Teini käyttää nuuskaa ja äiti ei usko
13 vuotias käyttää nuuskaa.Olen kahdella tapaamis kerroilla löytänyt nuuskarasian pojan repusta.Takavarikoin ne.Poika myös kertoi myyvänsä sitä.Lapsi asuu äitisä luona ja käy tapaamiset isän luona ja kulkee junalla pitkän matkan.Lapsi on väsynyt löysin taas nuuskarasian repusta.Äiti väittää että mitään ei ole.Mikä neuvoksi.
Kommentit (37)
Monet, jotka nuuskaavat, tupakoivat myös nuuskaamisen lisäksi. Esim. oppitunneilla ja kotona käytetään nuuskaa, jotta opettajat ja vanhemmat eivät huomaisi käyttöä. Sitten ulkona vapaa-ajalla kavereiden kanssa tupakoidaan.
Kannattais tosiaan joskus kattoo myös niitten ns. kilttien tyttöjen reppuihin. Tiiän sellasii nuuskan käyttäjii joista ei ikinä uskois että nekin käyttää odenssii.
Lapsen tavarat saat tarkistaa vain huoltaja, ei isän nyxä. Meillä miehen uusi puoliso kävi aina teinin tavarat läpi, tarkisti tamponipakkauksen sisällön (ettei siellä vain ole tupakkaa), takavarikoi meikit (kosteusvoiteen ja ripsivärin - hui, miten vaarallisia) ja tutki jopa housujen taskut, ettei niihin ole piilotettu huumeita. Tavarat tarkistettiin myös ennen kotiinlähtöä varastamisen varalta.
Tytöt suostuivat käymään isällään vain tuon yhden kerran sen jälkeen, kun isä oli muuttanut yhteen uuden naisystävänsä kanssa, koska he katsoivat 13v ja 15v iässä olevansa oikeutettuja tiettyyn yksityisyyteen. Lastenvalvojalle asti se kärhämä meni, koska minä en suostunut pakottamaan lapsiani ja kun isä meni nyxän kanssa hakemaan perjantaina koulusta, niin tytöt piiloutuivat jonnekin jumppasalin pukuhuoneen vessaan tms. muutamaksi tunniksi.
Kannattaa katsoa vähän laatua, niiden vahvuuksissa on nykyään todella isoja eroja. Kokeilin itse uteliaisuudesta vahvinta naapurimaasta löytyvää ja se aiheutti lieviä myrkytysoireita eli ei koskaan enää. Ja en ole mikään pieni mies tai kokematon käyttäjä.
Myynnillä tienaa mukavasti, nuuskassa on koulunpihamyynnissä hyvä kate.
Totta kai nuorella pitää olla tietty yksityisyys eikä tyyliin tunnin välein tarkastaa taskuja. Jos päihteitä on kuitenkin löytynyt alaikäiseltä nuorelta jo useita kertoja, mun mielestä on täysin oikeutettua ainakin huoltajan tutkia hänen huoneensa välillä. Se, mitkä keinot auttavat nuorta lopettamaan päihteiden käytön, onkin sitten toinen juttu. Pelkät rangaistukset ja pakottaminen tuskin auttavat. Nuoren pitää itse haluta lopettaa käyttö. Parempi kuitenkin yrittää jotenkin puuttua kuin olla puuttumatta lainkaan. Puttuminenkin on rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Myynnillä tienaa mukavasti, nuuskassa on koulunpihamyynnissä hyvä kate.
Toivottavasti täällä on opettajiakin lukemassa. Vaikuttaa siltä, että monissa kouluissa ei olla vielä herätty nuuskaongelman laajuuteen.
Miks on pakko käyttää nuuskaa tai polttaa tupakkaa? Mä en ainakaan haluu pilata mun terveyttä ja omille rahoille löytyy parempaakin käyttöä.
Yksi "tavallinen" nuuskatyyny (riippuu nuuskan vahvuudesta) vastaa noin yhtä askia tupakkaa eli 20 savuketta. Nuuskaajat saavat siis huomattavasti enemmän nikotiinia ja ovat yleensä vielä pahemmassa nikotiinikoukussa kuin tupakoitsijat. En kylläkään kannusta ketään myöskään polttamaan tupakkaa.
Viikkorahat pois! Vaikka nuori saisikin kavereiltaan pummattua nuuskaa, niin ainakin nuuskan käyttö vähenee ja hankaloituu.
Herätkää vanhemmat ja opettajat todellisuuteen: Jo alakouluikäisille myydään nuuskaa, jopa koulun pihalla!
Tämä ei ole provo, vaan täyttä totta vuonna 2018.
Käytön myöntäminen on ongelman ratkaisun alku.
Olen kuullunut uudesta "villityksestä" ylä-aste ikäisten keskuudessa. Kastavat nuuska pussia ensin viinaan ja laittavat sitten peräaukkoon. Kyllä, kuulit oikein! Imeytyy sieltä limakalvojen kautta samanlailla kuin ikenistä.
Kuka tai mikä tämä ap on 13 vuotiaan elämässä?
"Nuuska lisää riskiä suun alueen, haiman ja ruokatorven syöville. Nuuskassa on nikotiinin lisäksi jopa 2 500 kemiallista yhdistettä, joista 28 on tunnettuja syöpää aiheuttavia aineita eli karsinogeeneja.
Nuuskasta vapautuu elimistöön suuria määriä nikotiinia, joka aiheuttaa riippuvuutta ja rasittaa muun muassa sydän- ja verenkiertoelimistöä."
http://www.iltalehti.fi/terveys/201705292200169981_tr.shtml