Saunavihta vai -vasta? Ja mistä olet kotoisin?
Kommentit (32)
Vasta, Keminmaa.
Sillä on ehkä enemmän merkitystä että mistä vanhemmat ovat kotoisin, koska kotonahan tämä nimitys luultavasti opitaan.
Tai opitaanko... Käyttääkö joku vielä vastaa tai vihtaa saunoessa? On asuttu tässä talossa 15 vuotta, eikä meidän saunassa ole koskaan vastottu tai vihdottu. Joten enpä osaa sanoa kumpaa sanaa lapseni käyttävät.
Vihta ja Helsingistä. Olen suomenruotsalainen, joten luulisi, että vasta (>> kvast) olisi luontaisempi, mutta ei vain ole. "Kesäelämä" on jo parikymmentä vuotta ollut Etelä-Karjalassa, ja silläkin on vihdat, ei vastat.
Verbinäkin vihta on mun mielestä luontevampi: vihdotaan, ei vastata/ vastota.
Tietääkö muuten kukaan, että tuleeko vihta sanasta kvist, oksa?
Vierailija kirjoitti:
Vasta, Keminmaa.
Sillä on ehkä enemmän merkitystä että mistä vanhemmat ovat kotoisin, koska kotonahan tämä nimitys luultavasti opitaan.
Tai opitaanko... Käyttääkö joku vielä vastaa tai vihtaa saunoessa? On asuttu tässä talossa 15 vuotta, eikä meidän saunassa ole koskaan vastottu tai vihdottu. Joten enpä osaa sanoa kumpaa sanaa lapseni käyttävät.
Mummini käytti aina saunoessaan, itse käytän välillä mökillä.
Molempia käytän. Olisiko vihta yleisempi. Helsingistä.
Äiti on tosin karjalaista perimää. Isä helsingistä, mutta kaukaisempi perimä on pohjanmaalta.
Vasta ja olen Helsingistä. Äidin suku Karjalasta ja isän Savosta, kaikilla vasta käytössä.
Eikö se pitäisi kysyä, että mistä vanhempasi ovat kotoisin?
Vihta, ja olen kotoisin Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Vasta, Keminmaa.
Todellakin käyttää!
Vasta.
Olen Helsinkiläinen, mutta lapsuuden kesät vietin Sulkavan ja Savonlinnan puolivälissä.
Vasta. Oulusta.