Tätä säästövinkkiä kannattaa käyttää: lounaseväät
Sen sijasta, että kävisi aina jossain ravintolassa syömässä. Pitkällä aikavälillä tulee melkoinen säästö.
Kommentit (59)
No kyllä mä oon saanu työpaikkani pitää vaikka syönkin tylsästi eväitä. Enkä ole ainoa. Säästö vuosotasolla noin 1200 euroa (lounas työpaikkaruokalassa 6,4 euroa, itse tehden 2 euroa). Ja terveenä olen pysynyt.
Mulle ei ole iso vaiva tehdä esim. kattilallinen pinaattikeittoa tai pilkkoa vähän salaattia, ei siinä montaa minuuttia kulu.
Missä saa lounaan hintaan 6,40? Oman työpaikkani lähellä olevassa ravintolassa saa keittolounaan 8,30 eurolla ja kiinteämmän ruuan 9,80 eurolla. Nuo ovat minulle sellaisia hintoja, että mieluummin otan evääksi kotona tekemääni ruokaa. Joskus katson työkaverin tuomaa lounaslistaa ja olen huomannut, ettei ravintolan vaihtoehdoissa edes usein ole sellaista, josta pitäisin.
Lounas voi tietysti olla sosiaalinen tapahtumakin, josta ollaan valmiit maksamaan. Onneksi meillä on iso työyhteisö, jossa on muitakin eväiden syöjiä niin saadaan sosiaalisuuskiintiötä täytettyä ilman ravintolalounastakin :)
Yksi vuosi ostin joka päivä valmiin lounaan noin 4€ , olin järkyttynyt kun tajusin paljonko se pitemmän päälle maksaa. En sanoisi että lounaani olivat silloin mitään gourmeeta, lähinnä valmiita salaatteja ja voileipiä. Nyt olen tehnyt itse pitkän aikaa ja säästön kyllä huomaa. Jos on kovin kiire aamulla niin mikropuuropussin, banaanin ja jogurtin laittaminen käsilaukkuun ei kauaa kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En klikkaa mainosta, mutta paljonko maksaisi tehdä joka päivä itselleen mukaan
* 4-5 eri lajia salaattia/vihanneksia
* Paria eri proteiinia (esim. savulohta)
* Erilaista leipää joka päivä
Ja paljonko menisi aikaa joka ilta valmistaa tuollainen eväs mukaan?
Minulta menee tuohon kaksi minuuttia ja rahaa huomattavasti vähemmän kuin työpaikkalounaaseen. Sitä paitsi ruokamäärä pysyy kohtuullisempana. Ja sitä paitsi kun eväät on rasiassa, voin nättinä päivänä vaikka mennä puiston penkille ne syömään.
(Sitä en tiedä, miksi leivän pitäisi olla aina erilaista.)
Viikossa pitäisi käydä vähintään kerran enemmän kaupassa, jos pitäisi tehdä 5 lisäkertaa ruokaa. Jo siihen menee vähintään tunti aikaa, eli 12 minuuttia per päivän lounas... Kahdessa minuutissa et todellakaan valmista joka ilta eri ruokaa ja siivoa sen ruoanlaiton jälkiä, vaikkei ruoan hankkimista jostain syystä ajankuluksi laskisikaan. Tai sitten se sun eväs tosiaan on luokkaa "pakastepinaattikeitto ja yksi tomaatti", josta taas tullaan siihen, että tottakai yksipuolista ruokaa saa helposti ja halvasti, mutta terveydessä se jossain vaiheessa sitten alkaa kostautua.
Vierailija kirjoitti:
Missä saa lounaan hintaan 6,40? Oman työpaikkani lähellä olevassa ravintolassa saa keittolounaan 8,30 eurolla ja kiinteämmän ruuan 9,80 eurolla. /quote]
Kaikissa työpaikoissa joissa olen ollut, on työnantaja tukenut lounasta niin, että itsemaksettavaksi jää tosiaan sopimusruokaloissa 6.40e. Siihen hintaan saa pääruoan (yleensä 3-5 eri vaihtoehtoa, sisältää liha-, kana- kala- ja kasvisvaihtoehdot), ruokajuoman, leivät, monipuolisen salaattipöydän ja jälkiruoan. Itsetehden ei samaan hintaan saa mitenkään yhtä monipuolista lounasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä saa lounaan hintaan 6,40? Oman työpaikkani lähellä olevassa ravintolassa saa keittolounaan 8,30 eurolla ja kiinteämmän ruuan 9,80 eurolla. /quote]
Kaikissa työpaikoissa joissa olen ollut, on työnantaja tukenut lounasta niin, että itsemaksettavaksi jää tosiaan sopimusruokaloissa 6.40e. Siihen hintaan saa pääruoan (yleensä 3-5 eri vaihtoehtoa, sisältää liha-, kana- kala- ja kasvisvaihtoehdot), ruokajuoman, leivät, monipuolisen salaattipöydän ja jälkiruoan. Itsetehden ei samaan hintaan saa mitenkään yhtä monipuolista lounasta.
Yllättäen työpaikkoja on muitakin kuin ne sinun työpaikkasi.😂
Millä tavalla se kostautuu terveydessä jos ei käy työpaikkaruokalassa? Ruoka on toki monipuolisempaa mutta eiköhän ne kaikki tarpeelliset ravintoaineet saa niistä kotona tehdyistäkin eväistä.
Mulla on ateriaetu. Se on kaikkein edullisin, jää plussalle :D
Riippuu täysin siitä, tekeekö illalla ruokaa perheelle vai ei. Jos tekee, ravintolalounas on turha eikä eväidenkään tarvitse olla 100% ravinto-opillisesti koostetut.
Kaikki nuo kuulostaa hyvältä :(.
Meillä syödään vessanpöntöllä istuessa joku leipä ym mitä ei voi lämmittää. Tässä säästää työnantaja.
Teen kotona ruokaa, siitä tulee yleensä noin kuusi annosta. Osan syön kotona, osan otan evääksi ja loput pakastan valmiina annoksina. Eväisiin teen usein myös lisukesalaatin eri boksiin. Halvaksi tulee, ja pakastimessa on aina jonkinlainen valikoima eri ruokia valmiina mukaan otettavaksi :)
No minä otan aina omat eväät töihin. Lounas on suhteessa edullinen, noin 6 euroa, mutta en halua maksaa 30 euroa viikossa työlounaista. Mikropizzoilla elän työpäivän ajan. Syön aina aamupalan, ja illalla syön ruokaisemmin.
Vesa Keskinen on keksinyt tämän jo ilmeisesti jo aikaisemmin tosin hän ei syö ollenkaan työpäivän aikana.
"Vesa Keskinen ei syö työpäivänsä aikana.
- Se on vähän kuten leijonilla. Kun ne ovat nälkäisiä, ne ovat valppaita, mutta kun ne syövät, ne menevät puun alle pötköttämään. Minulla ei ole aikaa pötköttää, haluan olla mahdollisimman tehokas töissä, selittää Keskinen."
Keskisellä vakavia paino-ongelmia...
Minulla on kilpirauhassairaus, minkä takia minun on syötävä säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Keskisellä vakavia paino-ongelmia...
Minulla on kilpirauhassairaus, minkä takia minun on syötävä säännöllisesti.
Säännöllistähän se syöminen on vaikka jättäisikin sekä aamupalan että lounaan välistä.
Vierailija kirjoitti:
Siinä säästää myös aikaa. Yrittäjällä se on melkein se suurin säästö. T. 4
Ja lounasyrittäjä kiittää. Näin saadaan Suomi nousuun!
Mulla on palkan mukana maksettava lounasetu, ja työnantaja ODOTTAA minun myös käyttävän sen lounaaseen. Summa on 8 € ja lounas on sen 8 €.
Vierailija kirjoitti:
En klikkaa mainosta, mutta paljonko maksaisi tehdä joka päivä itselleen mukaan
* 4-5 eri lajia salaattia/vihanneksia
* Paria eri proteiinia (esim. savulohta)
* Erilaista leipää joka päivä
Ja paljonko menisi aikaa joka ilta valmistaa tuollainen eväs mukaan?
Kuinka moni meistä syö joka päivä 4-5 erilaista salaattia? Yksi laji riittää, kun eihän niitä ole ravintoloissakaan tavallisesti niin monta laatua. Laittaapa sitten joka viikonpäivälle erilaista. Ja voihan ottaa edellisen päivän salaattia jollakin tavalla tuunattuna. Sama juttu proteiineissa, jos ei ole mikään fanaatikko. Eihän se savulohta tarvitse olla vaan esimerkiksi edellisen päivän silakkalaatikkoa tai kalapihviä.
En minä tee niitä iltaisin vaan aamukahvilla istuessa. Siinä samalla teen eväsleipää kuin aamiaisleipää. Lämpimäksi ruuaksi otan edellisen päivän tähteitä, jos otan. Usein työpäivä menee ilman lämmintä ateriaa leivällä, jugurtilla ym. kun lämmin ruoka syödään työpäivän jälkeen kotona.
Toisaalta varsinkaan yksin asuva ihminen ei tarvitse kotona kuin hyvin vähäiset aamu- ja iltapalatarpeet, jos syö hyvän työlounaan. Siinä tapauksessa lähes koko ruokabudjetti menee työpäivinä, kun kunnollisia lämpimiä ruokia ei tule laitettua kuin vapaapäivinä.
"Missä saa lounaan hintaan 6,40?"
Jopa halvemmallakin saa ainakin joissakin laitoksissa, mm. kouluissa.
Säästö on aivan erilainen lapsiperheessä, jossa on joka tapauksessa tehtävä kunnon ruoka joka päivä, vaikka kuinka olisi syöty kallis työlounas kuin sellaisessa taloudessa, jossa kukaan ei kaipaa kotiruokaa vaan syö töissä joka työpäivä.
Meillä maksaa kympin verran se lounas eli kaksi kymppiä per päivä. Tekee satasen viikossa ja noin 400 kuussa. 12 kertaa 400 on 4800 euroa vuodessa. Ja aikasäästö päälle. Kuukaudessa ehkä pari työpäivää.