Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vaari inhoaa kaikkea uutta? (älypuhelin, läppärit, "nykyajan hömppämuoti" yms?

Vierailija
23.06.2017 |

Olimme koko perheen kanssa vaaria katsomassa hänen kotonaan. Kun sisko katsoi läppäriltään yhden likkeen aukioloaikoja juhannuksena, vaari mutisi kiukkuisesti että laita nyt tuo pirun vekotin jo pois. Hänen luonaan luimme uutisia älypuhelimilta ja vaari oli naama mutrulla ja sopersi kuinka samat asiat voi lukea lehdistä eikä tarvitse koko ajan kantaa jotain kädessään. Pikkusiskolla on Niken jumppapussi ja siitäkin vaarilla oli valittamista, että kuinka ennenvanhaan reppu tehtiin oikeasta nahasta ja kesti kaikkikouluvuodet ja että nykyään hankitaan uusi siksi kun on oltava nykyajan hömppämuotia. Miten päivittää vaari nykyaikaan?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä viitsi. Tyhmä provo.

Vierailija
2/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasta 21-vuotias ja olen itsekin kyllästynyt siihen että nykyään kukaan ei keskity itse elämään ja siihen hetkeen. Kaikki tallennetaan puhelimelle ja katsotaan jälkeenpäin jos jaksetaan (tärkeitä on levittää se someen) Ei katsota toisia silmiin kun keskustellaan, tuijotetaan ruutuja. Jopa 4-vuotiailla on havaittu niskan- ja selän virheasentoja kun istuvat niska kyyryssä tuijottaen älypuhelinta/tablettia. Ymmärrän vaariasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voisitteko kunnioittaa vaaria sen verran että hänen luonaan keskitytte vaariin ettekä näpelöi omia älylaitteitanne?

Vierailija
4/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti kipuilee enemmän yksinäisyyttään. Kun perhe tulee käymään, haluaisi että hänet huomioidaan, mutta erityisesti nuoret ovatkin kiinni puhelimessaan. Kun alkaa valittaa miten jokin asia on huonosti, alkaa helposti jokainen asia ärsyttää. Kysykääpä vaarilta joko on löytynyt mummo-kandidaatteja, ja avatkaa tabletilla seuranhakupalsta niin johan virkoaa.

Vierailija
5/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassahan vaari on.

Vierailija
6/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ovat hyvin narsistisisa olentoja. Heille on kaikki kaikessa olla mieskuntoisia ja ylipäänsä kuntoisia toimivia kansalasia, menossa mukana ja mielellään päättämässä asioista, jos ei nyt yhteiskunnan huipulla niin ainakin omassa toimintapiirissä. Kun joutuu huomaamaan, että maailma meni ohi eikä itse enää hallitse edes välineitä, se aiheuttaa vihaisuutta, jopa vihaa. Vanhalle miehelle kaikki uusi on armoton merkki siitä, että hän on itse passee. Siksi hän purnaa. Hän saa jokaisesta uudesta vehkeestä, jota ei hallitse, narsistisen haavan, muistutuksen siitä, että elämä meni ja hänellä ei ole enää muuta kuin odottaa vuoroaan kuoleman odotushuoneessa. On tosin niitäkin vanhuksia, jotka pysyäkseen kaikin tavoin edes joten kuten elämän syrjässä, yrittävät suorastaan epätoivoisesti opetella kaikkea uutta teknologiaa, lukevat hamaat irvessä itsensä ylioppilaiksi kahdksankymppisinä ym. Vaan elämä on. VAnhuus on hirveä tauti.

Vierailija
7/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri mieltä kuin muut kommentoijat jos ne puhelimet eivät ole kädessä koko ajan ja käytetään juuri tuollaisten aukioloaikojen tarkistamiseen ynnä muuhun. Vanhempani ovat saaneet minut turhautumaan täysin. Saan saarnaa siitä miten ostelen kalliita puhelimia yhteiskunnan rahoilla (olen hyväpalkkaisessa työssä, mutta lapsilisä oli tässä se ongelma) ja tulen toimeen jopa erittäin hyvin. Viimeksi sain mykkäkoulua ja tiuskimista kun katsoin kaupan aukioloajan. Olisi pitänyt soittaa lankapuhelimesta kauppaan. Jos joku soittaa, valitetaan miten on kamala soittoääni ja tuhahtelua miten tyhmä olen. Karttasovellus on helvetti maan päällä kun karttakin on keksitty. Uutiset pitää lukea lehdestä eikä kännykästä. Olen tällä hetkellä viikonloput perjantai klo 16 - sunnuntai klo 23 omaishoitajana, eli kyse ei ole siitä että käyn nopeasti ja keskityn pelkkään puhelimeen. Siinä missä äitini lukee lehteä aamiaispöydässä, pitäisi minun istua hiljaa ja olla selaamatta kännykkää. Puhua ei meillä ruokapöydässä saa tai seurauksena on taas tiuskimista ja kehoitus pitää turpa kiinni.

Vaatteista saan koko ajan valitusta. Kun minulla oli farkut ja t-paita, sain kuulla näyttäväni halvalta ja nykyajan muotikin on niin hirveää etten saisi pukeutua siihen. Vanhemmat itse eivät suostu käyttämään kuin vanhoja vaatteita vaikka olisivat rikki. Laukkuni on ruma, kengät sellaiset (tennarit) että vanhaan kunnon aikaan olisin saanut selkäsaunan ja koko ajan tulee ilkeää kommenttia.

Maailma muuttuu ja kaikkien pitäisi osata ne käytöstavat. Siihen kuuluu se, että näprätä puhelinta kun pitäisi seurustella muiden kanssa mutta myös se ettei arvostella. Paikalleen jumahtaneet vanhukset ovat todella rasittavia silloin kun he ovat ilkeitä. Sama asia kuin itse aloittaisi joka kerta uuden telkkarin nähdessään valittamaan kuinka sen omistaja on tuhlari, ei arvosta vanhaa hyvää ja pitäisi vaihtaa kuvaputkitelkkariin jos ei halua olla idiootti. Nykyajassa on paljon huonoa mutta myös paljon hyvää. Kuin myös aiemmissa vuosissa.

Vierailija
8/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

valitetaan miten on kamala soittoääni ja tuhahtelua miten tyhmä olen.  pitäisi minun istua hiljaa ja olla selaamatta kännykkää. Puhua ei meillä ruokapöydässä saa tai seurauksena on taas tiuskimista ja kehoitus pitää turpa kiinni.

Vaatteista saan koko ajan valitusta. Kun minulla oli farkut ja t-paita, sain kuulla näyttäväni halvalta ja nykyajan muotikin on niin hirveää etten saisi pukeutua siihen.  Laukkuni on ruma, kengät sellaiset (tennarit) että vanhaan kunnon aikaan olisin saanut selkäsaunan ja koko ajan tulee ilkeää kommenttia.

Maailma muuttuu ja kaikkien pitäisi osata ne käytöstavat. Siihen kuuluu se, että näprätä puhelinta kun pitäisi seurustella muiden kanssa mutta myös se ettei arvostella. .

Sinä mahdat olla enkeli maan päällä, kun annat itseäsi kohdella tuolla tavalla. Minä olisin jättänyt vanhukset hoitelemaan itsensä, jos käytös on tuollaista.

Vierailija
9/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki vanhukset ymmärrä nyky tegnologiaa, eivätkä välttämättä halua. Itse ymmärrän kyllä vanhuksia, olen keski-ikäinen enkä aina itsekkään ymmärrä kaikkea uutta, vempeleitä.. Yritän pysyä messissä kyllä ;). Vanhukset palaavat lapsuuteensa, ja pitävät oppimistaan asioista. Jutellessa kuunnellaan, eikä rämpätä puhelinta, tablettia ym. Yritetään ymmärtää kaikkia! Mutta vanhukset jos nukkuvat pois pian, heitä ja heidän kertomuksiaan voi tulla ikävä. Anyway olkaan kaikki, edes hetken läsnä toisille ilman älylaitteita. Kysy mitä sinulle kuuluu ja kuuntele ole läsnä! Peace and love!

Vierailija
10/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yes!

Vierailija
11/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppini on tuollainen muutosvastarintainen.

Ikää vasta 70 vuotta, mutta ei osaa käyttää kännykkää, tietokonetta, ... Ei edes laskinta.

Haluaa maksaa vain käteisellä koska joskus 60-luvullakin nuorena niin teki.

Eräänä päivänä hän joutuu huomaamaan, että ne kaikki vanhat asiat ovat poissa. Mitäs sitten?

Esimerkiksi: en tarvitse kännykkää koska puhelinluettelo ja sanomalehti on olemassa.

Sitten yksi kaunis päivä niitä ei olekaan...

Toisenlainen esimerkki oli isoäitini, joka vielä 93 vuotiaana oli FB:ssäkin. Aina kuolemaansa saakka.

Vierailija
12/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta kertaa AP on istunut ulkona ja nauttinut luonnon kauneudesta ja kuunnellut linnun lauluja.. 

Vaari on oikeassa. Itsekkin olen sitä mieltä että tämä nykyajan some kulttuuri on syöpää. Miksi ostaa jotain laitetta jossa on 1 ominaisuus mitä tarvitset ja 10 ominaisuutta mitä et tarvitse jos sinulla on jo olemassa laite joka tekee sen 1 ominaisuuden mitä tarvitset. 

Kyllä minulla oli nuoruudessani koulussa armeijan rinkka koulureppuna. Reppu kesti koko peruskoulun ja ei tarvinnu valittaa selkäkivuista niinkuin muut oppilaat kun rinkka jakaa painon tasaisesti. 

Ennen oli kaikki paremmin. MARKKA JA KEKKONEN. 

Vierailija
13/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette ole koko ajan puhelimessa kiinni niin sitten TODELLA huonoa käytöstä vaariltasi

Vierailija
14/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeassahan vaari on.

Kerro syitä/perusteita

Vierailija
15/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen, että huono muisti on yksi syy siihen, miksi moni iäkäs ärtyy älylaitteista. Dementikkona ja huonokuntoisena kun ei kerta kaikkiaan pysty niitä oppimaan, vaikka kuinka kovasti yrittäisi. Kokemusta minulla on tässä sekä äidistä että isästä. Kun äidin kunto huononi, hän unohti, miten läppäriä ja kännykkää käytetään. Sama juttu isän kanssa.

Lisäksi itseänikin ärsyttää, kun niitä saamarin sovelluksia, laitteita ja ohjelmia tulee koko ajan lisää. Olen jo ihan kypsä ja vielä 10 vuotta on ennen eläkeikää. Nykymaailman meno korpeaa eikä junastakaan saa enää ostaa lippuja konnarilta. He kun keskittyvät sen sijaan "asiakkaiden palvelemiseen". Ja pah, sanon minä. Lippujen myynti olisi juuri sitä palvelua mielestäni. Vai aikovatko konnarit tarjoilla kahvia ja leivoksia lipuntarkastuksen ohessa?

Vierailija
16/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksetkin voisivat kunnioittaa nuorempia hyvällä käytöksellä eikä olla naama norsun veellä normaalista ihmisten toiminnasta. Hyvät tavat ja kunnioitus kulkevat molempiin suuntiin. Sellaisiakin vanhuksia on, jotka osaavat suhtautua huumorilla juuri vaikka siihen, ettei ole opetellut käyttämään älykännyköitä tai tietokoneita. Heillä on iloinen ja rento elämänasenne. Siinä paljon annettavaa nuorillekin. Sitten on näitä, jotka levittävät ankeutta ympärilleen.

Vierailija
17/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallinnan tunteen katoaminen (en ole enää ajan tasalla).

Ulkopuolisuuden tunne (en pysy kehityksessä mukana).

Pelko (en osaa).

Vierailija
18/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksetkin voisivat kunnioittaa nuorempia hyvällä käytöksellä eikä olla naama norsun veellä normaalista ihmisten toiminnasta. Hyvät tavat ja kunnioitus kulkevat molempiin suuntiin. Sellaisiakin vanhuksia on, jotka osaavat suhtautua huumorilla juuri vaikka siihen, ettei ole opetellut käyttämään älykännyköitä tai tietokoneita. Heillä on iloinen ja rento elämänasenne. Siinä paljon annettavaa nuorillekin. Sitten on näitä, jotka levittävät ankeutta ympärilleen.

Olen samaa mieltä, että käytöstavat tulisi olla. Mutta ymmärrän senkin, että kun huomaa, ettei ymmärrä nykymaailman menoa, että ei osaa enää ostaa esim. lippua junaan ja asioida pitäisi vain verkossa, vaikka nettisivut näyttävät vaikeilta ja ovat hitaita ja monimutkaisia käyttää ja siitä aiheutuu paljon epävarmuutta, niin voi olla vaikeaa pysyä aina rentona ja heittää vain huumoria kaikesta.

Avuksi tarjotaan, että joku tulisi neuvomaan tietokoneen käytössä. Mutta sitten kun sivuja muutetaan, niin taas tarvittaisiin joku opastamaan ja neuvomaan.

Kuten tuossa myöhemmässä kommentissa joku kirjoittikin, niin tunne omasta elämänhallinnasta katoaa. Voi olla vähän haasteellista myhäillä hyväntuulisesti, jos on peloissaan, koska ei pysy ajan tasalla.

Vierailija
19/19 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että käytöstavat tulisi olla. Mutta ymmärrän senkin, että kun huomaa, ettei ymmärrä nykymaailman menoa, että ei osaa enää ostaa esim. lippua junaan ja asioida pitäisi vain verkossa, vaikka nettisivut näyttävät vaikeilta ja ovat hitaita ja monimutkaisia käyttää ja siitä aiheutuu paljon epävarmuutta, niin voi olla vaikeaa pysyä aina rentona ja heittää vain huumoria kaikesta.

Avuksi tarjotaan, että joku tulisi neuvomaan tietokoneen käytössä. Mutta sitten kun sivuja muutetaan, niin taas tarvittaisiin joku opastamaan ja neuvomaan.

Kuten tuossa myöhemmässä kommentissa joku kirjoittikin, niin tunne omasta elämänhallinnasta katoaa. Voi olla vähän haasteellista myhäillä hyväntuulisesti, jos on peloissaan, koska ei pysy ajan tasalla.

Varmasti näin, mutta ei sitä sontaa tarvitse omien lastenlastensa niskaan heittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä