Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ohjeita koiranpennun naapureille, ja sen kohtaaville esim. lenkillä.

Vierailija
19.06.2017 |

1) kun naapurisi koiranpentu juoksee pihaasi luoksesi, ja naapurisi huutaa/kutsuu koiraa ja kipittää sen perässä, niin ÄLÄ anna pennulle MITÄÄN huomiota. Se, että alat silittämään sitä, palkitsee karkaamisen pihaasi. Pennun koulutus on vielä kesken, ja omistaja yrittää luoksetuloa treenata, mutta sitä ei helpota se, että palkitset hänen koiransa karkaamisen. Tiedän, pennut ovat söpöjä ja tuntuu tylyltä ignoorata se, mutta tee se silti. Käy paijaamassa pentua naapurin pihalla!

2) kun näet koiranulkoiluttajan tulevan vastaan lenkillä, ja se koira alkaa hyppiä sinua kohti, koska haluaisi tulla tervehtimään, ja näet kuinka omistaja yrittää saada pennun huomion pois luotasi, sillä hihnassa riehuminen on nou nou, eikä jokaista vastaantulijaa mennä moikkaamaan, niin älä edes katso pentua.

3) kun menet kylään paikkaan, missä on koiranpentu, niin ignooraa se täysin, jos se alkaa hyppimään sinua vasten, tai tulee muuten ylivirittyneessä tilassa sinua kohti. Anna sille huomiota vasta, kun se on rauhoittinut.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on talossa söpö pentu. Käy välillä sääliksi emäntää, kun koulutus on välillä mahdotonta. Pentu on ihana ja sosiaalinen tapaus, mutta sellaista "pelottavaa" rotua. Aikuisena se ei enää voi mennä sillä tavalla jokaisen luokse kun sitten se olisi pelottavaa monen mielesä. Emännän on vaikea välillä harjoitella ohitustilanteita pennun kanssa. Annan heidän mennä rauhassa, jos pentu ei ole saanut lupaa tulla mua moikkaamaan. Onneksi se usein saa luvan. Puolestani se saa tulla vielä aikuisenakin. <3 Emäntä on vähän ujo, eikä uskalla sanoa, että koulutus on kesken.

Onneksi moni tietää jo keltaisen nauhankin muuten. Ainakin täällä. Jos laitetaan keltainen nauha hihnaan, meidän annetaan olla aika rauhassa.

Oli muuten kauheaa kun entinen koira karkasi pentuna naapurien pihoihin. Koira hyppäsi korkean aidan yli ja jatkoi parin pihan päähän. Hävetti ihan hemmetisti. Enää koskaan ei käynyt niin kun pidettiin huoli. Onneksi kukaan ei suuttunut. Naapurin lapset pelästyivät. Pyydeltiin anteeksi ja toivottiin, että maa meidät nielisi.

Vierailija
42/61 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja taitaa olla niitä ihmisiä, jotka kadulla huutavat vastaantuleville koiranomistajille, että "kierrä neljä kilometriä tuota toista reittiä, kun MINÄ treenaan tässä koirani kanssa, eikä meitä voi nyt ohittaa!". Ihan hyvässä hengessä, tietysti...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heko heko.

T. Monen koiran omistaja

Vierailija
44/61 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:'D menipäs teillä tunteisiin. Tottakai koira on kytkettynä suurimmanosan ajasta, mutta luoksetuloa on harjoiteltava myös niin, että se on irti. Ei koirankouluttaminen ole muiden tehtävä, ja sen homman hoidankin hyvin itse.

Hyvää tarkoittava aloitus, ja te veditte hernepellon nenäänne. Huh huh. Pelottavaa, että osalla teistä on koiria.

Harjoittelin koiran kanssa luoksetuloa myöhään illalla tyhjässä, aidatussa koirapuistossa. En päästänyt koiraa missään muualla irti ennen kuin luoksetulo oli täysin varmaa. 

Hyvä juttu. Muistathan kuitenkin, että jotkut opettavat koiraansa pysymään pihassa, ja sitä harjoitellaan myös omassa pihassa. Minun koirani karkasi kerran 10 viikon ikäisenä naapuriin, ja he olivat siitä aivan tohkeissaan, eivät vihaisia. Se oli eka ja viimeinen kerta, kun koirani käväisi naapurissa ilman lupaa.

Aloitukseni ei ollut tarkoitus olla hyökkäävä, saati ärsytystä aiheuttava! Jotenkin kuvittelin tämän palstan olevan eläinystävällinen, mutta heti kun on koirista myönteisiä juttuja kerrottavana, hyökätään ikäänkuin omiensa kimppuun.

Ap

Mitä myönteisiä juttuja sinä tässä muka kerrot? Itsehän nimenomaan hyökkäävästi määräilet muita ihmisiä ja valitat, että ÄLÄ TEE NÄIN. Tuttujasi voit ystävällisesti pyytää käyttäytymään tietyllä tavalla pentusi seurassa, mutta et voi alkaa vaatia, että vieraat ihmiset osallistuvat koirasi koulutukseen. On sinun valintasi pitää koiraa ja sinun tehtäväsi huolehtia, että se ei aiheuta häiriötä muille ihmisille.

Mä nyt noudatan omia ohjeitani sen verran, että ignooraan kaltaisesi vastaukset, sillä olet niin pihalla ettei ole tosikaan. Ehkä se auttaa kytkemään tuollaisen käytöksen pois, kun sillä ei saa huomiota.

Ap

Vierailija
45/61 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:'D menipäs teillä tunteisiin. Tottakai koira on kytkettynä suurimmanosan ajasta, mutta luoksetuloa on harjoiteltava myös niin, että se on irti. Ei koirankouluttaminen ole muiden tehtävä, ja sen homman hoidankin hyvin itse.

Hyvää tarkoittava aloitus, ja te veditte hernepellon nenäänne. Huh huh. Pelottavaa, että osalla teistä on koiria.

Harjoittelin koiran kanssa luoksetuloa myöhään illalla tyhjässä, aidatussa koirapuistossa. En päästänyt koiraa missään muualla irti ennen kuin luoksetulo oli täysin varmaa. 

Hyvä juttu. Muistathan kuitenkin, että jotkut opettavat koiraansa pysymään pihassa, ja sitä harjoitellaan myös omassa pihassa. Minun koirani karkasi kerran 10 viikon ikäisenä naapuriin, ja he olivat siitä aivan tohkeissaan, eivät vihaisia. Se oli eka ja viimeinen kerta, kun koirani käväisi naapurissa ilman lupaa.

Aloitukseni ei ollut tarkoitus olla hyökkäävä, saati ärsytystä aiheuttava! Jotenkin kuvittelin tämän palstan olevan eläinystävällinen, mutta heti kun on koirista myönteisiä juttuja kerrottavana, hyökätään ikäänkuin omiensa kimppuun.

Ap

Jos opetat koiraasi pysymään omalla pihalla niin olet myös siitä vastuussa, että se pysyy omalla pihalla. 

Tottakai olen. Meillä oli ennen rotikka aitaamattomalla pihalla irti, ja koskaan ei lähtenyt pihasta. Se oli minun ansiotani ja vastuullani.

Ap

Aplodeja.

Kyllä minäkin luontan, että koirani pysyy pihalla mutta en siihen, että pihalle ei tule ulkopuolisia uhkia, esim. koirat ja lapset.

Vierailija
46/61 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap nyt varmaankin yritti juuri sanoa niin päin, että jos pentu karkaa vaikka naapurin pihaan, niin siellä ollaan pennulle mieluummin tylyjä tai ei ainakaan aleta silittelemään, irkuttelemaan ja antamaan pihagrillistä nameja. Kun tarkoitus olisi, ettei se pentu toista kertaa sinne tule. Ja sama lenkillä tms. Että pentuun ei mielellään kiinnitetä mitään huomiota eli ei ainakaan tulla silittelemään ja juttelemaan, kun pentu vetää ja riekkuu hihnassa ja haluaisi tulla tutustumaan. Ei siis palkita koiran huonoa käytöstä (omalta pihalta karkaaminen, hihnassa riekkuminen tai vieraiden päälle hyppiminen) pentua taputtelemalla ja silittelemällä ja sille juttelemalla, niin kuin useimmat ihmiset ja etenkin eläinrakkaat tekevät. Eli osa ymmärsi ap:n toiveen aivan väärin.

Kiitos! Eksyihän tänne joku aikuinenkin.

Ap

Vierailija
47/61 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ihme, että koiranomistajia pidetään kusipäisinä maailmanomistajina. Välillä hävettää kulkea kadulla koiran kanssa, jos minutkin luetaan ap:n kaltaisten ihmisten joukkoon.

Vierailija
48/61 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastausten perusteella taitaa vituttaa maanatai täällä useampaa palstailijaa.... :D

Mä olen ainakin täysin samaa mieltä kuin nro 6, ja ihan koko viikon, päivästä riippumatta.

Koira koulutetaan muita ihmisiä häiritsemättä tai koulutukseen ketään ulkopuolista ilman lupaa mukaan ottamatta. Kysyä aina voi, esim. sosiaalistamiseen. Hyvä on tietenkin tavata mahd. paljon koirallisia ja koirattomia ihmisiä, etenkin lapsia. Halukkaitakin on. Naapurin pihaan ei ole mitään asiaa, vaikka olisi ostanut maailman ihanimman karvakuonon.

Minähän juuri sillä nuita vinkkejä annoin, että jos pihaasi tulee koira, ja haluat ettei tule toiste, niin älä ainakaan palkitse sitä antamalla sille huomiota. Anna vaikka lähdöt sille, mutta älä paijaa sitä. Tietty jos sulle on ok, että koira tulee pihaasi, niin paijaa ihan rauhassa.

Te ootte nyt niin väärin ymmärtäneet minut.

Ap

Vierailija
49/61 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja taitaa olla niitä ihmisiä, jotka kadulla huutavat vastaantuleville koiranomistajille, että "kierrä neljä kilometriä tuota toista reittiä, kun MINÄ treenaan tässä koirani kanssa, eikä meitä voi nyt ohittaa!". Ihan hyvässä hengessä, tietysti...

Väärin meni. Ei meitä tarvitse kiertää. Kävele vaikka meitä päin jos siltä tuntuu. Elämä vain voisi olla helpompaakin kaikille.

Pitikin eksyä tällaiselle hiekkalaatikolle.

Ap

Vierailija
50/61 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ihme, että koiranomistajia pidetään kusipäisinä maailmanomistajina. Välillä hävettää kulkea kadulla koiran kanssa, jos minutkin luetaan ap:n kaltaisten ihmisten joukkoon.

Niin, minä ap olen kusipääkoiranomistaja, kun koulutan koiristani yhteiskuntakelvollisia yksilöitä. Hyi minua. Ja hyi kun annan vinkkejä heille, joilla ei ole koiria, eivätkä tiedä miten toimia aloituksessa mainituissa tilanteissa. Siis uskomatonta röyhkeyttä minulta, kertakaikkiaan! Voi minua.

Ap

Vierailija
51/61 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin meni. Ei meitä tarvitse kiertää. Kävele vaikka meitä päin jos siltä tuntuu. Elämä vain voisi olla helpompaakin kaikille.

Ap

Asenteesi on kuitenkin täsmälleen sama kuin niillä, jotka noin tekevät. Minä, minä, minä ja minun koirani...

Vierailija
52/61 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Älä edes katso pentua".  Siis oikeasti?

Vierailija
53/61 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, minä ap olen kusipääkoiranomistaja, kun koulutan koiristani yhteiskuntakelvollisia yksilöitä. Hyi minua. Ja hyi kun annan vinkkejä heille, joilla ei ole koiria, eivätkä tiedä miten toimia aloituksessa mainituissa tilanteissa. Siis uskomatonta röyhkeyttä minulta, kertakaikkiaan! Voi minua.

Ap

Itselläni ei ole lapsia, mutta annanpa nyt esimerkin. Jos joku äiti-ihminen tekisi tänne aloituksen siitä, miten vieraiden ihmisten tulee osallistua hänen lastensa kasvattamiseen, jotta lapsista tulee yhteiskuntakelpoisia yksilöitä, ja antaisi "ohjeita lapsen kohtaaville", niin ai jumalauta mikä paskamyrsky palstalla syntyisi, ja sinä olisit siellä muiden mukana huutamassa miten vanhempien pitää itse kasvattaa lapsena, ja lapset eivät saa aiheuttaa häiriötä muille ihmisille. Miksi kuitenkin koiranomistajan on ok vaatia, että kaikki osallistuvat hänen koiransa kasvattamiseen yhteiskuntakelpoiseksi?

Vierailija
54/61 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Älä edes katso pentua".  Siis oikeasti?

Sitä minäkin hämmästelin. Palstalla oli kerran jonkun koirapelkoisen aloitus, jossa pyydettiin, että omistajat eivät antaisi koiriensa tuijottaa ihmisiä. Koiranomistajat saivat raivokohtauksen. Ap oli varmaan mukana vaahtoamassa, miten koiralla on oikeus katsoa minne haluaa.

Vierailija
55/61 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko pakko olla noin lapsellinen?

Vierailija
56/61 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin metsä vastaa kun sinne huutaa.

Vierailija
57/61 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, sä oot nolo. Kaikilla ei tosiaan pitäis olla koiria.

Vierailija
58/61 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastausten perusteella taitaa vituttaa maanatai täällä useampaa palstailijaa.... :D

Mä olen ainakin täysin samaa mieltä kuin nro 6, ja ihan koko viikon, päivästä riippumatta.

Koira koulutetaan muita ihmisiä häiritsemättä tai koulutukseen ketään ulkopuolista ilman lupaa mukaan ottamatta. Kysyä aina voi, esim. sosiaalistamiseen. Hyvä on tietenkin tavata mahd. paljon koirallisia ja koirattomia ihmisiä, etenkin lapsia. Halukkaitakin on. Naapurin pihaan ei ole mitään asiaa, vaikka olisi ostanut maailman ihanimman karvakuonon.

Minähän juuri sillä nuita vinkkejä annoin, että jos pihaasi tulee koira, ja haluat ettei tule toiste, niin älä ainakaan palkitse sitä antamalla sille huomiota. Anna vaikka lähdöt sille, mutta älä paijaa sitä. Tietty jos sulle on ok, että koira tulee pihaasi, niin paijaa ihan rauhassa.

Te ootte nyt niin väärin ymmärtäneet minut.

Ap

Ehkä niitä "vinkkejä" ei kannattaisi kirjata määräysmuodossa, tuikkana listana. Itse asiasta olen aloittajan kanssa samaa mieltä, mutta harvinaisen ärsyttävästi kirjoitettu aloitus. En ihmettele yhtään näitä negatiivisia vastauksia. Kyllä minuakin ärsyttää tässä ajatus jostain besserwisseristä kertomassa sormi ojossa miten minun kuuluu omalla pihallani olla, ettei mene naapurin koirankoulutus pieleen.

Vierailija
59/61 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti aion katsoa jatkossakin luokse juoksevaa koiraa. Pelkään ihan hirveästi vapaana olevia koiria. Ikinä en ole potkaissut tai lyönyt koiraa, mutta vaistomainen reaktio on valmistautua puolustautumaan.

Jos koira juoksee kohti vapaana, pelästyn ihan hirveästi ja jäädyn tuijottamaan koiraa valmiina potkaisemaan siltä varalta, että se puree. Varsinkin, jos omistajaa ei näy missään.

Pitäkää helvetti ne kiinni, en halua joutua ikinä siihen tilanteeseen, että syytön koira loukkaantuu.

Onneksi koirista yleensä näkee, ovatko aggressiivisia vai haluavatko vain tehdä tuttavuutta. Kuitenkin se paniikki koiran lähestyessä on sama ja tilannearvio tulee tehdä tosi nopeasti.

Vierailija
60/61 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ulkoilutan kissaani valjaissa (olen tehnyt sitä jo vuosia ja kissa kävelee valjaissa hyvin) kerrostaloni läheisyydessä. Harva se kerta vastaan tulevat koiranomistajat ovat pitäneet omia rekkujaan irrallaan (kaupunkialueella) ja sitten mielenosoituksellisesti huokailevat kun joutuvatkin laittamaan koiran hihnaan meidät nähdessään. Huusipa joku joskus kaukaa, että "mulla on koira täällä vapaana että jos menisitte muualle sen kissan kanssa ettei vaan satu mitään!"

Siinä vaiheessa mulla meni maku koiranomistajista. Ei maailma pyöri teidän ympärillänne.