Aspat hei! Miten WT:t ja kultalusikat poikkeavat toisistaan? Kertokaa
muutkin jotka missä tahansa asiakaspalvelutehtävissä toimitte!
Kommentit (11)
WT-mies tilaa takuulla terassilla kolmostuopin, sen tietää jo ilman mitään kysymystä. Kultalusikka- mies saattaa tilata viiniä tai vettä
Tapa hoitaa asiat ongelmatilanteissa:
wt:
Huudetaan ja raivotaan suoraa kurkkua, huonot käytöstavat. Sanotaan vaikka että "tää paikka on paska", mutta seuraavana päivänä takaisin uudestaan.
kultalusikka:
valitetaan suoraan oikeaa palautuskanavaa pitkin napakasti, hyvin käyttäytyen ja asiallisesti. Ei siis vaikka käytetä aikaa sellaiseen, että haukutaan lyttyyn asioista mitään tietämätön kesätyöntekijä.
Tuo on tietysti karkea jako.
Olen työskennellyt paremmilla alueilla ja alemman tulotason alueilla. On myös olemassa myös hyväkäytöksisiä köyhiä ja todella kauhealla tavalla käyttäytyviä varakkaita ihmisiä.
WT: käheääninen pubi-Pirkko. " Nyt kuule sä kuuntelet mitä mulla on sanottavaa", alä selitä". Yleistetään yksittäistapaukset ja kumminkaiman kokemukset koskemaan koko terv.huoltoa. Ei uskota faktoja tai edes erityisasiantuntijoita, koska maailmankuva perustuu Seiskaan ja tuttavien kertomuksiin. Ei lähdekritiikkiä. Ei edes tajuta sitä ettei tajuta mitään lääketieteestä. Enemmän haistatteluja ja suoria raivonpurkauksia, itsehillintä heikkoa
Kultalusikat: Miellyttävämpää asioida. Saattavat olla myös vaativia, mutta ymmärtävät paremmin faktaperusteluja, jos omaavat esim. muuta korkeaa koulutusta. Uskovat tutkimustuloksia jos heille selitetään asiat. Jos kiihtyvät, niin hetken kuluttua saattavat pyytää anteeksi, " eihän tämä sinun vikas ole".
Tämä siis erittäin karkea jako. Poikkeuksia löytyy
Ketjun aspat eivät ole ilmeisesti kohdanneet todellista bättre folkia😁 Esimies vaaditaan saman tien paikalle, vedotaan omaan ammattiin (juristit yms), seisotetaan jonoa vaikka puoli tuntia...
Ovat kyllä miellyttäviä, jos asiat menevät mielensä mukaan, hankalat tapaukset pahimpia aasiakkaita!
Joudun Baronan kautta matkustamaan kaikenlaisiin eri ruokakauppoihin kassoille, joten koko pk-seutu on tullut nähtyä. Myös kaupunginosat joissa vain pari ruokakauppaa.
-Lähiöissä ostetaan todella paljon ns. mättöruokia kuten sipsejä, limua ja pakastepitsoja.
-Lähiöissä enemmän järjestyshäiriöitä kassalla, tarve palkata vartijoita, ja tulee melko usein sadattelua tai haukkumista asiakkailta tuotteen laatuun liittyen vaikka myyjällä ei ole siihen osaa eikä arpaa.
-Alueilla missä paljon yläluokkaa/perintörikkaita jne. (Ullanlinna, Eira, Kruunuhaka jne.), ostetaan todella paljon terveellisiä tuotteita kuten marjoja, tuoreita hedelmiä, lihaa, kalaa (jos saatavilla) ja salaatteja
-Näillä alueilla ei ikinä mitään järjestyshäiriöitä, asiakkaiden pukeutuminen on aivan eri sfääreistä (näkee jo yleensä päällepäin asiakkaasta että missä kaupunginosassa ollaan), nuoret ja vanhat avaavat ovia toisilleen, kuulee melko usein ruotsia. Asiakkaat yleensä todella hoikkia, ei näe ikinä lihavaa asiakasta. Ikinä.
-Tavallisilla alueilla missä on keskiluokkaisia duunareita, ostetaan todella paljon lastenhoitoon liittyviä tarvikkeita, valtaosa ostoksista voi olla usein esim. vaippoja, Pilttejä ja soseita. Vanhemmat ostavat yleensä joko eineksiä ja ketsuppia tai sitten jotain ihan perusterveellisiä kotiruokia kuten jauhelihaa, perunaa jne., mutta mukaan livahtaa tosi paljon myös karkkeja, vanukkaita jne. epäterveellistä.
Huom. en silti tuomitse asiakkaita, töissä minä olen siellä palkkaa vasten, ja palvelen ihan yhtä hyvin olin sitten meren äärellä Etelä-Helsingissä tai Idän lähiöissä :)
En koskaan ennakkotuomitse asiakkaita ulkoisten ominaisuuksien perusteella ja siksi olen hyvä aspa.
Hyvin pukeutuneen ihmisen suusta voi tulla vaikka mitä ala-arvoista törkyä ja resuisesti pukeutunut vanha ukko voi olla hyvässä virka-asemassa valtiolla toimiva kesämökkeilevä valtion virkamies.
Molemmat henk.koht. kokemuksia.
Ravintoloitsijana (tai tarkemmin sanottuna kokkina) kokemukset 'kultalusikkapaikoista rajoittuvat lähinnä Etu-Töölöön ja Katajannokkaan. Muutamia huomioita, ensinnäkin täytyy kiihkottomasti sanoa että asiakkaat ovat paremmannäköisiä. Miehillä sellainen aatelinen olemus ja naiset hoikkia ja hyvin hoidettu kevyesti meikattu iho.
Tilauskäyttäytyminen myös erilaista kuin 'tavis-kaupunginosissa'. Ihmiset tietävät todella paljon esim. viineistä eikä sommelieria tarvitse erikseen kutsua suosittelemaan mitään. Ovat todella kokeilunhaluisia ja avoimia sekä valmiita myös syömään kokin ehdotusten tai suositusten mukaan, kun taas muualla pysytään tiukasti kiinni siinä pihvissä kun astutaan sisään eikä asiasta neuvotella.
Häiriöitä ei kuitenkaan tapaa oman kokemukseni mukaan kummassakaan juuri koskaan. Jos kaveriporukka, pariskunta tai perhe tulee syömään niin he ovat jo päättäneet viettää laatuaikaa ulkona yhdessä ja maksaa siitä. Mitään rähinää en ole ikinä tavannut hyvässä ruokailuravintolassa (huom! ei siis juottolassa) missään päin Helsinkiä. Silloin tällöin jos kokki epäonnistuu pahasti niin joku saattaa pyytää uuden annoksen, mutta en ole kohdannut sadattelua vaikka kyseessä olisikin vaatimattomampi rafla idemmässä päin.
Ap:n pitäisi ensin määritellä mitä tarkoittaa tuolla wt-käsitteellä. Nytkin vastauksissa joku määrittää wt-käsitteen tarkoittamaan köyhiä, toinen taviksia. Itse käsitän että Suomen oloissa wt tarkoittaa sellaista yleistä käytöstapojen puutetta, tatuointeja, tupakanpolttoa ja päihteiden humalahakuista käyttöä, kiroilua ja yleistä reuhaamista, kovaäänisyyttä. Sellaista oman tilan ottamista ja toisten huomiotta jättämistä. Kultalusikka suussa syntyneet taas ovat niitä, joiden ei ole itse tarvinnut koskaan ponnistella minkään eteen. Elämän rahallisesti arvokkaammat pikkuilot kuuluvat heidän elämäänsä sellaisina itsestäänselvyyksinä, että heidän on hyvin vaikea ymmärtää ihmisiä joilla ei näin ole. Tämä aiheuttaa heissä usein tietynlaista snobismia ja ylenkatsetta muita kohtaan. (Ei tosin aina.) Itse asiassa näillä ryhmillä on asiakaspalvelutilanteessa yhteistä röyhkeys ja toisten ihmisten huomiotta jättäminen, pahimmillaan halveksunta. Kulutustottumukset ovat tietenkin erilaiset, se ero näiden ryhmien välillä tulee enemmänkin siinä, mitä he kuluttavat tai mitä palveluja käyttävät, kuin siinä, miten he käyttäytyvät.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n pitäisi ensin määritellä mitä tarkoittaa tuolla wt-käsitteellä. Nytkin vastauksissa joku määrittää wt-käsitteen tarkoittamaan köyhiä, toinen taviksia. Itse käsitän että Suomen oloissa wt tarkoittaa sellaista yleistä käytöstapojen puutetta, tatuointeja, tupakanpolttoa ja päihteiden humalahakuista käyttöä, kiroilua ja yleistä reuhaamista, kovaäänisyyttä. Sellaista oman tilan ottamista ja toisten huomiotta jättämistä. Kultalusikka suussa syntyneet taas ovat niitä, joiden ei ole itse tarvinnut koskaan ponnistella minkään eteen. Elämän rahallisesti arvokkaammat pikkuilot kuuluvat heidän elämäänsä sellaisina itsestäänselvyyksinä, että heidän on hyvin vaikea ymmärtää ihmisiä joilla ei näin ole. Tämä aiheuttaa heissä usein tietynlaista snobismia ja ylenkatsetta muita kohtaan. (Ei tosin aina.) Itse asiassa näillä ryhmillä on asiakaspalvelutilanteessa yhteistä röyhkeys ja toisten ihmisten huomiotta jättäminen, pahimmillaan halveksunta. Kulutustottumukset ovat tietenkin erilaiset, se ero näiden ryhmien välillä tulee enemmänkin siinä, mitä he kuluttavat tai mitä palveluja käyttävät, kuin siinä, miten he käyttäytyvät.
WT on lähes aina köyhä.
Wt:t tulevat usein sen mäsäksi menneen puhelimen kanssa meille ja seisovat siinä selitellen tuntikausia niitä näitä, yrittävät saada uuden hyllystä tilalle.
Parempi väki hoitaa ongelman nopeasti eikä se yleensä ole mäsätty puhelin.