle edes tämä suruarpi muistoksi.
Minusta sinua kohdeltiin todella törkeästi ja sinun olisi pitänyt saada tietää vastaukset kysymyksiisi. Onko mahdollista, että soittaisit ja kysyisit vastaukset vielä? Joskus on arvokasta jo myöhempiä raskauksiakin varten tietää edellisistä. Ja olihan hän sinun vauvasi joka tapauksessa, vaikka kuolikin, joten olisi ollut oikein kertoa kaikki tieto jo senkin vuoksi, että se koski kuollutta vauvaasi.
Onneksi tosiaan sinulla on ihana lapsi lähelläsi! Lapset ovat suuri ilo!