**HUHTImammojen torstai**
Ylihuomenna alkaa meidän kuukausi, vaikka muutama varaslähtökin on jo ollut. Onnea! Nämä meidän pinot ovat kasvaneet niin pitkiksi, että on jo ihan vaikeuksia ehtiä lukemaan.
Suppareita on vaihteeksi ollut aika vähän mutta nyt jomottelee selänpuolella menkkakipumaisesti. Huomenna on taas lääkäri, toivottavasti tutkii kohdunkaulan tilanteen. Musta itsestä tuntuu kuin kaula olisi nyt kadonnut. Mies soitti illalla ja sanoi ettei pääsekään kotiin yöksi. Joku oli mokannut lentolippujen kanssa ja kaikki koneet oli täynnä, sillä Indonesiassa joku vapaapäivä tänään. Toivottavasti oli vihdoin viimeinen yön yli kestävä matka!
Lapset oli todella mahdottomia eilen. Jatkuvaa rutinaa, tappelua ja pahantekoa aamusta iltaan. Välillä olisin valmis palauttamaan mokomat! Illalla olivat tosin aivan hellyyttäviä molemmat kun huutelivat naama kiinni vatsassani " hyvää yötä vauva!" . Kuopus luulee, että törröttävä napani on jotenkin osa vauvaa. Hänellä on myös ulostyöntyvä napa ja väittää että hänenkin masussaan on vauva. Uusi vauva tulee varmaan olemaan hänelle aikamoinen järkytys, äiti-vaihe ja paha 2-vuoden uhmaikä päällä.
36+1 (vielä pari viikkoa....toivottavasti ei yhtään enempää)
Kommentit (41)
sitä vaan riittää, missä se kevät on? Sade ei ole olmeisesti yön aikana tauonnut hetkeksikään.
Tänään sitten syntyy ainakin kaksi, ehkä kolme huhtivauvaa :) Ja lienee se Lumokin siellä tositoimissa kun ei ole näkynyt.
Täällä kaikki ennallaan, ilman tätä flunssaa olo olisi mitä mainioin. Yöllä lonkat puutuu, mutta siinä sitten onkin kaikki minun raskausvaivani tätä nykyä. Ei supistele, kivistele, eikä tee muutenkaan kipeää mihinkään.
Huomenna menen viimeisen kerran polilla käymään, ottavat tiistain sektiota varten tarvittavat kokeet ja tapaan leikkaavan lääkärin.
Minulla on neuvolakin vielä maanantaina, meinasin ensin, että perun sen, kun tiistaina on sektio, mutta päätin sittenkin mennä. Viimeisen kerran ilman vauvaa :)
Puuro on varmaan hautunut, täytyy mennä herättämään lapset aamiaiselle.
Vauvauutisia odotellen,
Eusenia 38+3
Ihan hyvä toisaalta lumet saa kyytiä!
Eilinen päivä taisi tällä mammalla mennä sinne känkkäränkkä osastolle, tylsistyttää tää odottaminen ja kun ei oikein vieläkään jaksa mitään ihmeempiä tehdä niin kotonahan sitä tulee oltua..
Jotenkin sitä aina toivoo, että vauva syntyisi pikkusen aiemmin, ja kun niin ei taaskaan näytä käyvän, niin pakkohan se on vaan jaksaa odotella, nyt seuraava etappi mitä odotan on sitten se pääsiäisen seutu. Onhan nämä muutkin lapset syntyneet vasta viikolla 39.
Tänään onkin rankka reissu, kun ajelen Helsinkiin lääkäriin lasten kanssa, jospa sitä jaksais vielä vähän kaupoilla käydä, ei enää tässä vaiheessa tule helposti lähdettyä.
Ponnari & Masukki 37+5
MISSÄ ON KEVÄT?!?!!? Täällä on mahdoton pyry taas.
Tänään sitä on moni jo " kevätvauvaa" hakemassa:) Aivan käy kade!=)
Noh, jospa sitä itsekkin tässä seuraavan kuukauden (tai puolentoista aikana)...
Yöt on tahtoneet lähiaikoina mennä hiukan pipareiksi, tulee valvottua aamuyö liki kokonaan. Unet vain " häviävät" jonnekkin. Noh, onhan tässä jo aika totutellakkin tulevaan!;)
( . ): on yhtä iso kuin eilenkin! " Poika" jytkää potkia, ilmeisesti ei vielä ole hyvin kiinnittynyt..
Mulla on ollut vatsavaivoja nyt muutaman päivän, tahtoo olla vähissä ruoka-aineet mitä voi syödä, kun kaikki sattuu vatsaan... Varsinkin iltaa kohden pahenee. Asidofilus-jogurttia vain napaan.
Siivouspäivä tänään, joten täytynee alkaa toimia!
Kevättä ja vauvaa tänäänkin odotellen;
malttamaton tilda ja poitsu(?)(,joka ei ilmeisesti ole niin malttamaton!) 36+4
Täällä näyttää taas valkenevan kaunis aurinkoinen päivä. Tai siis onhan se valjennut jo ajat sitten.
Tilda eilisessä pinossa mietti että kotiuttaakohan ne pääsiäisen aikaan. Itse kyselin tiistaina neuvolassa käynnistyksestä kun mulla se sattuis just pääsiäiselle, ja käynnistettäis kuulemma pitkänä perjantaina jos sinne asti menee. Niin jos pääsiäisen aikaan käynnistetään niin kyllä kai niiden täytyy kotiuttaakin. Terkkari sanoikin, että täytyyhän sen synnärin päivystää pääsiäisenäkin. Ei kai ne sen takia makuuta siellä pitempään että on pääsiäinen.
Eilinen kävelylenkki ja saunominen ei sitten purrut yhtään, että odotus jatkuu samanlaisena edelleen. Onko kellään muuten tietoa siitä että nopeuttaako synnytyksestä palautumista, jos lenkkeilee paljon ennen synnytystä??? Neuvolan terkka ainaki kannusti liikkumaan. Mutta siihen mulla on jo usko menny, että sillä sais synnytyksen käyntiin.
Lala, minä vetäsin eilen kans nurin (kyljelleen, ei käyny yhtään mahaan, paitsi sitten kun nauratti) mutta en niin pahasti kuin sinä. Ei oo ollu mikään paikka erityisemmin kipeä sen jälkeen. Kompastuin miehen painoihin jotka oli keskellä lattiaa. Jostain kumman syystä mä aina kävelen pahki niihin tämän mahan kans vaikka eilenkin varsin hyvin tiesin, että ne on siinä.
Ehkä myöhemmin kirjottelen lisää jos ilmenee kommentoitavaa.
lyyli 39+5
Jotenkin alan olemaan kade kun kaikilla alkaa olemaan vauva sylissä. Aika monella on sektio edessä. Mä varmaan täällä olen toukokuussakin jos samalla lailla menee raskaudet kun tähänkin asti. Toivon mukaan tämä syntyisi aikaisemmin. Alkaa tympästä tämä raskaus ja raskauden aikaiset vaivat. Tuntuu että mitkään vaatteet ei mahdu päälle, kaikki puristaa niin äitiysvaatteetkin. Voi olla että sittenkään ei mahdu vaatteet päälle kun mahasta pääsen eroon. Sen verran painoa tullut nyt raskauden aikana. Päivät menee kyllä nopeaa ellei sitten loppua kohti hidastu.
Raskauteen ei kuulu mitään ihmeellistä. Samalla lailla kun ennen potkii ja pyörii tuolla.Supistuksia ei juuri ole ollut.
Mutta nyt taisi juniori herätä, joten täytyy mennä sitä katsomaan.
Mari-anna rv 35+6
Kyllä sapettaa et saa kirjoittaa tekstiä kahdesti ku äskeinen yritys hävisi avaruuteen,ärsyttävää.No onneksi en ollut kauhean pitkästi vielä kerinnyt kirjoittaa.
Aloitan siis alusta!!!!! GGRrrrrr
Aamuni oli ahkera.(liekö syy hyvin nukutussa yössä)
Vaihdoin ruukkuja ja multia kukkiini.Vihdoin viimein....
Maha-asukkini tuntuu työntävän itseään nivusiani kohti ottaen kylkiluistani vauhtia.Ei niin mukavan tuntuista vaikka muuten raskaus on ainutlaatuinen tila meille naisille (miksei myös miehille;) kaikkine sivu vaikutuksineen.
Jännä juttu on että olen jotenkin niin asennoitunut siihen että reilusti toukokuuhun menee ennen kuin pienokaisemme on käsivarsillamme.
Siksi on niin vaikeaa ajatella nyt jo huhtiksia syntyväksi..
Ihanaahan se on ku alkaa kuulua vauva uutisia.Saahan se omankin masun perhosille koska oma " salainen" toive olisi mahdollisimman pian mutta mutta..
Itselläni ku ei niin pieniä lapsia ole eikä ole muuten ystäväpiirissäkään, siellähän vois käyä odotusta lievittämässä.Onni niille kenellä se on mahdollista.Takaraivossa jyskyttää nyttenkin että kärsivällisyyttä nainen!!!
Paras tapa on varmaan aloittaa kämpän siivous oikein isolla kädellä.
Kevät siivous kunnolla ei varmaan olisi pahitteeksi.
Jotenkinhan tässä olisi saatava ilmettä itseensä joten hiustenvärjäys ois varmaan paikallaan.
Lähdenkin tässä miettimään että kumpaa tekisin.
Kaikille kärsivällistä odotusta ja voimia niille joilla synnytys on jo käynnissä!!!
Äiti.. 35 +6
Aurinkoinen aamu, onpa ihanaa...
Huhtikuisten pinot on melkoisen vilkkaita ollu viime päivinä. Itsekin olen käynyt lukemassa näitä aherastija nyt päätin kirjoittakin, kun olis kysyttävää...
Mun (.): Eilen oli lääkärineuvola (36+6), jossa lääkäri totesi, että kohdunkaulaa on sentti jäljellä, paikat on pehmentyny ja sormelle auki. Esikoinen on tulossa, joten alkoi jännittää, et mitenkähän vähän/kauan aikaa vielä menee. Millasia kokemuksia teillä kokeneemmilla? Kauanko mahtais tollasesta tilanteesta mennä vielä synnytykseen? Supistuksia ei kauheasti ole, jonkin verran sellaista limaista vaaleaa vuotoa, mut tuskinpa se on limatulppaa. Eikö ne kaikenlasiet vuodot lisäänny just pehmenemisvaiheessa muuutenkin? Olis kiva kuulla mielipiteitänne ja kokemuksianne, vaikka tokihan tiedän, et kaikki on yksilöllistä ja voihan se mennä yliaikaiseksikin. Oli kuitenkin jännä kuulla, et jotain on jo tapahtunu :)
No, nyt palailen lukemaan muiden aamuviestejä.
Rentoa päivää ja auringonsäteitä,
neeya, tasan 37
Eilen oli ihan karhu talviunilla-fiilis koko päivän. En jaksanut mitään ja jurotin vain kotona peiton alla. Illalla sentään menimme syömään vanhemmilleni synttärikakkua (äiti 60-v) esikoisen kanssa, kun miehellä oli joku iso työpäivällinen. Vanhemmillanikin vain mökötin tuolissa ja tunsin oloni hankalaksi.
Kun pääsin sänkyyn, supparit alkoivat oikein kunnolla. MIeskin kotiutui ja ajoin sen työhuoneeseen nukkumaan kun aloitti heti kamalan kuorsaamisen (hih, saa punaviinista aina nenän tukkoon ja sitten kuorsaa kuin porsas). Ajattelin, että saa edes toinen vähän nukkua jos lähtö tulee yöllä. Kellotin supistuksia jo 3-4 minuutin välein ja olivat aika kipeitä. Pari tuntia siinä meni mutta ilmeisesti sitten taas loppuivat koska olen nukahtanut pariksi tunniksi. Löysin yöllä mun kännykästä huippuajanottokellon jolla voi ottaa aina väliajan joka jää muistiin. Kätevää :-))
Loppuyön makoilin taas hereillä ja esikoinenkin " herätti" pitkästä aikaa. Oli nähnyt unta, että sängyssä on ampiainen... AAmuyön nukkui sitten mun kainalossa ja sain itsekin vielä tunnin verran unta. Nyt kun talo tyhjeni, ajattelin kömpiä takaisin petiin jos vaikka olo piristyisi.
Ärsyttävää tälläinen alkaako-ei ala-alkaako-meininki!! Olin yöllä jo niin kypsä, että ajattelin paukata aamulla NKL:n ovesta sisään ja sanoa, että pois en lähde ennekuin tämä lapsi tulee ulos ;-) No, en nyt sitten kuitenkaan tehnyt sitä. Jotain tuolla alakerrassa toivottavasti on tapahtunut ja tapahtuu, lonkat ja vatsa edelleen tosi kipeät ja vatsa on kuin jättikokoinen kivikova vesimeloni... Jos viikonlopuksi saisi Kallen kainaloon...
Toiveikas Pipsukka 39+4
Päivät menee yhdessä hujauksessa!
Minunkin kohdunkaulalla on viimeinkin alkanut tapahtumaan, tähän asti kiinteä ja normaalin pituinen. Nyt lyhentynyt 1,5cm ja pehmenevään päin, kiinni tosin. Tällä viikolla alkoi myös nuo menkkamaiset kivut ja aavistelinkin että kroppa alkaa selvästi valmistautumaan:) Vauvan pää lähes kiinnittynyt lantioon. Paino on noussut 1600kg/vko!!!? Ihmettelin kovasti että mistä johtuu sillä tiedän etten ole syönyt mitään poikeavaa, siis terveellisesti vain ja pieniä annoksia. Lääkäri ei sen kummemmin noteerannut kun kokonaispainonnousu on normaali. Alapaine oli 90 muuten kaikki ok.
Olimme tutustumiskäynnillä miehen kanssa sairaalan synnytysosastolla ja hyvältä näyttää:) Mukava paikka ja mukavia kätilöitä.
Kohtahan sinne mennään...
Huhti 36rv
elikkäs 39 viikkoa tasan. Hurjaa että viikon päästä olisi sitten d-day.
Neyya kyseli kohdunkaulan tilanteesta.. mulle sanoi lääkäri eilen että kohdunkaulaa olisi 2 cm jäljellä, paikat pehmeät ja sormelle auki. Oli kuulemma oikein hyvä tilanne näin ensisynnyttäjälle, eli siis että jotain on jo lähtenyt tapahtumaan. Jos sulla oli sentti kaulaa jäljellä niin tilanne on siis vielä parempi, eikö? Vaikka voihan se pysyä tällaisena vaikka kolme viikkoa, eipä näistä tosiaan kai tiedä.
Olikos se maaliskuisten pinossa kun joku valitteli nivusissa tuntuvaa painon tunnetta.. mulla on ollu samanlaista nyt pari viikkoa, mites teillä? Ihan kun joku puristaisi lujaa jotain verisuonta tosta nivusen kohdalta hetkellisesti. Kai se vauvan laskeutumisesta johtuu.
Ally rv 39
Yö tuli nukuttua ihan hyvin... selvisin yön vain yhdellä vessa keikalla ja sitten nukuinkin kymmeneen asti. Toisaalta kello tais olla kahdentoista ennenkin pääsin nukkumaan...
Neeya: mä sain samat lukemat lääkäriltä tiistaina ja itsekin mietin vastauksia noihin samoihin kysymyksiin... toivottavasti joku vastailee... :-)
Mulla olis tänään jälleen vuorossa huonekalujen maalaamista... alan olla jo loppusuoralla (toivottavasti). Enää ei hirveesti jaksais liikkua ylös alas ja haluaisin saada tän asunnon jo kuntoon ja siistiksi. Täällä ei ole imuroitukaan kolmeen päivään kun ei oikein pääse imuroimaan kun tavaroita jokapaikassa, ja koiruudella aivan järkyttävä karvanlähtö(!)
Onkos täällä muita huhtikuulaisia, jotka odottavat ensimmäistä, ja joilla on esim. koira lemmikkieläimenä? Ajattelin vain, että miten ootte ajatelleet valmistaa koiraa kohtaamaan uusi perheenjäsen?
Meillä kun on vielä iso sakemanniuros 6v, joka on ollut tähän asti meidän vauva ja se osaa olla aika mustis. Mies on tosi luottavaisin mielin, mut mua kyllä jännittää...
Iluvatar-76 rv 35+7
ja mä kun ajattelin et ihanaa sit kun meidän vauva syntyy niin ei ole lumista tietoakaan! Ei tällä menolla ainakaan... meillä satanut eilisen ja tän päivän aikana 20 cm uutta lunta.. tylsää!
On kovin virkeä olo hyvin nukutun yön jälkeen :) Kävin vessassakin vasta seitsemältä aamulla ja sit kömmin takas isukin viereen ja nukuin vielä kaks tuntia.. onneksi meidän esikoinen nukkuu myös hyvin, sekin heräs vasta yheksältä :) Poitsu paineli sit heti mummun ja vaarin puolelle työkalu pakkeineen (3½v) niin meille jäi mukavasti aikaa harjoittaa pienet aamu jumpat :) (josko vaikka edesauttais lisää kohdunsuun tilannetta)
Mulla myöskin neuvolassa tiistaina sanottiin et sormelle auki, kanavaa sentti ja ihan pehmeä.. " Valmista tavaraa" oli lääkärin kommentti.. olen myöskin miettinyt tota samaa kun moni muukin näköjään, että kauankohan mahtaa mennä kun tämä kaveri haluaa ulos...
No ei parane stressiä ottaa asiasta, sit se ei ainakaan synny..
Tarttis lähtee siivoon talli, ja meidän vuohien koppikin kaipais jotaki siivouksen tapaista... (niille muuten syntyi viime perjantaina pieni kili vauva :)) Onpa taas ajankulua tälle päivälle!
Jaa niin ja sunnuntaina olis tupper kutsut, kai niihinkin on yritettävä mennä kun tuli luvattua.
Juup, jospa sitä lähtis jotaki väkertään, miehet meni jo puita pieniin ulos.
Suppareita niitä odottaville!! :))
Sybilla rv 38
Täälläkin on taas koko yön tullu lunta.. mut eihän me onneks ees kaivata kevättä.. Täälläei oo merkkiäkään et nää lumet aikois sulaa. Ois ollu sitte niin mukava työnnellä vaunuja ulkona ku ruoho alkais vihertää ja kukkiakin ilmestyis, linnut sirkuttais ja ennen kaikkea aurinko lämmittäis.. Nyt varmaan sitte osutaan siihen kuraan ja märkään, upottavaan liejuun. Autot roiskii kuraa jne. KIVAA!!
Tänään tuntuu vähän paremmalta eiliseen verrattuna. Aamulla ainakin oli hieman lievempi ärsytys.. Nyt sain kyl nukuttua vähän paremmin, vaikkakin edelleen koiran kaverina. Eilen tehtiinki oikeen kunnon kävelylenkki koiran kanssa. Aikaa meni semmoset pari tuntia ja kilometrejä tuli varmaan jotain seittemän. Kyllä sitte tuntuki illalla.. Oikeelle jalalle ei voinu varata painoa kunnolla, ku heti vihlasi oikealta nivusista. Yöllä sama vihlonta jatku kääntyessä, mut nyt onneks jo helpottaa. Tänään pitäis lähtee vielä kävelemään kirjastoon tohon muutaman kilometrin päähän, mut nyt saan onneks miehen kaveriks, et jos vihlonta pahenee.. Koirasta ei siinä oo kauheesti apua..
Masussa myllätään taas kovasti. Pieni tuntuu olevan aktiivisimmillaan aamu- ja iltapäivisin. Se ois hyvä rytmi syntymänki jälkeen.. Mitään uutta ei siis kuulu, vaikka kuinka koitan liikkua ja touhuta, ni ei siltikään tuu selviä suppareita. En oo vielä kertaakaan tuntenu, et nyt tuli supistus, vaan pohdin, et onko nää nyt vauvan venyttelyjä vai supisteluja.. Mut eiköhän ne " oikeet" supparit sitte ainaki tunnu..
Niitä odotellessa Hipsu ja masukki 37+4
no niin tuli sit äsken lähetettyä pelkkä otsikko.....
Enpä ole taas ehtinyt muutamaan päivään kirjoitella. Pikkuruisia ei kovin kivuliaita supistuksia on ollut ja nyt odottelenkin innolla että tuo asukki malttaisi tulla jo ulos....alkaa itsellä olemaan aika tuskainen olo. mulla lääkäri sanoi viime viikolla että kohdunsuu sulk ja kohdunkaula lyhyehkö...Esikoisesta snottiin ihan samaa ja kohdunkaulaa oli vesien mennessä vielä muutama sentti jäljellä. Siitä huolimatta esikoinen syntyi noin 2, 5 tunnissa....joten eipä nuo mitat sitten aina kaikkea kerro...:)
Meilläkin isäntä pidemmällä töissä(onneksi nyt suomessa) ja se jännittääkin, ehtiikö synnytykseen , jos tämä asukki syntyy yhtä nopeasti kuin esikoinen...no mutta yritän olla stressaamatta sillä itseäni...
Kaikki kodin nurkat on jo siivottu ja vauvalle kaikki valmiina...mitäs sitä sitten keksisi...lenkit on nykyään melko mahdottomia, kun vauvan pää painaa niin pahasti...
Nyt pitää vaan kestää vielä vähän aikaa...:)
emiliapemilia 38+1
Kävin tossa lukasemassa kuulumiset, suunnitelmissa on suunnata tyttöjen kans pihalle vähän kolailemaan ja sitten kävelylle. Hommattiin ne kaksosten rattaat nii aattelin käydä testaan miten ne noilla isommilla ipanoilla toimii... Nyt kun on pikkuhiljaa lupa palailla " normaaliin" elämään niin sitä on mielellään lähössä koittaan miten kävely sujuu... Mie kun oon ollu nyt muutaman viikon liikuntakiellossa, mut eilen tuli se 36 vkoo täyteen ja lupasivat että sen jälkeen saa ruveta taas käveleksimään ym.
Mies on taas vaihteeks töissä... Tuo 2,5vee neiti selittiki eilen mun siskolle että " Isä ja äiti on naimisissa, äiti asuu kotona ja iskä asuu töissä..." No, kieltämättä joskus tuntuu siltä, vaikkei se nyt normaalia pitempiä päiviä tee, mut kun matkoihin menee pari tuntia. Tänään kylläkin tekee 12h työpäivän ja siihen kun lisää matkat niin eipä tuota paljo kotona näy... Noh, kohtahan sitä sitten ollaan koko perheellä kotona kun mies aatteli pitää isyysloman sitten vauvan synnyttyä kerralla kokonaan pois...
Nyt tais sattua joku haaveri tytölle, ku kuulu kopsahdus ja itkuu, pitää mennä kattoo ettei pahasti käyny...
daisy + masuasukki 36+1
kiinni ollaan ja tiukasti, eli ei merkkejä lähestyvästä synnytyksestä, vauva ei ole kiinnittynyt..virkeä kaveri siellä kuullemma on=)
painoa oli 900/ viikko sf mitta 30,5, kaikki ok. paino arvioksi saatiin jos menee laskettuun aikaan asti n3,5 eli ei mikään jättiläinen.
synnytyspelosta puhuttiin ja lääkäri näki parhaaksi lähettää mut kätilön juttusille äitipolille, että sinne sitten kun kutsu tulee. sanoi että jos mulla on tosi kova pelko niin sitten leikataan...enköhän mää ihan tavallisesti yritä kumminkin vaikka kieltämättä pelottaakin.
peetu 35+5
Täällä sitä ollaan vieläkin. Ihmeellistä joka aamu herätä (milloin mihinkin aikaan, tänään viideltä) ja huomata ettei taaskaan ole mitään tapahtunut... Äsken käytiin poitsun kanssa pihalla huhkimassa lumityöt, joita olikin ihan reippaasti sitten, alaselkä tulikin kipeäksi ja tukka ja paita hikisenä tulin sisälle. Täytynee harrastaa lumitöitä enemmänkin jos niistä vaikka olisi jotain apua ;)
vauva on tosiaan humpsahtanut vähän alaspäin, mahan asennosta päätellen. Enää ei ole sellainen " pysty" vaan alaspäin suuntautuva tuo maha... Olikos se että ei-ensikertalaisella maha laskeutuu joskus viimeisen viikon aikana??? *toiveikkaana* Ja hikkaa ei ole edelleenkään kuulunut. Toivottavasti se ei voi tarkoittaa mitään lapsiveden vähyyttä tms.? Sitä alkaa kuvitella kaikenlaista tässä vielä... Mies suunnittelee että perjantai-iltana on hyvä lähteä synnyttämään - niinpä niin, niinhän se oli muka viime viikollakin...
Joka tapauksessa nyt tämä raskaus on nyt viikon pidemmällä kuin ensimmäinen ehti ikinä ollakaan. Mutta nyt syömään, jospa iltapäivällä sitten lähdetään sille kasvihuoneen hakureissulle... ja synnärikassi mukaan ;)
eikkuli, 39+1
Täällä meillä on tosiaan tänäänkin kauniin aurinkoista! Täytyy olla iloinen, kun kuulostaa siltä, että suurin osa Suomesta on valtavan lumi-/räntä-/vesisateen alla. Huomiselle taisivat vähän lupailla tännekin kyllä lunta. Täytynee taas lähteä käymään ulkona, se tuntuu hyvältä kaikin puolin. Siis virkistää sekä mieltä että kehoa.
Viime yönä sain nukuttua kohtuudella, vaikka aina herätessäni olikin lonkat ja nivuset KIPEÄT! Vauva keksi eilen, ettei yläkautta pääsekään ulos, ja tunki itseään tosissaan alaspäin. Paineentunne oli kova jossain lantiossa. Ja pienet kädetkin tuntuvat räpeltävän jo melkein ulkona... Alaspäin valahti siis selvästi lisää eilen. Jospa vauva päättäisi uloskin tulla pian!
Hipsu taisi miettiä supistuksia. Minullakaan ei kivuliaita suppareita ole ollut, vain sellaista kovettumista lähinnä rasituksen aikana. Neuvolasta minulle ainakin sanottiin, että on hyvin tavallista, että ensisynnyttäjän kohdalla ensimmäiset kivuliaat ja tuntuvat supistukset tulevat vasta sitten, kun synnytys todella myös käynnistyy. Niinpä niitä sitten odotellessa. Täti muistutti kyllä, että yleensä ensisynnyttäjän erityisesti kannattaa pysyä kotona niin pitkään kuin ikinä vain pystyy.
Minulla olisi tänään ohjelmassa siivoilua ja ulkoilua. Kummallista, miten murusia ja pölyä voikin kertyä niin paljon kahden aikuisen taloudessa. Tuntuu, että saa olla joka päivä imuroimassa. Jospa näillä eväillä saataisiin vauvaankin vähän vauhtia, synnytystä ajatellen! ;)
Lumo on ollut jo sen verran monta päivää hiljaa, että voisi pian olla jo kotiutumassakin! Saadaan varmaan pian kuulla vauvauutisia siltä suunnalta! Ihanaa!
Kissankello 39+0 (toivottavasti viimeinen viikko käynnistyi!)
Heipsan! Täällä kanssa yksi huhtikuinen, vaikka aktiivina kirjoittelenkin tuolla toukokuisten pinossa. Ja toukokuulle varmaan meneekin¿
Jotenkin tuntuu hurjalta kun niin paljon huhtikuisia vauvoja jo on alkanut syntymään ja monella viikkojakin on jo niin paljon enemmän kuin itsellä. =)
Lala, toivottavasti käden kanssa ei käynyt pahemmin!!!
Täällä odotellaan esikoista joten kaikki on ihan uutta ja outoa¿ Suppareita on viikonlopusta alkaen ollut huomattavasti enemmän kun aikaisemmin, mutta lähinnä ovat ihan kivuttomia. Jonkun verran on sitten sellaisia joihin liittyy jonkinlaista menkkakipua. Välillä lievempää ja välillä kovempaa. Eilen oli viimeinen lääkärikäynti ja jotain sentään oli tapahtunut jo täälläkin. Kanava oli lyhentynyt kahteen senttiin (huikeasti yksi sentti pois) ja neuvolakortissa lukee, että ulkosuu auki. Vatsa ei kuitenkaan ole laskeutunut eikä vauva kiinnittynyt. Ja kovaa jumppaa vauva edelleenkin pitää¿ että kai tässä sinne toukokuulle mennään.
[color=red]pikku-milli & paco 35+6[/color]
Että voi ihminen olla kömpelö tämän mahansa kanssa.
Tulin eilen saunasta ja enkös liukastunut laattalattialla ja rojahdin koko valasruhollani oikean käden päälle. Nyt on sitten yö kärvistelty oikean kyynärpään vuoksi, kerrankin maha ei haitannut nukkumista yhtään.
Kävin näyttämässä kättä jo eilen lääkärissä, mutta röntgen oli kiinni, joten nyt aamulla uusi yritys. Pitäkää nyt kaikki peukkuja etten tarvitse kipsiä, se nyt vielä puuttuisi että joutuisin synnyttämään käsi kulmakipsissä!!!!!
No, onneksi maha ei edes tärähtänyt, joten vauvalla kaikki hyvin.
Mymlan, minunkin 2-vuotias luulee että vauva on napa/navassa, selitti juuri toissa iltana että hänenkin navassaan on vauva! Minulla on vielä luomi navan sisällä ja näkyy siis vaan nyt kun napa pullottaa, niin sitä aina katsoo ja sanoo rttä tuossa vauva potkii.
Mutta nyt päivystysaikaa varaamaan että saan aamuksi...
Lala 37+5