Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö lihavan ostaa lentokoneessa kaksi istumapaikkaa?

Vierailija
21.06.2017 |

Mitä mieltä olette? Minun mielestäni niiden jotka eivät mahdu yhdelle penkille siten että käsinojat saa ilman ongelmia alas ja turvavyöhön ei tarvita lisäpalaa pitäisi velvoittaa ostamaan koneesta toinenkin istumapaikka. On meinaan epäreilua jos ylipainoinen vie vierustoverin penkistä (josta vierustoveri on itse maksanut) osan itselleen ja ymmärrän hyvin jos joku pitää sitä jopa varastamisena.
Tosin lihavien puolustukseksi pitää sanoa että ne penkit ovat oikeasti aika pieniä ja varsinkin pitkät lennot ovat niissä aika monesti epämukavia. Mutta se ei siltikään oikeuta istumaan osittain vierustoverin penkillä, vai oikeuttaako?
(pidetään ketju asiallisena)

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten penkkien laskeminen takamatkustajan syliinkin pitäisi hinnoitella ainakin 200 euron arvoiseksi. Siinä ryöstetään takamatkustajan tilaa törkeästi ja viedään mahdollisuus mm. työn tekemiseen. Jos haluaa nukkua, sen voi tehdä kotona, jos on niin sairas, ettei kykene siihen istualtaan.

Eikö ihmiset osaa lentokoneissa nukkua ilman, että sitä penkin selkänojaa kaataa? Itellä onnistuu helposti ja mieluummin istunkin pystymmässä asennossa, kuin rohnötän siinä penkissä.

Minusta tuo selkänojan säätömahdollisuus pitäisi poistaa lentokoneen penkeistä kokonaan. Haitta takana istujalle on kohtuuton. Löhöilijät menköön business luokkaan.

Vierailija
22/37 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten penkkien laskeminen takamatkustajan syliinkin pitäisi hinnoitella ainakin 200 euron arvoiseksi. Siinä ryöstetään takamatkustajan tilaa törkeästi ja viedään mahdollisuus mm. työn tekemiseen. Jos haluaa nukkua, sen voi tehdä kotona, jos on niin sairas, ettei kykene siihen istualtaan.

Teen noin 50 lentoa vuodessa enkä ole vielä kertaakaan huomannut että edessä olevan penkin lasku veisi törkeästi minun tilaani. Penkin yläosa liikkuu vain hieman lähemmäksi kasvojani enkä olisi naamaani muutenkaan siihen tilaan tunkemassa vaan istun/nukun selkä omaa penkkiä vasten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen noin 50 lentoa vuodessa enkä ole vielä kertaakaan huomannut että edessä olevan penkin lasku veisi törkeästi minun tilaani. Penkin yläosa liikkuu vain hieman lähemmäksi kasvojani enkä olisi naamaani muutenkaan siihen tilaan tunkemassa vaan istun/nukun selkä omaa penkkiä vasten.

Lasketko oman penkkisi selkänojan?

Vierailija
24/37 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penkinlaskijoita on joka koneessa vähintään kymmeniä. Huomattavan lihavia ei ole edes joka koneessa. Olen ehkä pari kertaa nähnyt tyypin, joka on tarvinnut jatkopalan turvavyöhön, ja olen lentänyt satoja kertoja.

Vierailija
25/37 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentokoneisiin pitäisi saada lihavien ihmisten varalta sellaiset käsinojan alle asetettavat pleksit jotka estäisivät heitä ottamasta toisen matkustajan paikastaa osaa omaan käyttöönsä. Sellaisen voisi sitten pyytää lentoemännältä jos huomaisi että vieressä istuva saattaa levittäytyä omalle puolelle.

Tämä olisi mainio ratkaisu.

Vierailija
26/37 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän lentoyhtiöt itse huolehdi tuosta asiasta, ei siinä muiden matkustajien mielipiteet paina.

Itse teen niin päin onnibussissa ja muilla halvoilla matkoilla (ei onnistu lennoilla), että ostan itselleni vierekkäiset paikat, jotta viereeni ei tulisi ketään. En siis ole ylipainoinen, mutta en halua viereeni ylipainoista tai edes normaalipainoista, joten kun liput on tosi halvat niin ostan paikat itselleni "ja matkakumppanilleni". Sitten, hups, matkakumppanilleni "tuleekin este" (ei sillä että kukaan sitä kysyisi miksi vieressäni on vapaa paikka).

Miksi tämä on saanut alapeukkuja? Itsekin teen näin aina :D tosi kätevää ja samalla tulee tuettua palveluntarjoajaa

Vierailija
27/37 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en puutu kenenkään painoon, mutta jokaisen oikeuteen omaan paikkaan koneessa. Jos maksan matkan, niin oletan, että saan yhden paikan verran tilaa koneessa, joka suunnassa. Nyt sattui niin, että viereeni istui huomattavan ylipainoinen nuori nainen. Huomattavan, ei pelkästään hieman isokokoinen.  Hän ei mahtunut omalle penkilleen, vaan levittäytyi minun puolelleni sekä istuimella, käsinojalla että jalkatilassa ja jouduin istumaan todella ahtaasti. Hänen oli  todella vaikea nousta penkistä, kun halusin ohi wc:hen. Mielestäni on lentoyhtiön asia varmistaa minulle kohtuullinen tila maksamastani paikasta. Tämä ilmiö on yleistynyt paljon. Miten lentoyhtiöt vastaavat tähän ongelmaan, ei ole kohtuullista, että toinen matkustaja vie normaalipainoiselta tilaa hänen maksamastaan paikasta.

Vierailija
28/37 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi vedota l äskiyteen ja viedä sen varjolla toisen paikkaa jps täysi lento (ja vierustoveri jos on normaalipainoinen eikä tule sun penkillesi  senttiäkään). Sullakaan ei ole tällöin oikeutta tulla sellaisen penkille, joka maksanut omasta paikastaan..sama pätee perheelliset, jotka ei pidä vahtia lapsistaan ja antavat huutaa,märistä ja potkia penkkiä. Vanhempien vastuulla huolehtia jälkikasvustaan! Ei toisten. Muutkin ovat maksaneet kalliista lentolipuistaan, eikä toisten häiriöistä. Esim.lentokoneessa kavereiden kanssa juoruilu käytävällä tuolien yli on rasittavaa ja häiritsevää  Onko pakko? Juorutkaa perillä tai jossain muussa tilassa. Huomioikaa lentorauha. Lennoilla pitäis olla joku etiketti ja säännöt, joiden rikkominen johtaa sakkoihin.

Vierailija
29/37 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIkö läskejä voitaisi kuljettaa ruumassa jossain laatikossa??

Vierailija
30/37 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Penkinlaskijoita on joka koneessa vähintään kymmeniä. Huomattavan lihavia ei ole edes joka koneessa. Olen ehkä pari kertaa nähnyt tyypin, joka on tarvinnut jatkopalan turvavyöhön, ja olen lentänyt satoja kertoja.

Jatkopala turvavyöhön😂😂😂..ei ole totta. Kyllä itkunauru tulee...no melkein 50 % suomalaisista on ylipainoisia eli varmaan ton verta tarvittais kyllä noita jatkopaloja..olis sit hyvä kun nämä ylipainoiset varaavat lentoja, että varaisivat vain ja ainoastaan vain joka toisen paikan, varsinkin jos ylipainoinen henkilö. Matkustajat pitäis kyllä punnita.

Vierailija
31/37 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt en puutu kenenkään painoon, mutta jokaisen oikeuteen omaan paikkaan koneessa. Jos maksan matkan, niin oletan, että saan yhden paikan verran tilaa koneessa, joka suunnassa. Nyt sattui niin, että viereeni istui huomattavan ylipainoinen nuori nainen. Huomattavan, ei pelkästään hieman isokokoinen.  Hän ei mahtunut omalle penkilleen, vaan levittäytyi minun puolelleni sekä istuimella, käsinojalla että jalkatilassa ja jouduin istumaan todella ahtaasti. Hänen oli  todella vaikea nousta penkistä, kun halusin ohi wc:hen. Mielestäni on lentoyhtiön asia varmistaa minulle kohtuullinen tila maksamastani paikasta. Tämä ilmiö on yleistynyt paljon. Miten lentoyhtiöt vastaavat tähän ongelmaan, ei ole kohtuullista, että toinen matkustaja vie normaalipainoiselta tilaa hänen maksamastaan paikasta.

Asiaa, juuri näin. Oikeus sinulla on omaan paikkaasi, kokeilepa valua fatson syliin "vahingossa"? Miksei pelaa näin päin? Ja tuossa tullaan myös siihen, ettei ole oikeutta koskea toiseen eli ei ylipainoisen ole lupa hipaistakaan sinua!

Vierailija
32/37 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pitää saada mistä maksaa. En hyväksy että joku ylipainoinen koittaa loisia osalla mun penkistä. Ja miksi niitten matkatavaroiden punnitus on tärkeää, eikö olisi tärkeämpää punnita sekä ihminen että tavarat ja sitte kattoo kuka maksaa lisää ja kuka saa rahasta takasin?

Vierailija
33/37 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokoneen istuimapaikan mittoja ei ole mahdollista saada selville etukäteen. Olen keskikokoinen suomalainen enkä ole niin rikas että lentäisin bisnesluokassa tai ostaisin ylimääräisen paikan mutta olen joskus istunut niin kapealla keskipaikalla että olen ollut olkavarsillani fyysisessä kosketuksessa molempiin vierustovereihini koko matkan. Jos tietäisin etukäteen että tila on erityisen pieni niin ostaisin jonkun toisen lennon. 

Vierailija
34/37 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on pian lentoyhtiöiden mietittävä mitä tekevät näille isokokoisille, jotka eivät mahdu omaan penkkiinsä. Jos ostan paikan koneeseen, oletan että saan kokonaisen tuolin käyttööni, enkä vain puolikasta, kun vieruskaveri vie osan tilasta.  Mitäs jos olisikin erikokoisia penkkejä eri hinnoilla tyyliin normaali ja xl.  Eikös niissä koneiden painolaskelmissakin käytetä matkustajien keskiarvopainoa, ei sekään taida enää olla sama, kuin vaikka 70-luvulla, jolloin lähes kaikki olivat hoikkia. Joka tapauksessa, ongelmia tässä asiassa esiintyy jo paljon.

Vierailija
35/37 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsea hairitsee eniten se kun/jos vierustoverin kyynarpaa osuu koko ajan kylkeen. Tulee jonkinlainen hermoreaktio ja kutiaa. Iso ahteri ei ole niin paha ongelma. 

Vierailija
36/37 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuppaa olemaan polvilumpiot edessä olevan selkänojassa vaikka se olisi pystyssäkin. Jos se penkki kallistetaan, niin ei vaan jalat mahdu. Ensimmäinen tehtävä koneessa onkin lukita se edessä oleva selkänoja pystyyn polvilla. Jos se unohtuu, niin sitten täytyy vaan muljutella polvia siihen selkänojaan. Jos ei ole kivaa minulla, niin ei ole sillä edessä olijallakaan.

Vierailija
37/37 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ihmiset osaa lentokoneissa nukkua ilman, että sitä penkin selkänojaa kaataa? Itellä onnistuu helposti ja mieluummin istunkin pystymmässä asennossa, kuin rohnötän siinä penkissä.

Minusta tuo selkänojan säätömahdollisuus pitäisi poistaa lentokoneen penkeistä kokonaan. Haitta takana istujalle on kohtuuton. Löhöilijät menköön business luokkaan.

Se alas-laskutoiminto on yölentoja varten, jolloin oletuksena koko rivistö laskee selkänojaa taaemmas.