Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoren yöpelaamisen rajat?

Vierailija
19.06.2017 |

Elämme uusioperhearkea, jossa minä olen "uusi osapuoli." Perheessämme on mieheni kolme lasta. Vanhin, 15-vuotias tyttö pelaa öisin ja nukkuu päivät. Nyt kesäaikaan pelaaminen on keskittynyt yöaikaan ja sitä olemme joutuneet rajoittamaan. Nuoren unirytmin takia ja myös siksi,että pelimöykässä ei saa unta ja työpäivä kahden tunnin unilla on mahdoton. Olemme rajoittaneet pelaamisen loppumaan klo 23-24. Tästä on seurannut kamala kiukku,kun kaverit katoavat ellei hän saa pelata aamuyöllä. Muut kuulemma nukkuvat päivät. Mitä pitäisi tehdä? Olemmeko liian ankaria? Millaiset rajat te olette asettaneet? Pitääkö antaa periksi ja sallia nuoren yökukkuminen,sulkea silmänsä ja mennä itse nukkumaan telttaan takapihalle..?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käskette pelaamaan äänittä ja jos se ei onnistu, yöpelaamisen on loputtava.

Minua ei niin haittaa mitä öisin tehdään, kunhan se ei häiritse muiden nukkumista.

Vierailija
2/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun 15-vuotiaana pelasin kesällä aina koko yön ja menin joskus aamuseiskalta nukkumaan. Sama oli myöhemmin, kun olin kesäduunissa iltavuorossa. Typerää nillittää unirytmistä kesälomalla. Mitä sitten, jos nuori haluaa esim. hoitoalalle? Aiotteko kieltää senkin, koska kolmivuorotyön unirytmi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun 15-vuotiaana pelasin kesällä aina koko yön ja menin joskus aamuseiskalta nukkumaan. Sama oli myöhemmin, kun olin kesäduunissa iltavuorossa. Typerää nillittää unirytmistä kesälomalla. Mitä sitten, jos nuori haluaa esim. hoitoalalle? Aiotteko kieltää senkin, koska kolmivuorotyön unirytmi

Aion.

Vierailija
4/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän pelaamisesta juuri möykkää tule jos yhteydenpito chatissa. Jos taas tarvitaan kuulokkeet niin silloin voi pyytään pitämään pienempään ääntä. Onhan se ärsyttävää kun valvoo kaikki yöt ja nukkuu päivät mutta en ole jaksanut ihan hirveästi alkaa rajoittamaan kun kuitenkin lukioon menossa. Toinen on paljon helpompi kun menee muissa harrastuksissa aika niin ei tarvitse öitä valvoa.

Vierailija
5/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo,tilanne on juurikin se,että pelaaminen öisin häiritsee muita. Kumman tulee joustaa.. Yöpelaajan vai huonounisten.

Vierailija
6/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvatulpat?

Vierailija
7/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske pitää pienempää meteliä, teille varuilta korvatulpat. Jos meteliä ei saa kuriin nii sitten toki kiellettävä pelaaminen yöllä.

Vierailija
8/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvatulpat on kokeiltu,mutta seinämme ovat paperia ja ovien paiskimiset yms kuuluvat läpi. Pyyntö pitää pienempää ääntä pysyy mielessä viisi minuuttia. :) rakensimme myös pelipöydät vintille, jossa nuoren olisi ollut mahdollisuus elämöidä yöaikaan ilman että joku käskee koko ajan olemaan hiljaa. Mutta siirto ei ollut hyvä, koska "netti on huonompi ylhäällä".. :) tilanne on siis ollut työn alla jo pari kuukautta ja mahdollisuuksia on annettu.

Vierailija
9/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei kuulu saada pelata öitä läpeensä. Elän itse uusioperheessä enkä hyväksy omalta teiniltäni tuota, mutta mieheni teiniin ei mahda mikään. Sellaista päivisin nukkumista on ärsyttävä katsoa. Muut tekee kotitöitä ja kaikkea kivaa niin tämä vain makaa kaikki päivät.

Se, että on kesäloma ei tarkoita sitä, että pitäisi saada tehdä mitä vaan. Mutta vaikea siihen on vaikuttaa,jos se oma vanhempi hyväksyy.

Vierailija
10/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap... kirjoitti:

Korvatulpat on kokeiltu,mutta seinämme ovat paperia ja ovien paiskimiset yms kuuluvat läpi. Pyyntö pitää pienempää ääntä pysyy mielessä viisi minuuttia. :) rakensimme myös pelipöydät vintille, jossa nuoren olisi ollut mahdollisuus elämöidä yöaikaan ilman että joku käskee koko ajan olemaan hiljaa. Mutta siirto ei ollut hyvä, koska "netti on huonompi ylhäällä".. :) tilanne on siis ollut työn alla jo pari kuukautta ja mahdollisuuksia on annettu.

Vetäkää piuhat sinne niin ei varmasti ole huonompi

Vierailija
11/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korvatulpat?

Niin koska lapsen tulee saada tehdä mitä haluaa niin vanhempien tulee käyttää korvatulppia. wtf?

Vierailija
12/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap... kirjoitti:

Lellikää nyt vielä hieman lisää lastanne niin saadaan lisää pumpulissa kasvaneita nuoria maailmalle.

Vierailija
13/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, joka maksaa netin, määrää myös mihin aikaan se on päällä.

Vierailija
14/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ei kuulu saada pelata öitä läpeensä. Elän itse uusioperheessä enkä hyväksy omalta teiniltäni tuota, mutta mieheni teiniin ei mahda mikään. Sellaista päivisin nukkumista on ärsyttävä katsoa. Muut tekee kotitöitä ja kaikkea kivaa niin tämä vain makaa kaikki päivät.

Se, että on kesäloma ei tarkoita sitä, että pitäisi saada tehdä mitä vaan. Mutta vaikea siihen on vaikuttaa,jos se oma vanhempi hyväksyy.

Haluisitko itsekin pelata öisin ja nukkua päivisin vai miten se voi ärsyttää sua, jos joku _nukkuu_?

Vierailija
15/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerää nillittää unirytmistä kesälomalla. Mitä sitten, jos nuori haluaa esim. hoitoalalle? Aiotteko kieltää senkin, koska kolmivuorotyön unirytmi

Typerää nilittää asiasta, joka tuottaa vakavia terveysongelmia nuorelle? Ja kyllä, minä tekisin myös kaikkeni, jottei päätyisi yötöihin, juuri näiden terveysvaikutusten takia.

Ihan kun ei olisi jo tarpeeksi mielenterveysongelmia, syöpiä, sydäntauteja, diabetestä ja miljoonaa muuta terveysongelmaa tässä maassa. PubMedistä voit käydä itsekin lukemassa mitä kaikkea muuta ongelmaa edellämainittujen lisäksi unirytmin sotkemisella saa aikaiseksi.

Tuossa yksi tutkimusviite: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28214594

Vierailija
16/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ite lähtis komentelemaan, kai lomalla saa tehdä mitä haluaa. Ostakaa sille kuulokkeet ja pyytäkää että pitää pienempää ääntä, jotta saatte nukuttua. Tyttö varmasti suostuu tähän jos saa sitten pelailla pidempään.

Kaverit on tärkeä juttu ton ikäisenä ja yrittäkääpä muistaa millaista se on jos ei pääse porukkaan.

Valvomiseen puuttuisin arkena ja jos koulu/yms kärsii siitä.

Vierailija
17/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa sille kunnolliset kuulokkeet, jotka ei vuoda ääntä. Itse en pelaa ilman kuulokkeita mihinkään kellonaikaan.

Vierailija
18/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä klo 24 nukkumaan on jo tarpeeksi myöhäinen pelaamisen lopettamisen aika. Vanhempien tulee määrittää rajat, ei lapsen.

Vierailija
19/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni kielteistä palautetta nuoren pelaamisesta antaneista itse painii saman ongelman kanssa? Jos sinun nuoresi ei pelaa, tai lopettaa ajoissa, et ole toisen saappaissa antamaan ohjeita. Erityisen hankalaksi tilanteen tekee, jos lapsi ei ole ns. oma. Kaikkien nuorten kanssa ongelmaa tulisi hoitaa neuvottelemalla, ei rangaistuksia tiskiin latomalla. Ja yöpelaaminen lomalla ei kuulu niihin asioihin, joilla vedetään suhteet lapseen tiukille. Se ei ole kuoleman vakava tilanne. Kaikki nuoret ymmärtävät loppuviimeksi puhetta kun aikuinenkin joustaa. Joskus vie aikaa, kauankin, mutta lopputulos on parempi kuin pistämällä nuori selkä seinää vasten.

Vierailija
20/23 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep,samoja ongelmia meillä. Tosi vaikee alkaa komenteleen toisen muksuja,jos ne on kasvatettu sillai että ei oo väliä onko yö vai päivä :/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme