Lääkärijutuista tietäville kysymys.
Mulla on siis kuulonalenema (oikea korva ei kuule lähes ollenkaan, vasen korva kuulee muttei "normaalilla" tasolla. Ajattelin käydä kuulotestissä koska mun on kehotettu seurailla. En ole aikuisiällä käynyt kertaakaan eli noin neljään vuoteen, enkä muista kauhean paljon mitä aiemmissa tutkimuksissa on sanottu.
Saanko jostain hankittua noita tietoja? 10 vuotiaasta eteenpäin, omakannassa ne eivät näkyneet, mistä löydän ja miten saan? Kiitos.
Kommentit (9)
En tiedä "lääkärijutuista", mutta toimisin näin:
soittaisin omaan terveyskeskukseen/ työpaikan terveydenhoitoon/ YTHSään tms. Kertoisin haluavani kuulokokeisiin.
Saisin tod. näk. ensin ajan yleisläälärille ja kertoisin taas tuon saman. Saisin lähetteen kokeisiin. Menisin kokeisiin.
Tod. näk. kokeiden tulokset toimitettaisiin lähetteen kirjoittaneelle lääkärille, joka selostaisi ne minulle.
En ymmärrä miksi sinun pitää ne vanhat selvitykset saada. Kyllä ne jossakin ovat ja elleivät ole, kuulonalenema todettaisiin uusissa testeissä. Jos se haittaa arkeasi ja jos sen syy on hoidettavissa, siirrytään seuraavaan vaiheeseen.
Minulla on kuulonalenema, toisella korvalla kuulen noin 30%, toisella n. 70% (kiva symmetria :)). Se nyt vain on, on ollut ihan pienestä lähtien. Missään kuulokokeissa en ole käynyt vuosikausiin (silloin oli kyseessä työhöntulotarkastus). Opimme kompensoimaan ja selviämään. En pidä omaani minään sairautena, josta minun pitäisi olla huolissani, vain piirteenä tai ominaisuutena.
Elämme niin medikalisoitunutta aikaa, että kaikilla putää olla joku diagnoosi ja vaiva ollakseen vakavasti otettava ihminen. Mutta se on vain muoti, menee aikanaan ohi.
Mun elämää tää haittaa, koska mä en pysty erottamaan mistä suunnasta joku huikkaa mulle kauempaa, eli en osaa kuulon perusteella päätellä tuleeko se ääni takaa vai jommaltakummalta sivulta. Toisaalta mulle pitää välillä huutaa ennenkuin kuulen koska usein käy niin että kuulen vain osan lauseesta... tai sitten kuulen ihan väärin. Jos taas erehdyn makaamaan kyljelläni niin että se kuuleva korva on tyynyä vasten niin en kuule kuin jotain epämääräistä muminaa. Ärsyttää mua ja kumppania kun 90% ajasta mulle pitää toistaa kaikki...
Meitsivain kirjoitti:
Mun elämää tää haittaa, koska mä en pysty erottamaan mistä suunnasta joku huikkaa mulle kauempaa, eli en osaa kuulon perusteella päätellä tuleeko se ääni takaa vai jommaltakummalta sivulta. Toisaalta mulle pitää välillä huutaa ennenkuin kuulen koska usein käy niin että kuulen vain osan lauseesta... tai sitten kuulen ihan väärin. Jos taas erehdyn makaamaan kyljelläni niin että se kuuleva korva on tyynyä vasten niin en kuule kuin jotain epämääräistä muminaa. Ärsyttää mua ja kumppania kun 90% ajasta mulle pitää toistaa kaikki...
No mene sitten kuulokokeisiin, niitä varten et tarvitse vanhoja dokumentteja.
Nukun yleensä "hunolla korvalla", jotta kuulisin herätyksen. Kun voin nukkua pitkään, käännän kylkeä ja jatkan uniani. Kartan paikkoja, joissa on huono akustiikka = kovia pintoja ja paljon ihmisiä. Hälinä sotkee suunnat ja väsyttää. Tietyt, varsinkin naisten äänten frekvenssit vihlovat korvissani. Nuo ei kuitenkaan rajoita elämääni, osaan olla myös hälisevissä paikoissa, koska se on tilapäistä.
Katson ihmisiä kasvoihin kun he puhuvat, eli luen omalla tavallani huulilta. Ellen saa jonkun mumisijan sanoista selvää, pyydän toistamaan. Varsinkin väsyneenä tai innostuneena saatan puhua liian kovaa, mutta läheiset tietävät sen ja sanovat siitä. Se on ystävällistä kun en itse aina osaa säätää volyymia.
Opiskelijoilleni sanon, että kuulen huonosti, joten pyydän heitä puhumaan yksi kerrallaan eikä päällekkäin ja selkeästi (se on kaikkien edun mukaista). Pyydän heitä myös sanomaan, jos puhun häiritsevän kovaa. No problem.
3
Vanhoja tietoja voit kysellä siitä yksiköstä jossa tutkimuksissa olet aikanaan käynyt. Jos esim. jossain keskussairaalassa, niin sitten sieltä kirjaamosta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vanhoja tietoja voit kysellä siitä yksiköstä jossa tutkimuksissa olet aikanaan käynyt. Jos esim. jossain keskussairaalassa, niin sitten sieltä kirjaamosta jne.
Näin.
Mene kuulokokeisiin. Tyttärelläni on keskivaikea kuulonalenema, taaperoikäinen. Hyödyt varmasti kojeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin.
Mene kuulokokeisiin. Tyttärelläni on keskivaikea kuulonalenema, taaperoikäinen. Hyödyt varmasti kojeista.
Kusettikohan lääkäri aikanaan mutsia koska sille sanottiin ettei kuulolaitteesta olisi hyötyä? Btw, selvitin, sitä lääkäriasemaa ei enää ole...
Meitsivain kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin.
Kusettikohan lääkäri aikanaan mutsia koska sille sanottiin ettei kuulolaitteesta olisi hyötyä? Btw, selvitin, sitä lääkäriasemaa ei enää ole...
Ehkä he vaan ei tiedä kaikkea?
En minäkään viitsi varata aikaa sinne, et vieläkin on kuulo tallella. Se laivamaali saa aikaan kuulonaleneman, mut palautuu se seuraavana päivänä - paitsi et en ala testailemaan enää. Voin olla siinä väärässä:-X
?