Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koira 8kk ja hermot riekaleina, voiko tästä saada enää kunnollista koiraa?

Vierailija
28.06.2017 |

Eli meille tuli sekarotuinen pentu kuukausi sitten ja olen jo nyt aivan loppu. Koira oli kiertänyt jo tuona aikana neljä kotia enkä suoraan sanottuna ihmettele miksi.

Koirassa on ainakin saksanpaimenta ja norjan harmaa hirvikoiraa. Eli, asun kaupunkialueella ja jos haluan lähteä metsälenkille (jalkakäytävällä yrittää hyökätä autojen ja polkupyörien päälle) niin se täytyy tehdä autolla. Siellä se edes vähän rauhoittuu ja kulkee suht. normaalisti, vetää kylläkin. Menee mielellään autoon mutta välittömästi kun moottori käynnistyy, alkaa jatkuva räksytys ja ympyrän pyöriminen. Kestää siihen saakka kunnes sammutan moottorin. Miten saisin automatkoista siedettäviä?

Toinen, kun laitan pantaa ulos lähtiessä, puree sormille. Ei kovaa, sellaista näykkimistä.

Ystävän luona on aidattu piha (omakotitalo) ja käyn siellä heittelemässä koirasta mehut pihalle. Sen jälkeen rauhoittuu hieman.

Jos menen viittä metriä lähemmäs jääkaappia, hyppii päälle ja yrittää purra käteen. Kerjää kaikkea mitä syön vaikka sillä olisi itsellään ruokaa kupissa.

Mies on se, joka koiran otti kysymättä minulta ja on nyt sitä mieltä että koira pitää viedä luonnevikaisena piikille. Meillä on myös avioerotilanne päällä mikä stressaa vaan lisää. Minä en haluaisi luovuttaa tai ainakaan laittaa enää kiertoon. Hyvinä hetkinä meillä on koiran kanssa mukavaa. Näitä hetkiä on mm. pallon heittely ja sen jälkeen vierekkäin pötköttely kun on rauhallinen ja antaa paijata itseään, ja metsälenkillä kun saan jotain kontaktia namien avulla luoksetuloon.

Itken päivittäin kun olen niin väsynyt ja turhautunut tähän tilanteeseen. Onko tuollainen käytös normaalia nuoren koiran uhmaa vai luonnevikaa? Olen huomannut että edistymme kuitenkin pieniä askelia. Esimerkiksi saanut opetettua istumaan, maahan menon, odottamaan lupaa ruuan syöntiin ja olemaan sisällä haukkumatta kun jää yksin. Ovikellolle haukkuu kyllä silloinkin.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira osaa olla hiljaa yksi kotona - se on tosi hyvä juttu! Tilanne voisi olla paljon hankalampi, jos sillä olisi eroahdistusta. Kyllä tuosta vielä koira tulee. Jokaisen koiran kanssa on omat hankaluutensa, joihin pitää kasvatusvaiheessa kiinnittää huomiota ja kehittää taitoja eteenpäin.

Vierailija
22/28 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira ei kuitenkaan mielestäni ole tyhmä kuten mies väittää, se on vaan höslääjä. Esimerkiksi näykkäistyään se selkeästi katuu ja yrittää "hyvitellä" nuolemalla. Sen ei tarvitsisi oppia mitään sirkustemppuja, perus tottelevaisuus riittäisi.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira kuulostaa ihan normaalilta pennulta. Jota ei vielä ole yhtään ihmislaumaan sopeutettu. Eli rakkautta, kärsivällisyyttä, määrätietoisia rajoja ja liikuntaa, niin kyllä se siitä. Älä nolostele hakea apua kokeneilta kouluttajilta, noin monta kertaa kotia vaihtanut tarvitsee aikaa ja tukea.

Vierailija
24/28 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli aikoinaan 7kk saksanpaimen ja se oli ihan kamala, jos nyt näin saa sanoa. Oli koko ajan käymässä sekä minun että lapsen sormille kiinni. räksytti kaikelle jos ei ollut radio/tv taustameluna kotona. Roskiskaappiin piti laittaa metallinen lukko tai muuten olisi ollut roskapussit suikaleina. Sohva jouti kaatopaikalle sen käsittelyn jälkeen yms.

Sitkeästi jätettiin huono käytös huomioimatta ja hyvästä palkittiin herkuilla ja leluilla. Nyt vuoden ikäisenä on niin ihana tapaus enkä vaihtaisi mihinkään. Älä luovuta! Jos meinaat romahtaa niin kysy vaikka siltä ystävältäsi voiko hän hoitaa koiraa vaikka päivän tai kaksi että saat levätä. Mieti itseäsi koiran asemaan, jo vauvana laitettu kiertämään neljään perheeseen. Kuulostaa siltä että koira haluaa ja yrittää kovasti oppia, mutta aiemmin ei ole vaan luotettavaa opettajaa löytänyt. 

Pysy rauhallisena. Monesti räksyttävän koiran kanssa menee hermo ja tekee mieli komentaa fyysisesti mutta sillä tavalla saat vaan luonnevikaisen koiran, sitä se ei ainakaan vielä ole.

Vierailija
25/28 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on idiootti. Sen varmaan tiesitkin jo.

Jos sulla on yhtään motivaatiota elää koiran kanssa niin kouluta sitä! Täällä on paljon hyviä vinkkejä ja koirakoulussa käyntikään ei olisi pahitteeksi. Oppisitte molemmat siellä ja se helpottaa sun elämää todella paljon.

Tosiaan älä välttele ongelmia. Esimerkiksi se, että koira räksyttää vastaantulijoille ja vetää hihnassa ei korjaannu sillä, ettette kävele ikinä ihmisten ilmoilla. Vetämistä pystyt helpottamaan sillä, että teet hihnasta silmukan jonka laitat koiran rinnan kautta. Ei ole niin raskasta sulle ja helpompi saada koira pysäytettyä aina vetäessä. Voit pyytää kaveria mukaan jonnekin syrjempään ja hän kävelee teitä vastaan ignooraten koiran, jotta voitte harjoitella ohitusta.

Hyvä koira tuosta tulee kun vaan jaksaa opettaa. Koirassa ei ole mitään vikaa. Harmi, että on kiertänyt noin monta kotia joissa ei ole tajuttu, että koiraa kuuluu kouluttaa ja siihen menee aikaa ja hermoja. :( Te olette kuitenkin edistyneet jo paljon! Toivottavasti koira saa sinusta perheen itselleen ja miehen voit heittää vaikka kaivoon.

Vierailija
26/28 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kuulostaa siltä että sulla on asenne kohdallaan. Kyllä siitä koira tulee vielä. Kun meidän rotikka oli 8kk, mä olin ihan epätoivoinen sen kanssa. Monta kertaa mietin synkeänä että ei tässä auta muu kun etsiä koiraksi naamioituneelle perkeleelle uusi koti... Kamala vaihe. Sitten murkkuikä meni ohi, koira kasvatti yhtäkkiä korvat ja aivot päähänsä. Sen jälkeen ollut mitä mahtavin kaveri ja ihan uskomattoman rakas mulle.

Käy tuohon rescuekoirien ryhmään tutustumassa! Rescueilla on juuri samanlaista taustaa kuin sulla ja moni on varmasti paininut noiden ongelmien kanssa. :)

Vierailija
27/28 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt priorisoit, sanot äijälle, että hoitaa rakin ihan itse, koulutus, piikki , ihan nyt mikä vaan.... Keskityt tärkeämpiin asioihin, jos ero tulossa. Ei yksi rakki niin tärkeä ole, kyllä niitä riittää.

Vierailija
28/28 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 kk ikäiset koirat ovat tunnetusti uhmaikäisiä, ja niiden kanssa pitää treenata paljon tottista. Mulla on ollut eka koirani ja kaikki sen jälkeen saksanpaimenkoiria, ja töitä pitää tehdä. Itsestään niistä ei tule kunniallisia koiria. Jokaisen kanssa olen mennyt koirakouluun ja sitä suosittelen sinunkin koirallesi. Osta myös hyvä koirakirja ja lue se. Koirasi ei suinkaan ole mitenkään kehityskelvoton tapaus.

Osta autoon häkki jo koiran oman turvallisuudenkin vuoksi. Jos se haukkuu autossa ympäristöään, niin voisit kokeilla peittää häkin jollain lakanalla, että se ei näe ulos ajon aikana. Ei mitään paksua kangasta, että ilma kiertää.

Autojen jahtaus voi olla metsästysvaistoa. Mulla ei ole ikinä ollut autoja jahtaavaa koiraa, vaikka vuosien varrella on ollut useampi oma koira ja vieras koira. Itse keskeyttäisin sen toiminnan heti ja vetäisin koiran huomion johonkin tottisharjoitukseen kuten seuraa-käsky. Koirasi kuitenkin ilahtuu ruuasta ja leikistä, joten niitä voi käytää palkintona oikeasta käytöksestä.

Yksikään koira ei ole ns. valmis tuossa iässä. Noin parivuotias koira alkaa hallita opetetut käskyt ja niitä pitää harjoitella usein. Harjoitus myös lopetetaan onnistumiseen eikä pidetä liian pitkiä että koira menettää mielenkiintonsa. Koirallesi pitää opettaa keskittymistä, ja se käy parhaiten aivojumppaharjoituksilla, kuten herkku nenän päällä ja lasket kymmeneen, paikka-käskyn harjoittelulla ja maahan-käskyllä. Seuraa-käsky on ihan ehdoton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi