Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökkivuokraus sukulaiselta... Yhtä helvettiä!

Vierailija
19.06.2017 |

Ollaan siis joka vuosi vuokrattu mökki ulkopuoliselta pariskunnalta ja tarkoitus oli tänäkin vuonna mutta vähän aikaa sitten paljastui että siellä on tapahtunut vesivahinko ja mökki menee remonttiin joten meidän meno sinne peruuntui..

Tätä sitten harmittelin miehen puolen sukulaisille ja sieltä sitten heiltä tuli ehdotus jos menisimme heidän mökille koska se on silloin vapaa. Kysyin mitä maksaa ja he eivät halunneet ottaa rahaa vastaan.

Nyt kuitenkin on alkanut tulla ohjelistaa mitä siellä pitäisi tehdä ja se lista ei olekkaan ihan pieni..

Kun sanoin että en oikein olisi halukas tekemään kys. Hommia kun tarkoitus oli kumminkin lomailla ja ehdotin taas rahallista korvausta niin nyt ollaan näreissään kun ne hommat pitäisi kuitenkin tehdä..

Äsken sitten peruin koko homman ja sain viestin takaisin "ei tarvi sitten ikinä tulla"

Joo jälkiviisaana on hyvä ajatella ettei olis ikinä pitäny suostua mutta miten tässä tilanteessa nyt sitten lähdet etenemään kun homma on jo tapahtunut..

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten meinasitte saada ajan kulumaan?

Niin kun eihän mökillä voi tehdä muuta kuin huhkia töitä. Huhhuh, en tule ikinä ymmärtämään näitä elämäntapamökkeilijöitä joille mökki on käytännössä työleiri.

Minä tulisin hulluksi jos mökillä pitäisi vain loikoilla. Teen aivotyötä tietokoneella ja mökillä haluan nimenomaan vastapainoksi raataa. Kaataa ja pilkkoa puita,raivata tonttia, rakentaa ja remontoida, kitkeä ja istuttaa.

Kyllä, nimenomaan sinä haluat tehdä tuon kaiken. Ymmärrän sen ja varmasti sinulle se sopii työsi vastapainoksi. Mutta jos joku sun mökille tulee, niin laitatko sä sitten esim sen sun ystäväsi joka jakaa jalkaisin postia, niin kantamaan ja raivaamaan puita? Tuskin, koska se asia mitä sinä tahdot tehdä, ei tarkoita että muut tahtovat tehdä ja touhuta samaa.

Jos mökistä on halunnut tehdä työleirin itselleen sitä työtä siellä on vaikka itse olisi pois. Kasvimaa on kitkettävä puut pienittävä jne. Harva työleiriläinen haluaa jättää ne tekemättä eikä he ainakaan oloaan lomailuksi koe jos kaikki on tekemättä.

Itse jättäisin vuokraamatta työleiriä enkä vuokraa mökkiä joka sellainen on... en vaikka työstä maksettaisiin ilmaisen "lomailun" lisäksi. Osaan sanoa siitä kohtaa sukulaisille tai tutuille kiitos mutta ei kiitos, mieluummin vuokraamme mökin jossa voimme viettää aikaa siten kun me haluamme. Jos nyt ystävä siitä sattuisi loukkaantumaan uskon että en menettäisi mitää... tosin ei loukkaantumisia puolin tai toisin ole vielä koskaan tapahtunut.

Vierailija
82/95 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ihan hyvällä katsoisi jos joku vuokraaja tai mökkivieras olisi tehnyt omasta laiskottelu mökistämme työleirin, hoitanut puutarhaa, järjestellyt paikkoja, kaatanut ja pilkkonut puita jne. Mökin omistaja kyllä määrää mökin tarkoituksen ja säännöt vieras tai vuokralainen hyväksyy tai on hyväksymättä sääntöjä ja pysyy pois mökiltä jos ei hyväksy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei todellista kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole koskaan ymmärtäny laiskoja ihmisiä. Miten pää kestää vetelehtimistä?

Minä taas en ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä jotka ei osaa ikinä vaan olla tekemättä yhtään mitään.

Meillä ei ole mökkiä eikä edes vuokrata sellaista. En todellakaan halua vapaa aikaani käyttää mihinkään työntekoon. Samasta syystä asutaan rivitalo asunnossa missä ei tarvitse tehdä mitään pihatöitä.

Kun lähdetään lomalle se on allinclusive loma jossa ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Ei kierellä turistinähtävyyksiä tai etsiä ravintoloita.

Ja näin menee viikko ihanasti.

Laiskaksi en itseäni sanoisi. Teen töitä 10h joka arkipäivä. Lomaa on 4vk vuodessa.

Huijaat vain itseäsi väittämällä itsellesi ettet ole laiska. Veikkaan ettet tee myöskään mitään henkisesti tai fyysisesti kehittävää, vaan mielummin löhnötät työpäiväsikin jälkeen sohvalla ja jatkat kohti alzhaimeria.

Jos et ole laiska, olet jokatapauksessa aivan helkkarin saamaton. Entä jos joutuisit joskus tekemään töitä ihan oikeasti (työprojekti, hanke ym. 70-80 viikkotyötuntia), onnistuisiko?

Tällaiset "en vaan tykkää tehdä ylimääräistä"-tyypit eivät tykänneet myöskään opiskella, koska "koulu ei ole mun juttu" ym, eivät tykkää urheilla, koska "se vaatisi niin paljon", eivätkä myöskään tykkää kehittää itseään, koska "en mä osaa kuitenkaan ajatella"! Ultimaattisen white trash-looserin paljastaa all-inclusive loma. Eli vietät lomasi mieluiten takapihalla täyden palvelun alla itseäsi lisää lihottaen, kuin tekisit jotain aivojasi, fysiikkaa tai kulttuuritietämystäsi aktivoivaa.

Heh. Olen tuota lainaamaasi mökkeilyssä täysin vastaava henkilö, lomalle en mene all inclusiveen mutta en myöskään työleirille. Noin muuten sitten minulla on 2 korkeakoulututkintoa ja teen jatko-opintoja (tohtori), harrastan viikossa rankkaa liikuntaa 4-5 tuntia, luen paljon, ulkoilen... Työni on asiantuntijatyö, jossa tunnit menevät helposti punaiselle. Mutta olen tosiaan laiska, koska lomalla lomailen, selvän teki. :D

Vierailija
84/95 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö ole muuta mökki-vaihtoehtoa? Olisit voinut vuokrata jonkun muun mökin ja ilmoittaa sukulaiselle että saitkin vuokrattua toisen mökin joten ette tarvitsekaan heidän mökkiään ja kiittelet kovasti että tarjosivat sitä teille kuitenkin. Kukaan ei loukkaannu. Vai oliko tässä nyt ongelmana ehkä se että tarjosit naurettavan pientä summaa vuokraksi...Ehkä se pariskunta jolta vuokrasitte aiemmin odotti pienen vuokran lisäksi teidän tekevän jotakin hommia mökillä mutta olette siellä vaan köllötelleet. Ei ihme että tälle kesälle osui vesivahinko ja remppa...Yleensä kun vuokraa mökin niin siihen sisältyy tiettyjä toimia jotka pitää olla tehtynä kun mökin jättää vaikka sinne tulisi siivoja joka vuokralaisen jälkeen.

Vierailija
85/95 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa tilanteesa voi edetä mitenkään muuten kuin etsiä mökki vapailta markkinoilta. 

Mun mielestä voi hyvin maksaa vuokran työllä ja mökillä puuhailu on kivaa. Mutta jos sukulaisten mökillä pitäisi suunnilleen jynssätä talo lattiasta kattoon, pestä matot, vaihtaa kiusakivet ja kääntää kasvimaa, niin se voi mennä vähän liian pitkälle. 

Vierailija
86/95 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa ole kuin viisi hommaa ja eivät mielestäni mitään isoja. Joka päivälle yksi niin ehtii vielä hyvin lukemaan ja soutelemaan.

Et ole ikinä tainnut marjojen keräämistä tehdä käytännössä? Riippuu toki puutarhan koosta, erilaisten marjalajien määrästä ja sadon koosta, mutta tuollaiseen työhön saattaa spekseistä riippuen mennä päivästä jopa viikkoihin. Eri lajit myös kypsyvät eri tahdissa, eli käytännössä sitä marjojen  poimintaa, puhdistusta ja pakastamista saattaa joutua tekemään vähän väliä eikä kertaluontoisen urakkana. Eli kuulostaa aikamoiselta pallo jalassa -hommalta kun vielä koko hyöty menee jonkun muun piikkiin.

Toisilla on 50 pensasta viinimarjoja. Saa niitä hetken keräillä.

Jep. Minä ja mies seurustelun alkuaikoina oltiin menossa miehen vanhempien mökille ja anoppi soitti mulle, että siellä on varmaan viinimarjat kypsiä viittikkö kerätä ja pakastaa. Lupasin ja mies sanoi heti että ei helvetti. Perillä sain huomata, että siellä oli parikymmentä pensasta kumpaakin viinimarjaa. Anoppi tekee aina mehua ja siksi istuttanut ihan hulluna pensaita. Pari päivää meni pensaissa miehellä ja mulla. Mies sanoi, että anoppi soitti mulle ihan vaan, koska tiesi että mies ois saman tien sanonut että ei aleta siihen operaatioon, mutta minä en osannut kieltäytyä kun en käsittänyt että niitä on viljelmä...

Vierailija
87/95 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin . Meillä on tapana kutsua vieraat viikonlopuksi mökille ja vihjeenä , että juomaa riittää saa heidät tulemaan . Betonimylly pyörii jo valmiiksi heidän tullessa, ja lapiot + kanget on hiekka kasassa . Vasarat ja hanskat on myös jokaiselle . Tosin vieraslistaa joutuu muuttamaan joka viikonlopuksi :(

Vierailija
88/95 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan mökin töistä maksaa mökkitalkkarille tms. joka tekee homman. No, en usko että koko juttu on totta, tyssäsi tuohon marjojen keruuseen ja pakastamiseen. Mökin pakastameenko ne jätettäisiin talveksi?

Mökin pakastimeen meillä ainakin marjat säilötään. Haetaan sitten talvella kaupunkiin, missä on paljon pienempi pakastin.

Vierailija
89/95 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se männöö mutta mänkööt kirjoitti:

Juuri näin . Meillä on tapana kutsua vieraat viikonlopuksi mökille ja vihjeenä , että juomaa riittää saa heidät tulemaan . Betonimylly pyörii jo valmiiksi heidän tullessa, ja lapiot + kanget on hiekka kasassa . Vasarat ja hanskat on myös jokaiselle . Tosin vieraslistaa joutuu muuttamaan joka viikonlopuksi :(

Sää oot varmaan mun veljen vaimon isä. Meidät kutsuttiin viime juhannuksena kahden päivän vierailulle veljen vaimon suvun mökille. Ostettiin toki ruoat kaikille 10 hengelle (veljen perhe, oma perhe ja vanha isäntäväki) mukaan, pihvit, salaatit, makkarat, kakut sun muut herkut pariksi päiväksi ja pari riippumattoa & ulkopeliä tuliaisiksi. WC paperia ei huomattu ostaa, joten käytiin sitä vielä myöhemmin hakemassa, kun jokaisella tuntui olevan oma rullansa mukanaan. Vanha isäntä tuli jo autolle vastaan, kaappasi mieheni mukaansa puunkaatoon ja mökkitien tekohommiin ja mulle huikkasi, että voinkin mennä heti kasvimaalle, siellä Anja jo onkin ja sitten kun se homma on hoidettu, pitäis matot pestä. Juhannuksena... No kilttejä ja työteliäitä kun ollaan (sen takia varmaan kutsuttiinkin), tehtiin työtä käskettyä. Illalla päästiin kuitenkin saunaan ja veljeni grillaili tuomisiamme hyvillään ja kehuen aikaansaannoksiamme. Ei mennä enää koskaan.

Vierailija
90/95 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten meinasitte saada ajan kulumaan?

Niin kun eihän mökillä voi tehdä muuta kuin huhkia töitä. Huhhuh, en tule ikinä ymmärtämään näitä elämäntapamökkeilijöitä joille mökki on käytännössä työleiri.

Minä tulisin hulluksi jos mökillä pitäisi vain loikoilla. Teen aivotyötä tietokoneella ja mökillä haluan nimenomaan vastapainoksi raataa. Kaataa ja pilkkoa puita,raivata tonttia, rakentaa ja remontoida, kitkeä ja istuttaa.

Kyllä, nimenomaan sinä haluat tehdä tuon kaiken. Ymmärrän sen ja varmasti sinulle se sopii työsi vastapainoksi. Mutta jos joku sun mökille tulee, niin laitatko sä sitten esim sen sun ystäväsi joka jakaa jalkaisin postia, niin kantamaan ja raivaamaan puita? Tuskin, koska se asia mitä sinä tahdot tehdä, ei tarkoita että muut tahtovat tehdä ja touhuta samaa.

Munkin työ on aivotyötä, ei mitään fyysistä, ja omalla mökillä tykkään laitella pihaa ja tehdä mökkihommia mutta tykkään myös istua hyvää dekkaria lukien, saunoen ja uiden. Tykkään jumpata kahvakuulalla mökkipihalla, käydä juoksemassa ja milloin mitäkin. Jos tuollainen työlista tehdään sellaiselle mökille, joka ei ole oma ja jonka olin halunnut nimenomaan rahalla vuokrata niin kyllä muakin ärsyttäis. On mukava laittaa omia kukkapenkkejä ja seurata kukkien kasvua ja pitää huolta omasta, mutta en minä vuokramökille menisi töihin, kuten en mene hotelliinkaan töihin, jos siellä lomailen. Ap haki nimenomaan sitä muuta olemista kuin toisen mökin laittelua ja olisi halunnut rahalla maksaa. Mökillä on paljon fyysistä, joka ei ole työtä, esim. just kuntoilu jolle lomalla on kivasti aikaa. Todennäköisesti noiden töiden tilaaminen siivous- ja muilta firmoilta maksais tilaajalle enemmän kuin ap:n mökkivuokra.

Meidänkin mökillä on ystäväpariskunta ollut viikon meidän luvalla, sovittiin että jättävät siihen kuntoon missä oli eli astianpesukoneessa pyöräyttävät astiat, jättävät lakanat pyykkikoriin ym. Edes heiltä (ilmaiseksi olevilta) en viitsi tuollaista työlistaa vaatia. Jos jotain "vaatisin" ni voisin sanoa, että jättäkää kiitokseksi vaikka jokin kesäinen roseviini sinne, mut en sitäkään vaadi. Tällä en tarkoita että pitäisi antaa mökki ilmaiseksi, vaan tarkoitan, että jos vuokraaja eli asiakas haluaa maksaa rahalla niin hän ei silloin pyytänyt päästä töihin, vaan lomalle.  Mikäli mökin vuokranantaja haluaa jonkin au pair-tyyppisesti töihin, hänen täytyy etsiä sellainen eikä vuokrata ap:lle.

Vierailija
91/95 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska lukea näitä että "raha ei kelpaa vaan työ". Vanhemp väki nimittäin on kertoillut, että heti sotien jälkeen kun työvoimasta oli pulaa, niin piti korvata työllä esim. lainassa ollut työkalu tms. Rahaa ei huolittu kun tarvittiin apukäsiä.

Vierailija
92/95 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuossa mitään vahinkoa ole tapahtunut. Hyvä kun peruitte ajoissa. Jokainen lomailee tavallaan, ja jos ehdot eivät miellytä niin kenenkään ei tule pakottaa. Eikä varsinkaan suuttua kiitos eistä...

Vierailija
93/95 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei muuten avauksessa maininnut lainkaan, mitä työtä sukulaiset vaativat. Marjat pensaissa eivät ole vielä poimintakypsiä. Jos sukulaiset ovat jo käyneet mökillään, mahdolliset kasvimaat ja kukkapenkit ovat ainakin peruskunnossa, venekin varmaan jo tervattu. Ja miten primitiivinen mökki on, siitäkään ei ollut mainintaa? 

Niin tai näin. ap:n kuvailema tilanne on jo ohi. Rahalla saa ihan kivan mökin. 

Vierailija
94/95 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Ap ei muuten avauksessa maininnut lainkaan, mitä työtä sukulaiset vaativat. Marjat pensaissa eivät ole vielä poimintakypsiä. Jos sukulaiset ovat jo käyneet mökillään, mahdolliset kasvimaat ja kukkapenkit ovat ainakin peruskunnossa, venekin varmaan jo tervattu. Ja miten primitiivinen mökki on, siitäkään ei ollut mainintaa? 

Niin tai näin. ap:n kuvailema tilanne on jo ohi. Rahalla saa ihan kivan mökin. 

Yhä edelleen: ap ei ollut menossa sinne nyt, missään ei puhuttu juhannuksesta vaan päin vastoin, että olisivat menneet syksymmällä. Ja olihan siellä lista alkaen mattojen pesusta trampoliini purkamiseen ja marjojen poimimiseen ja pakastamiseen

Vierailija
95/95 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteistyö on voimaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole koskaan ymmärtäny laiskoja ihmisiä. Miten pää kestää vetelehtimistä?

Minä taas en ymmärrä ihmisiä, joiden mielestä elämässä on pelkkää laiskottelua tai sitten työnteko. Miten pää kestää tuollaista tyhjyyttä?

Me vuokrataan melkein joka kesä Lapista mökki viikoksi. Käytetään hyvin iso osa ajasta kalastamiseen. Marjoja poimin, jos marja-aika sattuu, mutta ihan itselle, en vuokraajalle. Oma aikansa sitten menee niiden kalojen laittoon, savustamiseen yms. Toki siellä mökilläkin on pieniä hommia tehtävänä, ei me haluta sotkussa elää sielläkään. Eli kyllähän sielläkin siivotaan, laitetaan ruokaa ja tiskataan, usein myös leivon. ts. peruskotityöt mitä tehdään kotonakin ollessa päivittäin. Ei näihin paljon aikaa mene. Sekä käydään kaupassakin välillä kirkonkylällä ja saatetaan käydä jossain paikkakunnan tapahtumassa. Ei ole koskaan siellä istuttu löhömässä, koko ajan on jotain tekemistä. Mutta mökin perusasiat tekee mökin vuokranantaja, eli kunnostustyöt ja pihan hoidon. 

Juuri näinhän sen kuuluukin olla. Ystävieni sukulaisilla on mökit, joista jommassa kummassa saamme viettää muutaman päivän joka kesä. Kyllä niissäkin riittää jos jonkinlaista puuhaa, mutta ainoa mitä meidän tarvitsee tehdä on viedä omat ruuat, pyyhkeet (liinavaatteet saa aina talon puolesta),huolehtia että saunassa on puita

ja vesi, sekä siivota jälkemme (imurointi + tuuletus + tiskit). Nurmikon leikkaamme, jos ei edellinen kävijä ole leikannut, kummankin mökin piha on pieni, joten leikattavaakaan ei ole edes paljoa. Mitään näistä ei kukaan myöskän tee yksin, vaan muut auttavat (paitsi nurmikonleikkuussa). Aikaa jää 2-3 päivän reissulla hyvin mm. kalastamiselle, piha- ja lautapeleille, nukkumiselle ja lepäämiselle ym yhdessolille. Ei mökin ole tarkoitus olla työleiri, mutta tottakai jotakin kohtuullista perusaskaretta teemme ilmaisen oleskelumme vastineeksi.

Kannattaapa sitten seuraavilla kerroilla myös tyhjentää tulisijat tuhkasta (tuhkan pitää olla jäähtynyttä, peltiämpäri ja kauemmaksi rakennuksista), pilkkoa vähän puita kun ei ne klapit itsekseen ilmaannu, vuolla sytykkeitä eli kiehisiä seuraaville, pyyhkiä pinnat imuroimisen lisäksi. Fiksua on pestä saunan vesiastiat ja lakaista saunallakin, puistella matot. Saunalta tyhjennetään vedet.

Pyyhkikää ruokakaappi, jääkaappi ja tasot, miltä se hella näyttää ja onko mikroa. Peitot ja huovat sekä päiväpeitto kannattaa ravistellla pihalla. Myös kynnysmatto ravistellaan hiekasta ja havuista. Oletteko käyttäneet tuikkuja ja kynttilöitä, hyttysmyrkkyä, talouspaperia, vessapaperis niin uudet tilalle ja sanomalehdet sekä tyhjät pullot pois. Roska-astia mielellään puhtaana ja uusi roskapussi paikalleen. Tunnin kun reippaasti heiluu niin mökki on kunnossa seuraavaa varten eikä tarvitse kenenkään toisen jälkiänne paikkailla.

Tottakai tiskit tiskataan heti ruuan jälkeen ja pöydät pyyhitään siivouksen yhteydessä. Pölyjä ei meidän tarvitse pyyhkiä. Siitä huolehtii isäntäväki. Vessa- ja talouspaperit laitetaan sitten kun loppuvat. Kynttilöitä tms emme polta, koska isäntäväki tuoksuallergisia. Hyttyssavu käryää vain ulkona. Matot ym puistellaan lähtösiivouksen yhteydessä. Kenenkään ei ole koskaan tarvinnut jälkiämme tulla paikkailemaan. Otapa ne herneet pois sieltä hanurista niin voit nauttia kesästä ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi