Tätä säästövinkkiä kannattaa käyttää: lounaseväät
Sen sijasta, että kävisi aina jossain ravintolassa syömässä. Pitkällä aikavälillä tulee melkoinen säästö.
Kommentit (59)
Onneksi saamme syödä ilmaiseksi. Myös jälkiruokaa, kahvin kanssa kakkua/pullaa. Joka päivä.
Itse en syö aamiaista ollenkaan, pelkkä kahvi.
Töissä syön joka päivä keitetyn kananmunan, rahkaa, banaanin ja appelsiinimehua lounaaksi.
Näin olen syönyt 15 vuoden ajan jo töissä.
Olen sijoittanut lounasrahat osakkeisiin.
2 vuotta sitten ostin sijoitusasunnon.
T. Duunari N 35
Halvempaa on tosiaan olla syömättä lounasta. Syön tuhdin aamiaisen ja seuraavan kerran vasta illalla töistä tultuani. Jossain vaiheessa työpäivän aikana juon kyllä kahvia tai teetä kermatilkalla. Kun muut syövät lounasta, minä käyn kevyellä kävelyllä ja venyttelen. Lounaan jälkeen muut torkkuvat työpöytiensä ääressä hiilarikoomassa, mutta minä teen virtasena töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En klikkaa mainosta, mutta paljonko maksaisi tehdä joka päivä itselleen mukaan
* 4-5 eri lajia salaattia/vihanneksia
* Paria eri proteiinia (esim. savulohta)
* Erilaista leipää joka päivä
Ja paljonko menisi aikaa joka ilta valmistaa tuollainen eväs mukaan?
Minulta menee tuohon kaksi minuuttia ja rahaa huomattavasti vähemmän kuin työpaikkalounaaseen. Sitä paitsi ruokamäärä pysyy kohtuullisempana. Ja sitä paitsi kun eväät on rasiassa, voin nättinä päivänä vaikka mennä puiston penkille ne syömään.
(Sitä en tiedä, miksi leivän pitäisi olla aina erilaista.)
Viikossa pitäisi käydä vähintään kerran enemmän kaupassa, jos pitäisi tehdä 5 lisäkertaa ruokaa. Jo siihen menee vähintään tunti aikaa, eli 12 minuuttia per päivän lounas... Kahdessa minuutissa et todellakaan valmista joka ilta eri ruokaa ja siivoa sen ruoanlaiton jälkiä, vaikkei ruoan hankkimista jostain syystä ajankuluksi laskisikaan. Tai sitten se sun eväs tosiaan on luokkaa "pakastepinaattikeitto ja yksi tomaatti", josta taas tullaan siihen, että tottakai yksipuolista ruokaa saa helposti ja halvasti, mutta terveydessä se jossain vaiheessa sitten alkaa kostautua.
Tai sitten olen vain etevämpi suurtalouskokki kuin sinä. Kyllä ne evästarpeet samalla kauppareissulla ostaa kuin muutkin ruoat. Teen yleensä ison annoksen ruokaa kerralla, ja pakastan kerta-annoksina. Ruoka on yleensä monipuolisesti erilaisia kasviksia ja jonkin proteiiniosan sisältävää keittoa tai pataa. Töihin riittää tuollaisen itsetehdyn pakasteen lisäksi ottaa voileipä ja ehkä hedelmä jälkkäriksi. Ja maanantaina piimäpurkki, siitä riittää koko viikoksi. Kesällä syön kotonakin ruokaisia salaatteja, ja suunnilleen samalla vaivalla kun pilkon niitä ateriaksi, teen eväätkin.
Mä teen perheelle kuitenkin ruokaa, niin teen vaan isomman satsin ja vien siitä töihin lounaan. Aikaa ei mene yhtään sen enempää. Joskus käyn ruokalassa (6.40 e), kun ruokaa ei ole jäänyt töihin vietäväksi ja usein lounaan harmittaa, kun olisin itse tehnyt parempaa ruokaa samoista aineksista.
Kun lounarit kuuluu palkkaan, tuo säästövinkki on vain typeryyttä. Ne lounarit tulee joka kuukausi, käytti ne tai ei, ja jos ei käytä, sehän on sama kuin vetäisi osan palkastaan suoraan viemäriin. Joo voihan niitä käyttää muutoin ravintolassa käyntiin, mutta se ei sitten säästä mitään, pikemminkin päinvastoin. Illallisen tuskin saa sen 10,30 egeen, harva paikka ottaa enempää kerralla vastaan ja niitä ruokajuomia ei lounarilla makseta ollenkaan.
Ehdottomasti järkevintä on mulle siis syödä ravintolalounas.
En ole lukenut mistään koskaan yhtään säästövinkkiä, jota jokainen aivoilla varustettu ei tajuaisi itse. Eri asia sitten, haluaako niitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni meistä syö joka päivä 4-5 erilaista salaattia? Yksi laji riittää, kun eihän niitä ole ravintoloissakaan tavallisesti niin monta laatua. Laittaapa sitten joka viikonpäivälle erilaista. Ja voihan ottaa edellisen päivän salaattia jollakin tavalla tuunattuna. Sama juttu proteiineissa, jos ei ole mikään fanaatikko. Eihän se savulohta tarvitse olla vaan esimerkiksi edellisen päivän silakkalaatikkoa tai kalapihviä.
En minä tee niitä iltaisin vaan aamukahvilla istuessa. Siinä samalla teen eväsleipää kuin aamiaisleipää. Lämpimäksi ruuaksi otan edellisen päivän tähteitä, jos otan. Usein työpäivä menee ilman lämmintä ateriaa leivällä, jugurtilla ym. kun lämmin ruoka syödään työpäivän jälkeen kotona.
Toisaalta varsinkaan yksin asuva ihminen ei tarvitse kotona kuin hyvin vähäiset aamu- ja iltapalatarpeet, jos syö hyvän työlounaan. Siinä tapauksessa lähes koko ruokabudjetti menee työpäivinä, kun kunnollisia lämpimiä ruokia ei tule laitettua kuin vapaapäivinä.
Niin, sepä, että kun syöt sitä omaa evästä, niin sulla on yhtä lajia vihanneksia, ja minä pääsen valitsemaan ainakin neljää-viittä erilaista. Ja sinä joudut tekemään sen "edellisen päivän silakkalaatikon", ei ne itsestään jääkaappiisi ilmesty :D.
Tässä on taas malliesimerkkivastaus siitä, kuinka ne eväät on "Usein työpäivä menee ilman lämmintä ateriaa leivällä, jugurtilla" eli pelkkää yksipuolista välipalamateriaalia. Säästäähän siinä joo, jos vertaa jogurtin ja monipuolisen lounaan hintaa :D. Ja sitten unohdetaan, että kotona onkin pakko joka päivä tehdä ruokaa...
Jos laskee kulut "kotona kevyesti ja töissä monipuolinen lounas, kokkaamista vain viikonloppuisin" vs. "töissä tähteitä tai jogurtti ja joka päivä kokkaaminen illalla", niin todennäköisesti se jälkimmäinen säästää hyvin vähän rahaa jos mitään, ja sen sijaan käyttää ruoan tekemiseen lähes joka päivä aikaa ja vaivaa. Säästöä my ass.
Vierailija kirjoitti:
Kun lounarit kuuluu palkkaan, tuo säästövinkki on vain typeryyttä. Ne lounarit tulee joka kuukausi, käytti ne tai ei, ja jos ei käytä, sehän on sama kuin vetäisi osan palkastaan suoraan viemäriin. Joo voihan niitä käyttää muutoin ravintolassa käyntiin, mutta se ei sitten säästä mitään, pikemminkin päinvastoin. Illallisen tuskin saa sen 10,30 egeen, harva paikka ottaa enempää kerralla vastaan ja niitä ruokajuomia ei lounarilla makseta ollenkaan.
Ehdottomasti järkevintä on mulle siis syödä ravintolalounas.
Me käytetään ne lounarit perheen kanssa lauantaisin. Saadaan ihana hetki ja minä lomaa ruoanlaitosta. Viikolla on ihan sama tehdä ne omat lounaat iltaruoan mukana.
Näin voitraa kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nuo kuulostaa hyvältä :(.
Meillä syödään vessanpöntöllä istuessa joku leipä ym mitä ei voi lämmittää. Tässä säästää työnantaja.
Kuulostaa eniromaiselta.
No ei tuo kyllä kaikille ole itsestäänselvyys. Meillä yksi nainen ihmetteli silmät pyöreinä, että tuleeko eväät todella halvemmaksi. Heillä mies käy kaupassa, niin ei tunne raaka-aineiden hintatasoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni meistä syö joka päivä 4-5 erilaista salaattia? Yksi laji riittää, kun eihän niitä ole ravintoloissakaan tavallisesti niin monta laatua. Laittaapa sitten joka viikonpäivälle erilaista. Ja voihan ottaa edellisen päivän salaattia jollakin tavalla tuunattuna. Sama juttu proteiineissa, jos ei ole mikään fanaatikko. Eihän se savulohta tarvitse olla vaan esimerkiksi edellisen päivän silakkalaatikkoa tai kalapihviä.
En minä tee niitä iltaisin vaan aamukahvilla istuessa. Siinä samalla teen eväsleipää kuin aamiaisleipää. Lämpimäksi ruuaksi otan edellisen päivän tähteitä, jos otan. Usein työpäivä menee ilman lämmintä ateriaa leivällä, jugurtilla ym. kun lämmin ruoka syödään työpäivän jälkeen kotona.
Toisaalta varsinkaan yksin asuva ihminen ei tarvitse kotona kuin hyvin vähäiset aamu- ja iltapalatarpeet, jos syö hyvän työlounaan. Siinä tapauksessa lähes koko ruokabudjetti menee työpäivinä, kun kunnollisia lämpimiä ruokia ei tule laitettua kuin vapaapäivinä.
Niin, sepä, että kun syöt sitä omaa evästä, niin sulla on yhtä lajia vihanneksia, ja minä pääsen valitsemaan ainakin neljää-viittä erilaista. Ja sinä joudut tekemään sen "edellisen päivän silakkalaatikon", ei ne itsestään jääkaappiisi ilmesty :D.
Tässä on taas malliesimerkkivastaus siitä, kuinka ne eväät on "Usein työpäivä menee ilman lämmintä ateriaa leivällä, jugurtilla" eli pelkkää yksipuolista välipalamateriaalia. Säästäähän siinä joo, jos vertaa jogurtin ja monipuolisen lounaan hintaa :D. Ja sitten unohdetaan, että kotona onkin pakko joka päivä tehdä ruokaa...
Jos laskee kulut "kotona kevyesti ja töissä monipuolinen lounas, kokkaamista vain viikonloppuisin" vs. "töissä tähteitä tai jogurtti ja joka päivä kokkaaminen illalla", niin todennäköisesti se jälkimmäinen säästää hyvin vähän rahaa jos mitään, ja sen sijaan käyttää ruoan tekemiseen lähes joka päivä aikaa ja vaivaa. Säästöä my ass.
Taidat olla Porvoosta kun harmittaa noin kovasti :D Itse olen vuosia tehnyt eväät a) kun rahat tiukilla eikä työpaikalla lounasetua b) olen kyllästynyt työmaakuppilan ruokiin c) tykkään ruuanlaitosta eikä ruokaisan salaatin tekoon mene aamulla kuin 5 minuuttia.
Toki eväillä säästäisi rahaa. Mutta työpaikkaruokalassa taasen rakentaa tärkeitä suhteita, joiden avulla työntekeminen on taas mukavaa. Tuntee työkaverit ja asiakkaat paremmin. Tätä voi hyödyntää ja palkka onkin jo yli 5 tonnia kuussa. Eväitä syömällä tähän en olisi päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla Porvoosta kun harmittaa noin kovasti :D Itse olen vuosia tehnyt eväät a) kun rahat tiukilla eikä työpaikalla lounasetua b) olen kyllästynyt työmaakuppilan ruokiin c) tykkään ruuanlaitosta eikä ruokaisan salaatin tekoon mene aamulla kuin 5 minuuttia.
Nyt pistät kyllä reseptit jakoon, tai mä en usko!
Vierailija kirjoitti:
Toki eväillä säästäisi rahaa. Mutta työpaikkaruokalassa taasen rakentaa tärkeitä suhteita, joiden avulla työntekeminen on taas mukavaa. Tuntee työkaverit ja asiakkaat paremmin. Tätä voi hyödyntää ja palkka onkin jo yli 5 tonnia kuussa. Eväitä syömällä tähän en olisi päässyt.
Ei ne kaikki siellä työpaikkaruokalassa syö...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta menee tuohon kaksi minuuttia ja rahaa huomattavasti vähemmän kuin työpaikkalounaaseen. Sitä paitsi ruokamäärä pysyy kohtuullisempana. Ja sitä paitsi kun eväät on rasiassa, voin nättinä päivänä vaikka mennä puiston penkille ne syömään.
(Sitä en tiedä, miksi leivän pitäisi olla aina erilaista.)
Viikossa pitäisi käydä vähintään kerran enemmän kaupassa, jos pitäisi tehdä 5 lisäkertaa ruokaa. Jo siihen menee vähintään tunti aikaa, eli 12 minuuttia per päivän lounas... Kahdessa minuutissa et todellakaan valmista joka ilta eri ruokaa ja siivoa sen ruoanlaiton jälkiä, vaikkei ruoan hankkimista jostain syystä ajankuluksi laskisikaan. Tai sitten se sun eväs tosiaan on luokkaa "pakastepinaattikeitto ja yksi tomaatti", josta taas tullaan siihen, että tottakai yksipuolista ruokaa saa helposti ja halvasti, mutta terveydessä se jossain vaiheessa sitten alkaa kostautua.
Miksi kauppareissuja tulis enemmän ja miks pitäis kokata useammin jos ottaa kotona eväät töihin? Ei todellakaan tarvitse tehdä kumpaakaan.
Etkö osaa tehdä kauppalistaa ja tehdä sen lounaan verran suurempia annoksia? Päivälliseltä yli jäänyt ruoka joko otetaan seuraavana päivänä töihin tai pakastetaan odottamaan sellaista päivää jolloin kokkaaminen ei maistu. Salaattipohjan teko sujuu muun kokkaamisen ohessa. Ei ole rakettitiedettä tehdä hyvät ja monipuoliset eväät ilman ylimääräistä vaivaa ja turvautumatta eineksiin. Minuuttiakaan ylimääräistä aikaa ei siihen mene.
Sä et vaan osaa ja kuvittelet etteivät muutkaan osaa kun sä et osaa. Opettele.
Vierailija kirjoitti:
Että oikein eväät!!! Woouuu!!!
T. Talolainaa 120 000
Juu eväät.
T: talolainaa enää alle 140 th eikä ahdista yhtään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt pistät kyllä reseptit jakoon, tai mä en usko!
Esimerkiksi yhden hengen lounassalaatti tältä päivältä: jäävuorisalaattia, miniluumutomaatteja, pala kurkkua, nuori sipuli varsineen, persiljaa, salaattisiemensekoitusta, fetajuustoa. Kastikkeena oliiviöljyä ja viinietikkaa.
Huomiseen salaattiin ehkä lollo rosso-salaattia, miniluumutomaatteja, pala kurkkua, basilikaa, brietä, pähkinäsekoitusta.
Yleisin salaatin peruspohja on jäävuorisalaattia. Käytän yleensä kauden vihanneksia ja hedelmiä, koska ne ovat silloin parhaimmilaan. Joskus kanaa, kinkkua, metvurstia tai kananmunaa. Pidän juustoista, joten useimmiten salaatissa on vähintään yhtä juustoa. Salaattiini kuuluu aina jotain siemeniä tai pähkinöitä. Kastikkeeksi oliiviöljyä ja joko sitruunaa tai viinietikkaa. Ideani on se, että samoilla perusaineksilla saa hyvin erilaisen salaatin vaihtamalla jotain 'lisukeosaa'. Siksi tykkään tehdä itse sapuskani, kun työmaakuppilan ja einesruuat maistuvat aina samoilta.
4 eurolla teen vaikka koko viikon eväät.