Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikseivät ihmiset lue tiedotteita ja sähköposteja kunnolla? Joudun tekemään aivan turhaa työtä!

Vierailija
19.06.2017 |

Olen koulusihteeri. Viime viikolla julkaistiin lukioon päässeiden lista. Lähetin hyväksytyille kirjeen kotiin, jossa kerrottiin hyvin selväsanaisesti, miten lukiopaikka vahvistetaan ja miten syksyn kurssivalinnat tehdään. Kirje oli lyhyt juuri sen takia, että ihmiset jaksaisivat lukea sen.

Kirjeessä kerrottiin, että oppilaspaikan voi vahvistaa verkkopankkitunnuksilla tai sähköisellä henkilökortilla Opintopolku.fi -järjestelmässä tai tulemalla koululle henkilökohtaisesti niinä ja niinä päivinä siihen ja siihen kellonaikaan.

Oppilaaksi hyväksyttiin monta kymmentä uutta lukiolaista. Tähän mennessä olen vastannut NELJÄLLEKYMMENELLE vanhemmalle, miten oppilaspaikka vahvistetaan. Ihan oikeasti. Ja olen vastannut heille sanasta sanaan tasan sen, mitä tuossa kirjeessä jo kerrottiin.

Minulta on mennyt tähän valehtelematta ainakin puoli työpäivää, kun olen kirjoitellut sähköposteja ja vastannut puhelimeen. Olisin voinut käyttää tuonkin ajan jotenkin hyödyksi..

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon on mennyt aikaa palstailuun?

Vierailija
2/27 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös sulle tosta(kin) palkka makseta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meille tulleessa kirjeessä tekstissä oli olennainen saja JA eli sen mukaan oppilaspaikka otetaan vastaan Opintopolku.fi-järjestelmässä JA käymällä koululla henkilökohtaisesti. Kieliopin mukaan tuo tarkoittaa, että molemmat asiat tulee tehdä.

Vierailija
4/27 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, niin tuttua. Olen itsekin yhdessä oppilaitoksessa toimistotyössä. Oppilaita on tosin satoja, joten tuo kertautuu moninkertaiseksi tuo ongelma. 

Yhtenä vuonna lähetin tiedotteen yhdelle kurssille päässeille oppilaille. Se oli hyvin lyhyt ja siinä luki suunnilleen "Onnea, sinut on valittu oppilaaksi kurssille XXXXX. Kurssilasku lähetetään erillisenä sähköpostina kesäkuun alussa." Lähetin tuon viestin joskus toukokuun lopussa ja kesäkuun alkuun mennessä oli tullut jo sata viestiä, että miten se kurssimaksu maksetaan ja tuleeko se sähköpostilla vai postitse ja minä en ole saanut vielä laskua ja ja ja..

Vierailija
5/27 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eiköhän tuokin ihan kuulu työhösi...mutta palstailu ei taida kuulua?

Vierailija
6/27 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meille tulleessa kirjeessä tekstissä oli olennainen saja JA eli sen mukaan oppilaspaikka otetaan vastaan Opintopolku.fi-järjestelmässä JA käymällä koululla henkilökohtaisesti. Kieliopin mukaan tuo tarkoittaa, että molemmat asiat tulee tehdä.

Häh? Ei voi olla. Ei mikään oppilaitos vaadi sekä Opintopolku-kirjausta että henkilökohtaista käyntiä koululla. Mihin ihmeen oppilaitokseen te olette menossa?!?

Meidän lukiolaisella ei edes ole mitään sähköistä henkilökorttia tai pankkitunnuksia, joten ei edes pääsisi mihinkään Opintopolkuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/27 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirje on meiliä tehokkaampi, niitä tulee niin paljon joka suunnasta ja välillä on vaikea olettaa, että meilissä olisi mitään oleellisen tärkeää. 

Vierailija
8/27 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irwin lauloi aikoinaan, haistakaa p... valtionvalta, kun et osaa...Nyt voisi joku laulaa haistakaa kansa p... kun ette osaa kuin valittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/27 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Jos oma viesti ei mene perille, niin kannattaa miettiä että onko viestinnässä sittenkin jotain vikaa, vai voiko olla että kaikki muut ovat lukutaidottomia?

Näissä on yleensä sellainen vika että asia on kirjoittajalle tuttuakin tutumpi, niin hän ei vaan ymmärrä että miltä viesti vaikuttaa siitä jolle asia on täysin vieras. Lyhyt kirje on siitä hyvä että sen jaksaa lukea, mutta huono puoli on se että siinä ei ole selitetty kaikkia asioita. Pitäisi olla tieto siitä että mistä saa lisää tietoa.

Usein sama vaiva jatkuu yhteisöjen nettisivuilla. Asiaa tuntemattoman voi olla lähes mahdoton löytää hakemaansa tietoa, koska se on jonku hieman epäloogisen klikkailuketjun takana.

Aloitusviestistä heräsi heti kysymys että kenen pankkitunnuksilla? Huoltajan vai oppilaan? Jos oppilaan, niin mitä jos ei ole pankkitunnuksia?

Vierailija
10/27 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon on mennyt aikaa palstailuun?

Työpäivä alkaa vasta klo 10 :)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/27 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Jos oma viesti ei mene perille, niin kannattaa miettiä että onko viestinnässä sittenkin jotain vikaa, vai voiko olla että kaikki muut ovat lukutaidottomia?

Näissä on yleensä sellainen vika että asia on kirjoittajalle tuttuakin tutumpi, niin hän ei vaan ymmärrä että miltä viesti vaikuttaa siitä jolle asia on täysin vieras. Lyhyt kirje on siitä hyvä että sen jaksaa lukea, mutta huono puoli on se että siinä ei ole selitetty kaikkia asioita. Pitäisi olla tieto siitä että mistä saa lisää tietoa.

Usein sama vaiva jatkuu yhteisöjen nettisivuilla. Asiaa tuntemattoman voi olla lähes mahdoton löytää hakemaansa tietoa, koska se on jonku hieman epäloogisen klikkailuketjun takana.

Aloitusviestistä heräsi heti kysymys että kenen pankkitunnuksilla? Huoltajan vai oppilaan? Jos oppilaan, niin mitä jos ei ole pankkitunnuksia?

Ihan samaa jäin miettimään. Meillä on vuoden päästä tämä edessä ja teinillä ei ole omia pankkitunnuksia, ja tuskin on vielä vuodenkaan päästä, koska meidän pankissa ikäraja niiden saamiseen on 18v.

Vierailija
12/27 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meille tulleessa kirjeessä tekstissä oli olennainen saja JA eli sen mukaan oppilaspaikka otetaan vastaan Opintopolku.fi-järjestelmässä JA käymällä koululla henkilökohtaisesti. Kieliopin mukaan tuo tarkoittaa, että molemmat asiat tulee tehdä.

Häh? Ei voi olla. Ei mikään oppilaitos vaadi sekä Opintopolku-kirjausta että henkilökohtaista käyntiä koululla. Mihin ihmeen oppilaitokseen te olette menossa?!?

Meidän lukiolaisella ei edes ole mitään sähköistä henkilökorttia tai pankkitunnuksia, joten ei edes pääsisi mihinkään Opintopolkuun.

No siinhän se taas nähtiin. Toinen tulkitsee JA sanan niin kuin se kaiken järjen mukaan pitäisi tulkita ja toinen taas olettaa sen olevan vaihtoehtoinen toimintatapa, koska hänen mielestään sen täytyy olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/27 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Jos oma viesti ei mene perille, niin kannattaa miettiä että onko viestinnässä sittenkin jotain vikaa, vai voiko olla että kaikki muut ovat lukutaidottomia?

Näissä on yleensä sellainen vika että asia on kirjoittajalle tuttuakin tutumpi, niin hän ei vaan ymmärrä että miltä viesti vaikuttaa siitä jolle asia on täysin vieras. Lyhyt kirje on siitä hyvä että sen jaksaa lukea, mutta huono puoli on se että siinä ei ole selitetty kaikkia asioita. Pitäisi olla tieto siitä että mistä saa lisää tietoa.

Usein sama vaiva jatkuu yhteisöjen nettisivuilla. Asiaa tuntemattoman voi olla lähes mahdoton löytää hakemaansa tietoa, koska se on jonku hieman epäloogisen klikkailuketjun takana.

Aloitusviestistä heräsi heti kysymys että kenen pankkitunnuksilla? Huoltajan vai oppilaan? Jos oppilaan, niin mitä jos ei ole pankkitunnuksia?

Viesti ei ollut sanasta sanaan tuo. Kyse ei ollut siitä, että se oli epäselvä, vaan vanhemmat eivät olleet lukeneet sitä. Moni sanoi, että soitti heti, kun avasi kuoren. MIKSI? Eli eivät lukeneet paperia ollenkaan, vaan soittivat heti, kun lukivat, että lapsi on päässyt sisään. Sanoin puhelimessa, miten oppilaspaikka vahvistetaan ja tuolloin moni vanhempi sitten sanoikin, että 'jaa, juu, niinhän tässä lukeekin..'

ap

Vierailija
14/27 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meille tulleessa kirjeessä tekstissä oli olennainen saja JA eli sen mukaan oppilaspaikka otetaan vastaan Opintopolku.fi-järjestelmässä JA käymällä koululla henkilökohtaisesti. Kieliopin mukaan tuo tarkoittaa, että molemmat asiat tulee tehdä.

Häh? Ei voi olla. Ei mikään oppilaitos vaadi sekä Opintopolku-kirjausta että henkilökohtaista käyntiä koululla. Mihin ihmeen oppilaitokseen te olette menossa?!?

Meidän lukiolaisella ei edes ole mitään sähköistä henkilökorttia tai pankkitunnuksia, joten ei edes pääsisi mihinkään Opintopolkuun.

Ei vaadikaa, mutta olisiko toimistosihteerille sattunut moka ja hän käyttänyt tai sanan sijaan ja sanaa. Minä ainakin silkasta  kiusanteosta soittaisin ja kysyisin asiasta. Lukijana minä olen tekstinasiakas ja minä vaadin luettavaa kieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/27 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sulla voi mennä puoli päivää tuohon, jos kerran vastaat heille sanasta sanaan saman, mikä lukee jo kirjeissä? Senkus kopioit ja liität ja laitat vastanottajiks kaikki ne ihmettelijät.

Vierailija
16/27 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meille tulleessa kirjeessä tekstissä oli olennainen saja JA eli sen mukaan oppilaspaikka otetaan vastaan Opintopolku.fi-järjestelmässä JA käymällä koululla henkilökohtaisesti. Kieliopin mukaan tuo tarkoittaa, että molemmat asiat tulee tehdä.

Häh? Ei voi olla. Ei mikään oppilaitos vaadi sekä Opintopolku-kirjausta että henkilökohtaista käyntiä koululla. Mihin ihmeen oppilaitokseen te olette menossa?!?

Meidän lukiolaisella ei edes ole mitään sähköistä henkilökorttia tai pankkitunnuksia, joten ei edes pääsisi mihinkään Opintopolkuun.

No siinhän se taas nähtiin. Toinen tulkitsee JA sanan niin kuin se kaiken järjen mukaan pitäisi tulkita ja toinen taas olettaa sen olevan vaihtoehtoinen toimintatapa, koska hänen mielestään sen täytyy olla.

No meillä ei lue 'ja', vaan annettiin tai-vaihtoehtoja. Opintopolussa TAI henkilökohtaisesti tulemalla lukioon. Opintopolkuun pääsee sähköisten tunnistustapojen avulla, joita meidän teinillä ei ole, joten mennään tänään lukioon henkilökohtaisesti.

Helsinki.

Vierailija
17/27 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Jos oma viesti ei mene perille, niin kannattaa miettiä että onko viestinnässä sittenkin jotain vikaa, vai voiko olla että kaikki muut ovat lukutaidottomia?

Näissä on yleensä sellainen vika että asia on kirjoittajalle tuttuakin tutumpi, niin hän ei vaan ymmärrä että miltä viesti vaikuttaa siitä jolle asia on täysin vieras. Lyhyt kirje on siitä hyvä että sen jaksaa lukea, mutta huono puoli on se että siinä ei ole selitetty kaikkia asioita. Pitäisi olla tieto siitä että mistä saa lisää tietoa.

Usein sama vaiva jatkuu yhteisöjen nettisivuilla. Asiaa tuntemattoman voi olla lähes mahdoton löytää hakemaansa tietoa, koska se on jonku hieman epäloogisen klikkailuketjun takana.

Aloitusviestistä heräsi heti kysymys että kenen pankkitunnuksilla? Huoltajan vai oppilaan? Jos oppilaan, niin mitä jos ei ole pankkitunnuksia?

Ihan samaa jäin miettimään. Meillä on vuoden päästä tämä edessä ja teinillä ei ole omia pankkitunnuksia, ja tuskin on vielä vuodenkaan päästä, koska meidän pankissa ikäraja niiden saamiseen on 18v.

Vanhempien luvalla kyllä ihan jo alaikäinenkin saa pankkitunnukset. Katsot, kun suurin osa käy jo töissäkin alaikäisenä ja hoitaa omia laskujaakin ihan itse.

Vierailija
18/27 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni työskenteli koulutuslaitoksessa, jonka edessä oleva postilaatikko teipattiin kiinni ennen laatikon poistamista. Vanhassa postilaatikossa oli lappu vastapäätä olevasta uudesta postilaatikosta, jonne paperit piti jättää. Vanhan postilaatikon teipit oli revitty useita kertoja pois ja postilaatikkoon oli tungettu papereita. :D Ei hyväkään ohjeistus aina auta.

Toisaalta olin viime viikolla kirjastossa ja minun piti printata. Printteriin oli kiinnitetty useampi paperi, joissa oli printtausohjeet, mutta EI tietoa siitä, että kyseinen printteri ei toiminut. Tieto piti varmistaa kirjastovirkailijalta ja sain tulostettua printin toiselta printteriltä. 

Laitteita päivittäin käyttävä ei tule ajatelleeksi, että asiakas ei osaa arvata, toimiiko tulostin vai ei.

Vierailija
19/27 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun ap ei varmaan uskalla henkilöllisyytensä paljastumisen pelossa julkaista tänne tuota lähettämäänsä kirjettä. Voisimme selittää hänelle että mitä epäselvyyksiä siinä on ja mitä kysymyksiä se herättää ja miksi.

Jos kysymysten määrä alkaa olla kymmeniä prosentteja kirjeen saajista, niin on sanomattakin selvää että se kirje ei ole niin selvä kuin ap luulee. Osa ei ehkä edes esitä mieleensä tullutta kysymystä, koska se on selvinnyt kaverin kautta, kun hän on sitä jo kysynyt.

Vierailija
20/27 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi kun ap ei varmaan uskalla henkilöllisyytensä paljastumisen pelossa julkaista tänne tuota lähettämäänsä kirjettä. Voisimme selittää hänelle että mitä epäselvyyksiä siinä on ja mitä kysymyksiä se herättää ja miksi.

Jos kysymysten määrä alkaa olla kymmeniä prosentteja kirjeen saajista, niin on sanomattakin selvää että se kirje ei ole niin selvä kuin ap luulee. Osa ei ehkä edes esitä mieleensä tullutta kysymystä, koska se on selvinnyt kaverin kautta, kun hän on sitä jo kysynyt.

Viesti on suurimmassa osassa lukioita hyvin samanlainen. Annetaan kaksi vaihtoehtoa: sähköinen oppilaspaikan vastaanottaminen Opintopolku.fi -palvelussa tai henkilökohtainen käynti lukiossa. Henkilökohtaiseen käyntiin otetaan peruskoulun päättötodistus mukaan. 

Silti kysytään, että miten oppilaspaikka vastaanotetaan. Ja kerron, että joko sähköisesti Opintopolku.fi -palvelussa tai henkilökohtaisesti tulemalla lukiolle toimiston aukioloaikojen puitteissa, mukaan peruskoulun päättötodistus. Ja vanhemmat kiittävät vastauksesta. Ja kaikkien aikaa on tuhraantunut.

ap