Grillin puhdistaminen AARGHH
Grillaisin kesällä vaikka joka päivä, kaikki ruoat. Mutta tuo putsaaminen! Kertokaa, miten te toimitte!
Eka grillasin vartaita foliovuoan päällä ja makkaraa, ei sotkua, en pessyt grilliä ollenkaan. Mutta tuo oli vain grillin testaus, en kutsu oikeaksi grillaamiseksi ollekaan foliovuoan kanssa räpellystä.
Eilen sitten grillasin Rönkä paahtopaistipihvejä, oli valmis marinadi, tuo on hyväksi havaittu. Painelin talouspaperiin ylimääräiset marinadit. Mutta grillaamisen jälkeen se sotkun määrä! Sitten tein kuten aina, ohjeen mukaan: polttaa liat, sitten pitää harjata. No kun en halua pelkästä yhdestä grillauksesta kamalaa määrää karstaa grilliin, nostan maahan grilliritilät. Tämäkin on veemäistä, kun nostin on hukassa, aina kädet ja vaatteet likaisina. Sitten sanomalehti alustana (ettei maassa), autotallin seinää vasten siinä harjailen. Mutta grilliharja menee yhdestä-kahdesta käyttökerrasta jo käyttökelvottomaksi. Viime vuonna löysin niitä kapeita harjoja, mukavasti harjaa grilliritilöiden välit. Sitten isot pinnat isolla harjalla. Puolet köntsästä lähtee ja puhdistusharjat pilalla. Sitten vielä öljyäminen.
Eikä tartte sanoa, että älä käytä kamalaa valmiiksi marinoitua. Tuo on oikeasti hyvää, toiseksi lähes kaikki grillituotteet ovat valmiiksi marinoituja, kolmanneksi jos en osta valmiiksi marinoitua, marinoin itse. Haluan lihaan makua, muutakin kuin vain lihan oman maun ja suolan,
Grillin puhdistukseen menee vähintään yhtä paljon aikaa kuin itse mukavaa grillaukseen ja vitosen harja menee tai menisi joka kerta uusiksi.
Mitä teen väärin???!!!
Mitä teette toisin???!!!
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
No tämä tätä juuri on, kun on niin erilaisia koulukuntia. Nyt tuli vasta eka kommentti, ettei grillausten välissä putsaa ollenkaan. Minun vanhemmat esim. pesee grillin kerran kesässä ja pitävät ihan hulluna. Kuitenkin vaikuttaa, että ihan yleistä joka kerran jälkeen jotenkin putsata.
Eikä esim. pihvit heti pala kiinni vanhoihin köntsiin, jos välissä ei yhtään siisti grilliä?
Ap
Grillauksen jälkeen pahimmat köntsät voi puhdistaa heti pois. Menee minsa. Vaikka sillä aikaa kun isäntä kattaa pöytää.
Sitten seuraavalla kerralla kun grillaat niin grilli heti täysille ja rapsuttelet ne palaneet pois. Himmaat liekkejä ja tunget sinne sun sapuskat.
Ja muutaman kerran kesässä rasvapoltat sen.
Ja ekalla kerralla kun otat sen grillin talven jälkeen käyttöön, voi sille tehdä sen perusteellisen putsauksen.
no älä sit grillaa jos on noin vaikeeta ja oot noin uusavuton :D
Vierailija kirjoitti:
Minä annan miehen hoitaa nuo likaiset ja ärsyttävät työt.
Meilläkin mies tekee ne mistä en tykkää, epäilen, että näin monella muullakin.
Vierailija kirjoitti:
saako valurautaiset puhdistaa vedellä ja saippuavillalla? patapatalla
Joo, ei saisi mutta ei siinä kuinkaan käynyt kun sen tein.
Hyvin lähti ja öljyä vaan pintaan kun grillaat seuraavaksi.
Jos ei polttaminen ja harjaus kelpaa putsaukseksi, on parempi ettei grillaa ollenkaan.
Miksi luet ja kommentoit itse jos mistään ei saisi keskustella?
Täällä kattava ja kiinnostava opas grillin puhdistamiseen: https://lomapaikka.fi/grillin-puhdistus/
Kuulostaa että ritilää ei rasvata tarpeeksi jos sitä on vaikea puhdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Laitan ritilät muutamaksi tunniksi likoon, ripustan rautalangalla aitaverkkoon ja lasken painepesurilla. On nopeaa ja helppoa eikä tarvitse käsiään rähmätä, ja se mikä painepesurin jäljiltä jää ei enää haittaa.
Hyvä idea. Lisäksi jos liottaa konetiskiainevedessä niin lähtee kyllä
Mies on grillimestari, joten yhdyn aikaisempiin.
Grillauksen jälkeen polttimot täydelle teholle 5-10min, sitten harjaus.
Ja jos haluaa vauhdittaa nesteellä harjausta, niin hiilihapotettu vesi on kaikista tehokkain.