Älä vastaa +44 alkuisiin outoihin puheluihin!
Erikoinen kampanja hämmentää taas - poliisi varoittaa +44-alkuisista huijarinumeroista
http://www.iltalehti.fi/digi/201706212200221795_du.shtml
https://www.kukasoitti.fi/numero/442075555555
Minulle soitettiin nrosta +442075555555, en vastannut ja googletin nron.
Kommentit (41)
Minulle soitettiin Juhannuksena myös tuosta numerosta, mutta en vastannut. Olen kaiken lisäksi alaikäinen (13-v) että en tiedä mistä ovat numeroni saaneet.
Ja ei ole hääppönen koodinpätkä kirjoittaa että soittaa vuoronperään kaikkiin numeroihin ja siirtyy eteenpäin jos numero ei hälytä/vastaa. Ei ne välttämättä tiedä kelle soittavat.
Onpa ärsyttävää. Lapselleni on tullut sekä soitto tuosta numerosta että lisäksi tekstiviesti, että on muka voittanut jotakin. Mistäköhän ovat saaneet hänen numeronsa noihin huijauksiin.
Noiden takia puhelin äänettömällä päivin ja öin. Paska homma, jos läheisillä on akuutti hätä ja yrittävät soitella minulle.
Tänään itsellenikin tuli vastaavalainen puhelu, kysyttiin onko (nimeni) puhelimessa, johon vastasin yes. Tajusin sen jälkeen heti jotain olevan pielessä, tokaisin: 'I have a marketing prohibition' ja suljin puhelimen.
Luuletteko että tulisi kuolettaa kortit ja tehdä rikosilmoitus, jotta voi vedota rikoksen ilmoittamiseen, mikäli jotain maksuvaatimuksia tulee?
Onko joillain tullut vastaavia kokemuksia, ja miten houditte asian jos laskuja yms on ollut tullut?
Mulle tuli samasta numerosta soitto! En kyllä edes kuullut, kun puhelin soi, joten en onneksi edes vastannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle soitti just +442079460895 ja alla luki Iso-Britannia, puhelimessa on fonecta caller-app. Hylkäsin puhelun. Mistähän sai numeron kun dnalle kun tein sopimuksen laittoivat numeroni salaiseksi.
Siinä on sellainen jännä juttu, että salaisen numeron saa kuitenkin numeropalvelusta. Numeropalveluun täytyy ilmoittaa erikseen itse, että numero on salainen. Tämä on monet yllättänyt. Oma "salainen" numero löytyi yllättäen puhelinluettelosta ja kaiken maailman remonttireiskat soittelevat.
Olen itse teleoperaattorilla töissä ja kun asiakas haluaa salata numeronsa, me teleoperaattorilta välitämme tiedon numeropalveluun. He eivät itse voi muuttaa yksityisnumeroita, tieto tulee aina teleoperaattorin kautta.
Poliisi neuvoo, ettei kannata vastata +44 -alkuisiin numeroihin. Siinä on vaan se hankaluus, että itse teen työtä jossa säännöllisesti ollaan yhteydessä brittien kanssa, joten vastaamatta ei voi jättää. Loppuu muuten työt suhteellisen nopsaan.
Ihmetyttää, kun haluavat naisten vastatessa talouden miehen puhelimeen. Jopa isää oli joltakulta pyydetty, kun vastasi ettei miestä ole. Ovatko niin vanhoillisia, että luulevat miehen päättävän Suomessa perheen raha-asiat? LOL
Vierailija kirjoitti:
Ei voi laskuttaa jos ei kysy ensin nimeä
Aina voi laskuttaa. Elkää olko sinisilmäisiä!
Vierailija kirjoitti:
Mulle soitti just +442079460895 ja alla luki Iso-Britannia, puhelimessa on fonecta caller-app. Hylkäsin puhelun. Mistähän sai numeron kun dnalle kun tein sopimuksen laittoivat numeroni salaiseksi.
Mulla muuten sama eilen mutta kaksi viimeistä numeroa oli 97.
Soittivat perheelle eilen
kyselivat mun ansioista ja onko mies kotona......
Melko paha kun ei perhe voi plokata +44 numeroita kun itse olen toissa Briteissa
m43
Tänään taas soittelevat. Hylkäsin puhelun. Saap nähdä yrittävätkö uudelleen..
Teineille on soitettu noista numeroista ja onneksi ovat olleet ajantasalla, eivät ole vastanneet. Ne sitten varoittelivat mua, ettei kannata ihan joka numeroon vastata.
Urbaanilegendat etenee ja porukka vauhkoontuu. Montako todistettua caseaontapahtunut että laskujaolisitullut?
Ei ole ne vaan kyselevät ikääsi ja velkatilannetta ja en tiiä muuta koska lopetin puhelun
Minullekin tuli muutama päivä sitten soitto tuontapaisesta 44-alkuisesta ja ylipitkästä numerosta, jossa oli paljon seiskoja. Puhelin näytti soiton tulevan Briteistä, joten en vastannut, sillä en tunne ketään tällä hetkellä siellä asuvaa. Googlettelu johti kukasoitti.fi:hin, johon oli linkitetty joitakin uutisia tästä huijauskampanjasta. Onneksi en vastannut.
Kusetuksen konsepti on ihan hyvä, mutta ei käytännössä toimi kovin yksinkertaisesti.
Puhelun vastaaja yritetään sanoa sana "yes" kysymällä jotain täysin tavallista asiaa kuten "can you hear me?". Jos vastaaja sanoo "yes", he äänittävät sen ja yhdistävät jonkun tilauksen tai palvelun ostoon.
Myöhemmin sähköpostiin tulee muokattu äänite jossa väitetään että olet suostunut ostamaan jotain. Sähköpostissa he mainitsevat että parasta olisi maksaa tuo ostos tai vievät asian oikeuteen. Uhri pelästyy tätä ja ajattelee että parasta kun vaan maksaa koko jutun. Ei mulla mitään vastatodisteita ole enkä aio oikeuskuluja maksaa. Summa mikä pitää maksaa ei ole järkyttävän suuri. Semmonen että sen pystyy jotenkin maksamaan. Soittajat ovat toiselta puolelta maailmaa eivätkä he oikeasti asiaa oikeuteen vie. Tarkoitus on saada rahat pelottelemalla ja aidolta kuulostavalla äänitteellä. Tässä myös syy miksi ensimmäinen kysymys jota kysyvät on "Millaiset ovat tulosi, medium vai high?"" Jotta he tietävät tulojen perusteella saada realistisen summan. Jos maksettava summa olisi epärealistinen, onnistumisen suhde on pieni, koska he eivät toiselta puolelta maailmaa ketään oikeuteen haasta. Mahdollinen lasku mikä tuosta tulee voi huoletta poistaa. Puheluun ei silti kannata missään nimessä vastata.
Minun LAPSELLENI tuli tuosta numerosta soitto. Hän oli vaan vastannut jutteluun, että hello. Sitten oli lopettanut puhelun good bye.
Lapseni ei muista, oliko siinä alussa kysytty nimeä, johon olis vastannu yes.