Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Grillin puhdistaminen AARGHH

Epätoivoinen grillaaja
25.06.2017 |

Grillaisin kesällä vaikka joka päivä, kaikki ruoat. Mutta tuo putsaaminen! Kertokaa, miten te toimitte!

Eka grillasin vartaita foliovuoan päällä ja makkaraa, ei sotkua, en pessyt grilliä ollenkaan. Mutta tuo oli vain grillin testaus, en kutsu oikeaksi grillaamiseksi ollekaan foliovuoan kanssa räpellystä.

Eilen sitten grillasin Rönkä paahtopaistipihvejä, oli valmis marinadi, tuo on hyväksi havaittu. Painelin talouspaperiin ylimääräiset marinadit. Mutta grillaamisen jälkeen se sotkun määrä! Sitten tein kuten aina, ohjeen mukaan: polttaa liat, sitten pitää harjata. No kun en halua pelkästä yhdestä grillauksesta kamalaa määrää karstaa grilliin, nostan maahan grilliritilät. Tämäkin on veemäistä, kun nostin on hukassa, aina kädet ja vaatteet likaisina. Sitten sanomalehti alustana (ettei maassa), autotallin seinää vasten siinä harjailen. Mutta grilliharja menee yhdestä-kahdesta käyttökerrasta jo käyttökelvottomaksi. Viime vuonna löysin niitä kapeita harjoja, mukavasti harjaa grilliritilöiden välit. Sitten isot pinnat isolla harjalla. Puolet köntsästä lähtee ja puhdistusharjat pilalla. Sitten vielä öljyäminen.

Eikä tartte sanoa, että älä käytä kamalaa valmiiksi marinoitua. Tuo on oikeasti hyvää, toiseksi lähes kaikki grillituotteet ovat valmiiksi marinoituja, kolmanneksi jos en osta valmiiksi marinoitua, marinoin itse. Haluan lihaan makua, muutakin kuin vain lihan oman maun ja suolan,

Grillin puhdistukseen menee vähintään yhtä paljon aikaa kuin itse mukavaa grillaukseen ja vitosen harja menee tai menisi joka kerta uusiksi.

Mitä teen väärin???!!!
Mitä teette toisin???!!!

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse harjaan ritilät akkuporakoneeseen kiinnitettävällä teräsharjalla.

Vierailija
2/30 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti?! provo?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

saako valurautaiset puhdistaa vedellä ja saippuavillalla? patapatalla

Vierailija
4/30 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan ritilät muutamaksi tunniksi likoon, ripustan rautalangalla aitaverkkoon ja lasken painepesurilla. On nopeaa ja helppoa eikä tarvitse käsiään rähmätä, ja se mikä painepesurin jäljiltä jää ei enää haittaa.

Vierailija
5/30 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen harjan voi pestä kuumalla  vedellä, kestää vuosia.

Mitä materiaalia grilli on, se ratkaisee miten se puhdistetaan.

Jos teräsritilä suosittelen tätä

http://kiiltokodinpuhdistus.fi/tuote/kiilto-uunigrilli-puhtaaksi/

Aine on geelimäistä ja se levitetään pullossa olevalla sudilla ja annetaan vaikuttaa ja huuhdotaan huolellisesti pois, ei tarvitse hankaamista.

Paras uunin ja grillinpuhdistusaine joka kotikeittiöihin on tarjolla. Aiemmin oli punaisessa pullossa.

Tätä käyttänyt jo 20 vuotta ja suositellut tutuilleni ja hekin vaihtaneet tähän.

Vierailija
6/30 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta harja jossa mukana metallinen lasta. Sillä lastalla kasvot isot marinadiroiskeet pois ja harjaat vasta sitten.

Vierailija
7/30 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvot= kaavit

Vierailija
8/30 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeileppa hangata puolikasta sipulia ritilään :) 

Vierailija
9/30 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

valurautaa nuo ritilät on.

mutta kun en ole siis vettä käyttänyt ollenkaan, olen luullut ettei saa, grillin ohjeissakin neuvottiin vain tuota kuivaharjaamista.

sitten joku kirjoitti painepesurista.. melko ristiriitaista.

ap

Vierailija
10/30 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse puhdistan (kaasu)grillin seuraavasti: grillauksen jälkeen laitan polttimet täysille viideksi minuutiksi, kastan grilliharjan puhtaaseen veteen ja harjaan töhnät pois. Niksi toimii sangen tehokkaasti ja aina aloittaessa on puhdas grilli.

Vierailija
11/30 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse puhdistan (kaasu)grillin seuraavasti: grillauksen jälkeen laitan polttimet täysille viideksi minuutiksi, kastan grilliharjan puhtaaseen veteen ja harjaan töhnät pois. Niksi toimii sangen tehokkaasti ja aina aloittaessa on puhdas grilli.

Siis tähän tapaan:

En tosin käytä sieniosaa lainkaan, koska se helposti sulaa ritilään.

Vierailija
12/30 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli käytät vettä, eikö ole tullut ruostetta?

nostatko ritilän ritilät pois harjauksen ajaksi vai harjaatko ne paikallaan?

Vierailija
13/30 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eli käytät vettä, eikö ole tullut ruostetta?

nostatko ritilän ritilät pois harjauksen ajaksi vai harjaatko ne paikallaan?

Ei sitä vettä läträtä; pieni määrä riittää ja lopuksi kuitenkin ritilä öljytään. Ihan paikallaan olen puhdistanut.

Vierailija
14/30 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko te joka grillauksen jälkeen alatte niitä ritilöitä työksenne jynssäämään puhtaaksi??? Me tehdään niille puhdistus vaan kerran kesässä, eli silloin kun grilli viedään syksyllä viimeisen grillauksen jälkeen talvivarastoon. Vähän saatan tökkiä jollain haarukalla enimpiä roippeita ritilöistä irti, mutta muuten saa olla.

Vierailija
15/30 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko te joka grillauksen jälkeen alatte niitä ritilöitä työksenne jynssäämään puhtaaksi??? Me tehdään niille puhdistus vaan kerran kesässä, eli silloin kun grilli viedään syksyllä viimeisen grillauksen jälkeen talvivarastoon. Vähän saatan tökkiä jollain haarukalla enimpiä roippeita ritilöistä irti, mutta muuten saa olla.

Enpä haluaisi grilliruokaani vanhoja marinadeja likaisesta grillistä, kiitos vain.

Vierailija
16/30 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grillaamisen jälkeen grilli vielä vähäksi aikaa täysille, sitten suihkepullolla vettä ja harjataan lika ja karsta messinkiharjalla pois. Öljytään valurautaosat kevyesti, etteivät ruostu.

Vierailija
17/30 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä tätä juuri on, kun on niin erilaisia koulukuntia. Nyt tuli vasta eka kommentti, ettei grillausten välissä putsaa ollenkaan. Minun vanhemmat esim. pesee grillin kerran kesässä ja pitävät ihan hulluna. Kuitenkin vaikuttaa, että ihan yleistä joka kerran jälkeen jotenkin putsata.

Eikä esim. pihvit heti pala kiinni vanhoihin köntsiin, jos välissä ei yhtään siisti grilliä?

Ap

Vierailija
18/30 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen havainnut että helpointa on laittaa naapuri putsaamaan grilli. Se on sitä neibörin hyötykäyttöä.

Vierailija
19/30 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annan miehen hoitaa nuo likaiset ja ärsyttävät työt.

Vierailija
20/30 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valurautainen kuumana pienellä määrällä vettä ja metalliharjalla. Öljytään kun kuiva.

Emaloitu emalinpuhdistusaineella ja mikrokuituliinalla. Jotkut käyttävät myös messinkiharjaa.

Teräksisen voi putsata ihan miten vaan (esim. liotus, uuninpuhdistusaine, harjaus, huuhtelu kuumalla vedellä) ja öljytä lopuksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi