Nämä 7 merkkiä kertovat, että olet luultavasti älykkäämpi kuin muut
Älykkyyttään voi testata muutenkin kuin Mensan menetelmillä.
Muutama asia arkisessa elämässä vihjaa siihen, että ihmisen älykkyys saattaa olla keskimääräistä suurempi. Ne kaikki eivät ole miellyttäviä.
1. mielisairaus
Rankat mielialan muutokset ja mielen horjuminen voivat olla se hinta, jonka jotkut ihmiset maksavat korkeasta älykkyydestä, väittää uusi tutkimus.
Psykologit ovat nimittäin havainneet, että lapsen korkeaan älykkyysosamäärään liittyy piirteitä, jotka voivat johtaa kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön nuorena aikuisena.
2. huolet
Ihmiset, joilla on korkea älykkyysosamäärä, ovat taipuvaisempia ahdistumaan kuin kohtalaisen älykkäät kanssaihmiset. Ihmiskunnan alkuhämärissä ahdistus on voinut olla se keino, jolla on selvitty erittäin hankalissa olosuhteissa. Silloin ei ole voinut ottaa iloa elämästä irti.
Kaikki tämä on voinut jättää älykkäisiin ihmisiin taipumuksen ahdistuneisuushäiriöihin.
3. uudet ideat
Älykkäät ihmiset todennäköisesti keksivät uusia ideoita. Historiassa tämä on tarkoittanut esimerkiksi sitä, että on osattu hylätä taikausko ja löytää uusia tapoja organisoida yhteisö.
Erään tutkimuksen mukaan tämä selittää sen, miksi älykkäät ihmiset ovat todennäköisemmin ateisteja ja poliittisesti liberaaleja.
Samassa tutkimuksessa todettiin, että niillä nuorilla aikuisilla, jotka kuvasivat itseään erittäin konservatiivisiksi, keskimäärin äIykkyysosamäärä oli 95, kun taas erittäin liberaaleina itseään pitävien luku oli keskimäärin 106.
4. kaipuu yksinäisyyteen
Mitä enemmän älykkäät ihmiset seurustelevat ystäviensä kanssa, sitä tyytymättömämpiä he ovat erään tutkimuksen mukaan elämänsä. Havainto haastaa sen laajalti hyväksytyn ajatuksen, että kanssakäyminen muiden kanssa tekee yleensä ihmisistä onnellisempia.
Voi siis olla niin, että älykkäiden ihmisten tyytyväisyys ei lisäänny seurustelemalla muiden ihmisten kanssa.
5. yökyöpeliys
Älykkäillä ihmisillä on usein taipumus mennä nukkumaan myöhään ja herätä keskimääräistä myöhemmin.
Tutkimuksessa tarkasteltiin 20 745 nuoren amerikkalaisen unitottumuksia ja todettiin, että arkisin tavallinen kansa meni nukkumaan keskimäärin kello 23:41 ja heräsi 7:20. Sen sijaan älykäs painui perkuihin 00:29 ja heräsi 7:52. Viikonloppuna erot olivat vieläkin selvemmät.
6. luottamus
Älykkäät ihmiset luottavat toisiin ihmisiin todennäköisemmin kuin muut, väittää Yhdysvalloissa tehty mielipidekysely. Tämä voi johtua siitä, että älykkäät ihmiset osaavat lukea ja tulkita paremmin toisten ihmisten luonteita.
Samassa tutkimuksessa havaittiin, että ihmiset, jotka olivat luottavaisempia, olivat myös onnellisempia ja heillä oli parempi fyysinen terveys.
7. laiskuus
Laiskat ihmiset nauttivat tutkimuksen mukaan todennäköisemmin ajattelusta. Toisaalta heidän, jotka eivät nauti ajattelusta, tarvitsee tehdä enemmän töitä paetakseen omia ajatuksiaan.
Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että ihmisillä, jotka pitävät ajattelusta, on enemmän mukavia muistoja. He myös käyttävät usein enemmän aikaa päätösten tekemiseen ja myös päätyvät prosessissa parempaan lopputulokseen.
Kauppalehti
Kommentit (31)
Haha. Tämä yksin viihtyvä yökyöpeli jne. on kyllä ihan keskiverto älyltään ja joissain asioissa suorastaan tyhmä.
En laske sellaista ihmistä yksin viihtyväksi, joka on fyysisesti yksin, mutta viettää paljon aikaa netin keskustelupalstoilla. Sellainen ihminen on ujo tai/ja sosiaalisesti taidoton ekstrovertti ja kärsii tilanteestaan.
Eiköhän ne oikeasti älykkäät saa elämässään jotain aikaiseksikin. Vaikka onhan se oma laiskuus helpompi perustella sillä, että hei kattokaas kun mä oon niin kauheen älykäs, niin mua masentaa eikä mua huvita tehdä mitään. Kiinnostusta kuitenkin löytyy osallistua vauvapalstan keskusteluihin, joihin on linkattu jonkun itseään älykkäänä pitävän höpönlöpö-toimittajan listauksia omista surullisista persoonallisuuspiirteistään, jotka hänen mielestään kertovat suuren luokan älykkyydestä.
Miksi Stephen Hawking ei ole jäänyt kotiin masentelemaan ja syömään sipsiä dipillä lukien av-palstan kaltaista keskustelupalstaa ja osallistumaan innoissaan kaikkiin niihin keskusteluihin, joissa ihmisen älykkyyden kerrotaan paljastuvan sillä, tykkääkö syödä leivän päällä kinkkua vai juustoa? Hänellä varmasti olisi paljon ymmärrettävämpiä syitä olla elämänhaluton ja laiska kuin monella muulla.
Ja taas jotkut hihkuu että jee jee, mä oon älykäs kun muhun osui kaikki tai melki kaikki.
Voi höpö höpö näitä tutkimuksia taas. Muhunkin osui hirvee määrä noita mutta en tosiaankaan kuvittele olevani älykäs. Riippuen tietysti täysin mitä älykkyydellä tarkoitetaan. Matemaattisesti oon täys nolo.
Tjaa. Ainoa älykkyystesti, jonka olen tehnyt, on puolustusvoimien P-koe. Tulos oli 9. Sen mukaan kuuluin parikymppisenä älykkäimpään neljään prosenttiin - tai jos tarkkoja ollaan, parhaiten P-kokeesta suoriutuvaan neljään prosenttiin. Minulla on lukion päästötodistus, jonka mukaan aloitin opinnot syksyllä 1993 ja valmistuin keväällä 1994. Se ei ole ihan koko totuus, mutta hitosti tein töitä. Keskiarvo oli 9,1 ja laudaturin paperit irtosivat. Nykyisellään kuitenkin sopiva verrokki lienee eximia.
Minulla on mt-diagnoosi. Kärsin toistuvasta keskivaikeasta masennuksesta. Oma kokemukseni tahi tulkintani on, että masennus on vienyt keskittymiskykyni. Tuskinpa pärjäisin enää palikkatesteissä. Muutoinkin nuo luonnehdinnat sopivat minuun, mutta en ole tullut keksineeksi esimerkiksi sitä, millä elättäisin itseni edes kohtuullisesti. Yliopisto ei ole enää minun juttuni, sillä en jaksa kilpailla niistä roposista, joita apurahatutkijoille tyrkytellään haettavaksi.
En nyt jaksa viitata johonkin tiettyyn kommentiin, mutta tuossahan luki, että saattaa viitata keskimääräistä suurempaan älykkyyteen. Vaikka olisit noita kaikkea ja kaikkea niiden väliltä, ei välttämättä kerro älykkyydestä mitään.
Itsellä kyseisiä ominauuksia paljon, mutta mielenterveys vielä sentään kunnossa. Mietin ja pohdin asioita, olen analyyttinen, matemaattisesti hieman lahjakas ja pärjään älykkyystesteissä. Toisaalta empaattinen ja mukava tyyppi, mutta niin... olen todennut kuitenkin monta kertaa, että olisi helpompaa olla toisenlainen :/. Äiti on iloinen, hän elää hetkessä ja nauttii jokaisesta päivästä, on sosiaalinen ja pidetty henkilö - kunpa itsekin olisin samanlainen.
Kohdat kaksi ja kuusi ovat osittain ristiriidassa.
Itseeni kuvaus sopii melko hyvin. Olen kyllä ennemmin konservatiivi, kuin liberaali. Lisäksi olen kristitty, vaikka en usein kirkossa käykään.
Älykkyysosamääräni on Mensan testin mukaan 136.
Muhun täsmää oikeastaan kaikki, mutta en kyllä varmasti ole älykäs, vaan angstinen vajaaälyinen bipo.
Älä ota sitä vakavasti.