Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekeekö teillä lapset kotitöitä?

Vierailija
18.06.2017 |

Minkä ikäiset ja millaisia kotitöitä?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt virallisesti "tee kotitöitä" mutta eivät saa jättää sontavanaa jälkeensä. Lapset ovat 3v ja 5v ja omien velvollisuuksien listalla on astiat pois pöydästä, vaatteet käytön jälkeen oikeaan osoitteeseen (kaappiin, puolipitoisten koriin, pyykkiin) ja puhtaat viikatut kaappiin (pienempi tarvitsee apua tässä aina), sekä lelut ja leikit pois lattialta. Näistä on kuvataulu (astiat, vaatteet, lelut). Joutuu muistuttamaan, joutuu odottamaan, joustan ja autan. Tottakai.

Lisäksi nuo osallistuu ruuanlaittoon, vessanpesuun, pölyjen pyyhintään, pihatöihin jne. fiiliksen mukaan. 5-vuotiaalla on oma huone ja velvollisuuksiin kuuluu pyydettäessä huoneen järjestäminen imurointikuntoon (ja usein kyllä haluaa imuroida itse) ja sängyn petaaminen. Meillä tosin pedataan sänkyjä lähinnä kun tulee vieraita, ei systemaattisesti...

5v laittoi yksi päivä meille ruuan. Lohkoperunoita ja lihapyöryköitä niin että minä osallistuin konkreettisesti ainoastaan maustamiseen ja uunin käyttöön, muuten riitti sanallinen ohjaus. Melkoinen epeli <3

Vierailija
22/25 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tee, mutta ei tee äiti tai isäkään. Kotityöt voi ulkoistaa samalla tavalla kuin vaatteiden ompelun tai lastenhoidon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tee mitään, enkä aio vaatiakaan. Lapset nyt 7 ja 9-vuotiaita. Lapsiltaan kotitöitä vaativat vanhemmat on paskaperseitä. Ne haluaa tehdä niitä aikanaan paljon mieluummin, kun ei ole suututtu niille siitä, miten mitään ei tehdä.

Vierailija
24/25 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tarvitse tehdä kotitöitä, vaikka ovat jo teini-ikäisiä, vaan koulussa menestyminen on tärkein tehtävä ja siihen panostamme, myös me vanhemmat. Tietysti pitävät oman huoneen kunnossa.

Itse jouduin tekemään äidin määräyksestä ja mallin mukaan kotitöitä, joita en koskaan tehnyt tarpeeksi hyvin. Ja meni kauan, kunnes opin tykkäämään niistä, kun vastaavasti mieheni, joka ei tehnyt koskaan lapsena kotitöitä, on perheen perustamisen jälkeen innokas kokki ja kotitöiden tekijä

Molemmat uskomme vanhempien esimerkkiin ja eikä meidänkään teinit ole uusavuttomia, vaikka emme käskytä, vaan vapaaehtoisesti tarjoavat apuaan ja mielellään kokkaavat tai auttavat.

Minusta monella lapsella tulee vielä pitemmän työpäivät, kun koulupäivän päätteeksi on läksyjen teko tai kokeisiin lukeminen, jolloin kotityöt ovat vanhempien tehtävä.

Jokaisella lapsella pitäisi olla leppoisa lapsuus ja siivoamaan ja kotitöitä ehtivät kyllä tehdä, kun muuttavat pois kotoa ja aikuistuvat.

Ainakaan minua ei lapsuuden kodissa kotitöihin osallistuminen, millään tavalla jalostanut tai saanut eväitä aikuisuuteen, koska elintaso, ympäristö ja toimintatavat muuttuvat.

Vierailija
25/25 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät tarvitse tehdä kotitöitä, vaikka ovat jo teini-ikäisiä, vaan koulussa menestyminen on tärkein tehtävä ja siihen panostamme, myös me vanhemmat. Tietysti pitävät oman huoneen kunnossa.

Itse jouduin tekemään äidin määräyksestä ja mallin mukaan kotitöitä, joita en koskaan tehnyt tarpeeksi hyvin. Ja meni kauan, kunnes opin tykkäämään niistä, kun vastaavasti mieheni, joka ei tehnyt koskaan lapsena kotitöitä, on perheen perustamisen jälkeen innokas kokki ja kotitöiden tekijä

Molemmat uskomme vanhempien esimerkkiin ja eikä meidänkään teinit ole uusavuttomia, vaikka emme käskytä, vaan vapaaehtoisesti tarjoavat apuaan ja mielellään kokkaavat tai auttavat.

Minusta monella lapsella tulee vielä pitemmän työpäivät, kun koulupäivän päätteeksi on läksyjen teko tai kokeisiin lukeminen, jolloin kotityöt ovat vanhempien tehtävä.

Jokaisella lapsella pitäisi olla leppoisa lapsuus ja siivoamaan ja kotitöitä ehtivät kyllä tehdä, kun muuttavat pois kotoa ja aikuistuvat.

Ainakaan minua ei lapsuuden kodissa kotitöihin osallistuminen, millään tavalla jalostanut tai saanut eväitä aikuisuuteen, koska elintaso, ympäristö ja toimintatavat muuttuvat.

Juuri näin. Meillä täysin sama. Miestä ei ole syytetty kotitöihin osallistumattomuudesta, minua on syytetty juuri siitä, etten tee mitään tarpeeksi hyvin, en itse asiassa siivoa sen takia vieläkään. Siksi lastenkaan ei tarvitse siivota jos eivät halua.