Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko ostaneet merkkilaukkua käytettynä? Miten varmistitte aitouden?

Vierailija
21.06.2017 |

Sain juuri kuulla että kolmekymppislahjaksi haaveilemani laukun valmistus on lopetettu ja Espan varasto myyty loppuun. Synttärit ovat siis vasta ensi vuonna ja laukusta olen haaveillut vuosia. Opiskelijana kun olen ollut, on laukku ollut todella vain haaveilun kohteena ja vasta nyt olen voinut alkaa laukkuun säästämään ja ylipäätään olen valmis rahaa siihen törsäämään. Ikävä kyllä en enää voikaan marssia liikkeeseen ja ostaa laukkua niin helpolla. En halua muuta kuin tämän tietyn merkin ja mallin, joten eipä tässä paljoa ole tehtävissä kuin lähteä etsimään käytettynä. :(

Onko täällä kokemuksia merkkilaukun hankkimisesta käytettynä? Miten varmistitte aitouden? Kuulemma Espa ei enää aitouta, joten en voi myyjää sinnekään raahata aitoutta todistamaan... Lisäksi tämä on ensimmäinen (ja ainoa) oikeasti kallis laukku, jonka haluan omakseni, joten en tiedä mitään aitouttamisesta tai sen tarkistamisesta. Kaikissa käytetyissä tuntuu olevan "date code", mutta kuitti ja dust bag näyttävät puuttuvan...

Olen ihan hukassa ja erittäin potentiaalinen huijauksen kohde. :D Tarvitsen siis kokeneempien neuvoja!

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säilytättekö te oikeasti joka ostoksen kuitit? Mihin mappiin arkistoitte ne?

Jos tuote maksaa 300e tai enemmän, niin lähes poikkeuksetta kyllä. Niissä on yleensä aina hyvä syy pitää kuitti tallessa, takuun tai jälleenmyyntiarvon vuoksi tai jonkin muun tilanteen vuoksi, jossa ostotodistuksesta on hyötyä.

Ja säilytän näitä tällä hetkellä n.10cmx10cm rasiassa.

Vierailija
22/34 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain köyhät "laukkusijoittajat" jemmaavat kuitteja. Luksuslaukkuja myyvät liikkeet ottavat kyllä omansa tarvittaessa huoltoon ilmankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jos ostaa käytettynä laukun -tai oikeastaan minkä tahansa "merkki tuotteen", niin ottaa joka kerta isomman tai pienemmän riskin siitä, että se, tässä nyt laukku on ns. feikki. Ainoa tapa ostaa (ns) aito on ostaa sellainen, joltain tunnetulta ja "valtuutetulta" jälleen myyjältä, uutena.

Ellei sitten ole mahdollista ostaa valmistajalta. Sinänsä minusta on hieman hassua, että osa ostaa mieluummin kalliin ja tunnetun the merkkilaukun kun hankkisi samalla hinnalla teettämällä itselleen yksilöllisen ja siten uniikin laukun. - Toki kaikki pissikset, eikä välttämättä kaikki muut itseään laukku ja tyyli guruna itseään pitävät eivät ehkä huomaisi teetetyn laukun todellista arvoa, sen kohdatessaan.    

On myös outoa, että osa olettaa, että jos tai kun ostaa merkkilaukun käytettynä, niin voisi käydä varmsitamassa sen aitouden uusia, saman valmistajan (/merkin) valtuutetulla jälleen myyjällä. 

Oma lukunsa on myös he, joiden mielestä "the merkkilaukku" menisi pilalle tai kärsisi, jos sen kanssa ei käyttäsi muita kalliita merkki tuotteita. - Sen sijaan, että merkkilaukun käyttäjä saattaisi  vapaasti yhdistellä sekä edullisempia että kalliimpia, vaatteita ja asusteita. 

Vierailija
24/34 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen kalliin laukun ostaja oikeasti säilyttää sen dust bagin ja kuitin. Oikeasti, jokainen. Jos on joku vuosikymmeniä vanha laukku, niin ymmärtää puuttumisen koska silloin ei laukkuja nähty mitenkään sijoituksena tai mietitty jälleenmyyntiarvoa.

Mun minimivaatimukset olisi että on Suomesta ostettu, kuitit ja dust bagit ja niin että voisin voisin varmistaa kuitin aitouden ja vielä kuvilla pyrkisin varmistamaan että kyseessä on todella aito kuitin laukku.

No en säästä. Harvoin laukkua sinne tungen ja pussit katoilevat. Kuitti myöskin katoaa ajansaatossa.

Ja mikä laukku kyseessä?

Omistan eri laukkuja. Arvot 400-1000e.

Miksi säilyttäisin niitä pussissa kun menee hyllyllä oikein kivasti. Vaihtelen melkein päivittäin laukkua, niin ei ehdi pölyyntymään.

Siis sulla on useita 400-1000e laukkuja, eikä kuitteja ja dustbageja tallessa niille?

Ei nyt millään pahalla, mutta kuinka typerä olet?

En ole se, jolle kommentoit, vaan eräs toinen, joka ei kuitteja tai dusbageja juurikaan jemmaile laukkuja hankkiessani. - Jaa miksikö? Ostan laukut ennen kaikkea käyttööni. Jos sitten joskus veilä tulee päivä, jolloin laukun myyn, niin en odota tekeväni sillä voittoa. Minulle on siinä vaiheessa todennäköisesti tärkeämpää vain päästä laukusta eroon. Laukku ei siis edusta minulle siinä mielessä sijoitusta. Mutta en näin tehdessäni menekään väittämään, että olisin erityinen laukku friikki. Olen vain haksahtanut uskomaan, että laadusta ja itseä miellyttävästä joutuu toisinaan maksamaan vähän enemmän. - Vaikka kyse on kyllä pienestä itsepetoksesta. Moni edullisempi laukkuni on kestänyt paljon enemmän käyttöä kuin vastaavasti kalliimpi. Valitettavasti. En pidä kertakäyttökulttuurista ja osatamani (mm.) laukku saattaakin olla käytössäni useita vuosia, etten sanosi vuosikymmeniä. 

Vierailija
25/34 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hä??!! Miksi pitäisi kuitit säilyttää? Jos ostan laukun itselleni, niin en todellakaan säilyttele vuosikausia kuitteja siksi, että jos satun joskus myymään laukun jollekin. Dustbagin säilytän, vaikkakaan en laukkua siinä pidä. En myöskään säilytä jotain laatikkoja. Esim viimeksi ostamassani Mulberryn Bayswaterissa oli niin iso laatikko, että jos noita alkaisi säilyttelemään, loppuis tila kaapeista. Ostan laukut siis ensisijaisesti itselleni, en jälleenmyyntiä ajatellen.

Vierailija
26/34 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aikaa sitten yksi bloggaaja sai Espan luiskan kautta tilattua laukun Pariisista asti. Tuskinpa on ongelma, jos ei enää ole omassa hyllyssä. Mikä laukku kyseessä?

Vierailija
27/34 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis hä??!! Miksi pitäisi kuitit säilyttää? Jos ostan laukun itselleni, niin en todellakaan säilyttele vuosikausia kuitteja siksi, että jos satun joskus myymään laukun jollekin. Dustbagin säilytän, vaikkakaan en laukkua siinä pidä. En myöskään säilytä jotain laatikkoja. Esim viimeksi ostamassani Mulberryn Bayswaterissa oli niin iso laatikko, että jos noita alkaisi säilyttelemään, loppuis tila kaapeista. Ostan laukut siis ensisijaisesti itselleni, en jälleenmyyntiä ajatellen.

Vaikka siksi että jos siihen kyllästyykin ja haluaa sen myydä, niin aitous on helpompi todistaa ja jälleenmyyntiarvokin voi olla korkeampi. Tulee mieleen muitakin tilanteita joissa ostotodistus on hyvä olla olemassa, esim. jos tavara varastetaan se helpottaa vakuutusyhtiön kanssa asiointia jne.

Mä olen hieman järkyttynyt siitä miten huonosti te huolehditte omaisuudestanne. En ole mielestäni mitenkään tarkka, mutta kyllä mä kaikista arvokkaammista asioista pidän paperit olemassa ja huolehdin asiallisesta säilytyksestä.

Miten teillä sitten on esim. auton paperit? Onko niissäkin kuitit hukassa ja katsastustodistukset ties missä ja huolto- ja korjauskuitit heitetty heti roskiin?

Vierailija
28/34 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen kalliin laukun ostaja oikeasti säilyttää sen dust bagin ja kuitin. Oikeasti, jokainen. Jos on joku vuosikymmeniä vanha laukku, niin ymmärtää puuttumisen koska silloin ei laukkuja nähty mitenkään sijoituksena tai mietitty jälleenmyyntiarvoa.

Mun minimivaatimukset olisi että on Suomesta ostettu, kuitit ja dust bagit ja niin että voisin voisin varmistaa kuitin aitouden ja vielä kuvilla pyrkisin varmistamaan että kyseessä on todella aito kuitin laukku.

No en säästä. Harvoin laukkua sinne tungen ja pussit katoilevat. Kuitti myöskin katoaa ajansaatossa.

Ja mikä laukku kyseessä?

Omistan eri laukkuja. Arvot 400-1000e.

Miksi säilyttäisin niitä pussissa kun menee hyllyllä oikein kivasti. Vaihtelen melkein päivittäin laukkua, niin ei ehdi pölyyntymään.

Siis sulla on useita 400-1000e laukkuja, eikä kuitteja ja dustbageja tallessa niille?

Ei nyt millään pahalla, mutta kuinka typerä olet?

En ole se, jolle kommentoit, vaan eräs toinen, joka ei kuitteja tai dusbageja juurikaan jemmaile laukkuja hankkiessani. - Jaa miksikö? Ostan laukut ennen kaikkea käyttööni. Jos sitten joskus veilä tulee päivä, jolloin laukun myyn, niin en odota tekeväni sillä voittoa. Minulle on siinä vaiheessa todennäköisesti tärkeämpää vain päästä laukusta eroon. Laukku ei siis edusta minulle siinä mielessä sijoitusta. Mutta en näin tehdessäni menekään väittämään, että olisin erityinen laukku friikki. Olen vain haksahtanut uskomaan, että laadusta ja itseä miellyttävästä joutuu toisinaan maksamaan vähän enemmän. - Vaikka kyse on kyllä pienestä itsepetoksesta. Moni edullisempi laukkuni on kestänyt paljon enemmän käyttöä kuin vastaavasti kalliimpi. Valitettavasti. En pidä kertakäyttökulttuurista ja osatamani (mm.) laukku saattaakin olla käytössäni useita vuosia, etten sanosi vuosikymmeniä. 

Mä olen vaan ihan eri linjoilla tässä asiassa. :D On mulla esim puhelimestakin kuitit ja todistukset tallella, vaikka ihan käyttöön senkin ostin. Tietysti. Jos se maksoi 700e, niin samoin huolehtisin merkkilaukustakin joka maksoi 700e.

Vierailija
29/34 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka siksi että jos siihen kyllästyykin ja haluaa sen myydä, niin aitous on helpompi todistaa ja jälleenmyyntiarvokin voi olla korkeampi. Tulee mieleen muitakin tilanteita joissa ostotodistus on hyvä olla olemassa, esim. jos tavara varastetaan se helpottaa vakuutusyhtiön kanssa asiointia jne.

Mä olen hieman järkyttynyt siitä miten huonosti te huolehditte omaisuudestanne. En ole mielestäni mitenkään tarkka, mutta kyllä mä kaikista arvokkaammista asioista pidän paperit olemassa ja huolehdin asiallisesta säilytyksestä.

Miten teillä sitten on esim. auton paperit? Onko niissäkin kuitit hukassa ja katsastustodistukset ties missä ja huolto- ja korjauskuitit heitetty heti roskiin?

Auton paperit, mitkä pitää olla, ovat autossa ja kaikki muut ovat kodin paperit kansiossa.

Ostin jääkaapin, otin kopion kuitista, laitoin muovitaskuun ja keittiö välilehdelle.

Mutta jos ostan itselleni laukun, en todellakaan kuitteja säilyttele. Miksi ihmeessä ?

Ja miten kuitti todistaa yhtään mitään ? Kertoo ainoastaan milloin minä olen ostanut laukun.

Voin myydä kopiolaukun ja ja laittaa siihen aidon kuitin. Tuleeko kaupat ?

Voi yksinkertaisuus näitä juttuja.

Vierailija
30/34 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Tää on muuten jännää. On tavaroita, kuten esimerkiiksi. elektroniikasta tai puhelimista olen jemmannut kuitit ja manuaalit talteen, kun taas osasta, kuten vaatteista tai laukuista en ole tavannut niin tehdä. (Autoa en omista, vaan esimerkiksi vuokraan sen tarvittaessa).

-Tiedä sitten johtuuko siitä, että tyylini on pysynyt aika samanlaisena jo useamman vuoden.Ja ostan siis vaatteet ja laukkuni ennenkaikkea käyttööni en sijoituksena. Varmasti on myös niin, että siinä, missä itse kuvittelen käyttäväni ja suosivani ajatonta ja klassisen tyylikästä  ja jota aika ajoin saatan huollattaa (mm) suutarilla ta pesulassa - Nii vastaavastin saman valitsemani ja käyttämäni (esineen) joku toinen näkee vanhana ja parhaat päivänsä nähneenä hirvityksenä, josta minun pitäisi "jo" osata luopua. Museot ovat erikseen, eivätkä vanhat esineet, joita siis -vaattetkin  ja laukut. eivät muka voisi kaunistaisi ketään.     

Vierailija
31/34 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auton paperit, mitkä pitää olla, ovat autossa ja kaikki muut ovat kodin paperit kansiossa.

Ostin jääkaapin, otin kopion kuitista, laitoin muovitaskuun ja keittiö välilehdelle.

Mutta jos ostan itselleni laukun, en todellakaan kuitteja säilyttele. Miksi ihmeessä ?

Ja miten kuitti todistaa yhtään mitään ? Kertoo ainoastaan milloin minä olen ostanut laukun.

Kysyt miksi laukun kuitit pitäisi säilyttää vaikka vastasit juuri viestiin, jossa tähän annetaan hyviä syitä?

En näe järkeä toiminnassasi, jos koet tarpeelliseksi säilyttää kaikki paperit 500e jääkaapista mutta 2500e laukusta heitetään kuitit ja todistukset roskiin.

Mikä logiikka siinä nyt on?

Jos ostohintaa pitää jälkikäteen selvittää, on se huomattavasti helpompi jos kuitti on tallella.

Vierailija
32/34 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luksustuotteet ovat harvinaisuuksia. Louis Vuitton ei ole luksusmerkki. Laatu on hyvä, mutta jos voi vain kävellä kauppaan ja ostaa ihan mitä tahansa, sillä ei ole mitään tekemistä luksuksen kanssa. Aito luksus on sellaista, josta tavalliset turveaivot eivät tiedä. 

Minäkään en himoitse luksuslaukkua, jonka pystyisin ostamaan.

Vierailija
33/34 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ehkä mä en ole niin köyhä, että pitäisin käsilaukkuja OMAISUUTENA! En pidä omaisuutena myöskään 1000 € untuvatakkia tai 300€ kenkiä, enkä säilytä niistä "papereita", koska ne ovat käytössä kuluvaa käyttötavaraa. Mutta tää on ehkä väärä foorumi keskustella tästä aiheesta. Täällä mammat vissiin ostaa netistä käytettyjä vuittoneita päästäkseen pätemään ja osoittamaan kavereilleen olevansa varakkaampia kuin ovatkaan ja esittelevät aitouden todistavia kuitteja kahvipöydässä.

Vierailija
34/34 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyt miksi laukun kuitit pitäisi säilyttää vaikka vastasit juuri viestiin, jossa tähän annetaan hyviä syitä?

En näe järkeä toiminnassasi, jos koet tarpeelliseksi säilyttää kaikki paperit 500e jääkaapista mutta 2500e laukusta heitetään kuitit ja todistukset roskiin.

Mikä logiikka siinä nyt on?

Jos ostohintaa pitää jälkikäteen selvittää, on se huomattavasti helpompi jos kuitti on tallella.

Niin. Jotkut tosiaan ostavat 2500€ laukkuja, siis oikein monta ja vielä usein aikeissa myydäkin sen ja varmasti haluavat saada kaupastaan voittoakin. 

En tiedä onko tämä ikäpolvi kysymyskin. Tai vain elämäntyyli ja tapa kysymys.

Osa meistä ostaa vaatteet ja laukut ennnen kaikkea omaan käyttöön ajattelematta lainkaan, että joskus pitäsi voida osoittaa ja todistaa sen tai niiden aitous.

Kun taas kodinelektroniikasta haluamme säilyttää kuitit ja manuaalit, vaikka nykyinen vallalala oleva kertakäyttö kulttuuri on johtanut siihen, että monenkaan edullisemman, eikä aina edes keskihintaisen elektroniikka laitteen kunnostaminen välttämtää kannata viiden muutamanvuoden jälkeen.

Mutta kai uskomme, että jos laite hajoaa ennen aikojaan, niin voimme sitten tarvittaessa helpommin kääntyä ne meille myyneen puoleen ja vaatia hyvitystä, tai kotivakuutuksesta, jos ja kun ne myynytkin kiukuttelee vastaan ja tai jos teemme asiasta valituksen kuluttajariita-lautakunnalle, niin manuaaleista (etc) löydämme tarkemmat laitteen yksilöinti tiedot, kun emme luota muistiimme, että osasimme kertoa laitteen tarkemmin kuin että  xxxx merkkinen laite on ja tota niinku maksoi €€€€ ja ostopaikka oli ggg eiku vai oliko se sttenkin vvv.  

Sen sijaan kalliimpienkin vaatteiden ja laukkujen kohdalla tavallaan hyväksymme, että ne kestävät meillä aikansa, eikä ainakaan ne meille myynyt halua palauttaa meille osaa myyntihinnasta , tai niitä korjata saati vaihtaa uuteen jos ja kun ne ovat kestäneet käytössämme sanotaanko nyt vaikka yli vuoden.

Vaikka tuolle vuodelle ei päivissä laskein edes montaa käyttöpäivää osuisi. Emme oikein osaa tai halua kuvitella, että joku haluaisi ostaa laukkumme, tai vaatteemme merkittävästi parempaan hintaan jos/ kun meillä olisi antaa ostajalle se kuitti, jonka aikanaan saamamme kun ise ostimme laukkumme tai vaatteemme.

Enemmän olemme iloisia, jos vielä jollekulle kelpaa. - Vaikka totuuden nimissä usein "unohdamme" hutiostoksemme kaapinperälle tai siirrämme ne mökki/ remontti röttösiksi. Jos saamme itseämme niskasta kiinni saatamme myös lahjoittaa ne punaisen ristinn konttiin tai Uffiin, ellei sitten joku vinkkaa tai muutoin näytä esimerkkiä, että hei ne voi myydä myös nettikirpparilla tai huutokaupassa. Siinä sitten myöhemmin paketoit ja lähetät toiselle puolelle Suomea tai eurooppaa paketin.

Kaupoistanne ostaja sitten kiittää kauniisti. Tai vaihtoehtosiestii vinkkaa, että tuote oli todennäköisesti feikki, kun kukaan muu ei ole myynyt n.n laukkua tai vaatetta samalla hinnalla hänelle. Tai kuinka hän tietää kun on nähnyt samalaisen laukun vuoden 2001 Voguessa tai prinsessa madomosellen  kainalsossa, mut tää nyt saatu ei oo ninku ihan samanlainen, vaikka sen ois pitäny ja myyjän nyt pitäis, niinku todistaa sen  aitous,. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme