Pomot ja esimiehet: Vaiettu salaisuus - Saatko työntekijöistä enemmän irti olemalla ilkeä?
Oletteko huomanneet saman? Pieni ilkeily ajaa työntekijät parempaan suoritukseen. En haluaisi olla ilkeä, mutta jos työpaikalla on liian kivaa, laskee työteho huomattavasti.
Kokemuksia?
Kommentit (18)
Kyllä. Itse käyttämäni keino tiukoissa projektitilanteissa on vaatia aivan kohtuuttomia, vaikka tiedänkin että se on mahdotonta. Mutta työntekijä joka kokee tavoitteen olevan hurja, yrittää yleensä enemmän kuin sellainen joka uskoo että rennosti tehden pääsen tavoitteeseen. Useimmat meillä tekee jopa ilmaista ylityötä vapaa-ajallaan päästäkseen oletettuun tavoitteeseen. Sitten deadlinen päivänä tulevat pahoittelemaan että ei ole ihan valmis mutta paljon on tehty, peläten haukkuja ja huutoa. Mutta en toki hauku enkä huuda, koska tiesin ettei se tavoite ole mahdollinen, vaan pelkkä kannuste venyä.
Olen korkeasti koulutettujen erityisasiantuntijoiden esimies. En ole kokenut ilkeänä toimimista. En usko, että olemalla ilkeä saavuttaisin mitään positiivista.
Ilkeä en halua olla mutta en kyllä kaveeraa alaisten kanssa vaan säilytän tietyn muodollisuuden ja etäisyyden. Se pitää yllä kunnioitusta asemaani kohtaan - kaverille voi vängätä ja kitistä ja laittaa vastaan enemmän kuin pomolle joka työsuhteen sääntöjen mukaan voi määrätä mitä kukin tekee milloinkin.
No jaa, mun työpanos on suoraan yhteydessä siihen miten mua kohdellaan. Hyvä pomo = ahkera ja osaava työpanos. Mulkku pomo = en ehkä osaakaan enää niin paljon ja ne vessatauotkin venyy. Kandee miettii miten työntekijöitänsä kohtelee.
Taidat vaan olla epävarma hiirulainen jonka ainoa auktoriteetti / kannustin on muodolliseen asemaan vetoaminen. Sääli sun alaisia. Mitä pelkäät? Oletko kuullut puhuttavan leadershipistä, ilmeisesti et. Kykenetkö nykyisellä mallilla vapauttamaan kaiken potentiaalin alaisistasi? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Taidat vaan olla epävarma hiirulainen jonka ainoa auktoriteetti / kannustin on muodolliseen asemaan vetoaminen. Sääli sun alaisia. Mitä pelkäät? Oletko kuullut puhuttavan leadershipistä, ilmeisesti et. Kykenetkö nykyisellä mallilla vapauttamaan kaiken potentiaalin alaisistasi? Niinpä.
Ihan riittävästi ilmeisesti, koska esim. meidän projektien asiakastyytyväisyys on yrityksen huippuluokkaa, samoin taloudellinen tulos. Motivointiin meillä on esim. projektikohtaiset tuloksesta riippuvat bonukset, ei pelkkää lämmintä kättä.
Olen vaan nähnyt liikaa esim. epäoikeudenmukaisuutta joka seuraa siitä, että esimiehet alkaa kaveeraamaan alaisten kanssa. Usein kun jotkut tietyt ihmiset on tähän sopivampia kuin toiset, ja ihan huomaamatta sitten aletaan suosia niitä lounas- tai illanvietto- tai kahvitaukokavereita. Itse olen katsonut turvallisemmaksi pysyä kaikille ystävällisenä, kohteliaana ja oikeudenmukaisena, mutta omalla tavallani yksinäisenä sutena joka käyn itsekseni lounailla, en heitä läppää kenenkään kanssa heidän baari-illoistaan tms.
Tärkeä aloitus ,oon humannu, että jotkut pomot yrittää tätä ilkeyskorttia,mulla menee motivaato ja olen vaihtanu työpaikkaa syyn takia ja ahkera oon
Saa ihan helvetisti irti. Työntekijät jopa irtoavat firmasta kokonaan.
Mä ainakin toimin positiivisella innostuksella ja hyvällä esimerkillä. Muu johtamistapa ei vaan pelitä mun kohdalla. Sori siitä.
Mulle ilkeily johti siihen, että ryhdyin laskemaan todella tarkkaan kaikki ylityötuntini ja keskityin omiin oikeuksiini työntekijänä. Mikä oli ihan hyvä, sillä firma on edelleen kiikunkaakun. Minä en enää.
Pomot, jotka ovat saaneet usein kenkää, ovat näitä itseilkimyksiä, koska ilkeys ei oikeasti tuota mitään pitkässä juoksussa. Ikinä en palkkaisi pientä enkä isoa pomoa, joka vaihtaa firmaa parin vuoden välein, koska se on varma merkki. Ja nykyään jopa duunarit tsekkaa netistä uusien pomojen työhistorian, koska se kertoo mitä on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet saman? Pieni ilkeily ajaa työntekijät parempaan suoritukseen. En haluaisi olla ilkeä, mutta jos työpaikalla on liian kivaa, laskee työteho huomattavasti.
Kokemuksia?
Pöh. Mites kun minä tykkään eniten siitä, että saan ihan vain keskittyä työntekooni. Pomo on hyödyllisin siinä, että jos en tiedä mitä tai miten tekisin, käyn kysymässä siltä. Muuhun sitä ei tarvita. Toivon, että pomo ei käy luonani häiritsemässä työntekoa sen kummemmin ilkeilyillään kuin jollakin yhteishengen kohotus -pullakahveilla.
Riippuu johtajan kyvyistä.
Olen nähnyt johtajia, jotka saavat eniten irti kyykyyttämällä, käskyttämällä ja kritisoimalla", jotkut myös huijaamalla tavoitteista ja rangaistuksilla. Ja sitten toisia, jotka saavat vielä enemmän aikaan tukemalla, kannustamalla, innostamalla ja kehumalla tai palkitemalla kaikkialla, missä vähänkään voi.
Itse pyrin jälkimmäiseen, mutta monet pitävät minua silti hyvin vaativana johtajana. En ole itsekään varma, kuuluvatko nämä saman jatkumon vertailuun.
"Kaveeraamisen" kanssa tällä ei ole mitään tekemistä, se on ihan selvä.
Olen pomo ja ällistynyt joistakin kommenteista. Ensinnäkin ilkeily viestii, että pomolla ei ole homma hanskassa, mikä johtaa auktoriteetin laskemiseen. Toiseksi ilkeily tappaa motivaation.
Vierailija kirjoitti:
Saa ihan helvetisti irti. Työntekijät jopa irtoavat firmasta kokonaan.
Sehän se tuntuu monen firman päätavoite nykyään olevan, irtisanominen.
Vierailija kirjoitti:
Olen vaan nähnyt liikaa esim. epäoikeudenmukaisuutta joka seuraa siitä, että esimiehet alkaa kaveeraamaan alaisten kanssa.
Sinulla on ihan perusasiat hukassa, mitä tulee ihmisten kanssa olemiseen. Ei normaali ystävällisyys ja kohteliaisuus tarkoita mitään sellaista kaveeraamista, jolla esimiehen ylempi asema mitätöityisi.
Ihan samoin kuin vanhemmat voivat olla ystävällisiä olematta oman lapsensa kavereita. Ei siinä mitään ilkeilyä tarvita kanssakäymiseen.
Ilkeydellä harvemmin voi mitään järkevää saavuttaa. Tietty jämäkkyys toisaalta on ihan selvästi toimiva juttu. Ihan mitään armeija kuria en kannata, mutta jämpti pitää olla. Sellainen tiukka, mutta oikeudenmukainen. Sellainen kaikilla on kivaa johtaminen toimii siihen saakka kunnes joutuu oikeasti puuttumaan tilanteisiin. Ristiriitoja ja laiminlyöntejä tapahtuu ja ne pitää pystyä asiallisesti käsittelemään.
Kun on selkeät linjat miten työt kuuluu hoitaa pysyy homma hallinnassa, eikä ole tarvetta kytätä kenenkään tekemistä sen erityisemmin. Syntyy molemminpuolinen luottamus siihen, että hommat hoidetaan asiallisesti.
t. monta vuotta ilkeilykokemusta
Riippunee firmasta. Pienessä yrityksessä työntekijän on helppo pistää kunnolla vastaan ja jopa kiristää työnantajaa tai pomoa kaiken maailman liittouhkauksilla, varsinkin jos ala, sopimus tai osaamisalue on sellainen, ettei uutta tekijää löydy noin vain.
Jonkun megakorporaation on helpompi ja halvempi viilata linssiin.
Minä uskon, että sen tehon menettää sairauslomien palkoissa pitemmän päälle. Jotenkin uskon sellaiseen yhteiseen innostukseen ja tekemisen meininkiin. Positiivisuuteen.