Missä iässä teillä on vieroitettu tutista, tai aikomus vieroittaa?
Meillä hiukan alle 7kk ikäinen ottaa tutin suuhun vain jos sen työntää sinne, mietin huomaisiko vauva ollenkaan jos tutit vaan katoaisi eräänä päivänä. Itse ei siis tunnu tuttia kaipaavan.
Vai kuulostaako hirveän julmalle napata vauvalta tutit pois? Pelkään että kun vauva tuosta vanhenee, muuttuu tutti tärkeämmäksi ja sitten se onkin vasta vaikea napata pois...
Ja taisin lukea jostakin että hammaslääkärit suosittelee jo 8kk iässä tutistavieroitusta?
Olisi mukava kuulla mielipiteitä ja miten teillä on toimittu/aiotaan toimia! Olen tässä asiassa aika pihalla!
Kommentit (7)
Meille sanottiin neuvolasta joskus, että helpoin ikä luopua tutista on 8-9kk:n iässä, jolloin vauvan luonnollinen imemisen tarve vähenee. Sinuna siis ehdottomasti kokeilisin, jos vähääkään tuntuu siltä, että vauva pärjää ilman tuntia.
Meillä ei ollut niin hyvä tuuri, että oltaisiin päästy tuossa iässä tutista eroon, kun se tarvittiin ja tarvitaan edelleen lohdutukseksi itkuun. Olen vissiin itse sen verran mukavuudehaluinen, etten jaksa kauaa kuunnella tyhjänpäivästä kitinää ja meillä se tutti on oikein taikakalu sen lopettamiseen. Myöskään nukkumaanmeno ei onnistu ilman tuttia (tai onnistuu se, jos annan neidin syödä peukkua, mikä taas on hampaille sata kertaa vahingollisempaa kuin tutti!) Nykyään, kun tyttö on 11kk hän oikein etsii tuttia jokapuolelta, jos häntä harmitaa ja osaa jo öisiinkin laittaa puonneen tutin itse suuhun...eli meillä varmaan mussutetaan sitä vielä aika kauan...Olen kuitenkin vakaasti päättänyt, että ennen toista syntymäpäivää tutit lahjoitetaan jollekin pääsiäispupulle...
Meillä poika vieroitettiin tutista 1v3kk iässä, olisi varmaan onnistunut aiemminkin, mutta tuntui että koko ajan oli kaikkea, hampaita tulossa, kipeenä tms. joten aina se siirtyi. Kävi sitten tosi helposti, ekana iltana kyseli tuttia mutta selitin että se on vauvojen juttu, isot ei tarvi ja poika nukahti 20min (ennen mennyt paljon kauemminkin). Ekat päiväunet oli pahat ja nukkui vaan vähän kun oli huutanut aikansa. Seuraavana päivänä itki vähemmän ja nukkui paremmin, kolmantena päivänä oli piäväuniltakin tutti unohtunut. Tätä ennen tutti ooli ollut käytössä vain unilla ja äärimmäisessä harmissa.
/kk ei tietenkään ymmärrä selityksiä näin, mutta jos susta tuntuu ettei vauva tuttia kaipaa niin ota pois vaan. Ja jos nukkumaan mennessä tulee iso harmi niin mielestäni unille voi antaa, mutta leikkiessä ei sitä kyllä tarvi. Ja toisaalta paras jättää tutti kerralla pois kun sen tekee niin asia on sitten selkeä. Muutaman päivän lapsi sitä voi protestoida mutta sitten asia on unohdettu. Meillä poika ei ole alkanut tuttia syödä uudestaan vaikka pikkusiskon tutteja täällä taas pyörii.
Tutti on ollut meidän pojalle alusta lähtien todella tärkeä juttu. Poika on nyt noin 9 kuukauden ikäinen ja on ehkä hieman alkanut jo hellittää otettaan tutista, mutta edelleen sitä tarvitaan nukahtamiseen. Harvoin onneksi enää mihinkään muuhun.
Meidän hammashoitolassa suositeltiin tutista luopumista viimeistään 1,5 vuoden ikäisenä. Ehdoton dead-line on kuulemma 3 vuotta...
niin kuin moni jo sanoikin. Me otettiin tutti pois suunnilleen tuossa iässä, kun alkoi tuntua, että ei se ole niin kovin tärkeä vauvalle. Ja ohoh, vauva ei tuntunut edes huomaavan, että jotain puuttuu. Helpotti kyllä itseä, kun ei tarvinnut yöllä kontata lattialla tuttia hakemassa.
Ja se etu sinulla vielä on, että jollei vieroitus nyt onnistukaan, sitä voi ihan hyvillä mielin vielä siirtää, kun ei ole kuitenkaan mitään hirveää kiirettä saada tuttia pois.
Toivon ettei poika ala imemään peukkua, siitä onkin vaikeampi vierottaa kun sitä ei saa minnekään piiloon!
Ennemmin sitten tuttia.
Kiitos vastauksistanne :)
Meillä ei ole kuin kuopus syönyt tuttia, joten en ole mikään tuttiexpertti. Kuopus käytti innokkaasti tuttia, mutta jossain vaiheessa (oisko ollut siinä 6-7kk:n iässä?) huomasin, ettei tarvii sitä tyydyttääkseen imemistarvettaan enää samalla tavalla. Otin siis vaan pois yhtenä päivänä. Ei ollut suuria ongelmia. Sängyssä hänellä oli jo ennestään rakas uniriepu, joten se toimi korvikkeena. (Hyvä varmaan olla joku tällainen lohduke esim nukahtamisen yhteydessä.)
Olen nimittäin kuullut muilta kuinka vaikeaa se tutin pois ottaminen on myöhemmin. Ei varmaan kaikilla, mutta monilla kuitenkin. Suosittelen poisottamista ennemmin kuin myöhemmin.
tutista esikoinen 1v 4kk iässä ja seuraava 11 kk iässä ja molemmat oli tosi helppo vieroittaa, taisi olla enemmän minun vaikea ajatella elämää ilman tuttia! Molemmat olivat aina nukahtaneet tutti suussa ja kuvittelin että nukahtamisesta tulee ongelma, mutta eipä tullut, eivät kai edes huomanneet. Kummallekkaan ei tullut mitään tarvetta imeä sormia, tavaroita tms. Nyt meillä on 1,5 kk vanha vauva joka ei syö ollenkaan tuttia, ei siis suostu syömään millään vaikka olen kokeillut kaiken kokoisia tutteja suuhun...
Minä olen lukenut jostain että vauvan imemistarve on suurin alle 6 kk iässä jolloin on hyvä tarjota tuttia, joten voit varmaan huoletta jättää tutin pois. Ja toisaalta jos näyttää siltä että vauva alkaa imeä sormiaan tai muuten näyttää kärsivän tutista luopumisesta niin voit ottaa tutin takaisin käyttöön..? Oon aina ajatellut että tutista on hankala luopua sitten kun lapsi on niin iso että osaa puhua, on uhma jne... Minulta otettiin tutti pois kun olin 4 v ja oli kuulemma tosi hankalaa ; )
Mymmeli