Säästätkö lapsille, vaikka rahasta tiukkaa?
Kaveri laittaa 3 lapselle kullekin 50e/kk rahastoon. Todelle hieno juttu, mutta loppukuusta kituuttaa ja pakollisia menoja pakko vinguttaa visalla. En käsitä, miksei säästä pienempää summaa esim siihen asti että pääsee esim päivähoitomaksuista, mutta tästä ei halua tinkiä.
Mites teillä?
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Itse saavat itselleen säästää sitten kun ovat siinä iässä, että pystyvät säästämään. Ruoka ja muu ylläpito tulee ilmaiseksi kotoa ja se saa riittää.
Eli sitten kun ovat opiskelunsa opiskelleet ja ovat töissä?
Oli tarkoituksena säästää lapsilisät lapsille, mutta erinäisten sattumusten kautta mies jäi puoleksi vuodeksi ilman tuloja ja säästöjen huvettua piti eläminen rahoittaa osaksi vielä lainallakin. No nyt kun maksellaan tuo laina pois, opintolainaa pois ja kohta vielä Kelallekin liikaa maksettua asumistukea takaisin (tästä Kelan päätöksestä teemme kyllä valituksen), niin voipi olla ettei saada senttiäkään lapsille saati "pahanpäivänvaralle" säästöön.
Onneksi lapsemme ovat vielä niin pieniä, etteivät vaippoja lukuunottamatta juurikaan tee lovea lompakkoon. Tällainen tilanne olisi kouluikäisten kanssa aivan kamala.
Yritän säästää saman 50 €/kk ineksirahastoon kuukaudessa. Ollaan tosi tiukoilla joten ihan joka kuukausi se ei ole onnistunut, ehkä kerran-pari vuodessa jää välistä.
Osakesäästäminen on pitkäjännitteistä toimintaa. Jos nyt pystyy säästämään niin sitten 15 vuoden päästä potti on paljon suurempi. Siksi siitä ei halua tinkiä kun pakon edessä.
En säästä lapsille.
Meillä jää kyllä joka kuukausi ns. käyttämätöntä rahaa tilille, olen välillä ostanut osakkeita.
Jos säästää 50e/kk, se tekee 10 800 e, kun lapsi on täysi-ikäinen. Kohta mun esikoinen on, ja olis mulla omalta tililtä sille 10 000 e annettavaksi, mutta en TODELLAKAAN anna :D Siinä vaiheessa, kun hän ostaa oman asunnon, voin vähän lahjoittaa. Sama homma viisi vuotta perässä tulevan kuopuksen kanssa.
Ja sitten toki tarpeen mukaan esim. opiskelevalle lapselle ruokakassi silloin tällöin, yms.
Vierailija kirjoitti:
En säästä lapsille.
Meillä jää kyllä joka kuukausi ns. käyttämätöntä rahaa tilille, olen välillä ostanut osakkeita.
Jos säästää 50e/kk, se tekee 10 800 e, kun lapsi on täysi-ikäinen. Kohta mun esikoinen on, ja olis mulla omalta tililtä sille 10 000 e annettavaksi, mutta en TODELLAKAAN anna :D Siinä vaiheessa, kun hän ostaa oman asunnon, voin vähän lahjoittaa. Sama homma viisi vuotta perässä tulevan kuopuksen kanssa.
Ja sitten toki tarpeen mukaan esim. opiskelevalle lapselle ruokakassi silloin tällöin, yms.
Niin. Ja jos on säästänyt 50 € / kk esim. 5 % keskimääräisellä vuosituotolla (alle osakemarkkinoiden pitkän aikavälin keskituoton) summa onkin jo yli 17 000 €. Sillä 7 k€:lla jälkikasvu ostaa itse jo aika monta ruokakassia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En säästä lapsille.
Niin. Ja jos on säästänyt 50 € / kk esim. 5 % keskimääräisellä vuosituotolla (alle osakemarkkinoiden pitkän aikavälin keskituoton) summa onkin jo yli 17 000 €. Sillä 7 k€:lla jälkikasvu ostaa itse jo aika monta ruokakassia.
Niin no, ne mun rahat on kyllä osittain osakkeissa kiinni kasvamassa, joten kyllä ne vuosien varrella ylimääräiseksi jääneet sijoitetut rahat ovat kasvaneet korkoa. Voin antaa myös 17 000 e per naama. Mutta lapsen nimiin en ole rahoja kerännyt.
Mä olen vuosien varrella säästänyt kolikoita. Jättänyt heräteostoja väliin ym. Nyt olen tosi tyytyväinen koska vanhin lapsi 17 v ja mulla on antaa hänelle pankkitili, jolla 4700 euroa. Kesätöistä ja mainostenjaosta on itsekin säästänyt toista tonnia. Ajokortin voi ajaa ja toivottavasti rahoista on muutakin iloa.
Oli tiukkaa matkan varrella kun kolme lasta ja lainoja mutta nykyisin velaton.
En säästä lapselle "omaa rahaa", vaikka ei ole tiukkaa. Autan sitten tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan kun asia on ajankohtainen.
Itse saavat itselleen säästää sitten kun ovat siinä iässä, että pystyvät säästämään. Ruoka ja muu ylläpito tulee ilmaiseksi kotoa ja se saa riittää.