Mökkivuokraus sukulaiselta... Yhtä helvettiä!
Ollaan siis joka vuosi vuokrattu mökki ulkopuoliselta pariskunnalta ja tarkoitus oli tänäkin vuonna mutta vähän aikaa sitten paljastui että siellä on tapahtunut vesivahinko ja mökki menee remonttiin joten meidän meno sinne peruuntui..
Tätä sitten harmittelin miehen puolen sukulaisille ja sieltä sitten heiltä tuli ehdotus jos menisimme heidän mökille koska se on silloin vapaa. Kysyin mitä maksaa ja he eivät halunneet ottaa rahaa vastaan.
Nyt kuitenkin on alkanut tulla ohjelistaa mitä siellä pitäisi tehdä ja se lista ei olekkaan ihan pieni..
Kun sanoin että en oikein olisi halukas tekemään kys. Hommia kun tarkoitus oli kumminkin lomailla ja ehdotin taas rahallista korvausta niin nyt ollaan näreissään kun ne hommat pitäisi kuitenkin tehdä..
Äsken sitten peruin koko homman ja sain viestin takaisin "ei tarvi sitten ikinä tulla"
Joo jälkiviisaana on hyvä ajatella ettei olis ikinä pitäny suostua mutta miten tässä tilanteessa nyt sitten lähdet etenemään kun homma on jo tapahtunut..
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan ymmärtäny laiskoja ihmisiä. Miten pää kestää vetelehtimistä?
Minä taas en ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä jotka ei osaa ikinä vaan olla tekemättä yhtään mitään.
Meillä ei ole mökkiä eikä edes vuokrata sellaista. En todellakaan halua vapaa aikaani käyttää mihinkään työntekoon. Samasta syystä asutaan rivitalo asunnossa missä ei tarvitse tehdä mitään pihatöitä.
Kun lähdetään lomalle se on allinclusive loma jossa ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Ei kierellä turistinähtävyyksiä tai etsiä ravintoloita.
Ja näin menee viikko ihanasti.Laiskaksi en itseäni sanoisi. Teen töitä 10h joka arkipäivä. Lomaa on 4vk vuodessa.
Huijaat vain itseäsi väittämällä itsellesi ettet ole laiska. Veikkaan ettet tee myöskään mitään henkisesti tai fyysisesti kehittävää, vaan mielummin löhnötät työpäiväsikin jälkeen sohvalla ja jatkat kohti alzhaimeria.
Jos et ole laiska, olet jokatapauksessa aivan helkkarin saamaton. Entä jos joutuisit joskus tekemään töitä ihan oikeasti (työprojekti, hanke ym. 70-80 viikkotyötuntia), onnistuisiko?
Tällaiset "en vaan tykkää tehdä ylimääräistä"-tyypit eivät tykänneet myöskään opiskella, koska "koulu ei ole mun juttu" ym, eivät tykkää urheilla, koska "se vaatisi niin paljon", eivätkä myöskään tykkää kehittää itseään, koska "en mä osaa kuitenkaan ajatella"! Ultimaattisen white trash-looserin paljastaa all-inclusive loma. Eli vietät lomasi mieluiten takapihalla täyden palvelun alla itseäsi lisää lihottaen, kuin tekisit jotain aivojasi, fysiikkaa tai kulttuuritietämystäsi aktivoivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama kuin joku tarjoaisi viikoksi Espanjasta loma-asuntonsa käyttöön. Vastineeksi saisit listan töistä jotka sun pitää tehdä. Lähtisitkö?
No jos se sisältäisi rypäleiden keräämisen viinitarhasta ja kaikki muut viininkorjuuseen ja viininvalmistukseen liittyvät työt, niin ehkä jättäisin menemättä.
Ottamatta kantaa AP:n ristiriitaisuuksin tai muuhu moralisointiin, kerron yhden näkökulman tuohon marjojen poimimiseen;
Jos kyse viinimarjoista, ne valitettavasti on pakko kerätä maksimissaan n. viikon ajanjaksolla.
Itse autan vanhempia tässä touhussa jos heidän ulkomaanmatka sattuu marjojen kypsyessä. 10-40 min per puska, joten mistään suuresta touhusta ei ole kyse. Sitten vain 4-5 kg marjoja kauppakassiin (0.5 - 3 puskaa) ja pussit pakkaseen.
Ei ole mielestäni raskasta, ja kyseessä kuitenkin homma "joka on vain pakko tehdä", jos talvella aikoo mehuja tehdä.
63:lla ei mennyt tunteisiin, mutta en kertakaikkiaan voi koskaan ymmärtää noin saamattomia ja laiskoja ihmisiä.
Toisaalta en ymmärrä mitään yltiöpäistä WT-kulttuuriakaan, joten hieman tässä rajoittuneisuudessakin on varmaan peiliinkatsomisen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan ymmärtäny laiskoja ihmisiä. Miten pää kestää vetelehtimistä?
Minä taas en ymmärrä ihmisiä, joiden mielestä elämässä on pelkkää laiskottelua tai sitten työnteko. Miten pää kestää tuollaista tyhjyyttä?
Me vuokrataan melkein joka kesä Lapista mökki viikoksi. Käytetään hyvin iso osa ajasta kalastamiseen. Marjoja poimin, jos marja-aika sattuu, mutta ihan itselle, en vuokraajalle. Oma aikansa sitten menee niiden kalojen laittoon, savustamiseen yms. Toki siellä mökilläkin on pieniä hommia tehtävänä, ei me haluta sotkussa elää sielläkään. Eli kyllähän sielläkin siivotaan, laitetaan ruokaa ja tiskataan, usein myös leivon. ts. peruskotityöt mitä tehdään kotonakin ollessa päivittäin. Ei näihin paljon aikaa mene. Sekä käydään kaupassakin välillä kirkonkylällä ja saatetaan käydä jossain paikkakunnan tapahtumassa. Ei ole koskaan siellä istuttu löhömässä, koko ajan on jotain tekemistä. Mutta mökin perusasiat tekee mökin vuokranantaja, eli kunnostustyöt ja pihan hoidon.
Se on ihan miten sen ottaa. Me vietetään usein kesät Lapissa, useimmin patikoidaan ja mukana laavut ja teltat, muutama kesä on ollut vuokramökki. Reissut on kalareissuja. Kaikki tekeminen lomalla on jouten oloa, rentoutumista, pään tyhjäämistä.
Pääsen tyyneyteen kun heitän perhon kalan viereen ja leikki alkaa. Saatan kouraista tärppiä odotellessa kourallisen marjoja suuhun tai pari rasiaa pakkaseen. Kaadun selälleni sammaleeseen ja lasken pilvilampaat. Kalat laitellaan kaikessa rauhassa, ei touhuta, ruokakin sulaa paremmin kun ei häsyä koko ajan. Onhan sitä tiskaamista mutta meillä on usein leiriastiat käytössä, siinähän ne huuhtelee joessa kun katselee ja haistelee tuulet, millaista säätä luvassa huomiselle. Ruuanlaitto on hermolepoa, siinä rauhassa laitella ja muutama murunen pyyhkäistään pöydältä. Syöhän rauhassa niin ei suupielet falskaa. Saatan minäkin jotain leipasta kahvin kanssa mutta kaikessa rauhassa, leipominenhan on lystiä. Nuotiolla leipominen varsinkin tai lätyn paisto.
Kaipa sitä kaupassa jos olut on lopussa ja jätskiä kaupan portailla. Jos ollaan kairassa niin kuukauteen ei ihmisiä nähdä saati kauppoja mutta joskus se kauppa on sadan kilsan päässä ja voi vaikka kauppareissua harkitakin.
Arvaat varmaan mitä mieltä olen "pittää tehä kokoajan" ihmisistä? Eikö elämä muuten ole arvokasta kuin haravoimalla lomallakin? Minulla on hektinen työ niin lomalla vapautan villi-ihmiseni, jonka ei ole pakko kuin kuolla ja senkin voi tehdä kaikessa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole kuin viisi hommaa ja eivät mielestäni mitään isoja. Joka päivälle yksi niin ehtii vielä hyvin lukemaan ja soutelemaan.
Miten "joka päivälle yksi", jos ovat pe ilta-su pvä?
Omaan matematiikkaan ei mahdu. Miksi muuten joku menisi lomalleen työleirille jonkun toisen mökkiä laittamaan? En ymmärrä tätäkään?
Vierailija kirjoitti:
Laiskuus on eri asia kuin rauhoittuminen ja akkujen lataaminen. Itse en ymmärrä juuri näitä, joiden mielestä mökillä pitää kokoajan tehdä jotakin hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä ihmisiä, joiden mielestä elämässä on pelkkää laiskottelua tai sitten työnteko. Miten pää kestää tuollaista tyhjyyttä?
Me vuokrataan melkein joka kesä Lapista mökki viikoksi. Käytetään hyvin iso osa ajasta kalastamiseen. Marjoja poimin, jos marja-aika sattuu, mutta ihan itselle, en vuokraajalle. Oma aikansa sitten menee niiden kalojen laittoon, savustamiseen yms. Toki siellä mökilläkin on pieniä hommia tehtävänä, ei me haluta sotkussa elää sielläkään. Eli kyllähän sielläkin siivotaan, laitetaan ruokaa ja tiskataan, usein myös leivon. ts. peruskotityöt mitä tehdään kotonakin ollessa päivittäin. Ei näihin paljon aikaa mene. Sekä käydään kaupassakin välillä kirkonkylällä ja saatetaan käydä jossain paikkakunnan tapahtumassa. Ei ole koskaan siellä istuttu löhömässä, koko ajan on jotain tekemistä. Mutta mökin perusasiat tekee mökin vuokranantaja, eli kunnostustyöt ja pihan hoidon.
Juuri näinhän sen kuuluukin olla. Ystävieni sukulaisilla on mökit, joista jommassa kummassa saamme viettää muutaman päivän joka kesä. Kyllä niissäkin riittää jos jonkinlaista puuhaa, mutta ainoa mitä meidän tarvitsee tehdä on viedä omat ruuat, pyyhkeet (liinavaatteet saa aina talon puolesta),huolehtia että saunassa on puita
ja vesi, sekä siivota jälkemme (imurointi + tuuletus + tiskit). Nurmikon leikkaamme, jos ei edellinen kävijä ole leikannut, kummankin mökin piha on pieni, joten leikattavaakaan ei ole edes paljoa. Mitään näistä ei kukaan myöskän tee yksin, vaan muut auttavat (paitsi nurmikonleikkuussa). Aikaa jää 2-3 päivän reissulla hyvin mm. kalastamiselle, piha- ja lautapeleille, nukkumiselle ja lepäämiselle ym yhdessolille. Ei mökin ole tarkoitus olla työleiri, mutta tottakai jotakin kohtuullista perusaskaretta teemme ilmaisen oleskelumme vastineeksi.
ei todellista kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä jotka ei osaa ikinä vaan olla tekemättä yhtään mitään.
Meillä ei ole mökkiä eikä edes vuokrata sellaista. En todellakaan halua vapaa aikaani käyttää mihinkään työntekoon. Samasta syystä asutaan rivitalo asunnossa missä ei tarvitse tehdä mitään pihatöitä.
Kun lähdetään lomalle se on allinclusive loma jossa ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Ei kierellä turistinähtävyyksiä tai etsiä ravintoloita.
Ja näin menee viikko ihanasti.Laiskaksi en itseäni sanoisi. Teen töitä 10h joka arkipäivä. Lomaa on 4vk vuodessa.
Huijaat vain itseäsi väittämällä itsellesi ettet ole laiska. Veikkaan ettet tee myöskään mitään henkisesti tai fyysisesti kehittävää, vaan mielummin löhnötät työpäiväsikin jälkeen sohvalla ja jatkat kohti alzhaimeria.
Jos et ole laiska, olet jokatapauksessa aivan helkkarin saamaton. Entä jos joutuisit joskus tekemään töitä ihan oikeasti (työprojekti, hanke ym. 70-80 viikkotyötuntia), onnistuisiko?
Tällaiset "en vaan tykkää tehdä ylimääräistä"-tyypit eivät tykänneet myöskään opiskella, koska "koulu ei ole mun juttu" ym, eivät tykkää urheilla, koska "se vaatisi niin paljon", eivätkä myöskään tykkää kehittää itseään, koska "en mä osaa kuitenkaan ajatella"! Ultimaattisen white trash-looserin paljastaa all-inclusive loma. Eli vietät lomasi mieluiten takapihalla täyden palvelun alla itseäsi lisää lihottaen, kuin tekisit jotain aivojasi, fysiikkaa tai kulttuuritietämystäsi aktivoivaa.
Av:lla surffailu on laiskottelua.
Vierailija kirjoitti:
Me annettiin mökki käyttöön muutama vuosi sitten suvun nuorille kahdeksi viikoksi, lista oli pitkä, mutta enimmäkseen sitä, mitä EI ehdottomasti saa tehdä, kuten yrittää lämmittää uunia, joka savuttaa jos ei tiedä, miten se saadaan vetämään jne. Tee-listalla oli vain tarvittessa ruukkukukkinen kastelu. Mökki oli heidän jäljiltään hyvin siivottu ja joku nuorista oli vielä korjannut juuri rikkoutuneen ajoleikkurin ja olivat ajaneet sillä ison pihan siistiksi.
Fiksuja nuoria :)
Näin mekin ystäväporukassa toimimme kun vietämme viikonlopun ystävieni suvun mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut eivät osaa olla lomallakaan kunnolla lomalla kun keksimällä keksitään itselle töitä lomallekin. Me mennään lomalla käymään pitkän matkan autoreissulla tapaamassa mun enoja koska on paremmin aikaa kuin muulloin. Sekä käydään tuurissakin jossain kohtaa. Töitä ei tehdä lomalla. Siivoan toki joo mutta en loppulomasta käytä aikaa siihenkään. Aion nauttiakin kiireettömästä ajasta ja nukkua aamuisin pitkään.
Monet loman jälkeen ovat väsyneitä juuri näiden työleirien takia
Olen samaa mieltä . Mukavaa ja rentouttavaa lomaa sinulle :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten meinasitte saada ajan kulumaan?
Niin kun eihän mökillä voi tehdä muuta kuin huhkia töitä. Huhhuh, en tule ikinä ymmärtämään näitä elämäntapamökkeilijöitä joille mökki on käytännössä työleiri.
Minä tulisin hulluksi jos mökillä pitäisi vain loikoilla. Teen aivotyötä tietokoneella ja mökillä haluan nimenomaan vastapainoksi raataa. Kaataa ja pilkkoa puita,raivata tonttia, rakentaa ja remontoida, kitkeä ja istuttaa.
Yhteistyö on voimaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näinhän sen kuuluukin olla. Ystävieni sukulaisilla on mökit, joista jommassa kummassa saamme viettää muutaman päivän joka kesä. Kyllä niissäkin riittää jos jonkinlaista puuhaa, mutta ainoa mitä meidän tarvitsee tehdä on viedä omat ruuat, pyyhkeet (liinavaatteet saa aina talon puolesta),huolehtia että saunassa on puita
ja vesi, sekä siivota jälkemme (imurointi + tuuletus + tiskit). Nurmikon leikkaamme, jos ei edellinen kävijä ole leikannut, kummankin mökin piha on pieni, joten leikattavaakaan ei ole edes paljoa. Mitään näistä ei kukaan myöskän tee yksin, vaan muut auttavat (paitsi nurmikonleikkuussa). Aikaa jää 2-3 päivän reissulla hyvin mm. kalastamiselle, piha- ja lautapeleille, nukkumiselle ja lepäämiselle ym yhdessolille. Ei mökin ole tarkoitus olla työleiri, mutta tottakai jotakin kohtuullista perusaskaretta teemme ilmaisen oleskelumme vastineeksi.
Kannattaapa sitten seuraavilla kerroilla myös tyhjentää tulisijat tuhkasta (tuhkan pitää olla jäähtynyttä, peltiämpäri ja kauemmaksi rakennuksista), pilkkoa vähän puita kun ei ne klapit itsekseen ilmaannu, vuolla sytykkeitä eli kiehisiä seuraaville, pyyhkiä pinnat imuroimisen lisäksi. Fiksua on pestä saunan vesiastiat ja lakaista saunallakin, puistella matot. Saunalta tyhjennetään vedet.
Pyyhkikää ruokakaappi, jääkaappi ja tasot, miltä se hella näyttää ja onko mikroa. Peitot ja huovat sekä päiväpeitto kannattaa ravistellla pihalla. Myös kynnysmatto ravistellaan hiekasta ja havuista. Oletteko käyttäneet tuikkuja ja kynttilöitä, hyttysmyrkkyä, talouspaperia, vessapaperis niin uudet tilalle ja sanomalehdet sekä tyhjät pullot pois. Roska-astia mielellään puhtaana ja uusi roskapussi paikalleen. Tunnin kun reippaasti heiluu niin mökki on kunnossa seuraavaa varten eikä tarvitse kenenkään toisen jälkiänne paikkailla.
Kasvimaalta voisi kitkeä kaikki kasvit pois, matotkin tulis varmaan kloriitilla puhtaan valkoisiksi ym. Tai sit vaan jätät tuollaiset ihmiset omine mielipiteineen ihan itsekseen, etkä pidä ainakaan itse mitään yhteyttä. Toiset ihmiset antavat, toiset ovat vain saantipuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kun eihän mökillä voi tehdä muuta kuin huhkia töitä. Huhhuh, en tule ikinä ymmärtämään näitä elämäntapamökkeilijöitä joille mökki on käytännössä työleiri.
Minä tulisin hulluksi jos mökillä pitäisi vain loikoilla. Teen aivotyötä tietokoneella ja mökillä haluan nimenomaan vastapainoksi raataa. Kaataa ja pilkkoa puita,raivata tonttia, rakentaa ja remontoida, kitkeä ja istuttaa.
Kaikki ei tee aivotyötä tietokoneella. Toiset tekee fyysistä työtä jopa seitsemänä päivänä viikossa, jopa 12-18 tuntia päivässä.
Itse en kuulu näihin kumpaakaan ryhmään, mutta osaan ajatella että on olemassa muunkin laisia ihmisiä kuin itseni kaltaiset.
Huvittavia tyypit, jotka kehuvat koko ajan tekevänsä jotain, mutta silti lorvivat aihe vapaalla. On se huomattu, että tällaiset tyypit eivät oikeasti saa niin paljon aikaan kuin luulevat, kun aika menee moralisointiin ja itsestään numeron tekemiseen. Näille sukan neulominenkin on työtä, mulle se on rentouttava harrastus. Laiska töitään luettelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, nimenomaan sinä haluat tehdä tuon kaiken. Ymmärrän sen ja varmasti sinulle se sopii työsi vastapainoksi. Mutta jos joku sun mökille tulee, niin laitatko sä sitten esim sen sun ystäväsi joka jakaa jalkaisin postia, niin kantamaan ja raivaamaan puita? Tuskin, koska se asia mitä sinä tahdot tehdä, ei tarkoita että muut tahtovat tehdä ja touhuta samaa.
Erimielisyydet kannattaa hoitaa niin, ettei itse sano mitään todella törkeää, ei mene henkilökohtaisuuksiin eikä loukkaa tahallaan, vaikka kuinka kiehuisi. Jos toinen osapuoli käyttäytyy loukkaavasti, se on hänen häpeänsä ja hän on selkeästi riidan häviäjä ja tietää sen varmasti itsekin. Vaikka tuntuisi kuinka mahdottomalta, niin yleensä vähitellen lähennytään ja palataan entisiin uomiin, vaikka oltaisiin edelleen eri mieltä riidan aiheesta. Toinen vaihtoehto on, että keskustellaan kunnolla, kun ollaan rauhoituttu. Jälkimmäistä suosittelen erityisesti, jos ollaan livetty henkilökohtaisuuksiin. Keskustelu voi joskus parantaa ilmapiirin kokonaan, joskus taas päästään vaan vähän eteenpäin. Minulle ei ole koskaan käynyt niin, että riidan puiminen jälkikäteen olisi huonontanut suhteita, mutta kai sekin joskus on mahdollista, jos kyseessä on erittäin pahasuiset ihmiset.
Nämä kaikki ovat loppukesän hommia, moni käy mökillänsä ympäri vuoden, joten marjoja todellakin pakastetaan. Syksyllä ei pihakalusteita enää tarvita. Mitä ihmeen provoa tässä nyt on? En aivan tajua.
Vingutte aapeen "ristiriitaisuuksista" ja olette itse samalla tyhmiä kun jostain juhannuksesta puhutte, mistä ihmeestä olette sellaisen repineet?
Ja aapee, hyvä kun et suostunut. Eri asia lomailla jonkun toisen mökillä kuin omallansa, omassa on aina niitä töitä mitä pitää tehdä, sen takia moni ei omaa mökkiä haluakkaan