Vuorotyöläisille jaksamiskysymys?
Eli jos olet illassa ja seuraavaksi aamuvuoro ja et saa nukuttua kuin tyyliin 3-5 tuntia tai niin miten päiväsi menee sen aamuvuoron jälkeen? Menetkö nukkumaan suoraan töistä vai jaksatko ihan normaalisti?
Itse olen kuin krapulassa ja hoipertelen pitkin seiniä, kunnes pääsen kotiin ja suoraan sänkyyn vähintään parin tunnin päiväunille pakostikin. N42
Kommentit (9)
Sairaaloissa varsin yleinen vuoro ja varmaan monissa muissakin vuorotyötä tehtävissä työpaikoissa.Itselläni monesti myös tajuton väsymys.Esim. kun menee markettiin ruokaostoksille niin monesti havahtuu tunteeseen "mitä minä täällä teen"! Kun lapset olivat pieniä niin pakko oli jaksaa aloittaa ns. seuraava työpäivä.
Hmm, minä teen kahta työtä, saatan tehdä ensin 13-21, siitä toiseen työhön 22-03 ja sitten parin tunnin unien jälkeen 8-16. Parin tunnin päikkärit, töitä 22-03 ja sitten iltaan 13-21. Hyvin jaksaa, viikolla sitten nukkuu vähän pitempiä yöunia jos tarvii.
Käyn aamuvuoron jälkeen yleensä niin kierroksilla, etten saa nukuttua päikkäreitä.
En huomaa muuta kuin että herääminen aamuvuoroon on tottakai paljon vaikeampaa. En ole aikuisuuteen saavuttuani ikinä omannut kunnollisia unirytmejä. Lisäksi kofeiini ja nikotiini. Älä ota mallia minusta :D Vuorotyö ei kaikille ole se paras mahdollinen, oletko harkinnut uran tai työpaikan vaihtamista, missä saisit säännölliset työajat?
Yövuoron jälkeen olen pari päivää sekaisin kuin seinäkello, illasta aamuun on vähän helpompi. Ihan normaalistikin nukun n.3-6 tuntia, meillä pieniä lapsia joten päikkärit ei oikein onnistu. Joskus vapailla pakko viedä lapset mummulle että saa nukkua, kerran tuli nukuttua 20 tuntia putkeen.
T:hoitsu
Aamuvuoron jälkeen lepään hetken. Se on kyllä tosi vaikeaa ja aamuvuoron jälkeen olenkin yleensä huonossa hapessa, en pääse ikinä nukkumaan ennen yhtä... En ole ollenkaan aamuihminen. Ilta ja yövuorot sen sijaan sujuvat hyvin.
Iltavuoron jälkeen kotiin n. klo 22, ellen joudu jäämään ylitöihin. Peseydyn, syön iltapalaa ja hengähdän, sitten melatoniinia naamariin ja ryömin petiin.. Tarkoitus olla odottelemassa unta viimeistään klo 23.
Melatoniini tekee aamusta tokkuraisen ja nousemisesta vaikeaa, mutta ilman sitä pyörin koko yön. Klo 5 ylös vuoteesta vannoen, etten enää koskaan tee ainuttakaan aamuvuoroa, kuolen mieluummin. Työpäivän kestää juuri ja juuri, mutta kotiin tultua on veto täysin pois ja monesti tulee torkuttua tai aivan nukuttua pätkissä, kunnes onkin jo aika käydä yöunille. Aamuvuorot mulle kyllä vaikeita muutenkin, edeltävä iltahuki vain viivästyttää nukkumaan rauhoittumista.
Jos oon nukkunut 3-5 tuntia, nukun yleensä päikkärit. Kunhan en nuku liian pitkiä, silloin en saa seuraavana yönä unta.