Miksi haluat jakaa elämäsi someen?
Oppiko lapsesi kävelemään? Miksi jaat videon, miksi et laita etappia vauvakirjaan?? (Onko sinulla lupa lapseltasi jakaa kuvia hänestä!!!)
Oletko kesämökillä? Miksi jaat tiedon julkisesti, ja olet helppo uhri varkaille?
Söitkö hienon annoksen ravintolassa? Miksi jaat kuvan, miksi et laita kuvaa vaikka päiväkirjaasi?
Otitteko hienon kuvan kumppanisi kanssa? Miksi jaat kuvan, miksi et laita sitä yksityiseen valokuva-albumiin?
Miksi laitat lapsesi kuvan kansikuvaksesi? Miksi et pidä sitäkin valokuva-albumissa. Tiesitkö että kansikuvat ovat aina julkisia ja kuvan näkee jokainen? (myös ne kenen et ehkä haluaisi sitä näkevän...)
Miksi jaat kuvia itsestäsi? Kuka vain voi ottaa siitä kuvakaappauksen ja laittaa kyseenalaisille sivustoille...
Ymmärrätkö, että some on vaaraksi?
Kommentit (15)
Miksi haluat jakaa asioita ystäviesi kanssa, kun voit olla yksinkin, puhumatta mitään? Miksi olla avoin, kun voi erakoitua ja sulkeutua?
Minulle some on oma, positiivinen päiväkirja. Miksi pitää jotain vanhanaikaista päiväkirjaa kun voi pitää sitä somessa? Kuvat ovat myös joillekin jakamista varten. Näen kaukana asuvien ystävien ja tuttavien kuulumiset.
Miksi kyselet täällä ihmisten erilaisia kokemuksia? Sinun totuus tästä maailmasta ei ole muiden totuus. Sinä koet asiat siten kuin koet mutta älä pakota muita ajattelemaan /kokemaan samanlailla, olemme näet erilaisia, koemme erilailla asiat - me ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
koska en ajattele
Ai.
Minä olen tarkka mitä someen päivitän, ajattelen että se mitä siellä julkaisee, pitäisi pystyä puhumaan työpaikan kahvipiirissäkin. Mitään liian yksityistä en laita, ja tyyli on aina positiivinen, koska en jaksa negatiivisuutta. Lisäksi omat, herkät, kipeät, henkilökohtaiset asiani ovat yksityisasioitani, en jaa mitään mikä surettaa/masentaa/haavoittaa/vihastuttaa, koska maailma on julma paikka ja näitä asioita voidaan käyttää sinua haavoittaakseen. Siksi positiivisuus.
Tottakai kysyn lapseltani voinko laittaa hänen kuvansa Someen. Hänhän meillä muutenkin määrää.
En jaa. Olen kuitenkin facessa ja ihmettelen minäkin tuota ihmisten tapaa jakaa asiansa suunnilleen koko maailmalle. Eivätkö ihmiset tajua, että kun jakavat jonkun kivan videon itsestään ja heidän 200 kaveriaan tykkäävät siitä, niin aika hemmetin moni muukin näkee sen videon? Tiedän puolituttujen, ystävieni sukulaisten ja ystävien ja lukuisten mulle täysin tuntemattomien ihmisten naimisiinmenot, kihlaukset, parisuhteet, erot, lasten nimet, lemmikit, kotien ja kesämökkien sisustukset, lomareissut, lasten todistukset, opiskelemaan pääsyt, sairaudet jnejne.
En pidä pahana yksityisyydenloukkauksena julkaista juuri kävelemään oppineen kuvaa, koska häntä ei tunnista kuvasta enää siinä iässä, kun hänellä alkaa olla asiasta omia mielipiteitä.
Lomakuvat julkaisen aina jälkeenpäin.
En jaa asioitani sosiaalisessa mediassa, ei ole ainuttakaan tiliä somepalveluissa. On eri asia kertoa kaverille jotain kasvotusten kuin jakaa se kaveripiirille netissä jossa se säilyy ikuisesti. Juu ei kiitos mitään kirjallisena ja kuvien kera.
Siellä on miljoonien muidenkin kuvat ja videot. Mulla on julkisena ties mitä ryyppykuvia ja silti olen saanut aina asunnon ja työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
En jaa. Olen kuitenkin facessa ja ihmettelen minäkin tuota ihmisten tapaa jakaa asiansa suunnilleen koko maailmalle. Eivätkö ihmiset tajua, että kun jakavat jonkun kivan videon itsestään ja heidän 200 kaveriaan tykkäävät siitä, niin aika hemmetin moni muukin näkee sen videon? Tiedän puolituttujen, ystävieni sukulaisten ja ystävien ja lukuisten mulle täysin tuntemattomien ihmisten naimisiinmenot, kihlaukset, parisuhteet, erot, lasten nimet, lemmikit, kotien ja kesämökkien sisustukset, lomareissut, lasten todistukset, opiskelemaan pääsyt, sairaudet jnejne.
Niin? Julkaisen juttuja, tiedän että kuvat ovat ikuisesti siellä. Mikä on ongelma? Olen ihan sinut sen asian kanssa, kuten sanoin kaikki mitä julkaisen olen julkisesti valmis ne asiat jakamaan, ei mitään ongelmaa. Kerron vain omia asioita, en ystävien, puolison jne. Lapsesta saatan päivitttää vain sellaista mistä olen erityisen iloinen/ylpeä.
Vierailija kirjoitti:
En jaa asioitani sosiaalisessa mediassa, ei ole ainuttakaan tiliä somepalveluissa. On eri asia kertoa kaverille jotain kasvotusten kuin jakaa se kaveripiirille netissä jossa se säilyy ikuisesti. Juu ei kiitos mitään kirjallisena ja kuvien kera.
Hienoa! Toimit kuten itsestäsi parhaalta tuntuu, anna sama rauha ja kunnioitus myös meille muille, jotka ajattelemme eri tavoin, kiitos.
Koska mä voin ja mulla on mahti valta!
Eikä some estä pitämästä päiväkirjaa ja valokuva-albumia rinnalla. :)
En jaa, koska haluan tavata ystäväni kasvotusten.
Koska maailma on digitalisoitunut and that's how the cookie crumbles. Ei kannata jäädä jälkeen. Nykyään sosiaalinen media on ihan arkipäivää. Miks itse olet sosiaalisessa mediassa jos ottaa päähän?
Vierailija kirjoitti:
En jaa, koska haluan tavata ystäväni kasvotusten.
Minä taas haluan tehdä molempia; nähdä kasvotusten ja suomen kautta, ei some poissulje sitä, ettei nähtäisi kavereiden kanssa kasvotusten, tällöin saatan puhua niitä kipeitäkin juttuja läheisimmän ystävän kanssa, somessa en koskaan.
Kylläpä teillä somettomilla on ongelmia somen kanssa, vaikkette sitä käytäkään. Tietenkin oletan näin, koska muutenhan tämä avaus olisi aivan turha.
koska en ajattele