Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskovaiset, miksi juuri evlut olisi se ainoa oikea? Eikä esim. joku kaukoidän uskonnoista?

Vierailija
23.06.2017 |

???

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uskovaisilta tule ikinä yhtäkään loogista perustetta uskonsa ainutlaatuisuudesta. 

Vierailija
2/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaukoidän uskontojen historia ulottuu paljon kauemmaksi kuin tämän evlutiksi kutsutun uususkonnon lyhyt historia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen evlut olisi evlut vaikka olisi syntynyt Afganistanissa eikä koskaan kuullutkaan Lutherista kiitos Jeesus aamen.

Vierailija
4/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Jeesus

Vierailija
5/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeaa uskoa oli keskipaleoliittisella kivikaudella nykyisen Bulgarian alueella tuhat vuotta. Sen jälkeiset ja sitä aikaisemmat uskonnot ovat vääriä.

taivaaseen pääsee vain pieni joukko metsästäjä-keräilijöitä.

Vierailija
6/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei evlut. ole ainoa oikea.

Ev. lut. kristitty myötää, että muutkin kristityt ovat oikeassa, ainakin perusasioissa. (Paitsi lestat pitää itseään ainoina oikeassa olevina, mutta niitä nyt on evluteista vähemmistö.)

Vierailija
7/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeaa uskontoa ei ole. Mikä siinä on että uskotaan ennemmin satukirjojen sanaan maailmankuvasta, kuin tieteeseen?

Vierailija
8/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lutherin oppi varmasta pelastuksesta johon kuuluvat usko ja kaste on Raamattuun perustuva asia. Vangin vartian perheen kastaminen puhuu lapsikasteen puolesta apostolien teoissa. Toinen tärkeä seikka ovat sakramentit jotka ovat aivan oikein ehtoollinen ja kaste.

Luterilaisen kirkon oppi on lähinnä totuutta (tosin eskatologia on ristiriitainen) ja anglikaanit ovat lähellä myös. Kuitenkin Jumala on se joka lopulta pättää jokaisen kohtalosta.

No se että kuinka kristinusko (varsinkin protestanttinen) eroaa kauko idän uskonnoista on varsin yksin kertainen: Idän uskonnoissa ihminen ponnistelee tullakseen paremmaksi ja uskoo pääsevänsä korkeammalle ponnistelemalla ja hyviä töitä tekemällä.

Kristinuskossa riittää usko Jumalaan ja hänen poikaansa Jeesukseen Kristukseen joka on myös Jumala Isän ja Pyhänhengen kanssa (Pyhä Kolminaisuus). Tässä uskossa tunnustetaan oma riittämättömyys lain eli kymmen käskyn jotka Jumala meille Mooseksen kautta sääti täyttämiseen ja tunnustetaan että ainoastaan Jeesuksen Kristuksen Kalliin Synninsovitusveren tähden ihminen voi pelastua helvetiltä.

Vierailija
9/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä usko, että Jeesuksen armo on ainoa tie Isän Jumalan luokse. Minä uskon, että ihminen ei ole omilla teoillaan milloinkaan Jumalalle kelpaava. Muissa suurissa maailmanuskonnoissa ihminen yrittää kelvata Jumalalle teoillaan. Jokainen ihminen on epätäydellinen. Olen luterilainen, mutta luterilaisuus ei pelasta. Vain Jeesus voi pelastaa.

Vierailija
10/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kysymykseen, minulle kristitty seurakunta on tärkeä, mutta en pidä katolista tai ortodoksista seurakuntaa sen huonompana, vaan voisin liittyä heihin ja heidän sakramenttien noudattaminen onnistuisi. Helluntailaisten kanssa on usko samaan Jumalaan, mutta eri oppi kasteesta, on vain yksi kaste. Minä en usko kaukoidän uskontoihin, vaan Pyhään kolmiyhteiseen Jumalaan.

Vierailija
11/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole uskovainen, mutta kuvittelisin uskovaisen ajattelevan, että eri uskonnot ovat vain erilaisia tulkintoja samasta jumaluudesta. Että tavallaan kaikki olisivat yhtä lailla oikeassa, vain tulkinta jumalan olemuksesta ja palvontamenot ovat erilaisia eri puolilla maailmaa kulttuurista riippuen. Että ihmisen tulkinta jumalasta on aina henkilökohtainen ja siksi eroaa toisten jumalasta joskus paljonkin.

Kristityt, muslimit ja juutalaiset uskovat kaikki samaan jumalaan eri tavoin, ehkä kaikkien muidenkin jumalat vain ilmentävät sitä samaa korkeampaa voimaa eri tavoin?

Vierailija
12/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä uskon Jeesukseen, koska uskoni pitää muslimit poissa. 

Eikös Suomen elvut-kirkko nimenomaan halua tänne niitä muslimeja ja jopa jemmaa heitä kirkkoihin?

Vierailija
13/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeaa uskontoa ei ole. Mikä siinä on että uskotaan ennemmin satukirjojen sanaan maailmankuvasta, kuin tieteeseen?

Juurihan ilmaisit oman uskon näkökulman. Väität, että oikeaa uskontoa ei ole, vaikka et voi sitä millään tieteellä todistaa. Vai voitko?

Minä uskon ja pidän tiedettä yhtenä ihmisten työkaluna, jolla tutkitaan ja kuvataan meidän havaitsemaa maailmaa. Tiede pystyy laajentamaan ymmärrystä ja aistejamme, mutta se on aina rajoitettu siihen, mitä kykenemme erilaisilla yhä kehittyneemmillä laitteilla havainnoimaan. Tiede itse tietää, että se ei ole kaiken vastaus, eikä tiedä kaikkea. Eikä minusta tarvitsekaan tietää, mutta uteliaisuus on ihmisten hyve, jolla asiat kehittyvät ja tieteen ansiosta osaamme valita kahdesta tai useammasta mahdollisuudesta sen paremmaksi arvioimamme. Uskon ja olemassaolon vastauksia tiede ei ole antanut.

Vierailija
14/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen uskovainen, mutta en halua leimautua liikaa tietyn uskonnon edustajaksi. Mun mielestä kaikkea kannattaa kokeilla. Uskonnot ja uskominen ylipäätään on kuitenkin jees, mutta ei se uskon kohde ole niin tarkkaa. Fiilispohjalta mennään ja nyt on juutalaisvaihe menossa.

Vierailija
15/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä uskon Jeesukseen, koska uskoni pitää muslimit poissa. 

Eikös Suomen elvut-kirkko nimenomaan halua tänne niitä muslimeja ja jopa jemmaa heitä kirkkoihin?

Yksittäisten pappien teot eivät edusta kirkkoa. Kirkon perustehtävä on lähetyskäskyssä. Jeesus kertoi vertauksen Samarialaisesta, mutta Jeesus on myös ajanut ihmisiä pois temppelistä. Opetuslapsilta saamme tarkempaa ohjausta heidän lähetyskäskyssä saamillaan valtuuksilla ja niitä ohjeita on kirjoitettu seurakunnille lähetettyihin kirjeisiin.

Vierailija
16/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä usko, että Jeesuksen armo on ainoa tie Isän Jumalan luokse. Minä uskon, että ihminen ei ole omilla teoillaan milloinkaan Jumalalle kelpaava. Muissa suurissa maailmanuskonnoissa ihminen yrittää kelvata Jumalalle teoillaan. Jokainen ihminen on epätäydellinen. Olen luterilainen, mutta luterilaisuus ei pelasta. Vain Jeesus voi pelastaa.

Onko Jumala niin kuin tiukempi ja asettaa itsensä ihmisen yläpuolelle siinä määrin, että pienen ihmiset teot ei merkitse hänelle mitään ja Jeesus sitten vähän lempeämpi ja ottaa myös pienen ihmisen huolet huomioon?

En nimittäin ole erityisesti tutustunut uskontoihin ja tämä Jeesus/Jumala keissikin täysin tuntematon.

Vierailija
17/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Jumala niin kuin tiukempi ja asettaa itsensä ihmisen yläpuolelle siinä määrin, että pienen ihmiset teot ei merkitse hänelle mitään ja Jeesus sitten vähän lempeämpi ja ottaa myös pienen ihmisen huolet huomioon?

En nimittäin ole erityisesti tutustunut uskontoihin ja tämä Jeesus/Jumala keissikin täysin tuntematon.

Jumala rakasti maailmaa niin, että antoi ainokaisen poikansa. Jokainen joka häneen uskoo pelastuu.

Teot eivät tuo pelastusta, mutta Pyhä henki jonka otamme vastaan kasteessa ohjaa meitä teoissamme ja tukee uskossamme. Usko on jokaisen oma valinta.

Vierailija
18/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evlut uskonto on synnyttänyt hyvinvointivaltion ja inhimillisimmän yhteiskunnan pohjoismaihin.

Vierailija
19/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Evlut uskonto on synnyttänyt hyvinvointivaltion ja inhimillisimmän yhteiskunnan pohjoismaihin.

:D