Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä ihmiset ovat idiootteja kun juhlivat aina näitä määrättyjä juhlapäiviä kuin ohjelmoituina

Vierailija
23.06.2017 |

Tänään sitten lammaslauma vaeltaa kauppaan ostamaan kaljaa ja makkaraa kaapit täyteen, koska juhannus. Minä juhlin silloin kun minulle sopii ja sää on sopiva tai en juhli ollenkaan.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä juhlin tänään itsenäisyyspäivää, koska en halua olla idiootti.

Vierailija
2/27 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään itse perinteistä, mutta olen aina ihmetellyt että mitä juhannuksena ihan oikeasti juhlitaan? Kesääkö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää juhannusta, lumihiutale!9

Vierailija
4/27 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään itse perinteistä, mutta olen aina ihmetellyt että mitä juhannuksena ihan oikeasti juhlitaan? Kesääkö?

Kesäpäivän seisausta joka meni jo keskiviikkona.

Vierailija
5/27 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä! Miksei vois pitää mökkibileet kavereille, kun on luvattu hyvä sää?

Vierailija
6/27 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha perinne pakana-ajoilta. Auringonpalvontaan ja vuodenkiertoon liittyvä, tehtiin riittejä vuoden pisimpänä päivänä jotta tulisi hyvä sato yms.

Vierailija
7/27 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Johannes kastajan syntymäpäivä on juhannus.

Vierailija
8/27 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alunperin juhannuksena on juhlittu vuoden pisintä päivää. Tosin tuo oikea päivä on kesäpäivänseisaus, mutta työelämän kannalta on ollut järkevämpää laittaa juhannusaatto perjantaiksi eikä yhdeksi päiväksi mahdollisesti keskellekin viikkoa. Myöhemmin, kun kristinusko tuotiin Suomeen eikä pahuksen pakanat suostuneet lopettamaan pakanallisia juhliaan, juhannukselle (kuten loppiaista lukuunottamatta kaikille muillekin nykyisin kirkollisille juhlapyhille) annettiin kristillinen merkitys eli Johannes Kastajan päivä. 

Vierailija
9/27 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mitään suunnitellut etukäteen vaan kaikki tapahtuu vähän niinkuin extemporee. Luulen, että ulkoilu näyttelee suureksi osaksi juhannuksen viettoa.

Vierailija
10/27 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en vietä juhannusta mitenkään, ihan normi päivä mulle.

Vierailija
11/27 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakanoilta pöllitty juhla. Synttärit on keksitty myöhemmin samalle päivälle.

Vierailija
12/27 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alunperin juhannuksena on juhlittu vuoden pisintä päivää. Tosin tuo oikea päivä on kesäpäivänseisaus, mutta työelämän kannalta on ollut järkevämpää laittaa juhannusaatto perjantaiksi eikä yhdeksi päiväksi mahdollisesti keskellekin viikkoa. Myöhemmin, kun kristinusko tuotiin Suomeen eikä pahuksen pakanat suostuneet lopettamaan pakanallisia juhliaan, juhannukselle (kuten loppiaista lukuunottamatta kaikille muillekin nykyisin kirkollisille juhlapyhille) annettiin kristillinen merkitys eli Johannes Kastajan päivä. 

Pakanat rules.

Vierailija
13/27 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo ohjelmoida, kun ei anna muulloin vapaata.

Vierailija
14/27 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täsmennän tätä vielä....siis loppiainen on ainoa vain kirkollinen juhlapäivä. Kaikki muut nykyisin kirkolliset juhlapäivät ovat alunperin pakanallisia juhlapäiviä. 

Vierailija
15/27 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juhannushan on kaikista "pakkoryypäys" juhlista se, jolloin oikeasti on ollut tapana ryypätä. Juopottelulla ja meluamisella oli tarkoitus karkottaa pahoja henkiä, tuoda onnen ja taata hyvä sato. Aikomuksena oli viettää oikeasti perinteinen juhannus vanhoine perinteineen niin toi kohta rupes vähän hymyilyttämään :D että juhannuksena jos joskus saa ryypätä!

Vierailija
16/27 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakana on kyllä mielestäni täysin väärä sana. Muinaissuomalainen on oikeampi.

Vasta ns. "uskonpuhdistuksen" tultua Suomen perukoille asti, pakotettiin ihmiset tähän uuteen ns. uskoon ja vanhat pyhät varastettiin uuteen, näille kristityille sopivaan käyttöön.

Kuitenkin vanhat uskomukset ja tavat elivät vielä pitkään tämän uuden uskon rinnalla, salassa. En todellakaan usko että kovinkaan moni suomalainen viettää jotain "Johannes Kastajan päivää"!  Mielestäni vanhat pyhät vanhoissa merkityksissään on syytä säilyttää! Se on oikeaa aitoa suomalaisuutta ja sillä on pitkät perinteet ja juuret. Nykyään kun kaikki amerikkalaistetaan, jopa suomen kieli, olisi syytä muistaa tämä!

Vierailija
17/27 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä valinta. Itsellä on pääsiäinen menossa.

Vierailija
18/27 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas ihmettelen näitä, jotka ovat lyttäämässä ja ottamassa ilon pois niiltä, jotka tykkää juhlia. 

Vierailija
19/27 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakana on kyllä mielestäni täysin väärä sana. Muinaissuomalainen on oikeampi.

Vasta ns. "uskonpuhdistuksen" tultua Suomen perukoille asti, pakotettiin ihmiset tähän uuteen ns. uskoon ja vanhat pyhät varastettiin uuteen, näille kristityille sopivaan käyttöön.

Kuitenkin vanhat uskomukset ja tavat elivät vielä pitkään tämän uuden uskon rinnalla, salassa. En todellakaan usko että kovinkaan moni suomalainen viettää jotain "Johannes Kastajan päivää"!  Mielestäni vanhat pyhät vanhoissa merkityksissään on syytä säilyttää! Se on oikeaa aitoa suomalaisuutta ja sillä on pitkät perinteet ja juuret. Nykyään kun kaikki amerikkalaistetaan, jopa suomen kieli, olisi syytä muistaa tämä!

Olet oikeassa. Olen elämänkatsomukseltani suomenuskoinen, mutta puhuessani muiden kuin suomenuskoisten tai suomenuskoisuudesta jotain tietävien kanssa käytän usein termiä "pakana". Ja vielä muutama vuosi sitten suomenuskoisuudesta käytettiin nimitystä muinaissuomalainen uskonto. 

Vierailija
20/27 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä vuonna on mahdollista seurata livenä verkkaista jonoa, kun subilta tulee se Hihna 24/7. Sääkin on ainakin täällä kuin joulukuun alussa, räntäsade puuttuu (vielä).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi